Moderator: Moderafo's
johannes1 schreef:brion schreef:De 50 predikanten zijn niet uit het ambt gezet, maar hebben daar zelf toe besloten. Zij hebben gemeend zich niet neer te moeten leggen bij een meerderheids-besluit, en zijn dus uit de PKN gestapt.
ze zijn niet uit de pkn gestapt want ze hebben er nooit ingezeten. ze zijn achtergebleven in de hervormde kerk.
Johannes1 schreef:en de hhk houdt vast aan de kerkorde van 1951. die blijft de oude lijn handhaven.
michel vh schreef:Het is bemoedigend om te lezen dat er nog mensen zijn die opletten: het bevestigen van homo's in het huwelijk en nog ergerlijker is het dat mensen echt (gaan) geloven dat Maria middelaar voor onze zonden zou zijn. Je mag dit met een gerust geweten een valse kerk noemen!
Wat niet wegneemt dat we ook voor onze vijanden moeten bidden!!!!
JMvVliet schreef:Dan ben ik bij deze je vijand![]()
![]()
Bovenstaande is natuurlijk een grapje, maar wel één met een serieuze ondertoon. Hoe in hemelsnaam kun je beweren dat een kerk een valse kerk is, alleen op grond van homohuwelijk?
JMvVliet schreef:Dat de kerk (in zijn algemeenheid!!!) ziek is, zul je me niet horen ontkennen, met dien verstande dat de ene kerk niet zieker is dan de andere.
JMvVliet schreef:Zolang in een kerk het evangelie van Jezus Christus nog wordt verkondigd is een kerk een ware kerk!
JMvVliet schreef:En als je dan toch wilt bidden, bid dan voor de mensen die Jezus nog niet kennen als hun persoonlijke verlosser en zaligmaker. Dan bid ik met je mee.
michel vh schreef:Het is bemoedigend om te lezen dat er nog mensen zijn die opletten: het bevestigen van homo's in het huwelijk en nog ergerlijker is het dat mensen echt (gaan) geloven dat Maria middelaar voor onze zonden zou zijn. Je mag dit met een gerust geweten een valse kerk noemen!
Riska schreef:michel vh schreef:Het is bemoedigend om te lezen dat er nog mensen zijn die opletten: het bevestigen van homo's in het huwelijk en nog ergerlijker is het dat mensen echt (gaan) geloven dat Maria middelaar voor onze zonden zou zijn. Je mag dit met een gerust geweten een valse kerk noemen!
Wat ik hier bespeur is hetzelfde als met een boek of een film. Niemand heeft het gelezen of hem gezien, maar ieder heeft een mening.
Er worden dingen over de PKN gezegd, waarvan ik denk: "ze weten absoluut niets van wat er daar gebeurt.
Ik ben - dat heb ik niet onder stoelen of banken geschoven - lid van de PKN.
Maria wordt niet gezien als middelaar voor onze zonden, ik heb die volslagen onzin nog nooit gehoord.
In de PKN wordt Jezus Christus gepredikt als de Verlosser en de Verzoener van onze zonden, in de PKN wordt de Gekruisigde en Opgestane gepredikt, niks meer, niks minder.
Anders zou ik de PKN op staande voet de rug hebben toegedraaid en mijn heil ( in dit geval zeer letterlijk) elders gezocht hebben.
Riska
michel vh schreef:JMvVliet schreef:Dan ben ik bij deze je vijand![]()
![]()
Bovenstaande is natuurlijk een grapje, maar wel één met een serieuze ondertoon. Hoe in hemelsnaam kun je beweren dat een kerk een valse kerk is, alleen op grond van homohuwelijk?
Simpel, leg Gods woord er naast. Sla Genesis 1 er maar op na, hoe heeft God de schepping gemaakt: juist. Man en vrouw schiep hij hen. De vrouw werd de man tot hulpe (ja dames, ik ben zeker anti-feminist). Vrouwen horen ook niet op de kansel en ook niet in de kerkenraad. Ook horen vrouwen op basis van de bijbel een rok te dragen, lang haar te hebben (voor zover het groeit), en een hoed op te hebben als ze het huis des Heeren betreden. Oei, dit gaat me vast een hoop stemmen kosten. Maar het is wel Gods woord, niet het mijne!
michel vh schreef:JMvVliet schreef:Dat de kerk (in zijn algemeenheid!!!) ziek is, zul je me niet horen ontkennen, met dien verstande dat de ene kerk niet zieker is dan de andere.
