Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 05:01

Optimatus schreef:Is er eigenlijk verschil tussen OGG en GGiN?

Sterker nog, de diensten zien er praktisch hetzelfde uit.

Ik vroeg mij eigenlijk meer af wat de verschillen zijn tussen OGG en OGGiN. Weet iemand dat?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 13 okt 2004 06:59

caprice schreef:Ik vroeg mij eigenlijk meer af wat de verschillen zijn tussen OGG en OGGiN. Weet iemand dat?
Ik neem aan dat je bedoeld OGG en GGiN?
Aragorn heeft 'de belangrijkste' wel genoemd geloof ik. Ze liggen heel dicht bij elkaar. Het feit dat het twee verbanden zijn zie ik vooral historisch. GGiN is nogal kerkistisch, wat volgens mij een (niet onbegrijpelijk, maar daarom nog niet goed) gevolg is van 1953.

Als er mensen zijn die meer inhoudelijke verschillen weten houd ik me aanbevolen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 okt 2004 07:18

Hobbyist schreef:
caprice schreef:Ik vroeg mij eigenlijk meer af wat de verschillen zijn tussen OGG en OGGiN. Weet iemand dat?
Aragorn heeft 'de belangrijkste' wel genoemd geloof ik. Ze liggen heel dicht bij elkaar. Het feit dat het twee verbanden zijn zie ik vooral historisch. GGiN is nogal kerkistisch, wat volgens mij een (niet onbegrijpelijk, maar daarom nog niet goed) gevolg is van 1953.

Als er mensen zijn die meer inhoudelijke verschillen weten houd ik me aanbevolen.

Nee, ik denk dat Caprice wel degelijk de OGGiN bedoelt, zoals we die o.a. in Kinderdijk aantreffen. Maar vraag me niet naar het verschil. Misschien wil ik het wel niet eens weten ook: vaak liggen aan zulke afscheidingen voornamelijk menselijke redenen ten grondslag...
~~Soli Deo Gloria~~

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 13 okt 2004 07:21

hmm, inderdaad. ik las caprice z'n post als 'ik vroeg me al vaker af...', maar nu opnieuw gelezen en dan klopt het weer :)
tja, daar durf ik op dit moment ook ff geen antwoord op te geven.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 13 okt 2004 10:19

Loezje schreef:
Motormuis schreef:Topic is verschil GG en GGiN. Nou verschillen zijn er zeker en zullen er blijven.
Gisteren een preek gehoord van dominee Kattenberg over Gods liefde. Een hartstikke mooie preek, preken die je bij de GGiN niet meer zult horen. Een dominee Mallan of Roos zal eerder een verdoemend God benadrukken. Er gaat zo weinig troost van dat "geloof" uit. Bekeerd worden is bijna onmogelijk en het werkt ofwel deprimerend ofwel mensen worden murw geslagen...

Het spijt me, maar ik kan het niet anders zien....Helaas kom je dergelijke preken (als bij de GGiN) ook meer en meer tegen bij (jonge) predikanten binnen de GG.

Hm... afgelopen zondagochtend hoorde ik bij de GGiN een preek over "Want de liefde van Christus dringt ons." Deze preek ging ook over Christus' liefde; was niet deprimerend, maar gaf juist hoop door op de enige weg naar het Leven te wijzen... En nu niet meer zeggen dat er bij de GGiN niet wordt gepreekt over Gods liefde a.u.b... Beter opletten en minder snelle conclusies :P :wink:

Yep, je hebt gelijk. Sorry, moet niet te snel met m'n oordeel klaar staan. Vind het fijn om te horen dat zulke preken toch voorkomen. En ja, ik heb wellicht een verkeerd beeld bij de GGiN. Komt misschien ook door een preek van dominee Wink die ik een paar weken geleden gehoord heb. En daar werd ik niet vrolijk van. Ik weet ook wel dat hij buiten verband is, maar had het idee dat er geen verschil was qua leer.

