Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2004 11:07

Hierdoor kan ik alleen maar in stilte instemmen.

Los van de waardering die ik voor jouw werk in de Braziel heb.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 09 okt 2004 19:10

hijwel schreef:
ik ben (zoals je mischien weet) van de zomer naar brazillie geweest. We gingen op een avond met een geblindeert busje richting het centraal station. Daar gingen we een bezoek brengen aan de straatkinderen. Echt vreeselijk wat je daar te zien krijgt. Kinderen met wazige ogen, gedwelmt door de terpetine renden naar je toe, en vlogen je om je hals. Aan de rechterkant van mij lagen een paar straatkinderen, op een kartone doos, te bibberen van de kou. We hebben daar een poosje rond gelopen en beetje gek gedaan met die kinderen. Tot dat op een gegeven moment een straatkind voorstelde om te bidden. We zijn in een groep gaan staan, en hebben samen gebeden tot onze en hun liefde volle Vader die in de Hemel is!
Op dat moment besefte ik dat de rotzooi, armoede, verdriet in deze wereld niet komt door God. Maar door ons zelf, en de duivel. Ze hadden helemaal niks, echt niks maar toch vertrouwde ze op hun Vader in de hemel die ook voor hen zorgt!

God IS goed.

Zie ik verkondig U grote blijdschap die al de volken wezen zal!

Wat een goed en prachtig voorbeeld, hijwel! Ik krijg er kippenvel van en ben verwonderd....
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Waarom geloof jij in God?

Berichtdoor cornelis » 09 okt 2004 19:36

Ik heb nooit voor God gekozen.
Maar Hij koos voor mij.
Hij wilde mij in de kerk hebben en dat wilde ik niet.
En ik was bang om te sterven,want sterven is immers God ontmoeten,die ik niet ontmoeten kon.
Ik moest geopereerd worden,dus ik ging beloven,om naar kerkdiensten te luisteren,als alles goed ging.
En alles ging goed en ik bleef uitslapen.
Maar dat wilde God niet,Hij wilde mij echt gelukkig maken,en dat kan Hij ook immers alleen.
Daarom weer gepereerd,want het ging niet goed,maar wel volgens Zijn plan.
En weer die belofte,nu moest ik wel gehoorzamen.
Tegen zoveel Liefde kon ik niet op.
Want ook voor mij gaf Hij het allerliefste wat Hij had,Zijn enige eigen Zoon.
Nu na zoveel jaren verwonder ik me daar nog over,dat de Here God mij niet aan zijn lot heeft overgelaten.
Waar Hij alle recht voor had.
Maar Zijn Liefde is nooit te weerstaan.
Wat een genade om met Hem te moge Leven,onverdiend zeker,dat maakt de verwondering nog veel groter,want wie ben ik,dat ik geloven mag in deze God,Wiens Liefde oneindig groot is.
En in Zijn buurt is het leven pas echt leven!!!
En Hij maakt mij dagelijks gelukkig door Jezus Zijn Zoon,mijn Verlosser,mijn eeuwige toekomst,mijn zekerheid in leven en sterven.
Mijn dank is zeer groot voor zo oneindig veel Liefde en geduld aan mij bewezen.
Dit wilde ik even kwijt.
Een vriendelijke groet van Cornelis.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 okt 2004 20:52

wow wat een mooie getuigenis voor mij! dank je broeder cornelis. :wink:

Door de trouw van de Heere mag ik in Hem geloven. Hij is mijn steunpilaar en het middelpunt van mijn leven en Hij is het waard om gediend te worden. zonder Hem kan ik niet en zonder Hem kan ik niet meer leven. en Hem heb ik lief en ik wil geen andere god dienen.
heel erg in het kort waarom ik geloof in God.

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 09 okt 2004 23:47

Ik geloof in God, omdat God in mij gelooft!
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2004 12:37

:) Hehe je bent me voor.

Ik kies voor God omdat Hij voor mij koos :) En ik ben dankbaar dat mijn ouders me er veel van hebben verteld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 okt 2004 16:27

Wat prachtig om die getuigenissen te lezen! Nu weet ik weer waarom ik vroeger zograag refowebte.