Wij moeten allen leren dat wij ziek zijn. Van onze hoofdschedel tot aan onze voetzolen toe. Hoewel de ware Kerk niet op aarde te vinden is, mogen we zonder te overdrijven wel vaststellen dat er vele dwaalleraars rondlopen en ook op de kansels staan. Echter, wij mogen ook geloven dat dit alles moet meewerken ten goede.
michel vh schreef:JMvVliet schreef:Zolang in een kerk het evangelie van Jezus Christus nog wordt verkondigd is een kerk een ware kerk!
Beide wet en evangelie zijn nodig voor een mens om zalig te mogen worden.
michel vh schreef:JMvVliet schreef:En als je dan toch wilt bidden, bid dan voor de mensen die Jezus nog niet kennen als hun persoonlijke verlosser en zaligmaker. Dan bid ik met je mee.
Ik gebruikte het woordje 'ook'. Verder ben ik het helemaal met je eens. Als mensen meer voor elkaar zouden bidden dan elkaar voor rotte vis uit te maken, zou onze leefwereld er heel wat aangenamer uitzien. Wat niet wegneemt dat we op basis van Gods woord elkaar in liefde de waarheid moeten vertellen. En dan heb ik het niet over persoonlijke meningen of interpretaties van bijbelteksten.
JMvVliet schreef:michel vh schreef:JMvVliet schreef:Dan ben ik bij deze je vijand![]()
![]()
Simpel, leg Gods woord er naast. Sla Genesis 1 er maar op na, hoe heeft God de schepping gemaakt: juist. Man en vrouw schiep hij hen. De vrouw werd de man tot hulpe (ja dames, ik ben zeker anti-feminist). Vrouwen horen ook niet op de kansel en ook niet in de kerkenraad. Ook horen vrouwen op basis van de bijbel een rok te dragen, lang haar te hebben (voor zover het groeit), en een hoed op te hebben als ze het huis des Heeren betreden. Oei, dit gaat me vast een hoop stemmen kosten. Maar het is wel Gods woord, niet het mijne!
Dat betekent dus dat ik het gedeelte in de bijbel waar staat: 'waar twee of meer in mijn naam zijn vergaderd... enzovoort' alleen maar kan bestaan uit mannen? Want een ware kerk heeft toch een kerkenraad en een predikant?
Nee, nee en nog eens nee! Een ware kerk heeft een relatie met Jezus Christus. Daar hoeft geen kerkenraad of predikant (lees: theoloog) bij te zijn. God geeft mensen gaven; om te bedienen; om te genezen; om uit te leggen...michel vh schreef:JMvVliet schreef:Dat de kerk (in zijn algemeenheid!!!) ziek is, zul je me niet horen ontkennen, met dien verstande dat de ene kerk niet zieker is dan de andere.
Wij moeten allen leren dat wij ziek zijn. Van onze hoofdschedel tot aan onze voetzolen toe. Hoewel de ware Kerk niet op aarde te vinden is, mogen we zonder te overdrijven wel vaststellen dat er vele dwaalleraars rondlopen en ook op de kansels staan. Echter, wij mogen ook geloven dat dit alles moet meewerken ten goede.
De ware kerk is wel op aarde te vinden. De volmaakte kerk, die zul je nooit vinden...michel vh schreef:JMvVliet schreef:Zolang in een kerk het evangelie van Jezus Christus nog wordt verkondigd is een kerk een ware kerk!
Beide wet en evangelie zijn nodig voor een mens om zalig te mogen worden.
De wet is vervuld, wat niet betekend dat ik hem niet probeer te houden. Hij is echter niet meer noodzakelijk voor mijn heil. De wet kan mij van het heil afhouden als ik niet met mijn zonden en gebreken naar Jezus Christus toe ga.michel vh schreef:JMvVliet schreef:En als je dan toch wilt bidden, bid dan voor de mensen die Jezus nog niet kennen als hun persoonlijke verlosser en zaligmaker. Dan bid ik met je mee.
Ik gebruikte het woordje 'ook'. Verder ben ik het helemaal met je eens. Als mensen meer voor elkaar zouden bidden dan elkaar voor rotte vis uit te maken, zou onze leefwereld er heel wat aangenamer uitzien. Wat niet wegneemt dat we op basis van Gods woord elkaar in liefde de waarheid moeten vertellen. En dan heb ik het niet over persoonlijke meningen of interpretaties van bijbelteksten.
Met dat woordje 'ook' lijk je aan te geven dat je zelf wél goed zit. Kijk daarmee uit. Let op, ik zeg niet dat je verkeerd zit en dat je geen broeder in Jezus bent. Die uitspraak kan en mag ik pas doen als het tegendeel is bewezen (áls ik die uitspraak al mag doen...).
Die laatste zin is toch gevaarlijk. Bijvoorbeeld: vrouwen lang haar. Je gebruikt deze bijbelse informatie letterlijk zonder acht te slaan op de daar heersende cultuur. Ik lees hem ook, maar dan de cultuur in ogenschouw nemend. Dat is wel degelijk een verschil van interpretatie.
