Klaas schreef:Jas,
Op mijn vraag hoe een mens vergeving van zonden dan wel verzoening krijgt schrijf je een antwoord waarin het woord 'geloof' niet 1 keer voorkomt! Je verweet hiervoor iemand dat het geloof bij hem/haar een ondergeschikte rol speelde. Persoonlijk heb ik eerder de indruk dat dat bij jou het geval is.
Doordat je vergeving van zonden zo ongeveer rechtstreeks koppelt aan het lijden en sterven van Christus zonder daarbij het geloof te noemen kan ik me voorstellen dat je concludeert dat Christus niet voor iedereen gestorven is. Ik geloof echter niet dat dat bijbels is. De bijbel wijst ons telkens weer op de noodzaak van geloof. Jezus zou (bij wijze van spreken) honderd keer voor je gestorven zijn, maar zonder geloof krijg je er geen deel aan.
Toch?
Klaas
Klaas, ik vond het vanzelfsprekend dat zonder geloof niemand vergeving van zonden krijgt. Ik dacht dat je de vraag anders bedoeld had. Ik heb het idee dat je zit te zoeken, maar daar heb ik geen zin in. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat geloof niet noodzakelijk is om deel te krijgen aan het lijden van Christus. Echter, het wordt je door God geschonken in de wedergeboorte. Wedergeboren worden zie ik als tot geloof komen. Nu duidelijk?