Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 22:00

Optimatus schreef:En als iemand wegens moord wordt veroordeeld, betekent dat niet dat hij het na tien jaar weer zou doen. Als iemand wegens diefstal wordt veroordeeld, betekent dat niet automatisch dat hij na vijf maanden weer uit stelen gaat.

Daarom ben ik er ook voor om nooit de eerste maal de doodstraf toe te passen, ook als de schuld ontwijfelbaar bewezen is. Eén maal zou zo iemand nog een kans mogen krijgen.

Optimatus schreef:En in antwoord op Caprice: abortus is iets gruwelijks. Auf jedem Fall. Maar in sommige gevallen onvermijdelijk.

In sommige gevallen, ja. Om hoeveel procent gaat het dan? Hooguit enkele, denk ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 22:05

caprice schreef:In sommige gevallen, ja. Om hoeveel procent gaat het dan? Hooguit enkele, denk ik.

Genoeg dus om het niet over de hele linie strafbaar te stellen. En de doodstraf is natuurlijk al helemaal onacceptabel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 22:14

Optimatus schreef:
caprice schreef:In sommige gevallen, ja. Om hoeveel procent gaat het dan? Hooguit enkele, denk ik.

Genoeg dus om het niet over de hele linie strafbaar te stellen. En de doodstraf is natuurlijk al helemaal onacceptabel.

Abortus moet een uitzondering worden, als het leven van de moeder in gevaar komt. We gaan een tijd tegemoet waarin het hoogstwaarschijnlijk 'normaal' zal gevonden worden om kinderen met het syndroom van Down te vermoorden. Er zal voor hen geen plaats zijn in de samenleving. Afschuwelijk. :cry:

God zal over Nederland komen met Zijn oordelen.

Maar er is nog hoop, ook voor Nederland:
8 Verhardt nu ulieder nek niet, gelijk uw vaderen; geeft den HEERE de hand, en komt tot Zijn heiligdom, hetwelk Hij geheiligd heeft tot in eeuwigheid, en dient den HEERE, uw God; zo zal de hitte Zijns toorns van u afkeren.
9 Want als gij u bekeert tot den HEERE, zullen uw broederen en uw kinderen barmhartigheid vinden voor het aangezicht dergenen, die hen gevangen hebben, zodat zij in dit land zullen wederkomen; want de HEERE, uw God, is genadig en barmhartig, en zal het aangezicht van u niet afwenden, zo gij u tot Hem bekeert.

(2 Kronieken 30 vers 8 en 9)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 22:25

caprice schreef:
Optimatus schreef:

Abortus moet een uitzondering worden, als het leven van de moeder in gevaar komt. We gaan een tijd tegemoet waarin het hoogstwaarschijnlijk 'normaal' zal gevonden worden om kinderen met het syndroom van Down te vermoorden. Er zal voor hen geen plaats zijn in de samenleving. Afschuwelijk. :cry:

Van downkindertjes heeft men af te blijven! We zijn het voor één keer roerend eens, Caprice. PKN en Reformatorisch voor één keer samen. :D
caprice schreef:God zal over Nederland komen met Zijn oordelen.

Dat zei Ds. Kersten ook toen de Nazis op 10 mei 1940 binnenvielen...

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 22:31

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:

Van downkindertjes heeft men af te blijven! We zijn het voor één keer roerend eens, Caprice. PKN en Reformatorisch voor één keer samen. :D

Gelukkig.

Optimatus schreef:

Had hij geen gelijk dan? En dacht je dat we zo ongestoord door konden gaan? Stel dat dat zou kunnen en dat God ons onze gang liet gaan. Zou er dan nog hoop zijn, als Hij geen straffen meer gaf? Een straf dient om het volk weer op het rechte pad te brengen. Maar zou het ook niet mogelijk zijn dat God Zijn hand af zal trekken van Nederland en ons volk aan de verharding zal overgeven? Wij hebben het er naar gemaakt. Och, dat we nog eens in het stof terecht zouden mogen komen in ware ootmoed.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 22:34

caprice schreef:
Optimatus schreef:

Had hij geen gelijk dan? En dacht je dat we zo ongestoord door konden gaan? Stel dat dat zou kunnen en dat God ons onze gang liet gaan. Zou er dan nog hoop zijn, als Hij geen straffen meer gaf? Een straf dient om het volk weer op het rechte pad te brengen. Maar zou het ook niet mogelijk zijn dat God Zijn hand af zal trekken van Nederland en ons volk aan de verharding zal overgeven? Wij hebben het er naar gemaakt. Och, dat we nog eens in het stof terecht zouden mogen komen in ware ootmoed.