JMvVliet schreef:nee, ik wil het niet winnen van de bijbel. Jezus is mijn leidraad. De bijbel helpt mij Jezus te leren kennen. Jezus verkondigt een vrij evangelie. Voor iedereen, in iedere cultuur. Ik zie dit antwoord dan ook als een persoonlijke aanval op mijn geloof. Ik moet zeggen dat ik daar niet echt blij van wordt!
JMvVliet schreef:Alles wat Jezus ons heeft geleerd is aan geen plaats en cultuur gebonden. Zijn zaligmakende evangelie blijft onverkort van toepassing.
JMvVliet schreef:Wat ik gezegd heb over de wet en het evangelie moet je nog eens goed lezen. Ik beweer niet dat de wet heeft afgedaan, maar wél dat Jezus de wet heeft vervuld! Dat is juist een grote troost. Iedere gelovige zal met mij beamen dat de wet een grote waarde heeft, en dat we de wet niet uit onszelf kunnen houden. Daarom is het ook nodig om Jezus te blijven zoeken en je zonden aan hem op te biechten.
JMvVliet schreef:Over die cultuur: God heeft ook Afrikaanse vrouwen geschapen. Ik ben in Afrika geweest, maar ik heb er nog geen enkele met lang haar gezien... Dat is tevens de reden dat ik die regel (die ik slechts één keer bij Paulus tegenkom) als cultuurgebonden zie.
JMvVliet schreef:Over de leiders: waren de apostelen hooggeleerd? Helemaal niet! Ze getuigden en brachten het evangelie. Die opdracht geld voor ons allemaal. Ook voor vrouwen (denk aan Lydia, of aan Maria Magdalena). Ook vrouwen hebben de in mijn vorige post genoemde gaven gekregen...
michel vh schreef:Vanzelfsprekend wordt je niet blij. Als ik de leer zou aanhangen die jij gelooft waarachtig te zijn, zou ik ook niet gelukkiger worden. Toch kan het niet anders, immers Gods woord leert ons, dat een mens eerst door God tot zondaar moet worden gemaakt. Pas dan, leert een mens te zien hoe groot zijn zonden zijn tegenover een goeddoend God. Je hebt geen middel om te betalen. Nu krijgt een mens een borg recht hartelijk nodig en wil Jezus komen omdat een mens niets maar dan ook werkelijk niets meer heeft om te betalen. Eerst de schuldigmaking door de wet, dan volgt de verlossing door Jezus en tenslotte volgen nog de Rechtvaardigmaking en Heiligmaking.
michel vh schreef:Het evangelie moet allen verkondigd worden in de preek, dat is juist. Maar..... wordt alleen toegepast op de waarachtig door God bekeerde zondaar.
michel vh schreef:Je zegt het zelf: iedere gelovige. En wie zijn dat. Wederom: de waarachtig door God bekeerde mens!
michel vh schreef:Ja, mijn Nederlandse vrouw heeft ook krullend haar dat haast niet groeit. Weer wijken we af: God stelt het hoor, niet ik!
En daarmee is alles gezegd over de positie van de vrouw? Mag ik je herinneren aan wie Jezus als eerste verscheen? En wie dat ook alweer niet geloofden? Nee hoor, God gebruikt wel vrouwen, maar wij moeten ons aan zijn regeltjes houden. Beetje raar om deze ene zin in de bijbel als maatgevend voor de hele bijbel te nemen, vind je ook niet???michel vh schreef:In Genesis staat dat de vrouw de man tot hulpe is. Gods woord! Iedere verdere discussie is daarmee volkomen overbodig.
michel vh schreef:Beste JM (en anderen),
Gods Woord zit vol ogenschijnlijke tegenstellingen. God zegt immers: Mijn gedachten zijn hoger dan ulieder gedachten. Aardse mensen zullen de bijbel alleen maar op een aardse onvolkomen zeer gebrekkige wijze kunnen uitleggen, begrijpen of toepassen op ons dagelijks leven. Al verrichten we nog zoveel studie, het geloof was, is of wordt nimmer een wetenschappelijk onderbouwde zaak. Zoveel is zeker. Wat ook zeker is: dat buiten Jezus geen leven is, maar een eeuwig zielsverderf. Wat daar aan vooraf zou moeten gaan (ook al gaat God onderscheidene wegen) is voor mij en anderen duidelijk. Velen zien dat weer anders. Dat was vroeger al zo, en nu nog steeds De balk in eigen oog is zo moeilijk om zelf te zien. Dat geldt zeker ook voor mij! Zullen we voor elkaar bidden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten