onvergeeflijke zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 jan 2003 14:50

Storyteller schreef:Hoe kan je dat dan combineren met het concept van de andere wang toekeren?

dat wang-toekeer-principe is een ander verhaal, er zit een historische context aan.

als iemand je op de linkerwang sloeg, betekende dat in die tijd dat diegene je vernederde. je kunt het vergelijken met als iemand je in je gezicht spuugt. een klap op de rechterwang betekende echter dat diegene je als zijn gelijke zag. als iemand je dus op je linkerwang sloeg, moest je hem je rechterwang aanbieden, en daarmee de kans geven zijn daad ongedaan te maken. als diegene dat vervolgens niet deed koos hij er dus bewust voor jou te vernederen.

het betekent dus niet dat je je zomaar moet laten vernederen door iemand.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 28 jan 2003 14:55

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 28 jan 2003 15:20

Een bijzonder interessant nieuw inzicht.
Dank je, Napoleon.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 15:21

algemeen geaccepteerd in refokringen, storyteller
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2003 15:44

een bekeerd mens kan in dit leven al gerechtvaardigd worden, maar ook als hij sterft zonder de bewuste vergeving der zonden dan wordt hij toch direct in de hemel geplaatst. (citaat corne)

Ik heb al eens eerder gevraagt om mij uit te leggen wat je bedoelt, maar kreeg daar toen geen antwoordt op. Misschien nu.
Als je zonden niet vergeven zijn?
Maar wel bekeerd?
Ieder moet zich elke dag bekeren van zijn zonde. Steeds öpnieuw je zonden beleiden voor God. En dan worden ze je vergeven om Jezus Wil.
Dus ik zou niet weten wat jij nu bedoelt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 17:16

Corne bedoeld: zonden vergeven maar zich daar nog niet van bewust.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2003 17:18

snap het nog niet surfer, hoe bedoel je dat.
Hoe kunnen je zonden vergeven zijn, zonder dat je je daarvan bewust bent, en dat ze toch zo vergeven zijn dat je in de hemel komt?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 17:29

Een bijzonder interessant nieuw inzicht.
Dank je, Napoleon.

algemeen geaccepteerd in refokringen, storyteller
ik ben goed ingeleid in refokringen, maar dit is ook nieuw voor mij. Dus...

Een interessante uitleg. Maar in de context klopt het toch niet, wat mij betreft. Zeker niet als je kijkt wat meteen daarop volgt, 'degene die uw mantel afpakt, laat hem ook de rok pakken'.

Lukas 6:
28 Zegent degenen, die u vervloeken, en bidt voor degenen, die u geweld doen.
29 Dengene, die u aan de wang slaat, biedt ook de andere; en dengene, die u den mantel neemt, verhindert ook den rok niet te nemen.
30 Maar geeft een iegelijk, die van u begeert; en van dengene, die het uwe neemt, eist niet weder.
31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen zullen, doet gij hun ook desgelijks.
32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat dank hebt gij? Want ook de zondaars hebben lief degenen, die hen liefhebben.
33 En indien gij goed doet dengenen, die u goed doen, wat dank hebt gij? Want ook de zondaars doen hetzelfde.
34 En indien gij leent dengenen van, welke gij hoopt weder te ontvangen, wat dank hebt gij? Want ook de zondaars lenen den zondaren, opdat zij evengelijk weder mogen ontvangen.
35 Maar hebt uw vijanden lief, en doet goed, en leent, zonder iets weder te hopen; en uw loon zal groot zijn, en gij zult kinderen des Allerhoogsten zijn; want Hij is goedertieren over de ondankbaren en bozen.

Daarnaast is het ook niet logisch dat iemand die je woedend in je gezicht slaat dat meteen weer goed zou willen maken door op je rechterwang te slaan.

In het oude testament staat trouwens ook iets dergelijks:

Spreuken 25:
21 Indien dengene, die u haat, hongert, geef hem brood te eten; en zo hij dorstig is, geef hem water te drinken;
22 Want gij zult vurige kolen op zijn hoofd hopen, en de HEERE zal het u vergelden

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 17:32

snap het nog niet surfer, hoe bedoel je dat.
Hoe kunnen je zonden vergeven zijn, zonder dat je je daarvan bewust bent, en dat ze toch zo vergeven zijn dat je in de hemel komt?
Het komt voor. Er kan een (lange) tijd zitten tussen het moment dat je zonden vergeven worden/zijn, maar dat je het nog niet beseft.
Laatst gewijzigd door surfer op 28 jan 2003 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 17:43

en sommige mensen worden door anderen misleid, zodat ze niet van zichzelf geloven dat hun zonden vergeven zijn. Zie ook het stuk van Calvin bij 'aanval op jongerenavonden'.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2003 20:52

