wat weet jij van de eindtijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 okt 2004 19:33

Zelf geloof ik dat er eerst een opname zal zijn van de heilige.

Ik ook :) .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 okt 2004 19:41

Wbt die oorlogen: in Europa is het momenteel vrediger dan het ooit geweest is.

Door twee woordjes vet te maken, is mijn reaktie denk ik duidelijk genoeg.

En dat hebben al honderden mensen in honderden tijden voor ons gezegd. Hoeveel zullen er nog na ons komen?

Misschien wil je ook inhoudelijk op de punten ingaan. :? In de Schrift staat duidelijk dat Israel in het laatste der dagen in zijn land terug zal zijn, en tot bekering zal komen. Dat is dus een noodzakelijke voorwaarde voor de wederkomst, en die is pas sinds 1948 (voor het eerste gedeelte) in vervulling gegaan.
En dat zelfde geldt voor de geprofeteerde totale beheersing van het beest. In de WO2 kon je nog, door een bevolkingsregister te stelen, weet ik niet hoeveel mensen redden. Straks in de eindtijd kun je niets meer zonder het teken van het beest. Niet kopen en niet verkopen. Saat er toch duidelijk? Ook dat is pas mogelijk door totale beheersing, waarvan we nu de eerste tekenen zien.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 09 okt 2004 19:41

Happy One schreef:
Als ik de periode 1890-1899 vergelijk met de 5-jaarsperiode 1990-1995 dan zou de conclusie dus moeten zijn, dat het aantal aardbevingen met een factor 200 toeneemt..... :D
Het wordt tijd denk ik, dat je eens een kritisch emailtje gaat schrijven aan het KNMI. Daar zegt men letterlijk:
Komen er steeds meer aardbevingen voor?
Er vindt geen toename van het aantal bevingen plaats. Wel worden er meer bevingen geregistreerd vanwege de steeds gevoeliger apparatuur. Ook het aantal slachtoffers zal waarschijnlijk toenemen vanwege de bevolkingsgroei.

De gegevens zijn van een betrouwbaar instituut. Is het jouw dan niet opgevallen dat dit fenomeen de steeds vaker voorkomt, met meer slachtoffers?

Nee, dat was mij nog niet opgevallen. Omdat het gewoon niet zo is.
Is het KNMI een onbetrouwbaar instituut?

Happy One schreef:
Verder mis ik in je betoog nog de pinpas, en de streepjescode. Ook een zeer geliefd onderwerp bij eindtijd-fantasten.

Vind ik een niet terzake doende opmerking :( . In Openbaring staat niet voor niets dat men niet meer kan kopen zonder het teken van het beest. Dat kun je alleen maar bereiken als er wereldwijde controle mogelijk is.
En naar dat systeem zijn we aardig op weg. Mijn baas (totaal geen christen) was op een elektronica beurs over de toekomst, en beweert bij hoog en laag dat wij binnen 10 jaar een chipje hebben, waarbij we verder niets meer nodig hebben....
Is dat iets om lacherig over te doen? Als jij vindt van wel, slaap dan maar lekker verder.....

Jouw baas zou best eens gelijk kunnen hebben. En ik maak me er geen enkele zorg over. Dus, om in jouw terminologie te blijven: ik slaap er geen uur minder om.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Wat weet jij van de eindtijd.

Berichtdoor cornelis » 09 okt 2004 20:20

Helaas zijn wij als christenen veel te weinig met Jezus wederkomst bezig.
Helaas ook ik.
Ik ben mij meer bewust,dat ik onverwachts kan overlijden,dan dat de Here Jezus terug komt.
En dat is niet goed.
Wat moet ik doen om elde dag de Here Jezus weder te verwachten op de wolken des hemels ?
Hebben we het hier soms zo goed,dat we niet weg willen uit dit leven?
Maar dat de Here jezus terug komt is zeker,maar wanneer,dat weet geen mens.
Daarom moeten we Hem dagelijks verwachten.
Maar wat is dat moeilijk.
Dat wilde ik even kwijt.
Vriendelijke groeten van Cornelis.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 10 okt 2004 22:04

Joden niet luisteren naar hun profeten las ik?

Lees hier een artikel van mijn hand over de eindtijd volgens Joods inzicht:
http://www.faq-online.nl/modules.php?op ... &artid=129
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 okt 2004 08:44

Invincible:
Sterren in de bijbel zijn vaak synoniem voor Engelen. Vergelijk Openbaringen 9:1 & 20:1.

