andere geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2004 15:15

Collateral schreef:
Er is maar 1 origineel en gezegend hij die dat origineel het beste benadert.

Zeker. Maar er wordt vaak onterecht gedacht door kerken dat hun foto het meest lijkt op het origineel. Verder wordt er in mijn ogen veel te veel nadruk gelegd op de foto (en daar bedoel ik dogma's mee, want in de dogma's vindt men het beeld van God dat een kerk heeft). God is belangrijk en niet de dogma's.

Het lijkt me evident dat iedere groepering denkt dat hun godsbeeld de werkelijkheid het dichtst benadert, anders zouden ze wel een ander beeld kiezen. :)

Overigens kan het natuurlijk ook zo zijn dat twee verschillende beelden allebei even dicht bij de waarheid komen: ze belichten allebei een ander aspect.

Als God belangrijk is, is het beeld dat je van Hem hebt dat ook, lijkt me. Want wij kennen God (en eigenlijk alles) alleen maar uit het beeld wat we van Hem hebben.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 okt 2004 15:21

Aragorn schreef:Het lijkt me evident dat iedere groepering denkt dat hun godsbeeld de werkelijkheid het dichtst benadert, anders zouden ze wel een ander beeld kiezen. :)

Overigens kan het natuurlijk ook zo zijn dat twee verschillende beelden allebei even dicht bij de waarheid komen: ze belichten allebei een ander aspect.

Eensch.

Als God belangrijk is, is het beeld dat je van Hem hebt dat ook, lijkt me. Want wij kennen God (en eigenlijk alles) alleen maar uit het beeld wat we van Hem hebben.

Jawel, maar we moeten denk ik niet teveel af gaan op het beeld dat de kerken ons opdringen (dogma's), en liever ons beeld zelf bepalen.

En we moeten ons er ten allen tijde van bewust zijn dat het beeld dat we hebben weleens (op bepaalde punten) niet kan kloppen.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 12 okt 2004 15:22

PeterD schreef:
just_mary schreef:
PeterD schreef:Alles wat niet van God is, is van de duivel. Dus ook andere godsdiensten.

Overigens is ook niet alles binnen het christendom van God. Er zijn zo ontzettend veel stromingen, waarbij zoveel tegestrijdigheden, dat dit nooit alles van God kan zijn.

Wat bedoel je trouwens met 'van God zijn'? Wanneer is iets van God? Hoe beoordeel jij (!) dat met je beperkte (mag ik aannemen :wink: ) verstand?

Wat ik bedoel met "van God zijn" is dat wat Gods goedkeuring kan hebben en wat volgens de wil van Hem is.

Beste just_mary,

Ik bepaal helemaal niets. Ik veroordeel ook helemaal niemand, en beoordelen doe ik slechts voor mezelf en hou dat voor me.
Als ik iets schrijf, doe ik dat zoals ik dat denk. Ik ga niet na ieder zin schrijven "denk ik", iedereen schrijft hier zijn mening op en daar kan over gediscussierd worden.

Ik zei ook niet dat je iets bepaalde. Ik zei ook niet dat je iemand veroordeelde. Het is misschien een idee om de volgende keer toch maar es wat beter lezen wat er staat. :wink:
Ik vroeg alleen HOE BEoordeel jij of iets van GOD is, met je (naar ik mag aannemen) BEPERKTE verstand? Hoe kun JIJ weten dat iets van God is of niet?
Je zei dat iets 'van God' is als het Zijn goedkeuring heeft en naar Zijn wil is. Dat betwijfel ik echter. Alles wat gebeurt is naar Zijn wil en naar Zijn goedkeuring... of niet? Of gebeuren er ook wel eens dingen buitenom Zijn wil en goedkeuring? Misschien is 'van God' niet zo'n goede uitdrukking maar kun je in dit verband beter 'van de Heilige Geest' gebruiken. Want daar gaat het om: is de Heilige Geest werkzaam in de gelovigen van de verschillende kerkverbanden/geloven of is het 'eigenwillige' (weet niet zo snel een andere term) godsdienst?!
Maar goed, de vraag blijft: hoe kun je als simpel mensje nu weten of iets van/door de Heilige Geest is of niet?
Laatst gewijzigd door just_mary op 12 okt 2004 15:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2004 15:26

Collateral schreef:
Aragorn schreef:Als God belangrijk is, is het beeld dat je van Hem hebt dat ook, lijkt me. Want wij kennen God (en eigenlijk alles) alleen maar uit het beeld wat we van Hem hebben.

Jawel, maar we moeten denk ik niet teveel af gaan op het beeld dat de kerken ons opdringen (dogma's), en liever ons beeld zelf bepalen.

En we moeten ons er ten allen tijde van bewust zijn dat het beeld dat we hebben weleens (op bepaalde punten) niet kan kloppen.

Eensch. :wink:
Laatst gewijzigd door Aragorn op 12 okt 2004 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 12 okt 2004 15:32

Collateral schreef:En we moeten ons er ten allen tijde van bewust zijn dat het beeld dat we hebben weleens (op bepaalde punten) niet kan kloppen.

Het klopt zeker niet helemaal denk ik... In elke dogma (leer) zitten fouten, onvolkomenheden.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 okt 2004 16:04

Aragorn schreef:Eensch. :wink:

Great minds think alike :mrgreen:

just_mary schreef:
Collateral schreef:En we moeten ons er ten allen tijde van bewust zijn dat het beeld dat we hebben weleens (op bepaalde punten) niet kan kloppen.

Het klopt zeker niet helemaal denk ik... In elke dogma (leer) zitten fouten, onvolkomenheden.

