Bijzondere ontmoetingen...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

just_mary
Mineur
Mineur

Re: Bijzondere ontmoetingen...

Berichtdoor just_mary » 14 okt 2004 11:47

meschianza schreef:
just_mary schreef:
En 'iedereen zou toch moeten weten hoe een gesprek te leiden' is ook een zin die ik niet goed kan plaatsen. Bedoel je daarmee dat iedereen moet weten hoe je een gesprek aanknoopt en kunt sturen richting het geloof?

Dat vraag ik me dus af. Toen ik met de man sprak schaamde ik een beetje dat hij met het geloof kwam toen ik over mijn plannen vertelde, en niet ik. ook later had ik het idee dat hij mij niet altijd even goed begreep en ben ik bang dat ik dingen anders had moeten zeggen. Gelukkig bleek later wel dat hij dankbaar voor het gesprek was. Maar je hebt op zo'n moment 20 minuten om iets moois van jouw geloof in God te laten zien, en hoe breng je dat aan iemand die zo vertwijfeld is. Je moet inschatten hoeveel hij weet van de bijbel enzo. Dan wilde ik wel meer kennis hebben van wat je het beste kan zeggen en hoe. Zo'n gesprek overvalt je enorm.
Anderzijds mag je er misschien ook op vertrouwen dat het goed is, dat God hiermee verder wil gaan, hoe tekort je als mens ook schiet.

Dat denk ik wel... Maar ik begrijp denk ik wat je bedoeld, je voelt je een beetje stuntelen enzo (of niet?). Ik werk nog maar pas ergens en daar moest ik meelopen met een jongen die er al langer werkte zodat hij me alles een beetje alles uit kon leggen enzo. Ik kende de jongen al van naam enzo, maar had nooit 'echt' met hem gepraat. Toen raakten we dus aan de praat (en hebben maar weinig meer gewerkt :oops: )
Het gesprek ging over wat hij geloofde (hij geloofde niet in God), wat ik geloofde en waarom ik dat geloofde, over abortus en euthanasie. En hoe je dan opeens staat te stuntelen om iets duidelijk uit te leggen! Hij stelde heel veel vragen en ook gelijk diepzinnige en niet van die oppervlakkige vragen als 'owh dan ga je zeker altijd naar de kerk' ofzo. Ook over euthanasie (of ik daar voor of tegen was), hij vertelde dat zijn oma ook door euthanasie was gestorven en dat hij sindsdien erg voor euthanasie was (misschien een vorm van geweten sussen?!). Ik viel echt helemaal stil... Nu achteraf weet ik allemaal dingen die ik had kunnen zeggen en aanvoeren tegen euthanasie, maar op het moment zelf... ik werd er echt helemaal stil van. En ja, juist omdat je een beetje merkt dat hij graag wil dat die keuze goed is geweest (keuze door zijn moeder en oma gemaakt), is het heel moeilijk om dan te gaan zeggen, nee het was fout blabla.
Achteraf had ik over het hele gesprek echt zoiets van: is het wel goed overgekomen? Had ik niet duidelijker moeten zijn over dit en dat? Als we nog eens een gesprek hebben, kan ik de dingen misschien wel beter uitleggen omdat ik er nu over nagedacht heb, hoe ik het wil zeggen (bijv. over euthanasie). Maar op zo'n moment zelf... stunteldestuntel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 okt 2004 12:16

Je kunt er best later op terugkomen. Maar tijdens het gesprek kan je ook proberen een beetje te bidden, zodat God je de goede woorden kan geven.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 24 nov 2004 20:39

Hier even een verhaaltje wat ik gewoon even wilde vertellen. Kwist niet zo goed waar, en toen schoot me dit topic in gedachten en die heb ik eventjes opgezocht.
Goed. het verhaaltje. Sinds een tijdje ben ik voor n tijd (een jaar) gestopt met m'n opleiding. Kben een beetje overwerkt, soms beetje depri, wat t is weet ik allemaal niet. Maar daardoor ben ik heel veel op m'n kamer. Weggaan, op bezoek gaan oid kost me heel veel tijd en energie. Ik zie het vaak niet zitten ook. Gevolg daarvan: best wel beetje eenzaam. Eerst had ik het niet zo door, maar de laatste weken wel. En zonder dat ik daar nu specifiek om gevraagd heb, zorgt God onwijs goed voor me. Een kaartje van een klasgenoot: kheb al zolang nix van je gehoord, hoe gaat het. Een mailtje van een vakantievriendin: hoi, hoe is het! Een mail van iemand, waardoor ik weer met die persoon aan't mailen raak.. mensen die me toevoegen op msn... Echt zoveel wondertjes in 1 week! Ik vind dat zo geweldig om te merken. God zorgt gewoon voor me, ook voor mijn sociale contacten!
Dus ook bemoediging voor iedereen: Het is dezelfde God, als Hij voor mij zorgt, doet hij het ook voor jullie!!

*hug*
Acire

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2004 23:31

Collateral schreef:En dat kan prima samen gaan met een niet al te veeleisende vorm van christenzijn :)

Het christenzijn, het geloof in de Ene ware God eist ALLES, je hele leven! En niet een klein beetje, niet te veel eisend. Als je lid bent van een vereniging heb je je in te zetten. Met weinig inzet kom je er niet, en wordt je er vroeg of laat uitgekickt. Zo ook met het christenzijn. Het vraagt alles van je. Met minder neemt God geen genoegen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 dec 2004 00:14

Race406 schreef:
Collateral schreef:En dat kan prima samen gaan met een niet al te veeleisende vorm van christenzijn :)

Het christenzijn, het geloof in de Ene ware God eist ALLES, je hele leven! En niet een klein beetje, niet te veel eisend. Als je lid bent van een vereniging heb je je in te zetten. Met weinig inzet kom je er niet, en wordt je er vroeg of laat uitgekickt. Zo ook met het christenzijn. Het vraagt alles van je. Met minder neemt God geen genoegen.

Nu heb je het dus over een wel veeleisende vorm van christenzijn. :)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 dec 2004 00:48

Collateral schreef:
Race406 schreef:

Nu heb je het dus over een wel veeleisende vorm van christenzijn. :)

Ja, omdat een niet veeleisende vorm van christenzijn geen christenzijn is in mijn ogen. Dan loop je de kantjes er wat af...
Wat versta jij onder een niet veeleisende vorm van christenzijn dan? :?:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 dec 2004 05:37

Collateral schreef:Nu heb je het dus over een wel veeleisende vorm van christenzijn. :)

Wat is er mis met een veeleisende godsdienst? :)
Godsdienst die geen eisen stelt geeft je alle ruimte om egoïstisch te zijn, en laat dat nou net het meest vervelende menselijke trekje zijn :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”