Vertrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Vertrouwen

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2004 11:54

Vertrouwen
door Marnix

“Vertrouwen” is een sleutelwoord in de laatste miljoenennota. Wie prinsjesdag een beetje heeft gevolgd zal dit woord heel wat keren hebben gehoord. Ook in de bijbel is vertrouwen een sleutelwoord.

In de Christian City Church hoorde ik laatst iemand vertellen over Mattheüs 6. Als je dit hoort lijkt het alsof we als christenen voedsel en kleding niet zo belangrijk moeten vinden. God is veel belangrijker dan die primaire levensbehoeften, daar moeten we ons dus druk om maken. Als je goed leest merk je echter dat dit niet het geval is. Jezus vertelt dat we éérst Gods koninkrijk moeten zoeken en dat we al die andere dingen vervolgens van Hem krijgen. Omdat God weet dat die dingen belangrijk voor ons zijn.

Een vierjarig jongetje woont op een boerderij. Zijn vader heeft hem vertelt hoe belangrijk graan voor hen is. Van dat graan maken ze thuis het brood wat hij dagelijks eet. Wat over blijft verkopen ze zodat ze andere dingen kunnen kopen. Afgelopen jaar had het weinig geregend waardoor er niet zoveel was. De maaltijden waren daardoor soberder en ze gingen minder vaak leuke dingen doen. Op een dag roept zijn vader hem: “Ga je mee?” Het jongetje volgt vader en ziet tot zijn blijdschap 25 zakken vol graan in de schuur staan. “Gelukkig” denkt hij, “er is nog een hoop over.” Vader neemt een zak op zijn schouder en loopt naar het land. Vol verbazing ziet hij hoe zijn vader het graan op de grond begint te gooien. Hij begrijpt er niets van, al dat kostbare graan wordt zomaar weggegooid, juist nu ze het zo hard nodig hebben. “Papa”, vraagt hij, “waarom gooi je het graan weg?” Zijn vader antwoord: “Omdat er dan nieuw graan kan groeien, dan kunnen we volgens jaar weer eten.” Aan het eind van de dag zijn alle zakken leeg.

Jezus gebruikt regelmatig het beeld van een zaaiende boer. Het lijkt vreemd, je gooit iets weg zonder te weten of je er wel wat voor terugkrijgt. We lezen in het oude testament dat God als offer niet zomaar een gedeelte van de opbrengst van veeteelt en landbouw vroeg. Hij vroeg ook om de eerstgeborenen onder de dieren en het eerste van de opbrengst van het land. Dat was niet zonder reden, God vraagt namelijk om het vertrouwen van mensen. De mensen gaven het eerste van wat ze ontvingen en moesten maar afwachten of er meer zou komen. Dat vroeg van hen vertrouwen in God.

In het begin van de bijbel komt al naar voren hoe belangrijk God dit vindt. Landbouwer Kaïn offert God een deel van zijn oogst. Schaapherder Abel brengt ook een offer, hij geeft God zijn eerstgeboren schapen. Het offer van Abel was goed in Gods ogen, aan het offer van Kaïn gaf God geen aandacht. Abraham vertrouwde God, verliet zijn land en familie in het vertrouwen dat God hem zou zegenen. De onvruchtbare Hanna beloofde God dat als Hij haar een zoon zou geven, ze hem aan de Heer zou afstaan. Toen ze een zoon kreeg moest ze Hem naar de tabernakel, Gods huis, brengen en daar achterlaten. Maar God zegende haar om haar vertrouwen en gaf haar nog vijf kinderen.

God vraagt dus om vertrouwen, nu nog steeds. Hebben wij dat? Hoe gaan we daar mee om? Ik denk dat we vaak geneigd zijn om alles eerst eens even aan te zien. We kijken aan het eind van de maand wat er over is en misschien willen we dan nog wel wat afstaan aan een goed doel. Eerst zorgen dat we zelf niet tekort komen voor we geld willen investeren in Gods koninkrijk. Daar is weinig vertrouwen voor nodig. Hebben wij het vertrouwen in Hem om als we ons salaris binnenkrijgen daar eerst een gedeelte van weg te zetten voor Hem? Jezus zegt: Zoek eerst Gods koninkrijk en alles wat je nodig hebt zal Hij je dan geven. Als God je belangrijkste levensbehoefte is zal Hij je al die andere dingen die voor je dagelijks leven belangrijk zijn ook geven! Want wie op Hem vertrouwen heeft Hij nog nooit teleurgesteld.