Ik had het over het beeld dat we hebben, en dat beeld zou theoretisch gezien foutloos kunnen zijn, zoals wellicht het beeld dat Jezus van God had foutloos was.

Maar mensen als jij en ik moeten er inderdaad vanuit gaan dat hun beeld van God niet foutloos is.

markmarky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor markmarky » 14 okt 2004 10:27

maar staan er ook teksten in de bijbel er over dan?
Van alle kanten omringt Gij mij, en houdt uwe hand over mij.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 okt 2004 10:52

just_mary schreef:Ik zei ook niet dat je iets bepaalde. Ik zei ook niet dat je iemand veroordeelde. Het is misschien een idee om de volgende keer toch maar es wat beter lezen wat er staat. :wink:

Hoeft niet want ik ben later toch ingegaan op het woord beoordelen.

just_mary schreef:Ik vroeg alleen HOE BEoordeel jij of iets van GOD is, met je (naar ik mag aannemen) BEPERKTE verstand? Hoe kun JIJ weten dat iets van God is of niet?
Je zei dat iets 'van God' is als het Zijn goedkeuring heeft en naar Zijn wil is. Dat betwijfel ik echter. Alles wat gebeurt is naar Zijn wil en naar Zijn goedkeuring... of niet? Of gebeuren er ook wel eens dingen buitenom Zijn wil en goedkeuring? Misschien is 'van God' niet zo'n goede uitdrukking maar kun je in dit verband beter 'van de Heilige Geest' gebruiken. Want daar gaat het om: is de Heilige Geest werkzaam in de gelovigen van de verschillende kerkverbanden/geloven of is het 'eigenwillige' (weet niet zo snel een andere term) godsdienst?!
Maar goed, de vraag blijft: hoe kun je als simpel mensje nu weten of iets van/door de Heilige Geest is of niet?

Ik beoordeel op grond van Gods geopenbaarde wil => de Bijbel.

Ik bestrijdt de gedachte dat alles wat er gebeurd God's wil is. Als dat zo zou zijn, kan God geen God zijn. Immers, dan zou het ook Zijn wil zijn dat er mensen zijn die zondigen. Dan is de zonde ook Gods wil. Dan zou de zondeval ook Gods wil geweest zijn.
Ik denk meer in de richtingals dat dat onder Gods toelating gebeurd is. En Hij dus de duivel Zijn gang even heeft laten gaan.
Laatst gewijzigd door PeterD op 14 okt 2004 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 okt 2004 10:54

Ik denk dat in het boeddhisme ook een stukje openbaring van God zit. Boeddha heeft in India een vorm van samenleven en geloofsleven geïntroduceerd die Jezus in Israël ook heeft gepredikt: zachtmoedigheid, verdraagzaamheid, liefde jegens de naaste.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 14 okt 2004 12:03

Optimatus schreef:Ik denk dat in het boeddhisme ook een stukje openbaring van God zit. Boeddha heeft in India een vorm van samenleven en geloofsleven geïntroduceerd die Jezus in Israël ook heeft gepredikt: zachtmoedigheid, verdraagzaamheid, liefde jegens de naaste.

Zit wat in, maar toch blijft er een belangrijk verschil tussen Boeddha en Jezus.
Boeddha's laatste woorden waren: Blijf streven.
Jezus'woorden: Het is volbracht.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 21 okt 2004 10:40

PeterD schreef:
just_mary schreef:Ik zei ook niet dat je iets bepaalde. Ik zei ook niet dat je iemand veroordeelde. Het is misschien een idee om de volgende keer toch maar es wat beter lezen wat er staat. :wink:

Hoeft niet want ik ben later toch ingegaan op het woord beoordelen.

just_mary schreef:Ik vroeg alleen HOE BEoordeel jij of iets van GOD is, met je (naar ik mag aannemen) BEPERKTE verstand? Hoe kun JIJ weten dat iets van God is of niet?

Ik beoordeel op grond van Gods geopenbaarde wil => de Bijbel.

Ik bestrijdt de gedachte dat alles wat er gebeurd God's wil is. Als dat zo zou zijn, kan God geen God zijn. Immers, dan zou het ook Zijn wil zijn dat er mensen zijn die zondigen. Dan is de zonde ook Gods wil. Dan zou de zondeval ook Gods wil geweest zijn.
Ik denk meer in de richtingals dat dat onder Gods toelating gebeurd is. En Hij dus de duivel Zijn gang even heeft laten gaan.

Okey, maar er zijn verschillende interpretaties mogelijk van de Bijbel, hoe kies je dan de goede? Of is er niet 1 goede interpretatie van de Bijbel, maar zijn er meerdere goede? Hoe weet je dat jij de goede hebt, waar baseer je dat op?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 okt 2004 12:19

Optimatus schreef:Ik denk dat in het boeddhisme ook een stukje openbaring van God zit. Boeddha heeft in India een vorm van samenleven en geloofsleven geïntroduceerd die Jezus in Israël ook heeft gepredikt: zachtmoedigheid, verdraagzaamheid, liefde jegens de naaste.

Mm, ik dacht dat Boeddhisme toch ook wel erg op jezelf gericht was. Wel jezelf in harmonie met je omgeving, maar niet direct de naastenliefde zoals Jezus die preekte.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 okt 2004 12:31

Harmonie wordt toch vooral bereikt met naastenliefde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 okt 2004 12:40

Optimatus schreef:Harmonie wordt toch vooral bereikt met naastenliefde.

Misschien. Maar volgens mij is dat niet het speerpunt van de Boeddhistische weg naar harmonie. Maar ik weet er eigenlijk te weinig vanaf..

Terug naar “Archief”