Nog even over die uiterlijke dingen: dit komt overal voor, toch blijf ik erbij dat dit in de "zwaardere" kerken toch nog ff iets meer voorkomt. Bij de GGiN heb ik hier meer over gehoord dan in andere kerken. Maar ook bij de GG komt dit voor. En ook bij de CGK heb ik laatst van een vriend gehoord. Daar werd avondmaalsgang en 's avonds joggen ook niet echt gestimuleerd.....Tsja, ik kan daar gewoon helemaal niks mee. Vind ik allemaal zo ontzettend wettisch, kan dit bijbels niet staven.
Geen commentaar

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 13 okt 2004 10:34

Misschien moeten we ds. Wink als apart geval beschouwen. Het is erg om te zeggen, maar ook binnen de GGiN is men niet echt tevreden over ds. Wink. Ik kan begrijpen dat je niet echt blij bent als je daar onder zit, want dat zijn heel veel GGiNers ook niet.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 okt 2004 10:57

Pieter Bel schreef:Misschien moeten we ds. Wink als apart geval beschouwen. Het is erg om te zeggen, maar ook binnen de GGiN is men niet echt tevreden over ds. Wink. Ik kan begrijpen dat je niet echt blij bent als je daar onder zit, want dat zijn heel veel GGiNers ook niet.

Was het niet Pieter Bel die zeer instemmend reageerde op de moderator, toen deze schreef
De refoweb moderators gaan uit van het standpunt dat we geen predikanten positief dan wel negatief extra in de spotlight moeten zetten. Natuurlijk kan het in sommige gevallen goed gaan echter in het verleden zijn er ook uitspraken gedaan over predikanten die niet nodig waren
?
Je hoopte toch dat er consequent mee omgegaan zou worden? Wink of geen Wink, ik vat 'm even niet meer...
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2004 11:16

Pieter Bel schreef:Misschien moeten we ds. Wink als apart geval beschouwen. Het is erg om te zeggen, maar ook binnen de GGiN is men niet echt tevreden over ds. Wink. Ik kan begrijpen dat je niet echt blij bent als je daar onder zit, want dat zijn heel veel GGiNers ook niet.

Ik heb ook wel het een en ander over die Wink gehoord, maar wat mij verbaasd is dat er geen tuchtuitoefening oid. plaatsvindt naar zulke dominee´s toe.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 okt 2004 12:37

Hobbyist schreef:

De OGG noemen zich ook wel de ledeboerianen. Kenmerkend is dat ze tegen predikantenopleiding zijn. Wat ook te merken is. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 okt 2004 12:47

caprice schreef:
Optimatus schreef:Is er eigenlijk verschil tussen OGG en GGiN?

Sterker nog, de diensten zien er praktisch hetzelfde uit.

Ik vroeg mij eigenlijk meer af wat de verschillen zijn tussen OGG en OGGiN. Weet iemand dat?

Dat heeft Aragorn je net uitgelegd.... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 okt 2004 12:55

Motormuis schreef:
Loezje schreef:
Motormuis schreef:Topic is verschil GG en GGiN. Nou verschillen zijn er zeker en zullen er blijven.
Gisteren een preek gehoord van dominee Kattenberg over Gods liefde. Een hartstikke mooie preek, preken die je bij de GGiN niet meer zult horen. Een dominee Mallan of Roos zal eerder een verdoemend God benadrukken. Er gaat zo weinig troost van dat "geloof" uit. Bekeerd worden is bijna onmogelijk en het werkt ofwel deprimerend ofwel mensen worden murw geslagen...

Het spijt me, maar ik kan het niet anders zien....Helaas kom je dergelijke preken (als bij de GGiN) ook meer en meer tegen bij (jonge) predikanten binnen de GG.

Hm... afgelopen zondagochtend hoorde ik bij de GGiN een preek over "Want de liefde van Christus dringt ons." Deze preek ging ook over Christus' liefde; was niet deprimerend, maar gaf juist hoop door op de enige weg naar het Leven te wijzen... En nu niet meer zeggen dat er bij de GGiN niet wordt gepreekt over Gods liefde a.u.b... Beter opletten en minder snelle conclusies :P :wink:

Yep, je hebt gelijk. Sorry, moet niet te snel met m'n oordeel klaar staan. Vind het fijn om te horen dat zulke preken toch voorkomen. En ja, ik heb wellicht een verkeerd beeld bij de GGiN. Komt misschien ook door een preek van dominee Wink die ik een paar weken geleden gehoord heb. En daar werd ik niet vrolijk van. Ik weet ook wel dat hij buiten verband is, maar had het idee dat er geen verschil was qua leer.

Nog even over die uiterlijke dingen: dit komt overal voor, toch blijf ik erbij dat dit in de "zwaardere" kerken toch nog ff iets meer voorkomt. Bij de GGiN heb ik hier meer over gehoord dan in andere kerken. Maar ook bij de GG komt dit voor. En ook bij de CGK heb ik laatst van een vriend gehoord. Daar werd avondmaalsgang en 's avonds joggen ook niet echt gestimuleerd.....Tsja, ik kan daar gewoon helemaal niks mee. Vind ik allemaal zo ontzettend wettisch, kan dit bijbels niet staven.