Op zich wil ik daar niets aan af doen, maar ik wil wel het volgende aanvullen. Het genre van de Openbaringen is te kenmerken als apocalyptiek. Daarin gaat het over Gods handelen ten aanzien van de laatste dingen. Grote ontwikkelingen in de geschiedenis worden geschetst als het gevolg van Gods almachtige handelen. Een belangrijk stijlkenmerk is verder dat er vaak allerlei kosmologische veranderingen (b.v. vallende sterren) geschetst worden. Je kunt dit letterlijk nemen maar ik denk dat deze beschrijvingen bedoelt zijn om Gods almacht te onderstrepen. Als God macht heeft over de kosmos zou Hij dan geen macht hebben over de mens?

Wat mij betreft behoef je dit niet zomaar aan te nemen, maar houdt het gewoon eens in je achterhoofd als je dit soort zaken leest. Wellicht openen zich nieuwe perspectieven ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 okt 2004 16:41

kwam iets tegen in daniel.

mischien van toepassing op alle theorieen die er rond gaan over de wederkomst

4 En gij, Daniel! sluit deze woorden toe,16) en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde;17) velen zullen het naspeuren,18) en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 12 okt 2004 15:22

interessant onderwerp.
ik denk dat we zeker altijd waakzaam moeten blijven. het kan nog een hele tijd duren voordat de Heer terugkomt, maar aan de andere kant is het wel zo dat de wereld op zijn einde loopt. de aarde raakt uitgeput. ik noem bijvoorbeeld olie dat over een aantal jaar op is. milieuvervuiling.

maar inderdaad wordt er veel gespeculeert over hoe de eindtijd ingevuld kan worden. in de bijbel staat het niet altijd even duidelijk, met veel beeldspraak. maar ook al begrijp je al die beeldspraak, dan kun je nog steeds niet de gehele eindtijd invullen. in openbaringen 10:4 staat bijvoorbeeld:
en toen de zeven donderslagen gesproken hadden, wilde ik het opschrijven, maar ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: verzegel hetgeen de zeven donderslagen gesproken hebben en schrijf het niet op.
niet alles wat komen gaat wordt genoemd in de profetieen. wat ik wel heel mooi vind is dat in heel de bijbel dingen ten aanzien van de eindtijd terugkomen, zoals in jesaja, daniel en joel. het hele eindtijdverhaal is niet alleen een zaak van openbaringen. dat vind ik zelf vooral een reden om goed na te denken over de eindtijd, de verdrukking en vooral ook de wederkomst. net zoals de komst van Jezus naar de aarde als mens voorspeld is in het OT (wat we allemaal geloven!), zo is ook zijn tweede komst voorspeld (als "dief in de nacht", "in een oogwenk") en ook de glorieuze wederkomst, als Jezus "het beest en zijn profeet" overwint en het duizendjarig rijk wordt gesticht. met als resultaat die geweldige belofte dat God voor eeuwig bij ons zal zijn en dat er nooit geen dood, rouw, geklaag en moeite meer zal zijn, en dat hij onze tranen zal afwissen. als we die hoop maar vasthouden!

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 12 okt 2004 15:46

Eindtijd wordt vaak ook beschreven als "laatste der dagen". Er zijn 7 dagen van duizend jaar.
De Rabbijnen leerden dat de wereld 6000 jr zou bestaan en daarna zou de grote Sjabbath van 1000 jr aanbreken:
“Rabbi Kattina zei: Zesduizend jaar zal de wereld bestaan, en een [duizendtal jaren] verwoest, zoals er is geschreven: en HASJEM alleen zal op die dag hoog verheven zijn (Jes.2:11). Abbajji zei: Het zal twee [duizend jaar] verwoest zijn, zoals er geschreven is: Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derde dage zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen leven voor Zijn Aangezicht (Hos.6:2). Er is geleerd in overeenkomst met de mening van Rabbi Kattina: Gelijk als het zevende jaar een jaar vrijlating is van zeven jaren, zo is ook de vrijlating van de wereld duizend jaren uit zeven duizend jaar, zoals er geschreven is: en HASJEM alleen zal op die dag hoog verheven zijn (Jes.2:11); en ook is er verder geschreven: Een Psalm en een lied voor de Sjabbath-dag (Ps.92:1): een dag die volkomen Sjabbath is; ook is er geschreven: Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren (Ps.90:4). Een lering van de school van (Elia) Eliejahoe (3e eeuw): “Zesduizend jaar zal de wereld bestaan; tweeduizend [jaar] van woestenij; tweeduizend van Torah; tweeduizend van de dagen van de Masjiach; maar door onze vele ongerechtigheden zijn van hen voorbij gegaan, welke van deze zijn verloren gegaan” (Sanhedrien 97a,b; Avvodah Zarah 9a).