Ik ben christelijk opgevoed in een fijn gezin. Tot en met mn tienerjaren vond ik God heel vanzelfsprekend. Op gegeven ogenblik deed de kerk me niks en de bijbel erg weinig hoewel ik trouw met mn ouders meeging en een best net meisje was. Maar verder deed het me niks. ik kon het prima verbergen voor mn ouders. Ik was goed in toneelspelen.
Tot een zomer ik naar Mallorca ging. Ik heb daar alle discotheken van binnen gezien en overdag lag ik op het strand. Op gegeven ogenblik gingen we naar de grootste discotheek van Mallorca...ik was heel benieuwd. (Was op zondagavond trouwens) We gingen naar de R&B-zaal en dansten de hele nacht. Toen nam een meisje die we op Mallorca ontmoet hadden mij mee naar een andere zaal om me iets te laten zien. Ik kwam tussen heleboel mensen te staan die naar een podium keken. Er kwam een man een striptease-act doen. Daarna een vrouw.
Ik weet nog steeds niet wat het was maar ik werd doodsbang. Ik had alcohol op en niet zo weining ook maar ik was heel helder opeens. Ik keek naar de mensen om me heen en ik zag die lege ogen kijken en grijzen, ik zag mensen wezenloos dansen of staren naar de naakte vrouw. Het was alsof ik alleen nog duisternis zag en ik daarin meegleed. Ik wilde weg en ik ben toen naar ons appartement gegaan.

Thuis durfde ik niks te vertellen, ik heb het ook nooit verteld trouwens. Maar er was iets veranderd, ik ging de bijbel lezen. Even daarna ontmoete ik een vliegenier van de MAF, zendingsvliegers. We hebben lang gepraat. Hij zei tegen mij: Als je God toelaat in je leven, en Hem op de hoogste plaats stelt. DAn kom je niet in de havens die je zelf zou kiezen, maar wel in de beste! Ik weet het nog goed.
Ik denk dat toen alles is gaan veranderen. Ik kwam in het kinderwerk terecht, kinderevangelisatie. ik had nooit vanmezelf gedacht dat ik daar bruikbaar zou zijn. Ik had hard gelachen denk ik. Sinds ik weer ik de bijbel las en bad, ontmoette ik ''toevallig'' mooie mensen die mij op God wezen, die mij leerden.

God is een feit voor mij, en dan wel een persoonlijk God. Ik kan niet meer om Hem heen, ik kan niet meer aan Hem twijfelen. Hij was het die ingreep daar in die discotheek. (had Hij niet hoeven doen, toch?)
En Hij was het die mijn leven ging leiden., En soms dan ben ik Hem kwijt, dan bid ik nauwlijks en lees ik nauwlijks in de bijbel, ik rommel zelf maar wat. En dat merk ik aan mijn leven, ik heb dan geen doel ofzo, geen leiding. Maar als ik Hem dan weer zoek, dan wacht Hij op mij, en neemt Hij het weer over!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

cornelis
Kapitein
Kapitein

Waarom geloof jij in god?

Berichtdoor cornelis » 11 okt 2004 19:02

Beste Meschianza.
In een woord geweldig.
Wat is onze God toch goed.
Jouw getuigenis doet mij denken aan Rom 10.Hij is gevonden door hen,die Hem niet zochten.
Hij zocht jou en vond jou.
Afgelopen zaterdag reden we langs de weilanden en daar zagen we een herder met een schaap over zijn schouders.
Mijn vrouw genoot ervan,ondanks ik reed zag ik het ook een beetje.
Het was net de herder uit de Bijbel,die het verloren schaap terug bracht naar de kudde.
EEn broederdelijke groet van Cornelis.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Waarom geloof jij in god?

Berichtdoor meschianza » 12 okt 2004 09:54

cornelis schreef:Beste Meschianza.
In een woord geweldig.
Wat is onze God toch goed.
Jouw getuigenis doet mij denken aan Rom 10.Hij is gevonden door hen,die Hem niet zochten.
Hij zocht jou en vond jou.
Afgelopen zaterdag reden we langs de weilanden en daar zagen we een herder met een schaap over zijn schouders.
Mijn vrouw genoot ervan,ondanks ik reed zag ik het ook een beetje.
Het was net de herder uit de Bijbel,die het verloren schaap terug bracht naar de kudde.
EEn broederdelijke groet van Cornelis.

