Bijzondere ontmoetingen...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Bijzondere ontmoetingen...

Berichtdoor meschianza » 12 okt 2004 19:28

Maak je dat ook wel eens mee? Als je misschien iets doet wat je anders nooit doet en je hebt een ontmoeting waarvan je denkt: dit kan gewoon geen toeval zijn. Ik had het ooit met een MAF-zendingsvlieger, waardoor mijn leven een wending kreeg, wat ik op dat moment overigens niet besefte.

Maar vanmiddag had ik weer iets bijzonders!
Ik kwam op het krankzinnige idee om vandaag eens lopend naar mn werk te gaan (circa half uur lopen) Dat had ik nog nooit eerder gedaan. Ik was net op pad en stond te wachten voor het stoplicht toen er een man van een jaar of 35 op de fiets naast me stopte. Hij maakte een opmerking tegen mij over dat stilstaan geen ontwikkeling is, dat we altijd in beweging moeten zijn en ik maakte een opmerking over onthaasten. Daar moest hij om lachen en hij zei weer wat waarna ik weer btje bijdehand deed. Om eerlijk te zijn was het een soort mini-flirt bij het stoplicht. Toen zei ik: ik heb me 4 jaar gehaast, nu hoef ik even niet. Hij bleef naast me fietsen en vroeg om uitleg. Over het algemeen zou ik zoiets niet zover laten komen, niet zo heel verstandig als vrouw tegenwoordig. Maar hij had zo'n open en vriendelijk gezicht, dat ik het gevoel had dat het goed was.
VOor we het wisten waren we aan de praat. Eerst over mn opleiding. Ik vertelde dat ik een jaar weg wilde om ergens vrijwilligerswerk te gaan doen met mensen die dat nodig hebben. Hij was heel geintresseeerd.
Hij vroeg aan welk project ik dacht, en ik zie iets over Stichting de Hoop. Even later vroeg hij: doe je dat vanuit een geloof? Ik zei dat inderdaad mijn christelijk geloof mn inspiratiebron was. Hij vroeg daar wat over en ik vertelde wat het geloof voor me betekend.

Toen zei hij: ik lees ook in de bijbel hoor! Maar ik voel me vooral aangetrokken tot het boedhisme. Hij vond christenen toch wel erg kapitalistisch ( :oops: heeftie best gelijk in) Ik zei dat Jezus bepaald niet kapitalistisch was, ook al lijken christenen van nu dat wel erg belangrijk te vinden. Daar gaf hij me wel gelijk in. Hij vertelde me dat hij veel dingen in de bijbel moeilijk vond, en vooral God. Maar dat hij ook naar de natuur kon kijken, en zag hoe alles zo mooi doorbloeide.En bedacht dat er toch echt wel meer moet zijn!

Hij liep helemaal mee tot mn werk, zeker 20 minuten. Hij bleek werkloos te zijn, en zei iets over dat de toekomst soms zo'n gesloten muur leek. En waar ik eerst een stoere flirtende man zag, zag ik later een enigzinds eenzame en verdrietige man die bij het verliezen van zijn baan het doel in zn leven kwijt was.
Hij zei: misschien zien we elkaar nog eens, en bedankt voor het gesprek!

Later bedacht ik me dingen die ik had moeten zeggen of anders had moeten zeggen. Ik vroeg me af: wat moet ik met deze bizarre ontmoeting? Maar ik besef dat ik maar 1 ding kan doen: bidden.
Ik bedacht me ook: eigenlijk zo iedere christen toch voorbereid moeten zijn op dergelijke ontmoetingen....en weten hoe het gesprek te leiden?

Ik hoop dat ik een , al is het aarzelend, lichtje ben geweest.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 19:34

Mooi is dat! Nu ga je zeker wel vaker lopen ;)

Ik heb ook wel eens van die merkwaardige dingen gehad. Je voelt je klein en groot tegelijk... groot omdat je weet namens wie je spreekt, en klein omdat je jezelf op dat moment de grootste klungel op aarde vindt.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 okt 2004 19:45

Mooi verhaal! Waar lopen al niet goed voor is. Lopen naar school/werk is sowiezo lekker, ik loop ook regelmatig als ik geen haast heb :)

Misschien is die man wel een christelijke boedhist :) Dat kan namelijk ook, het boeddhisme is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet in eerste instantie een godsdienst, maar meer een levenswijze.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 okt 2004 20:03

vanuit het boeddhisme wellicht geen bezwaar, maar vanuit het christendom? de liefde moet van twee kanten komen, toch? :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 okt 2004 20:17

