Wereldmijding/Wereldse zaken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Wereldmijding/Wereldse zaken

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 16:38

Waarde mederefowebbers,

Het valt mij op dat een groep mensen alhier zich geheel afkeert van alles wat enigszins naar wereldlijk vermaak riekt. Zo werd het idee Gala voor Refowebbers door een klein aantal mensen met de grond gelijk gemaakt. Ook après-ski schijnt niet in orde te zijn.

Mijn vraag is: klopt mijn conclusie dat een deel van de Gereformeerde gezindte bezig is zich van de wereld af te keren en contemplatief-monastraal te leven? Het lijken wel benedictijner monniken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 12 okt 2004 16:48

Wat formuleer je dat heerlijk positief Optimatus. Dat jij het niet eens bent met een bepaalde (wereldmijdende) levenshouding, wil niet zeggen dat je daar dan direct zo veroordelend over hoeft te zijn.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: Wereldmijding/Wereldse zaken

Berichtdoor Brion » 12 okt 2004 16:57

Optimatus schreef:Waarde mederefowebbers,

Het valt mij op dat een groep mensen alhier zich geheel afkeert van alles wat enigszins naar wereldlijk vermaak riekt. Zo werd het idee Gala voor Refowebbers door een klein aantal mensen met de grond gelijk gemaakt. Ook après-ski schijnt niet in orde te zijn.

Mijn vraag is: klopt mijn conclusie dat een deel van de Gereformeerde gezindte bezig is zich van de wereld af te keren en contemplatief-monastraal te leven? Het lijken wel benedictijner monniken.

Ik denk dat het wel meevalt hoor.... :D Ik lees niet alle berichten hier, maar mijn algemene indruk is, dat er hier maar heel weinig mensen zijn van de Ger. gezindte die zich afkeren van "wereldlijk vermaak". Heel toevallig las ik het bericht over het gala, en vraag me af of dat nou wel zo serieus bedoeld was. Zou het zo kunnen zijn, dat die mensen die echt wereldlijk vermaak afwijzen, ook niet op dit forum verschijnen? Want het hele internet is natuurlijk ook een bron van wereldlijk vermaak.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 17:00

Floefloe schreef:Wat formuleer je dat heerlijk positief Optimatus. Dat jij het niet eens bent met een bepaalde (wereldmijdende) levenshouding, wil niet zeggen dat je daar dan direct zo veroordelend over hoeft te zijn.

Ik kan niet zeggen dat ik de vergelijking met benedictijner monniken negatief bedoeld heb. Ik zie alleen wel frappante overeenkomsten.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 12 okt 2004 17:04

Ik denk, Optimatus, dat je conclusie juist omgekeerd dient te zijn.
Dat er steeds minder mensen zich druk maken om die zaken.
Ik laat overigens in het midden of ik dat wel of niet een goede ontwikkeling vind.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 17:10

Je bedoelt dat de wereld steeds monastraal-contemplatiever wordt? Dat zou een rust geven zeg...

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 17:44

Ik wil hier best een antwoord opgeven, maar ik ben een leek wat die woorden betreft die jij gebruikt.... Wat dat betreft ben ik misschien heel werelds ingesteld en houdt me niet op die manier ermee bezig, omdat ik die woorden in mijn dagelijkse leven niet tegenkom.... En mijn vraag is wat je nou eigenlijk precies wilt weten en wat jij daar voor voordeel uit kan halen of wat je daar mee wilt bereiken?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 okt 2004 18:23

het kan te maken hebben met soberheid en eenvoud, er zijn mensen die daar bijbels gezien waarde aan hechten en daar past een feest of gala niet bij. veel vormen van vermaak passen niet, volgens hen, in een christelijke (orthodoxe) levensstijl. ik kan me er wel soms in vinden.

persoonlijk heb ik ook steeds minder zin in feesten en dat heeft te maken denk ik met toch proberen soberder te leven, al lukt dat niet met alle dingen. kan ook zijn dat ik ouder word(32 jr) en dat de zin om te feesten minder word. lekker thuis een boek lezen of ed, dan vind ik het wel best.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 12 okt 2004 19:37

Bij gelegenheden als apre ski vind ik bepaald geen christelijke sfeer. Meer van eten, drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 okt 2004 19:45

John B schreef:Bij gelegenheden als apre ski vind ik bepaald geen christelijke sfeer. Meer van eten, drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij.

Nou dat is dus balen! Ik wilde me net opgeven, maar nu ik dit lees over die onchristelijke sfeer ga ik toch twijfelen.. 8) Heb je dit al eens meegemaakt, en praat je uit ervaring? Of zijn het veronderstellingen, dat het niks meer is als eten, drinken en vrolijk zijn? En is eten, drinken en vrolijk zijn altijd niet-christelijk?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 19:56

Ik denk dat Jezus 33 jaar lang heeft gegeten en gedronken en dat Hij daarbij dikwijls zeker wel vrolijk was.

Dat neem ik altijd maar als voorbeeld...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 okt 2004 19:57

is dat een excuus om er op los te leven, of hoe moet je het opvatten?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 20:00

Ik vind het leven van Jezus geen excuus, meer een voorbeeld.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 okt 2004 20:02

dus geen uitbundige uitspattingen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 20:03

Hangt ervan af wat je daar onder verstaat...

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Terug naar “Archief”