Ja, dat is een prachtig beeld! Het verloren schaap is zo''n liefdevol symbool...ik heb he tpas nog getekend. Zo'n kwetsbaar schaapje dat door eigen schuld afdwaalt omdat het niet naar de stem van de Herder luisterd. Maar de Herder levert het niet over aan het kwaad, maar gaat het hoogstpersoonlijk zoeken. En als Hij het vind, trekt Hij het niet aan een touw achter zich aan, maar tilt het op in Zijn sterke armen en draagt het op Zijn schouders weer terug naar de kudde!

Een tekst dsie mij heel bijzonder is, ik las hem gister weer: Kollossensen 1: 13: Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijnder Liefde

Iedereen, ook nette kerkmensen, die God niet kennen leven in duisternis. Maar voor mij voelt die tekst vooral letterlijk. Ik was letterlijk in de duisternis, op terrein van de Satan, ik speelde met mijn leven en zag de duisternis, voelde het overal om mij heen.
Soms denk ik nog wel eens terug aan de mensen met wie ik daar was..waarom ik?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 12 okt 2004 10:00

mooie getuigenis Meschianza en Cornelis! :D

Veel mensen willen het geloof individualistisch houden.... Dat is een hele grote fout van veel christenen, want God wil dat wij stralen... Zijn licht laten zien!
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 okt 2004 10:15

Toen ik dit allemaal zo las moest ik denken aan: "'k Zal Zijn lof zelfs in de nacht, zingen daar ik Hem verwacht."

Wat is het fijn om tussen alle christelijke verdeeldheid nu ook eens een keer getuigenissen te lezen van Zijn kracht en liefde. Je zou er gewoon jaloers op worden.

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 18 okt 2004 20:01

Ik geloof in God, omdat God in mij gelooft. Ik geloof in God, omdat Hij mij afgelopen zondag mij weer terug genomen heb. Ik geloof in God, omdat ik van God mag houden, omdat God van mij houd. Ik geloof eigenlijk niet echt in God, ik weet het zeker!!

Martin

P.S bedankt mensen, die ook op het stukje "waarom christen" hebben reageerd!
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Collateral

Re: Waarom geloof jij in God?

Berichtdoor Collateral » 18 okt 2004 20:59

kabouter schreef:Heb je het aangenomen van je ouders of heb jij je eigen redenen om in God te geloven? Of geloof je niet in God?

Ik geloof in God en ik kan dat op de volgende manier onderbouwen, uitgaande van de big bang + evolutietheorie, die ik min of meer voor waar aanneem:

De natuurwetten zijn verschrikkelijk mooi tot stand zijn gekomen. Als we kijken naar de zwaartekracht, de constanten in de natuur, het gewicht van protonen en elektronen, zien we dat ze de perfecte omstandigheden vormen voor het onstaan van leven. De snelheid waarmee het heelal uitdijt is ook zoiets: die is nagenoeg nul, en dat is maar goed ook, anders zou het snel afgelopen zijn met ons heelal.
Dit is echter geen sluitende bewijsvoering voor het bestaan van God. Het zou zomaar kunnen dat er oneindig veel universa bestaan, en dat wij toevallig een universum bewonen dat zich zo gedraagt dat het ontstaan van leven mogelijk is. Het bestaan van God is wetenschappelijk niet te onderbouwen. De wetenschap houdt zich bezig met Hoe, Wat en Waarmee, terwijl God een verklaring is voor Waarom.
Toch zie ik de hand van God in deze wereld. Waarom ik niet denk dat alles toevallig ontstaan is? Dat is een soort onderbuikgevoel: het is niet te verklaren, maar vaak is het wel handig om het serieus te nemen. Het onderbuikgevoel dat bepaalt of je, als wetenschapper, kijkend naar hoe alles werkt, denkt dat het God is of slechts toeval.
Verder denk ik dat er een hogere werkelijkheidsvorm bestaat dan de fysieke werkelijkheid die we kennen, omdat daar in mijn ogen vrij overtuigende proeven naar gedaan zijn door mensen die uittredingen beleefd hebben.