Napoleon schreef:vanuit het boeddhisme wellicht geen bezwaar, maar vanuit het christendom? de liefde moet van twee kanten komen, toch? :)

Jawel, maar het boeddhisme stelt weinig eisen :)

Bij het boeddhisme denk je gauw aan het vereren van de dikke Boeddha, reïncarnatie en dergelijke, maar die dingen zitten er niet aan vast. Het algemene doel van het boeddhisme is slechts het verwerven van een bewustzijnsniveau dat niet wordt bedwelmd door de hunkeringen, bindingen en verlangens van het gewone bewustzijn. Het enige wat wordt verlangd, is dat je af en toe een tijdje stil zit, ter bevordering van de innerlijke rust.

En dat kan prima samen gaan met een niet al te veeleisende vorm van christenzijn :)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 okt 2004 20:30

Collateral schreef:En dat kan prima samen gaan met een niet al te veeleisende vorm van christenzijn :)

aha, de aap komt uit de mouw :D

dit is echter wel een heeeel algemeen beeld van boeddhisme, hetzelfde als je het christelijk geloof reduceert tot dat je vriendelijk moet zijn voor elkaar (wat op zich waar is, en er is niets mis mee, maar het christelijk geloof is wat mij betreft wel wat meer).

ik overdrijf wellicht een beetje, maar ik hoop dat je hem begrijpt :)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 okt 2004 21:16

Napoleon schreef:dit is echter wel een heeeel algemeen beeld van boeddhisme

De kern van het boeddhisme is echt zo simpel!

hetzelfde als je het christelijk geloof reduceert tot dat je vriendelijk moet zijn voor elkaar (wat op zich waar is, en er is niets mis mee, maar het christelijk geloof is wat mij betreft wel wat meer).

Wat aan het christelijk geloof gaat dan tegen het boeddhisme in? Ik denk dat de essentie van het christelijk geloof niet tegen die van het boeddhisme in gaat (God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf) :)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 okt 2004 21:19

ik geef toe dat ik geen boeddhismekenner ben, ik stel wel voor dat als je hierover een discussie wil voeren, je daarvoor een ander topic opent, want we zijn wel heeeel snel afgedreven van het onderwerp...

Bijzondere ontmoetingen, of reageer op Messchianza :)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 okt 2004 22:38

gaaf mes!

bid God maar of je mischien die man nog een keer mag tegen komen.
of iets anders wat Gods wil is.

ik heb niet echt van die ervaringen dat ik mensen tegen kom op straat of zo. Maar wel dat God in de meest onverwachte situaties duren opent. Me met mensen laat praten. Ik bid God nog vaak om kracht om ook echt deze deuren binnen te gaan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 12 okt 2004 22:52

Collateral schreef:
Napoleon schreef:vanuit het boeddhisme wellicht geen bezwaar, maar vanuit het christendom? de liefde moet van twee kanten komen, toch? :)

Jawel, maar het boeddhisme stelt weinig eisen :)

Bij het boeddhisme denk je gauw aan het vereren van de dikke Boeddha, reïncarnatie en dergelijke, maar die dingen zitten er niet aan vast. Het algemene doel van het boeddhisme is slechts het verwerven van een bewustzijnsniveau dat niet wordt bedwelmd door de hunkeringen, bindingen en verlangens van het gewone bewustzijn. Het enige wat wordt verlangd, is dat je af en toe een tijdje stil zit, ter bevordering van de innerlijke rust.

En dat kan prima samen gaan met een niet al te veeleisende vorm van christenzijn :)

Het boedisme zoekt in het 'zelf', je zoekt de rust in jezelf. Het boedisme richt zich dus niet op God en is dus een gevaarlijke Godsdienst voor de christen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 okt 2004 20:22

meschianza, een mooie ontmoeting! Er komen allerlei situaties in mij naar boven, erg herkenbaar. Soms zijn het korte ontmoetingen die mij met een glimlach achterlaten. Soms ook hele gsprekken, reizen.

W.b. de reactie over het Boedhisme. Ik hecht veel waarde aan de boedhistische wijsheid: niet het doel, maar de weg is belangrijk. Dit beschrijft Meschianza ook mooi. Het was niet belangrijk dat ze op haar werk aankwam maar wat er onderweg gebeurde. Ik maak altijd zinnetjes als 'zen and the art of forummen' of in dit geval 'zen and the art van op-je-werk-komen.'