Ook bij de oudste leerlingen van Rabbenoe Jesjoea kan men het idee vinden, dat de wereld 6000 jaar plus 1000 zou bestaan. In de boeken van het Nieuwe verbond wordt hiernaar verwezen in II Petros 3:8,9:
“Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij de Heer is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag. De Heer vertraagt de belofte niet [gelijk enigen traagheid achten], maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen”.

Petros haalt hier de woorden Mosjeh in Psalm 90:4 aan.
Openbaring 20:2-7:
“En hij greep de draak, de oude slang, welke is de lasteraar en satanas, en bond hem duizend jaren; En wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleine tijd ontbonden worden. En ik zag tronen, en zij zaten op deze; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen degenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jesjoea, en om het Woord Gods, en die het beest, en zijn beeld niet aanbeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met de Gezalfde, de duizend jaren. Maar de overigen der doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding. Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en de Gezalfde zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren. En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden”.

In de vroege (tussen 130-135 g.j.), maar af en toe anti Joodse “Brief van Barnabas” vinden we ook nog deze leer terug:
“Over de sabbat zegt Hij aan het begin van de schepping: En G-d maakte in zes dagen de werken van Zijn Handen en op de zevende dag was Hij klaar en rustte daarop en Hij heiligde die dag (zie Gen.2:2,3). Let op kinderen, wat dat “Hij was klaar in zes dagen” wil zeggen. Dit betekent: De Heer zal in zes duizend jaar alles voltooien. Een dag betekent bij de Heer duizend jaar (zie Ps.90:4, IIPetr.3:8). Zo zal alles in zes dagen, dat is zes duizend jaar, worden voltooid, kinderen. En Hij rustte uit op de zevende dag. Dat wil zeggen: wanneer Zijn Zoon gekomen is en de tijd van de wetteloosheid ten einde is en Hij de goddelozen zal oordelen en Hij de zon, de maan en de sterren zal veranderen, dan zal Hij zeker op die dag uitrusten” (Br.v.Barn.15:3-5).