Als ik vrssg om vergeving zijn ze mij terstond vergeven. Ware mijn zonden als scharlaken witter dan sneeuw zal ik ze maken staat er in de bijbel. Jesaja 1:18.En er zit dan niet een poos tussen.
Als je misleid wordt wil dat nog niet zeggen dat ze niet vergeven zijn.
Jij kunt het niet geloven dat het zo is, maar daarom is het wel zo.
Dus begrijpen doe ik het nog steeds niet. Maar ik ga wel kijken bij aanval........

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 28 jan 2003 23:03

Als ik vrssg om vergeving zijn ze mij terstond vergeven

Dat vind is best moeilijk want trek dat eens door. Dat zou heel makkelijk kunnen zijn. Ik heb behoefte om iemand af te rammelen. Achteraf spijt het me en vraag ik vergeving. Wordt het dan terstond vergeven??

Is dat niet net als de biecht. Die voor velen een dekmantel werd voor allerlei ongerechtigheid??

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 29 jan 2003 02:53

Dat was dus mijn grote vraag.
Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik persoonlijk kan mensen vergeven, maar ze ook grenzeloos haten. Beide laat toch een beetje een vreemd gevoel achter, want niets is zo verandelijk als de mens.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 jan 2003 07:35

Dat is nu juist het bijzondere bij God. Hij blijft vergeven, wel 7 x70 x70 x staat er in de Bijbel. En wij geven het ondertussen wel op , na 7 maal iemand vergeven te hebben voor iets wat jou aangedaan wordt zeggen we toch wel, rot jij nu maar op, je bent niet te vertrouwen. En bij God vind je dan altijd vergeving. Niet later maar direct als je erom vraagt. Ook als je iemand in elkaar hebt geslagen en je hebt daar oprecht berouw over. En maakt dat dan geen zorgeloze mensen? Nee volstrekt niet, het kan niet anders dan dat zo een leer vruchten der dankbaarheid voortbrengt. Zondag 24.
Er zullen dus nooit zonden zijn als je sterft die je niet vergeven zijn. Dus ik begrijp de uitspraak van Corne niet.

Wij leren daarover in de catechismus, zondag 21.
Wat belijdt u met de woorden: vergeving der zonden?

Omdat Christus voldaan heeft, wil God nooit meer denken aan al mijn zonden, ook niet mijn zondige aard, waartegen ik mijn hele leven lang moet strijden. Maar God schenkt mij uit genade de gerechtigheid van Christus, zodat ik nooit meer door Hem veroordeelt word.

En Psalm 32 gaat daar ook over.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 29 jan 2003 15:40

joepie schreef:Dat is nu juist het bijzondere bij God. Hij blijft vergeven, wel 7 x70 x70 x staat er in de Bijbel. En wij geven het ondertussen wel op , na 7 maal iemand vergeven te hebben voor iets wat jou aangedaan wordt zeggen we toch wel, rot jij nu maar op, je bent niet te vertrouwen. En bij God vind je dan altijd vergeving. Niet later maar direct als je erom vraagt. Ook als je iemand in elkaar hebt geslagen en je hebt daar oprecht berouw over. En maakt dat dan geen zorgeloze mensen? Nee volstrekt niet, het kan niet anders dan dat zo een leer vruchten der dankbaarheid voortbrengt. Zondag 24.
Er zullen dus nooit zonden zijn als je sterft die je niet vergeven zijn. Dus ik begrijp de uitspraak van Corne niet.

Wij leren daarover in de catechismus, zondag 21.
Wat belijdt u met de woorden: vergeving der zonden?

Omdat Christus voldaan heeft, wil God nooit meer denken aan al mijn zonden, ook niet mijn zondige aard, waartegen ik mijn hele leven lang moet strijden. Maar God schenkt mij uit genade de gerechtigheid van Christus, zodat ik nooit meer door Hem veroordeelt word.

En Psalm 32 gaat daar ook over.

En Corne zei dit:
Omdat hij de Heilige Geest vertoornd heeft, is de HG zo bedroefd dat de HG geen droefheid over de zonde meer werkt. Daarom kan die zonde niet vergeven worden. Omdat de Werkende Persoon zo gruwelijk beledigd wordt.

Hoe kan je dat met elkaar combineren? Het klinkt heel erg tegenstrijdig.

Terug naar “Archief”