Blijf onderweg, Scape

just_mary
Mineur
Mineur

Re: Bijzondere ontmoetingen...

Berichtdoor just_mary » 14 okt 2004 01:38

meschianza schreef:Ik had het ooit met een MAF-zendingsvlieger, waardoor mijn leven een wending kreeg, wat ik op dat moment overigens niet besefte.

Maar vanmiddag had ik weer iets bijzonders!

Echt tof om zo'n ontmoeting te hebben en dan iets te kunnen vertellen over je geloof!
Ik begrijp de overgang tussen bovenstaande niet zo goed. Wat heeft een MAF-zendingsvlieger met een gesprek met een persoon naar je werk te maken? Het is al laat, misschien dat ik daarom de link niet kan leggen.
En 'iedereen zou toch moeten weten hoe een gesprek te leiden' is ook een zin die ik niet goed kan plaatsen. Bedoel je daarmee dat iedereen moet weten hoe je een gesprek aanknoopt en kunt sturen richting het geloof?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 14 okt 2004 09:59

just_mary schreef:
Echt tof om zo'n ontmoeting te hebben en dan iets te kunnen vertellen over je geloof!
Ik begrijp de overgang tussen bovenstaande niet zo goed. Wat heeft een MAF-zendingsvlieger met een gesprek met een persoon naar je werk te maken? Het is al laat, misschien dat ik daarom de link niet kan leggen.

EHm, nou niks eigenlijk. Maar wel met het onderwerp ''bijzondere ontmoetingen'' Dat was toen ook een ontmoeting wat voor mij persoonlijk precies op het juiste moment was, toen ik het allemaal niet meer begreep waar ik voor leefde enzo. Toen ontmoete ik ''toevallig'' hem, en raakten aan de praat. Het is me lang bijgebleven...
just_mary schreef:
En 'iedereen zou toch moeten weten hoe een gesprek te leiden' is ook een zin die ik niet goed kan plaatsen. Bedoel je daarmee dat iedereen moet weten hoe je een gesprek aanknoopt en kunt sturen richting het geloof?

Dat vraag ik me dus af. Toen ik met de man sprak schaamde ik een beetje dat hij met het geloof kwam toen ik over mijn plannen vertelde, en niet ik. ook later had ik het idee dat hij mij niet altijd even goed begreep en ben ik bang dat ik dingen anders had moeten zeggen. Gelukkig bleek later wel dat hij dankbaar voor het gesprek was. Maar je hebt op zo'n moment 20 minuten om iets moois van jouw geloof in God te laten zien, en hoe breng je dat aan iemand die zo vertwijfeld is. Je moet inschatten hoeveel hij weet van de bijbel enzo. Dan wilde ik wel meer kennis hebben van wat je het beste kan zeggen en hoe. Zo'n gesprek overvalt je enorm.
Anderzijds mag je er misschien ook op vertrouwen dat het goed is, dat God hiermee verder wil gaan, hoe tekort je als mens ook schiet.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 okt 2004 10:24

meschianza schreef:Anderzijds mag je er misschien ook op vertrouwen dat het goed is, dat God hiermee verder wil gaan, hoe tekort je als mens ook schiet.

Inderdaad, ik denk dat je niet wakker moet liggen over de vraag of je het wel goed gedaan hebt. Veel belangrijker is dat je de kans hebt gekregen om een getuige van Hem te zijn.

Wij verzorgen de beveiliging van een groot hotel in Benidorm. De eigenaar opende een discotheek en vroeg mij of wij ook hier de beveiliging wilden verzorgen. Ik heb dat toen met motivatie vanuit mijn geloof, geweigerd.
Enkele maanden geleden kwam ik hem tegen in onze gemeente in Allicante. Op mijn vraag waarom hij hier was luidde het antwoord: Je hebt mij jaloers gemaakt.
Ik wist nergens meer van maar kennelijk had ik in mijn onnozelheid toch iets gezegd dat God heeft gebruikt om hem wakker te schudden.

Denk maar niet teveel over hoe je het beter, of anders had kunnen zeggen. Gewoon vertellen over jouw levensmotivatie is genoeg. Hoe beperkt dat ook zal zijn. De een heeft nu eenmaal meer gave van welsprekendheid dan de ander.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 okt 2004 11:17

Ik hoorde de tip dat je je agenda niet te vol moet plannen, zodat je tijd hebt voor onverwachte gebeurtenissen. Dat blijkt nu uit het verhaal van Meschianza!

Terug naar “Archief”