Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 okt 2004 08:43

Jas,

Hoe krijgt een mens vergeving van zonden?
Hoe wordt een mens verzoend met God?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 11 okt 2004 19:51

God wil dat iedereen behouden wordt, jammer dat de mens dat vaak niet wil.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 okt 2004 22:57

joepie schreef:
Maar, aangezien God wist wie zich tot Hem zou bekeren, dus wie Hij behouden heeft, uitverkoren, zou je inderdaad ook kunnen zeggen dat het alleen voor de uitverkorene is.

Ja daág. Dit is dus een regelrechte remonstrantse stelling. Dat God de mens uitverkoren heeft op grond van een voorgeziene bekering of geloof.
Dit is echt niet de vrijgemaakt leer Joepie, ga maar eens met je predikant praten. Maar ik heb het ff gehad.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 okt 2004 23:13

Ik wil jullie zogenaamde discussie niet onderbreken, maar wat is het nut hiervan?

Ik geloof dat God wil dat ik behouden word. Geloven jullie ook dat God wil dat jullie behouden worden?

Ik ben blij dat God wil dat ik behouden word!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 okt 2004 23:38

Klaas schreef:Jas,

Klaas

Klaas, volgens mij is al lang duidelijk hoe ik daar over denk. Maar ik leg het graag nog eens uit hoor. Vergeving van zonde ontvangt een mens door het Offer wat Jezus gebracht heeft, nl. Zichzelf. Doordat Hij de zonde van de mens op Zich heeft genomen zal die mens op Gods tijd vergeving van zonden ontvangen. Dat is de rechtvaardigmaking. Is er nou verschil tussen vergeving van zonden en verzoening? Ja, doch ik zou er niet graag een twistpunt van maken. Zoals ik het zie, worden door de vergeving der zonden op grond van Christus Borgwerk dus de zonden vergeven. (de term drukt precies uit wat ze ook bedoelt te zeggen). Door verzoening, wordt die gerechtvaardigde mens weer in zijn heerlijke staat van voor de val teruggebracht. Hij ontvangt weer Gods Beeld, wordt daardoor dus een nieuwe mens. Ik moet je zeggen, dit alles kan wel naar de weldaden die de mens van God in de wedergeboorte ontvangt, gescheiden worden, in tijd vindt die scheiding niet plaats. Zo gauw een zondaar wedergeboren is, is hij alle weldaden in Christus deelachtig.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 okt 2004 23:45

Niet uit de hoogte; ik zie dat er hier vaak wordt gezegd: ik vind, ik denk etc. Waarom niet de bijbel laten spreken, ipv een eigen uitleg proberen te vinden om de bijbelse boodschap in jouw/jullie/mijn straatje te laten passen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 okt 2004 00:05

Sabra schreef:Niet uit de hoogte; ik zie dat er hier vaak wordt gezegd: ik vind, ik denk etc. Waarom niet de bijbel laten spreken, ipv een eigen uitleg proberen te vinden om de bijbelse boodschap in jouw/jullie/mijn straatje te laten passen.

Ik bedoel het ook niet uit de hoogte Sabra. En hetgeen ik zeg is gewoon een Bijbelse leer hoor. Ik weet dat je alles nogal volgt, dus je zult heus ook wel alle teksten en argumentatie gelezen hebben.
Daarnaast moeten wij onszelf ook over deze dingen wel een mening vormen. Dan ontkom je soms niet aan de formulering "ik vind" of "ik denk".

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2004 00:37

Sabra schreef:Niet uit de hoogte; ik zie dat er hier vaak wordt gezegd: ik vind, ik denk etc. Waarom niet de bijbel laten spreken, ipv een eigen uitleg proberen te vinden om de bijbelse boodschap in jouw/jullie/mijn straatje te laten passen.

Tja, was het maar zo simpel.. iedereen heeft dan toch ook weer een mening over hoe je het spreken van de bijbel moet uitleggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2004 00:44

Je gebruikt die uitdrukking ook terecht... je leest met een bril op... waardoor je ziet wat je wil zien...

De DL is duidelijk dat Chritus offer voldoende was voor de zonden van de hele wereld... maar jij gaat het anders uitleggen omdat het niet in je straatje past.

