afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 okt 2004 15:53

zucht gaan we weer.. teruglezen in bijvoorbeel de passion of de christ discussie kan goed zijn.

persoonlijk.. heb ik bij die plaatjes waar jezus echt met een gezicht opstaat niet echt wat aan. Ik stel me Jezus altijd voor met een gewweldige glimlach op zijn mond omdat Hij zijn dood voor mij overhad, en daar zelf blij over was! Maar dit is gewoon persoonlijk.

in de 10 geboden wordt het niet verboden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2004 00:24

liezel schreef:Een plaatje van Jezus vindt ik zelf niet verkeerd (misschien zie ik dat dan verkeerd) Maar als je zo`n afbeelding echt gaat aanbidden of gewoon heel veel waarde aan hecht, dat is geloof ik niet goed, niemand weet exact hoe Jezus eruit heeft gezien.

Precies en daar waarschuwt het tweede gebod voor.... niet voor afbeelden zelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 okt 2004 14:51

Trouwens, iedereen heeft een beeld van God in zijn/haar hoofd. Waarom zou je dat niet op papier mogen zetten in worden of vormen? Waarom wel in gedachten en niet op papier? Wat is het verschil?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2004 15:15

kurtyo schreef:Trouwens, iedereen heeft een beeld van God in zijn/haar hoofd. Waarom zou je dat niet op papier mogen zetten in worden of vormen? Waarom wel in gedachten en niet op papier? Wat is het verschil?

Bedoel je nu God of Jezus?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 okt 2004 15:19

God.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2004 15:25

kurtyo schreef:God.

In dat geval voel ik me toch geroepen om even te reageren. :)

Ten eerste is het volgens de wet namelijk wel verboden om God (niet Jezus in Zijn menselijke gedaante dus) af te beelden. En dat is volgens mij niet zonder reden: God is een Geest, een abstracte entiteit/persoonlijkheid. Als je dat wilt gaan uitbeelden als een mensfiguur of whatever hoe, doe je per definitie tekort aan de aard van het Wezen God. Dat laatste volgt ook uit de verwijsteksten vd. catechismus bij het 2e gebod.

Overigens vraag ik me nu wel af hoe het dan zit met abstracte schilderijen bijvoorbeeld. Dat is misschien weer wel geoorloofd, ik geloof dat ze in sommige RK-kerken God ook afgebeeld hebben als een driehoek met een oog erin oid.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 12 okt 2004 15:44

ik denk niet dat je God of Jezus mag afbeelden, wij mogen ons geen beeld van Hem maken. Want wat gaan wij met dat beeld doen? Waarom zouden we een beeld willen hebben? Misschien is het wel een heel fout beeld wat wij van Hem maken. Ook al maak je in je gedachten een beeld van God of van Jezus, ben je volgens mij al fout bezig. Het wordt immers duidelijk verboden?!

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 12 okt 2004 16:27

Persoonlijk getuigenis:
Toen ik 23 was (nu 39) zat ik op de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunten (Den Haag). Ik was nog niet lang wederomgeboren maar wandelde wel zo dicht mogelijk bij G-d en las de Schrift van kaft tot kaft.
Op het binnenhof was een broeder die in verschillende talen traktaten en boeken aanbood aan voorbijgangers; ik ging van tijd tot tijd naar hem toe en bad dan voor zijn werk en deeed af en toe ook een woordje (er kwamen vaak gesprekken met de voorbijgangers). 1x per maand kwam ook een groep katholieken tegen abortus demonstreren.
Op zekere dag kwam een van die katholieken op mij toe en prees dat ik op de Akademie zat, want dan kon ik mooie afbeeeldingen van G-d en Jezus maken. Ik antwoorde dat ik dit niet zou doen, want er staat geschreven: Gij zult geen beeld maken van iets wat in de hemel op de aarde of [etc.]. Hij antwoorde daarop met dat de Heer toch in mensengedaante op de aarde verschenen was, dus dat er dus best wel afbeeldingen van Hem gemaakt mochten worden. Dit bracht me in verwarring, maar ik voelde een weerstand in mijn hart dit zomaar aan te nemen. Even later pakte ik de tram naar het station en begon in mijn binnenste tot G-d te bidden in de trant van: "Heer, hoe zit het dan?". Toen kreeg ik direct een antwoord te horen (en zoiets is mij niet vaak ten deel gevallen!): "Hoe zagen mijn leerlingen Mij na de opstanding?". Ik begreep het antwoord niet en vroeg wat Hij hiermee bedoelde. I.p.v. een stem in mijn binnenste kwamen nu alle Schrift passages voor ogen waarin de ontmoetingen na de opstanding worden beschreven. Zij herkende Hem steeds niet qua uiterlijk, alleen in Zijn handelen en spreken en aan de tekenen in zijn armen/handen. Alleen G-d kan zo'n antwoord geven! Niemand hoeft mij in deze te overtuigen.
Later vond ik nog meer bevestiging in de Schrift:
Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christos (Masjiach) naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees. (2 Kor.5:16)

Sam
Laatst gewijzigd door Taytelbaum op 12 okt 2004 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2004 16:31

Hm, ik zie in het verhaal van Sam een duidelijke aanwijzing dat het afbeelden van Jezus voor de opstanding wel mag en het afbeelden van God niet.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 18:39

Tsja, mijns inziens mag je God en Jezus wel afbeelden (of daar ten minste een poging toe wagen) zolang je die beelden maar niet aanbidt.

