PKN - een heilloze zaak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 okt 2004 15:02

michel vh schreef:
Tabitha schreef:
michel vh schreef:
Tabitha schreef:
michel vh schreef:
Tabitha schreef:Wat heeft dit met de PKN te maken? Dat geldt voor iedere kerk en preek.
EN spreekt God niet via de preek en Bijbel?

Er wordt door vele predikanten in de PKN een leugenleer gepreekt.

.

Dus de heel PKN maar in de prullebak gooien?? Dat doen mensen, maar God gelukkig niet.

Ik gooi de PKN hier niet in de prullenbak. Hoe zou ik dat kunnen? Deze dingen gebeuren wel onder de toelating Gods, maar zijn niet uit God. Uiteindelijk zal God zelf oordelen. Maar het is wel onze taak in liefde te wijzen op een verkeerde leer,

Laat mij jou er dan in liefde :wink: op wijzen, dat jij het recht niet hebt om de PKN een heilloze zaak te noemen.

Lieve Tabitha :wink: :wink:

Van een leugenleer die er van vele (niet alle) PKN-kansels gepreekt wordt is geen heil te verwachten. Ik kan het, met de bijbel ernaast, niet anders zien.

Gelukkig nuanceer je jezelf hier. :)
Wat valt er dan te denken van die kansels in de PKN waarvanaf geen leugenleer wordt gepreekt. Valt daar wel heil van te verwachten?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 15:09

elbert schreef:Gelukkig nuanceer je jezelf hier. :)
Wat valt er dan te denken van die kansels in de PKN waarvanaf geen leugenleer wordt gepreekt. Valt daar wel heil van te verwachten?

Van de zuivere leer vanzelfsprekend wel. Misschien had ik mijn topic toch iets anders moeten formuleren. Wat te denken van: PKN, een huis in zichzelf verdeeld. Of: PKN, binnenkort ook rooms.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 okt 2004 15:16

jas schreef:Ik heb niks tegen homo's hoor, hoewel ik het zelf gelukkig niet ben, want dan heb je het niet makkelijk. Zeker niet in de reformatorische kerken. Je zegt, het is de Heere een gruwel. Dat zijn oudtestamentische wetten. In diezelfde wetten staat ook vanalles over man en vrouw, wanneer ze het wel of niet mogen doen, of je het met je tante mag doen, enz. Waar het om gaat is dat God promiscue gedrag afkeurt, verwerpt, ja gruwelijk vindt. We zien dat duidelijk terug in de geschiedenis van Somom en Gomorra. De mannen daar maakte het niet uit of ze het met een man of met een vrouw deden. Als ze maar seks konden hebben. Die waren dus verblind door wellust. Ja, dat gedrag is God zeker een gruwel. Maar als we bijv. naar het nieuwe testament kijken, heeft de apostel het over het gebruik tegen nature. Wel beste michel, als jij homo bent, dan is het tegen nature om het met een vrouw te doen. En als je losbel, eh lesbo bent, is het tegen nature om het met een man te doen. Ik weet ook wel, dat God ze man en vrouw schiep. Desalniettemin komt homoseksualiteit ook bij dieren voor, al is dit door de rechterflank der ger. gezindte jarenlang ontkend. Het is echt zo. Bovendien, waar is tegenwoordig nog de noodzaak om de wereld te bevolken? Daar kun je ook wel vraagtekens bij zetten. Voortplanting is niet meer zo onontbeerlijk als in de begintijd hoor. Toen moest de aarde nog helemaal bevolkt worden, maar dat is nu niet meer echt nodig. In elk geval, ik acht op grond van de Schrift niet bewezen dat homofilie in Gods ogen gruwelijk is.

Romeinen 1
26 Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. 27 Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.

Ikzelf ben ook lid van de PKN. Als er bij ons in het dorp een homohuwelijk zou worden ingezegend ben ik direct weg. Dit is namelijk weldegelijk een gruwel in God's ogen, ook in het nieuwe testament wordt dit benadrukt.
Verder ben ik dik tervreden met mijn huidige kerk.