Dan nog iets over mijn opvoeding. Ik ben christelijk opgevoed, vrij streng ook. Ik heb ook met het idee rondgelopen dat ik verloren zou zijn als ik niet Jezus aannam en me met God verzoende enz. Ik heb gebeden om de waarheid. En ik geloof dat God me steeds iets dichter bij die waarheid brengt. Echt heel christelijk ben ik alleen niet meer. Ik hecht wel veel waarde aan de bijbel, in het bijzonder wat er over Jezus geschreven is. Wat hij heeft gezegd over anderen helpen, anderen vergeven, eerlijk zijn, je niet door kwade gevoelens laten leiden, dat je onbevangen moet leven (leven in het nu), niet oordelen over anderen, niet hechten aan geld en goed of uiterlijkheden, enzovoort. Daar hecht ik veel waarde aan. Verder staan er nog een hoop prachtige verhalen in de bijbel.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 okt 2004 17:22

Collateral schreef:
kabouter schreef:Heb je het aangenomen van je ouders of heb jij je eigen redenen om in God te geloven? Of geloof je niet in God?

Ik geloof in God en ik kan dat op de volgende manier onderbouwen, uitgaande van de big bang + evolutietheorie, die ik min of meer voor waar aanneem:

De natuurwetten zijn verschrikkelijk mooi tot stand zijn gekomen. Als we kijken naar de zwaartekracht, de constanten in de natuur, het gewicht van protonen en elektronen, zien we dat ze de perfecte omstandigheden vormen voor het onstaan van leven. De snelheid waarmee het heelal uitdijt is ook zoiets: die is nagenoeg nul, en dat is maar goed ook, anders zou het snel afgelopen zijn met ons heelal.
Dit is echter geen sluitende bewijsvoering voor het bestaan van God. Het zou zomaar kunnen dat er oneindig veel universa bestaan, en dat wij toevallig een universum bewonen dat zich zo gedraagt dat het ontstaan van leven mogelijk is. Het bestaan van God is wetenschappelijk niet te onderbouwen. De wetenschap houdt zich bezig met Hoe, Wat en Waarmee, terwijl God een verklaring is voor Waarom.
Toch zie ik de hand van God in deze wereld. Waarom ik niet denk dat alles toevallig ontstaan is? Dat is een soort onderbuikgevoel: het is niet te verklaren, maar vaak is het wel handig om het serieus te nemen. Het onderbuikgevoel dat bepaalt of je, als wetenschapper, kijkend naar hoe alles werkt, denkt dat het God is of slechts toeval.
Verder denk ik dat er een hogere werkelijkheidsvorm bestaat dan de fysieke werkelijkheid die we kennen, omdat daar in mijn ogen vrij overtuigende proeven naar gedaan zijn door mensen die uittredingen beleefd hebben.

Mag ik vragen waar de evolutietheorie in het verhaal voorkomt? :)
En toeval is het pseudoniem van God als Hij anoniem wil blijven las ik ergens.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 18:25

parsifal schreef:Mag ik vragen waar de evolutietheorie in het verhaal voorkomt? :)

Die komt niet echt in het verhaal voor, maar ik wilde maar aangeven dat ik in God geloof, ondanks dat ik achter de Big Bang en de evolutietheorie sta. Ik kijk dus op een wetenschappelijke manier naar de wereld om me heen, maar dat sluit het geloof niet uit :)

En toeval is het pseudoniem van God als Hij anoniem wil blijven las ik ergens.

Tja, het klinkt leuk, maar ik ben het er niet echt mee eens. Toeval wordt omschreven als een gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien was geweest. Voor ons mensen zijn dus een hoop alledaagse gebeurtenissen toeval. Ik zie daar niet een speciale daad van God in.

Wel kunnen er in mijn ogen toevallige speciale gebeurtenissen het werk van God zijn (in de zin van een 'speciaal ingrijpen' dan - in feite kun je natuurlijk alles wat gebeurt als het werk van God zien).

Terug naar “Archief”