Die preek heb ik ook gehoord! Dan kom jij zeker uit Elspeet, want daar hoorde ik die preek.... Beviel me erg goed (had ik niet verwacht... :mrgreen: ), beter nog dan de Hersteld Hervormden 's avonds in Elspeet. Dat was laaaaaaaaaangdraaaaaaaaaaaaadig. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maar de preek 's morgens was ook van een predikant die al heeeeel erg lang "wijlen" is. Leest men een preek van een predikant die uit de GGiN komt, en nog leeft, niet al te lang (jaar of 60) "weg" is, dan is de preek wel heel wat anders van toon... :shock:
Kan best zijn dat deze keer een hoge uitzondering was, en dat dit soort preken erg weinig gelezen worden in de GGiN, maar goed... :wink:
Trouwens, de ouderling die de bewuste preek las zou wel anders denken dan in de preek verwoord werd. Ik hoorde tenminste van mensen die hem kennen dat hij in het dagelijkse leven heel anders denkt en spreekt over deze zaken. Minder liefde dan in de preek naar voren kwam. Waarom hij dan zo'n preek leest weet ik niet...

Motormuis: Ga eens lekker kijken bij ds. Van Voorden. Die schijnt wel extreem te zijn...?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 okt 2004 12:57

Loezje schreef:
Motormuis schreef:Ik geef toe niet heel vaak onder z'n gehoor te hebben gezeten, ik denk 3 keer in totaal. Maar heb echt wel een beeld gekregen op die manier.
Verder kan ik er helemaal niks mee, als mensen die bekeerd zijn een heel sjabloon krijgen voorgeschreven (zwarte kleding, niet meer sporten want dat doet een kind van God niet meer, etc....)

Mag ik ff lache? :P Kun je ook overdrijven? En ze mogen niet meer roken, want dat is onnodig verkorten van je leven... Alcohol idem... Autorijden is gevaarlijk... Motormuis, weet je eigenlijk wel waar je over praat?

Bij jullie mag je wel roken. Tenminste, 's zondags staat er "een schare die niemand tellen kan" te roken voor de kerk... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 13 okt 2004 13:48

Race406 schreef:
Loezje schreef:
Motormuis schreef:Ik geef toe niet heel vaak onder z'n gehoor te hebben gezeten, ik denk 3 keer in totaal. Maar heb echt wel een beeld gekregen op die manier.
Verder kan ik er helemaal niks mee, als mensen die bekeerd zijn een heel sjabloon krijgen voorgeschreven (zwarte kleding, niet meer sporten want dat doet een kind van God niet meer, etc....)

Mag ik ff lache? :P Kun je ook overdrijven? En ze mogen niet meer roken, want dat is onnodig verkorten van je leven... Alcohol idem... Autorijden is gevaarlijk... Motormuis, weet je eigenlijk wel waar je over praat?

Bij jullie mag je wel roken. Tenminste, 's zondags staat er "een schare die niemand tellen kan" te roken voor de kerk... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hahaha, humor....Ja, en diezelfde schare zal ook beweren, dat iedereen die zelfmoord heeft gepleegd, verloren is. Men zegt dan heel vroom: "Een echt kind van God doet dat niet". Dat men zelf bezig is hun lichaam structureel te beschadigen waarop ook de dood volgt, dat schijnt niet zo erg te zijn.....Selectieve vroomheid zeg maar.....Snap ik weer niet, zoals ik zoveel dingen niet begrijp.

Hee Race, nog steeds verliefd trouwens?
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 13 okt 2004 13:51

Race406 schreef: Motormuis: Ga eens lekker kijken bij ds. Van Voorden. Die schijnt wel extreem te zijn...?

Is dat zo? Nog nooit gehoord, maar ik heb vroeger wel les van hem gehad, hij was mijn schoolmeester. Een ontzettend aardige man, dat kan ik me nog wel herinneren. Heb jij hem wel eens gehoord dan?
Geen commentaar

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 okt 2004 15:47

SDG schreef:

Was het niet Pieter Bel die zeer instemmend reageerde op de moderator, toen deze schreef
De refoweb moderators gaan uit van het standpunt dat we geen predikanten positief dan wel negatief extra in de spotlight moeten zetten. Natuurlijk kan het in sommige gevallen goed gaan echter in het verleden zijn er ook uitspraken gedaan over predikanten die niet nodig waren
?
Je hoopte toch dat er consequent mee omgegaan zou worden? Wink of geen Wink, ik vat 'm even niet meer...

hij bedoelt wellicht dominee :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”