Groet Rene

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 16:33

michel vh schreef:

En als jij je dan consequent zou opstellen in plaats van hakkend met de botte bijl, zou je per direct uit deze vreselijke PKN stappen en een kerk opzoeken die beter bij jouw ideeën aan zou sluiten.

Vervolgens zou jij daar gelukkig zijn en wij in de PKN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 okt 2004 16:44

Optimatus schreef:
michel vh schreef:

En als jij je dan consequent zou opstellen in plaats van hakkend met de botte bijl, zou je per direct uit deze vreselijke PKN stappen en een kerk opzoeken die beter bij jouw ideeën aan zou sluiten.

Vervolgens zou jij daar gelukkig zijn en wij in de PKN.

Op bladzijde 4 van dit topic heeft michel al aangegeven, in een antwoord op mijn vraag, dat hij GEDWONGEN wordt lid te zijn van de PKN.
Tja, dan houdt alles op. Als iemand mij dwingt om Jehova's Getuige te zijn, dan kan ik ook niet anders.
8)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2004 17:02

Vind je het heel erg dat ik gedwongen kerklidmaatschap als onzinnig bestempel? Je hoeft alleen maar een handtekening te plaatsen je bent uitgeschreven. Vier jaar geen kerkbalans overmaken schijnt ook een methode voor opzegging te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 12 okt 2004 18:10

Optimatus schreef:Vind je het heel erg dat ik gedwongen kerklidmaatschap als onzinnig bestempel? Je hoeft alleen maar een handtekening te plaatsen je bent uitgeschreven. Vier jaar geen kerkbalans overmaken schijnt ook een methode voor opzegging te zijn.

Nou zo makkelijk gaat dat niet altijd hoor. Ik weet dat je bij de GerGem, eerst allerlei gesprekken krijgt, dat je dan nog een tijd ehel goed na moet denken, nog een keer op gesprek moet komen, je krijgt vaak nog een keer huisbezoek en als je dan echt niet anders wil en alleen maar dat kan doen, nou ja dan laten ze je wel een handtekening zetten, maar dat gaat dus ook niet overal zonder slag of stoot

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 19:43

De oplettende lezer zou zijn opgevallen dat ik wel lid ben van de PKN, maar er niet naar de kerk ga. Tegenstrijdig? Vast.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 okt 2004 19:52

michel vh schreef:De oplettende lezer zou zijn opgevallen dat ik wel lid ben van de PKN, maar er niet naar de kerk ga. Tegenstrijdig? Vast.

Ik ben zo'n oplettende lezer, en het was me inderdaad opgevallen. :D Het is wat tegenstrijdig; maar ach, we doen allemaal wel eens iets tegenstrijdigs. Toch blijft het vreemd dat je lid bent van een "heilloze zaak" (zó, en met die titel opende je dit topic) Later schreef je dat je daartoe werd gedwongen. Kun je dat nog eens uitleggen? Ik ben ook lid van de PKN, maar niemand dwingt mij daartoe.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 19:58

Brion schreef:
michel vh schreef:De oplettende lezer zou zijn opgevallen dat ik wel lid ben van de PKN, maar er niet naar de kerk ga. Tegenstrijdig? Vast.

Ik ben zo'n oplettende lezer, en het was me inderdaad opgevallen. :D Het is wat tegenstrijdig; maar ach, we doen allemaal wel eens iets tegenstrijdigs. Toch blijft het vreemd dat je lid bent van een "heilloze zaak" (zó, en met die titel opende je dit topic) Later schreef je dat je daartoe werd gedwongen. Kun je dat nog eens uitleggen? Ik ben ook lid van de PKN, maar niemand dwingt mij daartoe.