Ik kan met niet voorstellen dat God de Nazis naar Nederland leidde om Nederland te straffen. Te straffen waarvoor eigenlijk, in 1940?
Laatst gewijzigd door Optimatus op 13 okt 2004 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 22:36

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:

Ik kan met niet voorstellen dat God de Nazis naar Nederland leidde om Nederland te straffen. Te straffen waarvoor eigenlijk, in 1940?

Als je zo redeneert kun je toch wel heel goed begrijpen waarvoor we die straffen en oordelen verdiend hebben? En zijn er al niet verschillende over Nederland gekomen? In 10 jaar tijd vier ziektes onder het vee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 22:40

caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:

Als je zo redeneert kun je toch wel heel goed begrijpen waarvoor we die straffen en oordelen verdiend hebben? En zijn er al niet verschillende over Nederland gekomen? In 10 jaar tijd vier ziektes onder het vee.

Die alle vier met man en macht zijn overwonnen. Maar inzake de inval der Nazis en de toorn Gods: Geen enkel volk heeft in de jaren 1933 - 1945 de terreur van Hitler en zijn mederatten verdiend.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 22:41

Optimatus schreef:Maar inzake de inval der Nazis en de toorn Gods: Geen enkel volk heeft in de jaren 1933 - 1945 de terreur van Hitler en zijn mederatten verdiend.

Weet je dat zeker?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 22:43

caprice schreef:
Optimatus schreef:Maar inzake de inval der Nazis en de toorn Gods: Geen enkel volk heeft in de jaren 1933 - 1945 de terreur van Hitler en zijn mederatten verdiend.

Weet je dat zeker?

Dat weet ik heel zeker. Geen volk heeft het verdiend dat er zes miljoen van hen per veewagen naar allerhande gaskamers werden vervoerd. En dan heb ik het nog niet eens over de miljoenen andere slachtoffers in Europa en het Verre Oosten.

NIEMAND verdient een dergelijk lot.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 22:46

Optimatus schreef:
caprice schreef:

Weet je dat zeker?

Dat weet ik heel zeker. Geen volk heeft het verdiend dat er zes miljoen van hen per veewagen naar allerhande gaskamers werden vervoerd. En dan heb ik het nog niet eens over de miljoenen andere slachtoffers in Europa en het Verre Oosten.

Zal ik eens wat vertellen? Het is Gods genade dat wij nog leven. En nog bekeerd kunnen worden. Wij zijn niet beter dan die mensen. Wij hebben tegen God misdreven. Wij bedreven en bedrijven ontzaglijk veel kwaad tegen een goedertieren God die geen lust heeft in onze dood, maar daarin dat wij ons bekeren, en leven.

Wij zijn niet beter dan zij die in die oorlog het leven hebben moeten laten.
Wij zijn niet beter dan A. Hitler. Of wel, soms?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 22:56

caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:

Weet je dat zeker?

Zal ik eens wat vertellen? Het is Gods genade dat wij nog leven. En nog bekeerd kunnen worden. Wij zijn niet beter dan die mensen. Wij hebben tegen God misdreven. Wij bedreven en bedrijven ontzaglijk veel kwaad tegen een goedertieren God die geen lust heeft in onze dood, maar daarin dat wij ons bekeren, en leven.

Wij zijn niet beter dan zij die in die oorlog het leven hebben moeten laten.
Wij zijn niet beter dan A. Hitler. Of wel, soms?

Ik kan niet oordelen over anderen inzake hun vergelijking met Hitler, maar ik blijf er bij dat het in elk geval niet Gods bedoeling is geweest dat er veewagens met joden door Europa hebben rondgereden. Als dat Gods bedoeling zou zijn geweest, vraag ik me af of ik die God eer kan bewijzen. Ik denk het niet. God heeft de mensen en de wereld lief, anders had Hij Zijn Zoon niet naar deze aardkloot gezonden. God wil redding en geen rijdende veewagens en gaskamers.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 22:58

Wie zijn schuld is het dat die oorlog is geweest?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 23:00

caprice schreef:Wie zijn schuld is het dat die oorlog is geweest?

Meerdere oorzaken:
Nationalisme in o.a. Duitsland, Oostenrijk, Servië en Frankrijk
Wreedheden van alle vechtende partijen in de Eerste Wereldoorlog
Vrede van Versailles die geen vrede was.
Hitler en zijn rattenhorde
Japan
Stalin wegens zijn pact met Hitler

Om er maar een paar te noemen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2004 23:01

caprice schreef:Wie zijn schuld is het dat die oorlog is geweest?

Ik weet niet of je van schuld kunt spreken. Ik zie vooral oorzaken en gevolgen, niet direct schuldigen. Behalve Hitler en z´n kornuiten die bewust Joden demoniseerden dan.

Terug naar “Archief”