Maar als je van mening bent dat je de hemelse God en/of Jezus niet mag afbeelden, dan moet je consequent zijn en tegen elke vorm van afbeelden zijn. Geen foto's, geen schilderijen, geen tekeningen, geen beelden, geen houtsnijwerk, geen kerstkaarten, of wat dan ook. Want in dat afbeeldingsgebod gaat het over 'hetgeen dat boven in de hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is'

dus ook geen Avatar bij je forumprofiel ;)

Maar dat alleen als je je op de tien geboden beroept. Als je God de Vader, of de drie-enige God niet wilt afbeelden omdat je vindt dat je daar nooit een waarheidsgetrouwe afbeelding van kunt maken dan geef ik je daar gelijk in, en begrijp ik je motieven beter. Dat vind ik een beter argument dan een verwrongen weergave van het 2e gebod.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 okt 2004 22:43

ik heb btw een christusbeeld uit rio als atavar.

voor mij heeft dat een emotione waarde. Als ik denk aan het christusbeeld in rio die ver boven alle krottenwijken staat. Weet ik dat Jezus (in rio) ook zorgt voor de straatkinderen die onder zijn wijd uitgesprijde handen liggen op straat.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2004 23:53

Oke... De vraag: Waarom kwam God met de regel dat we Hem niet moeten afbeelden?

En geldt dat ook voor Jezus?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2004 23:56

Marnix schreef:Oke... De vraag: Waarom kwam God met de regel dat we Hem niet moeten afbeelden?

En geldt dat ook voor Jezus?

Precies, er is een groot verschil tussen tussen het afbeelden van God en van de menselijke gedaante van Jezus.

Volgens de bijbel mag het eerste niet, omdat je daarmee altijd de aard en persoonlijkheid van een almachtig en onstoffelijk God tekort doet. Dat geldt echter niet voor het afbeelden van Jezus.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 13 okt 2004 07:18

Jezus mogen afbeelden is een mening van jullie (Aragorn, hij wel, mogelijk: Marnix); mijn ervaring nadat ik mijn mening en twijfel had overgegeven wezen/wijzen anders uit (zie mijn getuigenis hierboven!). Het is soms moeilijk om je geliefde icoon/avatar/beeldje weg te doen!
Ik had vroeger wajangpoppen in mijn slaapkamer. Op een gegeven moment kreeg ik allerlei occulte vrij geavanceerde dromen. Ze waren antiek en hadden dus wel wat gekost. Toch moesten ze het huis uit vanwege de duisternis die er aan kleefde!
De praktijk van de 1e 2 eeuwen van onze gangbare jaartelling is dat in die periode de gelovigen geen afbeeldingen produceerden. Met het vervagen van de roots en het 'katholieker' worden van de 'kerk', los van het bestuur van Jeroesjalajjiem slopen pagane elementen in: men begon met afbeelden. Theologisch werd er nog tegen geageerd, maar het is een feit dat eind 2e eeuw mondjesmaat en in het verloop van de komende 3 eeuwen daarna een toename van afbeeldingen te bespeuren was.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2004 08:28

Tja in dat geval heb je er inderdaad verstandig aan gedaan... Ik denk dat dat per persoon ook kan verschillen... rond de discussie over The Passion waarin dit onderwerp ook veel is besproken kwam dat ook heel duidelijk naar voren... de één wilde niet kijken omdat er angst was dat hij/zij voortaan als het om Jezus zou gaan het hoofd van die acteur in zijn hoofd zou hebben... De ander had dat echter niet.

God is niet af te beelden. Daarom mag het niet... elke poging zou tekort doen aan Zijn majesteit. Jezus was als mens niet bijzonder wat uiterlijk betreft. Jesaja 53 zegt dat hij gestalte noch luister had... Wel denk ik dat Jezus een bepaald charisma had... want hij kon mensen echt boeien en de discipelen volgden hem zomaar... maar charisma is niet iets wat je kunt tekenen... Kortom, zou een afbeelding van Jezus een belediging voor hem zijn? Ik denk het niet... helemaal niet als de afbeelding met een bepaald doel wordt gebruikt... ik denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen in een kinderbijbel.

Terug naar “Archief”