Velen hebben getracht berekeningen te maken wanneer deze 6000 jaar dan wel zouden eindigen, sommige met de meest vergezochte berekeningen vanuit vermeende geheimenissen ed. Het Jodendom houdt het ervoor dat het sinds de avond van 15-09-2004 van de gangbare westerse jaartelling het jaar 5765 is sinds de schepping van Adam. Deze jaartelling is gebaseerd op de gegevens in het boek Seder Olam [Rabba] dat zou stammen uit ’t begin van de 2e eeuw.
Ik zelf denk met de geschiedkundige boeken van Josef ben Matjah haKohen (Josephus) in de hand, plus een aantal andere historische en Messiaanse gegevens, dat er een discrepantie is van circa 211 of 215 jaar tussen de door de rabbijnen aangegeven tijd en de reeele. Tussen de tijdtafel van Josephus en die van Seder Olam m.b.t. de ballingschap in Babylon/Perzie zit dus een verschil van 215 jaren! (Josephus rekende meer jaren). Ik heb daarbij wel een correctie van 4 jaar toegepast i.v.m. het verschil van uitgangs punt voor beider beschrijvingen m.b.t. de herbouw van de Tempel tot aan haar verwoesting in het jaar 70. Had ik dit niet moeten doen, dan is het verschil 211 jaar. Het jaar 6000 Joodse tijd begint bij zonsondergang 29-9-2239. Min de 211 of 215 jr verschil met Josephus: 01-10-2024 of 20-09-2028.
Er zijn Joodse tradities die aangeven dat de opstanding der doden wordt bewerkstelligd door de Masjiach (Pirke d’Rabbi Eliezer 32) en/of vindt plaats in de dagen van de Masjiach (zie Sifre parasjath Wa’ethchannan piska 10 [i.e. de Wielna Rom editie. In de Wiena ed. is het piska 34]; Midrasj T’hilliem 18:11; Tana D’be Eliejahoe Rabba 29:31; Sefer HaEmmoenoth W’hadde’oth [T’chiath HaMetiem] 7:7). In een van de aanhangsels van het aan Sjim‘on bar Jochai (2e eeuw, maar ieder geval opgeschreven door Mosje ben Sjemtov de Leon, 1250-1305) toegeschreven Sefer HaZohar, Midrasj Ne’elam - Toldoth 40a, is de mening van Rabbi J’hoeda dat er 210 jaren van T’chiath HaMetiem - de opstanding der doden, zullen zijn, en dat die zouden duren tot het einde van de 6000 jaar sinds de schepping. Vlgs. het Jodendom zouden we nu in het jaar 5765 leven. De opstanding der doden zou vlgs bovengenoemde passage aanvangen met het jaar 5790 = 9-9-2029 in de westerse gangbare jaartelling. Naar de mening van Rabbi Jiets’chak in dezelfde passage zou dit een periode van 214 jaar zijn; dus beginnen in het jaar 5786 (9-9-2026). Mogelijk dat hierdoor de verwachtingen rond de komst van de Masjiach in Chassidische groepen en bij de harediem toeneemt?
Hoe het ook allemaal zij; de jaren 20 lijken een belangrijk decennium te worden in de 21e eeuw, als je deze Joodse uitleg zou moeten geloven.
Volgens Sefer HaZohar 1:119a zouden de zonen van Jisjmael in de tijd dat de Joden naar Jisrael terug keren (Jes.64:20 wordt daar geciteerd) de mensen van de wereld opwekken om te komen strijden tegen Jeroesjalajjiem (hierna wordt in de Zohar als bewijs Zach.14:2 genoemd). Dan aan het einde van het 6e milennium zullen de levenden die nog over zijn de SJABBATH ingaan (7e milennium, het Duizendjarig Vrederijk zo je wilt). Aldus de Zohar. De Zohar leert dus eigenlijk dat sinds 1985 of 1989 de grootte terugkeer is begonnen en dat een tijdje voor 2026 of 2029 de eindstrijd zal woeden en dat in die periode ook Masjiach zal komen.
Eerder geloofde men dat de Masjiach zou komen in het jaar 4000 van de Joodse jaartelling, maar moest men concluderen dat die tijd voorbij was (Talmoed Bavli Sanhedrien 97a,b; Avvoda Zara 9a; Eliejahoe Rabba 2). Volgens het in de 13e eeuwse gecompileerde commentaar (omvat een samenvatting van 3 eeuwen becommentarieren door verschillende geleerden) op de Talmoed "Tosafoth" genaamd, is de Masjiach na de 4000 jaar niet gekomen. Het jaar 4000 komt overeen met 15 september, 239, tot 4 september, 240 gangbare jaartelling. Zoals al gezegd zou de jaartelling vlgs Josephus al wat langer bezig zijn (211 a 215 jaar langer); het jaar 4000 zou dan in het jaar 28/29 of 32/33 hebben moeten vallen (hee, werd er toen in die periode niet toevallig iemand door de Geest tot Masjiach gezalfd? - Luk.3:21,22; 4:16-21). Er zijn verschillende aanwijzingen en verhalen uit de Talmoed waaruit blijkt dat men de Masjiach reeds in de 1e en 2e eeuw verwachtte (Talmoed J’roesjalmi B’rachoth 2:4 [11b]; Midrasj Echa Rabba 1:51; Midrasj B’resjieth Rabbati, Wajjetse 30:41, p.84 van het MS uit Praag - zie ook Midrasj Paniem Ach’riem 2.6:8; Talmoed J’roesjalmi Ta‘annieth 4:5 [24a]; Midrasj Echa Rabba 2:4).

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 okt 2004 22:54

Taytelbaum,
Een prachtig stuk, maar bedenk dat je mede forumleden je kennis in deze niet willen delen, ze gaan aan je argumentatie voorbij. het is teveel informatie. Daar komt bij dat het duizendjarig rijk bij de meesten van ons niet gelooft wordt, tenminste niet als een toekomstig gebeuren. Het is mijn mening als we het Vrederijk niet goed kunnen plaatsen, we ook niet goed over de eindtijd kunnen spreken.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 13 okt 2004 10:49

Persoonlijk vond ik het wel een heel interessant stuk want van sommige aangehaalde stukken had ik nog nooit gehoord. maar over het duizendjarig rijk...dat staat toch heel duidelijk in de bijbel? waarom zouden niet veel mensen hierin geloven?