Overigens zegt niet alleen de DL dit... De bijbel zegt dit ook... En zegt niet alleen genoegdoening... maar zelfs verzoening:

2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Lijkt me dus duidelijk dat Christus de zonden van de hele wereld op zich nam... Lijkt me ook logisch... geef mij svp eens antwoord op deze vraag:

Als God niet wil dat iemand verloren gaat, waarom zou Hij dan Zijn Zoon voor een beperkt groepje mensen hebben laten sterven? Die mensen gaan dan gewoon verloren. Ze hebben het verdiend? Zeker... maar ze hadden ook geen kans om gered te worden.... Hoe kan God dan willen dat niemand verloren gaat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 okt 2004 08:43

Jas,

Op mijn vraag hoe een mens vergeving van zonden dan wel verzoening krijgt schrijf je een antwoord waarin het woord 'geloof' niet 1 keer voorkomt! Je verweet hiervoor iemand dat het geloof bij hem/haar een ondergeschikte rol speelde. Persoonlijk heb ik eerder de indruk dat dat bij jou het geval is.

Doordat je vergeving van zonden zo ongeveer rechtstreeks koppelt aan het lijden en sterven van Christus zonder daarbij het geloof te noemen kan ik me voorstellen dat je concludeert dat Christus niet voor iedereen gestorven is. Ik geloof echter niet dat dat bijbels is. De bijbel wijst ons telkens weer op de noodzaak van geloof. Jezus zou (bij wijze van spreken) honderd keer voor je gestorven zijn, maar zonder geloof krijg je er geen deel aan.

Toch?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 okt 2004 09:56

Jas, wat doe je nou eigenlijk met teksten als 1 Tim.2:3&4 dan? Wegredeneren? dat is net zo makkelijk als verkiezingsteksten wegredeneren :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 12 okt 2004 10:26

Vergeving van zonden is onmogelijk zonder dat de mens eerst door de Wet tot zondaar wordt gemaakt.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 okt 2004 10:38

:(
Laatst gewijzigd door joepie op 12 okt 2004 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 okt 2004 10:39

jas schreef:
joepie schreef:
Maar, aangezien God wist wie zich tot Hem zou bekeren, dus wie Hij behouden heeft, uitverkoren, zou je inderdaad ook kunnen zeggen dat het alleen voor de uitverkorene is.

Ja daág. Dit is dus een regelrechte remonstrantse stelling. Dat God de mens uitverkoren heeft op grond van een voorgeziene bekering of geloof.
Dit is echt niet de vrijgemaakt leer Joepie, ga maar eens met je predikant praten. Maar ik heb het ff gehad.

Sorry hoor, maar je komt nogal eens aanlopen met het feit dat ik een niet vrijgemaakte leer verkondig. Maar ik blijf steeds zeggen dat je dus niet goed kunt lezen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En als dat zo is, vertel JIJ mij dan maar eens wat die leer inhoud. Jij weet het tenslotte zo goed wat wij leren, of K . Schilder.
Ik zeg : JE ZOU HET ZO KUNNEN ZEGGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar ik zeg het niet!

Volgens mij is dat hetgene wat jij zegt namelijk.
Dat Christus alleen voor de uitverkorene is gestorven en niet voor de gehele wereld.

En God heeft wel degelijk de mens uitverkoren van voor de geboorte af.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2004 12:03

jas schreef:
Klaas schreef:Jas,

Klaas

Klaas, volgens mij is al lang duidelijk hoe ik daar over denk. Maar ik leg het graag nog eens uit hoor. Vergeving van zonde ontvangt een mens door het Offer wat Jezus gebracht heeft, nl. Zichzelf. Doordat Hij de zonde van de mens op Zich heeft genomen zal die mens op Gods tijd vergeving van zonden ontvangen. Dat is de rechtvaardigmaking. Is er nou verschil tussen vergeving van zonden en verzoening? Ja, doch ik zou er niet graag een twistpunt van maken. Zoals ik het zie, worden door de vergeving der zonden op grond van Christus Borgwerk dus de zonden vergeven. (de term drukt precies uit wat ze ook bedoelt te zeggen). Door verzoening, wordt die gerechtvaardigde mens weer in zijn heerlijke staat van voor de val teruggebracht. Hij ontvangt weer Gods Beeld, wordt daardoor dus een nieuwe mens. Ik moet je zeggen, dit alles kan wel naar de weldaden die de mens van God in de wedergeboorte ontvangt, gescheiden worden, in tijd vindt die scheiding niet plaats. Zo gauw een zondaar wedergeboren is, is hij alle weldaden in Christus deelachtig.

Kortom, je zegt dat Jezus stierf voor de uitverkorenen en niet voor de rest en het niet om geloof draait maar om genade?

Ik zeg dat Jezus stierf voor de hele wereld, Hij zo redding bracht, God met die boodschap naar je toe komt en je dat kan aannemen of niet... afhankelijk van die keuze wordt je rechtvaardig of niet.

Gaat het puur om Gods genade of ook om jou geloof?

3 Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.
4 Nu dengene, die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld.
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
(Romeinen 4)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”