Al zaait een mens onder tranen,
Hij zal oogsten in vreugde;
Al gaat hij in droefheid voort
Met de zaaikorf aan de heup
Zingend komt hij van het land
Met zijn armen vol schoven
(Psalm 126:5,6)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 okt 2004 12:31

In mijn boekenkast staat het boek "God, de kassier der armen" van Huntington, uit het Engels vertaald door H. J. Budding
ISBN 90-336-0036-6

Een schitterend boek dat ik al vele keren gelezen heb en waaruit steeds weer God's bijstand blijkt.
Het geloofsvertrouwen dat eruit spreekt is zo groot dat het haast onwerkelijk voorkomt.

Durf je nog te vertrouwen? Op de praktijk toegepast wil dat zeggen, geen inentingen, geen verzekeringen.

Goed, ik heb makkelijk praten, ik kan rustig elke maand een bedrag schenken aan "God" en dat doe ik ook, maar in m'n achterhoofd zit dan toch steeds een beetje het idee van: ik heb toch nog genoeg over.
Maar, ik ben wel van top tot teen verzekerd. Dus als ik morgen een been breek en niet kan werken, loopt mijn inkomen gewoon door.

Vertrouwen? Ik weet het niet, bij mij heeft je topic in ieder geval een hoop losgemaakt.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 okt 2004 12:45

Ik had toevallig net een gesprek met mn ma.Ze zei heel eerlijk dat ze soms zoveel nijdigheid voelt als ze kijkt naar mensen bij wie alles zo flexibel lijkt te verlopen.
uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat wanneer je God vertrouwd, Hij je leven zal zegenen. Wat je ook gebeurd, het zal tot een zegen zijn, vroeg of laat.
Als je rijk ben, kan je leven gezegend worden wanneer je toch op God blijft vertrouwen. Omdat je dankbaar bent voor wat je krijgt en je met jou rijkdom weer anderen kan helpen. MAar je rijkdom kan ook een vloek worden, wanneer je arrogant zonder God probeert te leven.
Evenzo als je arm bent, kan God je leven zegenen. Omdat je door je armoede afhankelijk wordt van God, en elke keer weer bij Hem uitkomt.
Maar armoede kan ook tot een vloek worden wanneer je God niet vertrouwd, dan wordt je verbitterd vanwege je situatie.

Hoe dan ook, vertrouwen op God vraagt iedere dag weer overgave, dat je niet je eigen plannetje trekt, maar bij iedere beslissing voor je toekomst op je knieen voor God ligt. En dat laatste, daar ontbreekt het mij nog eens aan :oops:
in mn eigen leven, vooral nu ik voor grote keuzes sta,(Een baan vinden of mij een tijd inzetten voor werk in Gods Koninkrijk) moet ik iedere keer weer bidden om dat vertrouwen. Als ik mijn ex-medestudenten hun carrieere zie starten, bedenk ik soms ook wat ik allemaal niet kan kopen en doen als ik dezelfde weg zou gaan. Maar dan ga ik recht tegen het gevoel van binnen in, wat ik al een half jaar heb. DAt ik mijn leven aan God wil geven, waar Hij me ook zal brengen en hoeveel ik daarvoor ook zal moeten opofferen. Iedere keer moet ik weer bidden om daarin te blijven geloven.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 12 okt 2004 13:23

moeilijk he, dat vertrouwen! God vraagt of je Hem wil vertrouwen en wie is er betrouwbaarder dan de heere god? vertrouwen is zo'n belangrijk onderdeel van je geloof. geloof is een vast vertrouwen.. en toch moet je je vaak schamen omdat je niet op Hem vertrouwt hebt. dat komt denk ik omdat als je op iemand vertrouwt, je afhankelijk bent van die persoon. en wij willen zo graag onafhankelijk zijn.. God moet je dus inderdaad dat vertrouwen geven, want van jezelf maak je er soms een zooitje van.
het leven is geen appeltaart

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 12 okt 2004 13:41

Ik moet zeggen dat het stukje van Marnix me de laatste tijd al behoorlijk bezig houdt. Toevallig zondag(nacht :?) nog een diepgaand gesprek hierover gehad. Je bent net bezig met een leven op te bouwen (werk, sparen voor een huis), en de plaats die God daarin krijgt wordt minder naarmate de stress toeneemt. Want ik moet presteren. Ik probeer (steeds meer 'probeerde') het allemaal zelf te doen.

