JMvVliet schreef:Ik kopieer en plak het stuk wat ik bedoel wel even:
Nu nogmaals de vraag, onder andere vers 14 in ogenschouw nemend, maar wel in combinatie met de hele gelijkenis:
Wat betekent uitverkoren in de context van deze gelijkenis?
ps: zit jij toevallig in de kerk die onder aan de dijk staat richting Kinderdijk? Dan rijd ik er dagelijks langs

Nee ik zit niet in die kerk, dat is de Oud Ger Gem, ik zit in de Ger Gem, zonder voor- of achtervoegsel.
Wat ik hieruit lees is dat iedereen geroepen wordt door de prediking. Dus bijvoorbeeld als je Zondags in de kerk zit, wordt je geroepen. Alleen zijn er weinig uitverkoren, dus niet iedereen die de preek aanhoort zal zalig worden. Denk hierbij ook aan de gelijkenis van de zaaier. Het woord werd gezaaid, en slechts een klein deel viel in de goede aarde.
Ander zaad werd gezaaid, ontkiemde en groeide op, maar werd later verstikt of kon geen water krijgen.
Waaruit blijkt dat er ook schijngelovigen zijn, die dat wellicht zelf ook niet eens door hebben.
Ds Vergunst uit Nw Zeeland zei eens tegen me: dat zaad moet er in gestrooid worden, dat kan je zelf echt niet doen. Maar je kan wel zorgen dat je er ontvankelijk voor bent, dus zorg dat de aarde rul is, en haal de stenen er uit. Hoe je dat kan doen? Door in ieder geval naar de kerk te gaan, te luisteren naar Gods woord, studie er naar te doen, bidden, etc.
Maar het ontkiemen van dat zaad is nog altijd Gods werk, daar komt helemaal niets van de mens bij kijken. Hij moet zaaien, Hij zorgt dat het zaad valt in de aarde en dat het ontkiemt, en dat het gaat groeien. Wij kunnen daar helemaal niets aan doen!!!