hijwel schreef:Altijd blij?
Eén wonderlijke getuigenis uit de mond van Paulus: "Als bedroefd, maar altijd blijde" (2 Corinthiërs 6:10).
Kan jij dat begrijpen? Blijdschap midden in de droefheid. Maar hoe durft Hij zulke blijdschap aan ons te gebíéden? "Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u." (Philippenzen 4:4).
Blijdschap valt toch niet te manipuleren? Laat staan te eisen? Zo iets als keep smiling? Maar dat lukt toch geen sterveling?
Nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben" (uit Jezus' gebed in Johannes 17:13).
hoe ervaar jij de blijdschap, of is dat voor jou niet weggelegd?
Ik heb hier pas wat over gelezen, ik wil niet zeggen dat het de absolute waarheid is, maar ik vond het wel een mooi stukje (ook wel moeilijk natuurlijk)
Er staat niet: '' Verblijdt u over uw pijn' We verblijden ons
In de Heere Wat er ook gebeurt, we kunnen ons verblijden in Gods liefde, zorg, wijsheid, kracht en trouw. Jezus zei:
Wees blij als dat gebeurt(...) want uw beloning in de hemel zal groot zijn. (Luk 6:23)
We kunnen ons ook verblijden in de wetenschap dat God samen met ons door deze pijn gaat. WE dienen niet een afstandelijke, onverschillige God die ons veilig vanaf de zijlijn met dooddoeners aanspoort. Nee onze God voelt mee met ons lijden. Door mens te worden deeed Jezus dat ook, en nu doet Zijn Geest het in ons.
God wil moeiten en pijn gebruiken om ons karakter te vormen en ons meer op Hem te laten lijken. Hij laat ons groeien door de moeilijke dingen die we in ons leven meemaken.
En het stukje in Filippenzen heeft Paulus geschreven toen hij in de gevangenis zat. Onze innerlijke houding hoeft geen weerspiegeling te zijn van onze uiterlijke omstandigheden. Paulus was vol blijdschap omdat hij wist dat Jezus Christus in hem leefde, wat er ook met hem gebeurde. Paulus spoort de Filippenze in deze brief verschillende keren aan om blij te zijn. Waarschijnlijk hadden ze die aansporing nodig. Je raakt makkelijk ontmoedigd door onaangename gebeurtenissen.
Als alles goed gaat, zijn we opgetogen. maar als er moeilijkheden komen, zakken we weg in een depressie. Werkelijke blijdschap staat echter boven golfbewegingen van omstandigheden. Blijdschap komt voort uit een constante relatie met de Heere Jezus. Als ons leven met Hem is verweven, dan zal HIj ons door tegenspoed heen helpen, zonder dat we in dieptes wegzinken en zal Hij ons in voorspoed leiden zonder ons naar misleidende hoogtes te brengen. De blijdschap van het dagelijks levn met Jezus Christus houdt ons in balans, ongeacht hoogte of dieptepunen in ons leven.
En hoe ikd at zelf ervaar.
Soms zijn er inderdaad moeilijke tijden en dan mag en kan ik er ook wel om huilen, uiteraard. Maar uiteindelijk voel ik altijd weer dat Hij bij mij in de buurt is, dat Hij me weer wil helpen, ook al is het misschien niet zoals ik dat wil. En gebeuren de dingen niet ook altijd zoals ik dat wil. Maar ik kan wel zoveel willen, maar als dat niet goed voor me is.
En uiteraard zijn er ook altijd dingen die we misschien niet begrijpen, maar uiteindelijk mag ik dan toch mijn blik weer op Hem richten en dan wil Hij mij nooit alleen laten