Juist de laatste tijd krijg ik steeds meer het idee dat de richting die ik nu op ga niet de richting is die God mij op wil hebben. Ik weet ook welke richting (door gebed en vrienden heb ik daar een richtinggevend antwoord op gekregen), maar ik heb zo'n moeite om volledig dat vertrouwen aan God te geven. Dan sta ik soms op het punt om God te volgen in die richting, maar dan slaat de twijfel op het laatste moment soms toch weer in alle hevigheid toe.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 okt 2004 13:53

Dat laatste is heel herkenbaar JMvVliet! Ik ben ''blij'' te lezen dar ik niet de enige ben die daarin soms vast loopt. Met God zou je vol vertrouwen met ogen dicht het diepe in moeten springen. Maar vaak krabbel je toch terug en ga je de gebane en veilige wegen.... Zonder echt naar Gods stem te luisteren!
Laatst gewijzigd door meschianza op 12 okt 2004 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 18:07

Ik vind het ook moeilijk om te vertrouwen, maar ik merk wel dat God mij daarin wil zegenen en mij daarbij wil helpen.
Ten eerste hoorde ik een paar maanden geleden, dat mijn jaarcontract niet verlengd zou worden, ivm de bezuinigingen. Uiteindelijk kwam er uit dat er nog 20 uur nodig zou zijn op de groep, maar dat die baan eerst aangeboden zou worden aan andere mensen die een contract hadden voor onbepaalde tijd. Ik heb het aan de Heere voorgelegd, omdat ik niet wist wat ik nou moest, dit verder doen of een baan voor weer 32 uur gaan zoeken. Uiteindelijk heeft er niemand gereageerd en kreeg ik het gevoel dat ik gewoon de baan moest accepteren. Uiteindelijk is het heel goed geweest, omda tik zo mijn school af kan maken en God me heeft laten zien dat ik ook nog andere dingen te doen had (in mijn vriendenkring)

Ten tweede heb ikd aardoor minder geld (1/3 van wat ik normaal heb en meestal ging het allemaal op) en de laatste tijd nogal wat bruiloften en daardoor ook kerkdiensten. Ik wilde in de kerk gewoon mijn tiende kunnen blijven geven en bij elke kerkdienst wat geven en ook op die bruiloften wat geven. Waardoor ik na twee weken nadat ik mijn loon had, al mijn geld al op was. Ik heb de Heere erom gebeden om wat ik nou moest en toen kwam iemand er opeens mee aan, dat ik nog geld van hem kreeg, dus nou is alles weer geod gekomen. Ik ben daar echt blij mee, het zal allemaal nog wel moeilijk worden, maar ik weet dat de Heere voor mij wil en zal zorgen.

Maar het is wel moeilijk om dat op alle fronten te geloven. Zo was er pas ook iets tussen mij en mijn vriend voorgevallen en tussen ons in komen staan en daar hadden we vveel geheibel over gehad. We wisten allebei even niet hoe of wat verder en hij twijfelde nogal. Toen heb ik gelukkig op de Heere mogen vertrouwen en kon ik alles ana Hem overgeven, mijn vriendin vroeg zich af hoe ik dit kon, stel je nou voor als mijn vriend het uit zou maken, zou ik dan nog geloven dat het goed was. Ik mocht gelukkig de rust in mijn hart vinden dat het dan de weg van de Heere wel zou zijn en dat Hij dan waarschijnlijk iets anders in gedachten voor mij had..... Gelukkig is nu alles goedgekomen, tenmminste zo voelt het wel.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 okt 2004 18:31

het onderwerp 'vertrouwen' houd mij al maanden bezig, zowel privé als financieel. wanneer vertrouw je voldoende op God en wat zijn de lessen die je uit situatie's dat het wat minder gaat kunt halen. en wanneer ben je zelf verantwoordelijk voor dingen? het is makkelijk te zeggen dat het wel goed komt en dat je erop vertrouwd dat het goed komt maar als dat langer duurt dan wanneer je hoopt (of verwacht)... vertrouw je dan wel genoeg? dan kom je ook weer uit op de vraag wat de weg is die je moet gaan, de weg die God weet maar ikzelf nog niet.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 okt 2004 22:58

