Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 okt 2004 00:02

Omega schreef:Jeane schreef:
Laten we pluraal blijven en een volkskerk blijven en juist in deze tijd, zodat we wat uitstralen naar de wereld om ons heen en niet als een clubje gelijkgezinden lekker veilig bij elkaar kruipen en het in alles altijd maar roerend met elkaar eens zijn.

Wat let je dan om te streven naar één grote christelijke oecumene, met daarin ook katholieken? Dat is pas pluraal. Of is jullie gemeente daar nog niet aan toe? Zijn ze misschien nog wat conservatief? Wordt er misschien nog te veel gemekkerd dat dit te modern is? Vraag eens een pastoor om op jullie kansel te preken. Binnen de PKN mag dat. Toon eens lef, want waarom zou je als een clubje gelijkgezinden bij elkaar kruipen en het in alles altijd maar roerend met elkaar eens zijn.

Dat hangt er een beetje vanaf wat voor katholieken het zijn. Met Oud- en Anglicaans-Katholieken denk ik dat de PKN een goede samenwerking kan aangaan - zij het met erkenning dat de PKN een radenkerk is en de OK en Anglicaanse kerken episcopale kerken zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 okt 2004 08:22

Er is iets wat me al zo verschrikkelijk lang dwars zit.

De Hervormde Kerk - en ik bedoel dus die van vóór 12 december/1 mei - kende alle denominaties. Van zeer vrijzinnig tot de zgn. "Gekrookte Rieters", oftewel van uiterst links tot uiterst rechts.
Dat schijnt allemaal veranderd te zijn toen de PKN tot stand kwam. Want "die Gereformeerden toch"...
Het schijnt maar niet tot de mensen door te dringen dat ook de Gereformeerden van links tot rechts kenden en kennen.
Dat niet elke Gereformeerde achter Kuitert en Den Heyer staat - dat overigens in een deel van de Hervormde kerk ook aanhangers had/heeft - dat er daar mensen zitten die gewoon gelóven...

Wat mij zo verschrikkelijk dwars zit is - en ik herken dat in Jeane en Optimatus - dat hier het meest intieme van mijn leven wordt aangevallen en aangetast: mijn geloof in de Opgestane Heer...
Het is het allerkostbaarste wat ik heb en het wordt, als ik zo kijk en lees, in de ogen van velen te licht bevonden, want ik ben - Gereformeerd nog wel! - lid van de PKN...

Ik ga hier toch één keer een tekst aanhalen: "oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde..."

Riska

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 okt 2004 11:19

Optimatus schreef:
- zij het met erkenning dat de PKN een radenkerk is en de OK en Anglicaanse kerken episcopale kerken zijn.

Hier in Spanje werken de Iglesia Evangelica Española en de Iglesia Española Reformada Episcopal (De Spaans Hervormde Episcopaalse Kerk)
prima samen al hoewel de laatste vanuit de eerste is ontstaan.

Al vanaf 1871 werden deze kerken gesteund door mensen vanuit de Hervormde en Gereformeerde kerken vanuit o.a. Nederland.
Vanuit mijn kerk de Iglesia Evangelica Española zijn er goede contacten met de PKN.

Misschien dat ik mij er daarom goed thuis voel, tenslotte kom ik zelf uit de NH-GG later overgegaan naar een confessionele gemeente. Ik was, toen ik in Nederland woonde, voorstander van het samen op weg proces, in mijn toenmalige woonplaats verliep dit ook zonder al te veel problemen.

En verder ben ik het met Riska volmondig eens. Het lijkt wel of de keuze voor een kerkgenoodschap automatisch de graad van "geloven" bepaald. Alsof er in de KPN geen bekeerde mensen kunnen zijn.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 okt 2004 13:38

Arjanopurk schreef:Ik moet als historicus in de dop even ingrijpen hoor! Geschiedenis is namelijk niet een objectief feit, maar een discussie (oftewel, een kwestie van interpretatie) Argumenten als "kerk-historisch" kunnen dus niet ter zake doen. Noch voor, noch tegen. Als je wil kun je een boek van 300 pagina's schrijven dat het kerkhistorisch wel klopt en andersom kun je ook een boek schrijven dat het niet klopt!

de tweede wereldoorlog is geen discussie maar een objectief feit. je kan het niet anders interpreteren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 okt 2004 13:39

brion schreef:De 50 predikanten zijn niet uit het ambt gezet, maar hebben daar zelf toe besloten. Zij hebben gemeend zich niet neer te moeten leggen bij een meerderheids-besluit, en zijn dus uit de PKN gestapt.

ze zijn niet uit de pkn gestapt want ze hebben er nooit ingezeten. ze zijn achtergebleven in de hervormde kerk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 okt 2004 13:41

johannes1 schreef:
Arjanopurk schreef:Ik moet als historicus in de dop even ingrijpen hoor! Geschiedenis is namelijk niet een objectief feit, maar een discussie (oftewel, een kwestie van interpretatie) Argumenten als "kerk-historisch" kunnen dus niet ter zake doen. Noch voor, noch tegen. Als je wil kun je een boek van 300 pagina's schrijven dat het kerkhistorisch wel klopt en andersom kun je ook een boek schrijven dat het niet klopt!

de tweede wereldoorlog is geen discussie maar een objectief feit. je kan het niet anders interpreteren.

Dat klopt, maar een kerkscheuring (zeker als die heel recent is), kun je moeilijk objectief bekijken. Je bent nl. voor of tegen een bepaalde partij in deze zaak.