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 13 okt 2004 11:07

Een aantal Rabbijnen vindt het herstel van Erets Israel (inc. hereniging jeroesjalajjiem) tot Bijbelse propoties reden om sindsdien de gebeurtenissen die horen bij de komst van de Masjiach. Het lijkt aannemelijk m.i. die datum dus als startdatum te zien voor generatie/het geslacht (Matth.24:34) dat niet voorbij zou gaan, "totdat al deze dingen geschied zijn". Deze laatste generatie wordt ook in Ps.102:19 beschreven; "het volgend(e) geslacht" volgens Staten Vertaling; Leidsche Vert.; NBG '51; "nageslacht" vlgs. Willibrord Vert. Maar elke Israëli kan je vertellen dat daar L'DOR ACHARON, VOOR DE LAATSTE GENERATIE, staat geschreven, lees deze Psalm vers 12-19 maar eens voor de overduidelijke context van laatste dagen. Dat Gaat toch over het bouwen van Tsion (andere naam v. Jeroesjalajjiem)? Defenitie generatie is dan volgens mij 40 of 60 jaar. Ik prefereer 60, daar men in de woestijn na uittocht, van 1-20 wel het K'na'an in kon na 40 jaar ouder te zijn geworden, maar 21 jaar en ouder niet. Limiet van generatie dus van 21 jr. tot 60 jr. (Num.14). Dus 1967 + 60 = 2027.

Sam

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 okt 2004 14:00

Sam krijgt een dikke knuffel :P

het jaar 4000 zou dan in het jaar 28/29 of 32/33 hebben moeten vallen

Wat mij trouwens opviel is het jaar 2028-30, dat is ongeveer precies :mrgreen: (precieze jaartallen van geboorte etc. van Yeshua zijn nog steeds een raadsel) 2000 jaar oftewel 2 dagen na de dood/opstanding/hemelvaart van Yeshua. Jij noemt het indirect 2 dagen na de zalving, maar daar zit dus ietsje speling in. Ik beschouw het nu even als 2MileniumDagen na het sterven/opstanding.

Nu zat ik te denken aan de uitspraken van Yeshua over het opstaan na 2 dagen, op de 3de dag. Ik knip er 1 willekeurig:
En zij zullen Hem den heidenen overleveren, om Hem te bespotten en te geselen, en te kruisigen; en ten derden dage zal Hij weder opstaan. (Matth 20:19)
Is dit de 3de dag? of mogelijk (ook onderliggend) de 3de Mdag? >Het 7de Millenium? >Zijn wederkomst? >Het Vrederijk?

1] Jij bent er wel helemaal uit schijnbaar, maar ik twijfel nog steeds aan het kloppen van alle 3de-dag teksten omtrent het sterven en opstaan van Yeshua. Voor mij is er nog steeds geen kloppende datum van sterven (Donderdag? Woensdag?) Maar als sommige van deze teksten niet om letterlijke dagen maar om de 2 Mdagen, valt zo mogelijk alles op zn plaats :D
2] Jij zei al eerder in een ander topic dat de dicipelen en vrouwen Yeshua niet herkenden na Zijn opstanding, omdat Yeshua niet de echte letterlijke Yeshua was in lichaam. Je citeerde daarbij: "En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien" (Joh 16:10). Zij zullen Yeshua niet meer zien zoals ze Hem herkenden. Hier tegenover staat dat bij de wederkomst iedereen Hem zal herkennen. Dat zal dan dus de eerste keer na 2 (M)dagen zijn dat Hij verschijnt aan de mensen in Zijn herkenbare lichaam.

Snap je het nog? :) tIs misschien een beetje ingewikkeld maar niet onmogelijk, zie er eigenlijk wel iets in.

Of had ik dit al eerder gevraagd?
Anyway :)

Eric.
..

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 14 okt 2004 17:22

x - bericht verwijderd - Sam

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 14 okt 2004 18:53

Een prachtig stuk,

Mee eens :)

maar bedenk dat je mede forumleden je kennis in deze niet willen delen, ze gaan aan je argumentatie voorbij. het is teveel informatie.

Ook mee eens :(

Daar komt bij dat het duizendjarig rijk bij de meesten van ons niet gelooft wordt, tenminste niet als een toekomstig gebeuren. Het is mijn mening als we het Vrederijk niet goed kunnen plaatsen, we ook niet goed over de eindtijd kunnen spreken.

Dat denk ik dus ook. Het letterlijk nemen van de profetieen hangt vaak af van de visie op het 1000-jarig rijk. Geloof je daar niet in, dan is de eindtijd visie sowieso heel beperkt.

Terug naar “Archief”