columbus schreef:het onderwerp 'vertrouwen' houd mij al maanden bezig, zowel privé als financieel. wanneer vertrouw je voldoende op God en wat zijn de lessen die je uit situatie's dat het wat minder gaat kunt halen. en wanneer ben je zelf verantwoordelijk voor dingen? het is makkelijk te zeggen dat het wel goed komt en dat je erop vertrouwd dat het goed komt maar als dat langer duurt dan wanneer je hoopt (of verwacht)... vertrouw je dan wel genoeg? dan kom je ook weer uit op de vraag wat de weg is die je moet gaan, de weg die God weet maar ikzelf nog niet.
vertrouwen en verantwoording sluiten elkaar niet uit, het gaat er juist om dat als jij je verantwoording neemt je er op vertrouwt dat God Zijn 'ding' zal doen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 okt 2004 04:21

@mic schreef:
columbus schreef:het onderwerp 'vertrouwen' houd mij al maanden bezig, zowel privé als financieel. wanneer vertrouw je voldoende op God en wat zijn de lessen die je uit situatie's dat het wat minder gaat kunt halen. en wanneer ben je zelf verantwoordelijk voor dingen? het is makkelijk te zeggen dat het wel goed komt en dat je erop vertrouwd dat het goed komt maar als dat langer duurt dan wanneer je hoopt (of verwacht)... vertrouw je dan wel genoeg? dan kom je ook weer uit op de vraag wat de weg is die je moet gaan, de weg die God weet maar ikzelf nog niet.
vertrouwen en verantwoording sluiten elkaar niet uit, het gaat er juist om dat als jij je verantwoording neemt je er op vertrouwt dat God Zijn 'ding' zal doen.

dat heb je mooi gezegd @mic
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2004 09:00

Fijn dat jullie het ermee eens zijn.

Mijn rekeningnummer is 6972873

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 okt 2004 09:40

Marnix schreef:Fijn dat jullie het ermee eens zijn.

Mijn rekeningnummer is 6972873

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

:D

Hoezo :? Krijg jij nog geld van mij :?: :?: :?: :?: :o

Maar vertrouwen heeft ook te maken met het aan Zijn hand willen lopen.
Erop vertrouwend dat de weg die je moet gaan de goede weg is.
Zo begrijp ik er niets van waarom de ziekte die ik heb mij moeten overkomen. Ik zou veel liever een andere weg gaan. Die van gezondheid.
Maar toch weet ik dat niets bij geval maar van Zijn vaderlijke hand mij toe komt. En in dat vertrouwen mag ik dan aan Zijn hand gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2004 10:58

Klopt, natuurlijk is vertrouwen meer maar ik benadrukte hier een bepaald aspect van het vertrouwen, namelijk hoe je met geld omgaat als christen en of je daarin ook op God vertrouwt.

Mooi dat je ook op andere manieren op God vertrouwt... Hij zal je vertrouwen niet beschamen (om het maar eens mooi gereformeerd te zeggen)

Sterkte met je problemen, vertrouw op Hem!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 okt 2004 15:17

Hoe je met je geld omgaat als Christen?
Ik denk dat je eerst al je rekeningen moet betalen, en dan moet kijken of er nog geld over is voor eten, en zoja, hoeveel, en dat in vieren deelt, zodat je per week geld in je portemonnee doet, zodat je 2 dagen per week of zo zonder geld zit, iplv 2 weken per maand.
En dat je als Christen moet kijken wat het goedkoopste is, en bij welke winkel, dus goed opletten wat je eet.
Aanbiedingen, en als aardappels te duur zijn, bv goedkope rijst koken.
En dat je als Christen je verwarming niet hoger zet dan 15 swinters, omdat je gasrekening anders te hoog wordt, zodat je je gas moet laten afsluiten, wat als gevolg heeft dat je ook niet meer kunt koken en warm kunt douchen.
Zo ga je als Christen dus met je geld om, zuinig, zodat je liefst iedere dag wat kunt eten.

Maar God heeft bij mij nognooit een tas met boodschappen voor de deur gezet :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 19:31

Nee idd...

Maar geef je dan aan het eind als je nog wat over houdt of in het begin?

Het gaat om vertrouwen...

En in heel veel landen moeten ze het met nog veel minder geld doen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 18 okt 2004 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”