De tweede wereldoorlog is inmiddels al bijna 60 jaar voorbij en daarom kan er objectiever naar gekeken worden. De totstandkoming van de PKN en de HHK is nog maar net een feit en veel objectiviteit ben ik tot nog toe niet tegengekomen. Dat lijkt me meer iets voor onze kleinkinderen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 13:50

johannes1 schreef:
brion schreef:De 50 predikanten zijn niet uit het ambt gezet, maar hebben daar zelf toe besloten. Zij hebben gemeend zich niet neer te moeten leggen bij een meerderheids-besluit, en zijn dus uit de PKN gestapt.

ze zijn niet uit de pkn gestapt want ze hebben er nooit ingezeten. ze zijn achtergebleven in de hervormde kerk.

De Nederlandse Hervormde Kerk is opgegaan in de Protestantse Kerk in Nederland.

Dat is een vaststaand feit.

Een aantal leden van de Nederlandse Hervormde Kerk wilde niet met de overgrote meerderheid meegaan en stichtte de Hersteld Hervormde Kerk.

Dat is ook een vaststaand feit.

Fin de la discussion de ce sujet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 okt 2004 13:58

Een aantal leden van de Nederlandse Hervormde Kerk wilde niet met de overgrote meerderheid meegaan en stichtte de Hersteld Hervormde Kerk.

het feit is dat wij de hervormde kerk wilde voortzetten. daar dat juridisch niet mocht is de naam veranderd in de HHK. het is trouwens niet stichten, want het was er al.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 15:00

Luister eens, Johannes. Toen meer dan 2/3 van de synodeleden besloten om de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk te laten opgaan in de nieuwe Protestantse Kerk in Nederland, dan kun je nu nog wel hoog of laag springen, maar de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk is opgegaan in de Protestantse Kerk in Nederland.

Dat een aantal mensen van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk besloten, niet mee te gaan, betekent dat ze uit het toenmalige verband Nederlandse Hervormde Kerk zijn gestapt. Immers, de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk ging op in de nieuwe Protestantse Kerk in Nederland.

Het is net zoiets als de stoptrein Dordrecht - Leiden - Hilversum - Utrecht. Het treinstel rijdt eerst als stoptrein van Dordrecht naar Leiden (en heeft op de bestemmingsbordjes "Leiden" staan). Vervolgens vertrekt hetzelfde treinstel van Leiden via Hilversum naar Utrecht en dan staat er Utrecht op de trein. Als ik in niet verder dan Leiden wil reizen (en dus niet naar Utrecht), moet ik in Leiden uitstappen. Bijvoorbeeld op de stoptrein naar Alphen aan den Rijn (en dus niet in de Herstelde Stoptrein)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 okt 2004 15:31

oke, het spoor. je hebt een rechte spoorweg en dat is de Hervormde Kerk. de pkn neemt een zijspoor die een geheel andere kant op gaat. maar de hervormde spoor loopt door. de HHK blijft op dat spoor rijden, als je de pkn in wilt zul je op het zij spoor moeten gaan. en waarom dit, omdat de pkn een andere kerkorde heeft opgesteld en hierdoor een nieuwe kerk is geworden.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 okt 2004 15:36

johannes1 schreef:.....de HHK blijft op dat spoor rijden,

Wel eerlijk blijven in je vergelijkingen natuurlijk hè? :D Dat spoor is afgebroken en de rechter heeft bepaald dat er op dat spoor niet meer gereden mag worden. Is eigendom van de PKN.....ik snap je teleurstelling daarover, maar het is natuurlijk wel zo. De HNHK is nu bezig met een totaal nieuw spoor aan te leggen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 okt 2004 15:39

ik vind het toch al een rare vergelijking met een treinspoor, maar toch. de HHK is trouwens niet bezig iets nieuws op te bouwen, maar het voort zetten of herstellen van waar ze altijd al mee bezig was. dit in tegenstelling met de pkn die iets nieuws aan het maken is/ of heeft gemaakt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 17:13

johannes1 schreef:oke, het spoor. je hebt een rechte spoorweg en dat is de Hervormde Kerk. de pkn neemt een zijspoor die een geheel andere kant op gaat. maar de hervormde spoor loopt door. de HHK blijft op dat spoor rijden, als je de pkn in wilt zul je op het zij spoor moeten gaan. en waarom dit, omdat de pkn een andere kerkorde heeft opgesteld en hierdoor een nieuwe kerk is geworden.

Volgens mij raak je het spoor een beetje bijster, Johannes1... :mrgreen: Bovendien had ik het over treinstellen, niet over het spoor. De treinstellen berijden het spoor.

Grapje...

Dus door het aannemen van een nieuwe kerkorde is de PKN een totaal nieuwe kerk geworden. Interessant... dus de kerkorde van 1951 maakte de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk dus ook een totaal andere kerk dan de kerk die de dordse kerkorde aanhing?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 okt 2004 17:19

Dus door het aannemen van een nieuwe kerkorde is de PKN een totaal nieuwe kerk geworden. Interessant... dus de kerkorde van 1951 maakte de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk dus ook een totaal andere kerk dan de kerk die de dordse kerkorde aanhing?

was dat niet 1 van de redenen dat de afscheiding plaatsvond met de ger gem? (niet die van 1951, maar dat we afgeweken waren van de dordtse kerkorde) de kerkorde van 1951 is door iedereen geaccepteerd als de kerkorde van de hervormde kerk. de pkn heeft een nieuwe kerkorde gemaakt, en de hhk houdt vast aan de kerkorde van 1951. die blijft de oude lijn handhaven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2004 17:24

In 1951 was er geen enkele afscheiding van de Nederlandse Hervormde Kerk te betreuren.

De laatste dateert alweer van 1886 (Doleantie).

Terug naar “Archief”