Ik belijd oprecht mijn zonde: niet de hele PKN is heilloos, maar de leugenleer is heilloos. Vele zaken in de PKN worden recht gepraat die krom zijn. Door de fusie zijn alle leden van de NH kerk gedwongen lid geworden van de PKN. Ik heb een brief getekend, waarin ik heb aangegeven niet met de PKN mee te kunnen gaan vanwege de wegen die de PKN wenst te gaan, maar Nederlands Hervormd te blijven. Volgens de PKN kan dit niet en worden de bezwaarden er gedwongen uit gezet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 okt 2004 21:54

michel vh schreef:
Tabitha schreef:
michel vh schreef:
In Gods Woord staat geschreven: een mens kan niet en God en Mammon (dat is de wereld) beide dienen. Dat je terecht stelt dat zolang Christus gepreekt wordt er nog een weg tot behoud is, dat is waar. Echter, er ontbreekt in jouw redenering een wezenlijk element, namelijk dat de mens eerst schuldig gemaakt moet worden voor God door de prediking van de Wet des Heeren. Dit is niet mijn mening, maar Gods Woord!

En dat wordt in de PKN niet gepreekt?? :|
In mijn kerk wordt duidelijk gezegd dat ieder mens zondig is, maar ook dat Jezus daarvoor naar de aard kwam om die te redden. Dat lijkt mij de kern van de BIjbel.

Dat het gepreekt wordt is een ding. Maar dat het jou en mij nou ook eens door God zelf geleerd mag worden, dan wordt het een andere zaak. Dan krijgen we te maken met een Heilig en Rechtvaardig God. Als Jezus dan ons persoonlijk de blijde boodschap komt te brengen: ik ben ook voor jou gestorven! Dan krijgt de bijbelse boodschap ware betekenis.

Maar dat geldt toch ook in de niet PKN-kerken zoals GGiN? Dus in dat opzicht verschilt de PKN dan toch niet van andere kerken?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 okt 2004 21:58

michel vh schreef:
Tabitha schreef:Wat heeft dit met de PKN te maken? Dat geldt voor iedere kerk en preek.
EN spreekt God niet via de preek en Bijbel?

Ja, en nog meer door predikanten buiten de PKN, namelijk een heilsleer op valse gronden. Want verslagenheid van hart, bekommering, droefheid, etc. zijn allemaal zaken die liggen in de gevoelssfeer, in de emotionele sfeer van de mens. Maar alleen het Heil is van God Zelf. Dus wat hebben we nou nodig, het 1e of het 2e?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 okt 2004 21:59

michel vh schreef:Ik heb een brief getekend, waarin ik heb aangegeven niet met de PKN mee te kunnen gaan vanwege de wegen die de PKN wenst te gaan, maar Nederlands Hervormd te blijven. Volgens de PKN kan dit niet en worden de bezwaarden er gedwongen uit gezet.

De logica hiervan ontgaat me. Je kunt niet iets blijven wat er niet is. Ned. Hervormd bestaat niet meer; dat is PKN geworden. Je zult dus mee moeten gaan met de nieuwe kerk, de HNHK. Wat jij zegt klinkt als: "ik wil emigreren naar Belgie, maar ik wil in Breukelen blijven wonen". Dat kan dus ook niet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 okt 2004 22:01

brion je vergelijking gaat niet op, omdat het een twistpunt is over de HHK of het een nieuwe kerk is of niet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 okt 2004 22:03

Rene Z schreef:Romeinen 1
26 Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. 27 Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.

Ikzelf ben ook lid van de PKN. Als er bij ons in het dorp een homohuwelijk zou worden ingezegend ben ik direct weg. Dit is namelijk weldegelijk een gruwel in God's ogen, ook in het nieuwe testament wordt dit benadrukt.
Verder ben ik dik tervreden met mijn huidige kerk.

Groet Rene

Het is geen bewijs wat je aanvoert Rene, zoals ik al eerder schreef (maar daar ga je niet op in) is juist voor homo's de omgang met een vrouw tegennatuurlijk en is voor lesbo's de omgang met een man tegennatuurlijk. Ik blijf er bij, gezien het woord "wellust" wat hier gebruikt wordt, dat het ook hier om promiscue gedrag gaat. Het gaat hier niet om mensen die van elkaar houden, maar om mensen die puur uit lust seks met elkaar hebben. En in dat opzicht is seks tussen man en vrouw net zo verdorven.

Terug naar “Archief”