Is de hel voor eeuwig???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 okt 2004 08:55

David schreef:Hoi Johannes 1,

Jij wil de poel des vuurs als werkelijkheid en niet symbolisch zien.
Letterlijk zou het betekenen dat de dood eeuwig gepijnigd gaat worden.
Het dodenrijk eeuwig gepijnigd gaat worden.
Een mens eeuwig zal branden.
Maar de dood en het dodenrijk zijn abstracte begrippen. iets abstracts heeft geen gevoel.
Verder kan een mens verbranden maar op een gegeven moment is hij verteerd. Dus ook al brandt iets eeuwig wat vernietigd is is vernietigd.
Maar stel dat je het deels letterlijk en deels geestelijk wil zien en de doden als ziel of geest wil zien dan heeft een geest geen lichaam en kan dus ook geen last van vuur hebben.

Als het dus consequent leest zal de dood, het dodenrijk en de doden er voor de eeuwigheid niet meer zijn. Ze zijn vernietigd en ontbonden.

David ;)

Als het dus consequent onconsequent leest zal de dood, het dodenrijk en de doden er voor de eeuwigheid niet meer zijn. Ze zijn vernietigd en ontbonden.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 12 okt 2004 17:45

joepie schreef:Het erge is denk ik ook dat je dus eeuwig brand en nooit verbrand.

Kom op Joepie,

Het is inderdaad erg als je zo'n beeld van God hebt :cry:

De God die ik tenminste ken is een God van liefde is en geen haatdragende sadist.

David ;)

caprice

Berichtdoor caprice » 12 okt 2004 22:01

David schreef:
joepie schreef:Het erge is denk ik ook dat je dus eeuwig brand en nooit verbrand.

Kom op Joepie,

De God die ik tenminste ken is een God van liefde is en geen haatdragende sadist.

David ;)

Nee, dit is een beeld van het eeuwige vuur dat de satan en zijn trawanten bereid is. Niet van God.
God is een rechtvaardig God. Barmhartig en genadig, maar staat er niet geschreven dat Hij zijn vijanden zal zetten tot een voetbank Zijner voeten? En dat is hun eigen schuld, want dit zijn mensen die hun genadetijd verkwanseld hebben en zich over de eeuwigheid niet bekommerd hebben in dit leven.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 okt 2004 10:36

David schreef:

Kom op Joepie,

David ;)

God is niet alleen een God van liefde! Hij is ook een verterend vuur!
Voor wie Hem haten en niet liefhebben.
Mag de pottebakker doen met Zijn maaksel wat Hij wil?
God is zo vertoornd over de zonde dat Hij liever dan ze ongestrafd te laten, zijn enig geboren Zoon erom gestrafd heeft!
Opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren ga maar eeuwig leven heeft.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 okt 2004 09:54

Kaw schreef:
David schreef:Hoi Johannes 1,

Jij wil de poel des vuurs als werkelijkheid en niet symbolisch zien.
Letterlijk zou het betekenen dat de dood eeuwig gepijnigd gaat worden.
Het dodenrijk eeuwig gepijnigd gaat worden.
Een mens eeuwig zal branden.
Maar de dood en het dodenrijk zijn abstracte begrippen. iets abstracts heeft geen gevoel.
Verder kan een mens verbranden maar op een gegeven moment is hij verteerd. Dus ook al brandt iets eeuwig wat vernietigd is is vernietigd.
Maar stel dat je het deels letterlijk en deels geestelijk wil zien en de doden als ziel of geest wil zien dan heeft een geest geen lichaam en kan dus ook geen last van vuur hebben.

Als het dus consequent leest zal de dood, het dodenrijk en de doden er voor de eeuwigheid niet meer zijn. Ze zijn vernietigd en ontbonden.

David ;)

Als het dus consequent onconsequent leest zal de dood, het dodenrijk en de doden er voor de eeuwigheid niet meer zijn. Ze zijn vernietigd en ontbonden.

Dus dit is dus wat je denkt: de hemel is wel voor eeuwig, de hel niet. De omschrijvingen van de hemel in de bijbel moeten we wel letterlijk nemen, en zijn concreet, maar de omschrijvingen van de hel zijn figuurlijk bedoelt en abstract. Zo lust mij dr nog wel tien!!! Zo is er geen verdoemenis meer voor de mensen die niet in Hem geloven!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 18 okt 2004 08:56

alex leusink schreef:
Dus dit is dus wat je denkt: de hemel is wel voor eeuwig, de hel niet. De omschrijvingen van de hemel in de bijbel moeten we wel letterlijk nemen, en zijn concreet, maar de omschrijvingen van de hel zijn figuurlijk bedoelt en abstract. Zo lust mij dr nog wel tien!!! Zo is er geen verdoemenis meer voor de mensen die niet in Hem geloven!!!

klopt.
De hemel is voor eeuwig en de eeuwige vernietiging van degene die niet in het boeks des levens staan ook.
Het leven in de hemel staat overigens goed beschreven hoewel al dat goud en die sieraden voor mij niet hoeven. Ik denk dan ook dat dat weer symbolisch gezien moet worden.
Over het leven in de hel in openbaring staat niet meer dan dat de doden erin geworpen worden. Verder niets. Afgelopen en uit.

David ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2004 09:43

David schreef:
alex leusink schreef:

klopt.
De hemel is voor eeuwig en de eeuwige vernietiging van degene die niet in het boeks des levens staan ook.
Het leven in de hemel staat overigens goed beschreven hoewel al dat goud en die sieraden voor mij niet hoeven. Ik denk dan ook dat dat weer symbolisch gezien moet worden.
Over het leven in de hel in openbaring staat niet meer dan dat de doden erin geworpen worden. Verder niets. Afgelopen en uit.

David ;)

Volgens mij is het niet de hemel waarover gesproken wordt als met gouden en sieraden, maar de nieuwe Aarde.
En over de poel de vuurs wordt in de Bijbel wel degelijk gesproken als voor eeuwig.

Matth 25: 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.
En:
46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 21 okt 2004 09:13

Lijkt me vrij duidelijk dus. Het is dus eeuwig, dus er zal geen tijd zijn. Een cirkel zonder einde dus.

David,

Hoe kan het dan dat de hemel wel voor eeuwig is en de hel niet? In de hemel is er dus geen sprake van tijd, in de hel niet. Wat komt er dan na de hel?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 22 okt 2004 14:29

Openbaring 20,7-10
10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

Alleen voor de duivel en zijn kornuiten (zie boven) geldt een eeuwige kwelling. Maar voor de ongelovigen en dergelijke geldt de tweede dood (zie onder) Openbaring legt mijnsinziens heel duidelijk uit hoe het inelkaar steekt. Dus de hel is "gewoon" het dodenrijk, dood, einde, van God verlaten, niets meer.

Openbaring 21,1-8
8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

Groet Rene

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 23:42

Beste mensen, het is weer één van de listen van satan om ons te laten geloven dat de hel niet eeuwig is. Dan is het toch weer allemaal wat minder erg en kunnen de goddelozen die zich niet tijdens hun leven bekeerd hebben, toch nog gered worden. En andersom geldt het dan inderdaad evenzeer. De hemel is dan niet eeuwig. Gods Woord leert het ons dacht ik toch anders. Dit soort ongein komt voort uit het filosoferen over bepaalde woorden die soms ook een andere betekenis kunnen hebben. Het staat echter buiten kijf dat wat de zaligheid en verdoemenis aangaat, werkelijk ook eeuwig bedoeld wordt. Houdt u niet op met dit soort hersenspinsels, het verderft de goede zeden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 11 nov 2004 08:38

Nog maar eens de gelijkenis van de Rijke man en de Arme Lazarus.
Als de hel niet voor eeuwig zou zijn zou deze gelijkenis niet zo kunnen zijn.
Want hoe kan iemand die al dood is nog iets vragen aan iemand die voor eeuwig leefd?
Dan kon diegene ook niet nog in de hel kijken.

De rijke man en de arme Lazarus
19 En er was een rijk man, die gekleed ging in purper en fijn linnen en elke dag schitterend feest hield. 20 En er was een bedelaar, Lazarus genaamd, vol zweren, 21 nedergelegd bij zijn voorportaal, die verlangde zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel; zelfs kwamen de honden zijn zweren likken. 22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen. 27 Doch hij zeide: Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader zendt, want ik heb vijf broeders. 28 Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat ook zij niet in deze plaats der pijniging komen. 29 Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren. 30 Doch hij zeide: Neen, vader Abraham, maar indien iemand van de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren. 31 Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 11 nov 2004 18:43

jas schreef:Beste mensen, het is weer één van de listen van satan om ons te laten geloven dat de hel niet eeuwig is. Dan is het toch weer allemaal wat minder erg en kunnen de goddelozen die zich niet tijdens hun leven bekeerd hebben, toch nog gered worden. En andersom geldt het dan inderdaad evenzeer. De hemel is dan niet eeuwig. Gods Woord leert het ons dacht ik toch anders. Dit soort ongein komt voort uit het filosoferen over bepaalde woorden die soms ook een andere betekenis kunnen hebben. Het staat echter buiten kijf dat wat de zaligheid en verdoemenis aangaat, werkelijk ook eeuwig bedoeld wordt. Houdt u niet op met dit soort hersenspinsels, het verderft de goede zeden.

Mee eens. We kunnen ons beter bezig houden met nuttiger zaken als het zoeken van God i.p.v. redeneren of hel eeuwig dan wel niet eeuwig is. Ik hoop dat we er nooit achter komen!!

B.t.w. met forums als deze vraag ik mezelf wel eens af, Corine, je kan je tijd toch nuttiger besteden.. Lees eens een goed boek. Ik word hier van de ene naar de andere twijfel gebracht. Maar goed, off-topic, dat is mijn probleem nu ff. :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2004 19:13

Corine schreef:B.t.w. met forums als deze vraag ik mezelf wel eens af, Corine, je kan je tijd toch nuttiger besteden.. Lees eens een goed boek. Ik word hier van de ene naar de andere twijfel gebracht. Maar goed, off-topic, dat is mijn probleem nu ff. :?

Met goede boeken is dat probleem ook niet afwezig toch? :)

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 11 nov 2004 20:21

Hangt ervan af wat voor boek... is beter te selecteren dan de onderwerpen hier... vind ik hoor! :wink:

Terug naar “Archief”