Moderator: Moderafo's
joepie schreef:En wat was de visie van K. Schilder dan wel?
Dat Christus alleen gestorven is voor de uitverkorene? Terwijl er in de Bijbel staat voor heel de wereld, met daarbij de eis dat men dan wel in het offer van Christus moet geloven?
Dat jij niet goed kunt lezen en daardoor denkt dat ik iets anders zeg dan jij kan ik ook niet helpen. Maar daar heb je in meerdere topic's last van.
In Hebr. 10:14 staat: Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden." Me dunkt, dat zijn niet degenen die verloren gaan.
Zo ook in 2 Kor. 5:19; "Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende". Je zou nu denken dat in Christus alle zonden van de wereld verzoend zijn.
Echter, dat hier niet de wereld in letterlijke zin genomen moet worden, blijkt uit het vervolg van deze tekst; "hun zonden hun niet toerekenende".
joepie schreef:Dat Christus alleen gestorven is voor de uitverkorene? Terwijl er in de Bijbel staat voor heel de wereld, met daarbij de eis dat men dan wel in het offer van Christus moet geloven?
HereIam schreef:In Hebr. 10:14 staat: Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden." Me dunkt, dat zijn niet degenen die verloren gaan.
Klopt, so...?Zo ook in 2 Kor. 5:19; "Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende". Je zou nu denken dat in Christus alle zonden van de wereld verzoend zijn.
Ja, want dat staat er ook. Het gaat zelfs verder dan alleen onze wereld, het Grieks zegt, de gehele kosmos!Echter, dat hier niet de wereld in letterlijke zin genomen moet worden, blijkt uit het vervolg van deze tekst; "hun zonden hun niet toerekenende".
Verkeerde conclusie. Dit is weer een staaltje gelegenheidstheologie. Het is nl. onzorgvuldig om hier bij te blijven steken. Jezus kan wel voor je gestorven zijn, maar je hebt er niets aan als het niet aanneemt, je niet met God door Jezus laat verzoenen! Daarom moet je ook wel verder lezen Jas, dan zien we dat de uiteindelijke toekenning van verzoening iets is wat van twee kanten moet komen:
Paulus zegt verder met veel nadruk: Laat U toch met God verzoenen
Het is wel zo netjes omdat er ook bij te vermelden! Er staat niet: Jezus is voor je gestorven en dat zit het wel goed. Nee er wordt een oproep gedaan tot bekering naar God. Een welgemeende oproep naar alle mensen, voor wie Jezus is gestorven.
Jezus, een Zaligmaker van alle mensen, in het bijzonder voor hen die geloven! (1 Tim 4:10)
Marnix schreef:Dus? Waar wil je nou heen?
Misschien makkelijk een conclusie erbij te zetten. Ik zal het deze keer doen.
De DL zegt dat Christus is gestorven voor de zonde van de hele wereld... Maar dat niet ieders zonde wordt vergeven, niet iedereen wordt gered.
Kortom, om weer bij een veel gebruikt beeld terug te komen. Hij gooit naar iedereen een reddingsboei. Niet alleen naar wie Hij uitverkoren heeft... dat is het sterven voor de hele wereld... Maar alleen wie die boei aanpakt verdrinkt niet.
Zoals HenkG al zegt, er is op dit punt geen tegenstelling... het zijn 2 stappen die op elkaar volgen... Het is niet a of b... het is eerst a en dan b.
Marnix schreef:Nee.
Jij plaatst een aantal teksten uit de DL. Ik lees je reaktie en heb dit naar aanleiding van die stukken geconcludeerd. Als je me iets wil duidelijk maken met die teksten en ik vat ze voglens jou verkeerd op, dan wil je me vast wel uitleggen wat ik dan over het hoofd zie, je wil met de door jou geplaatste teksten mij toch wat duidelijk maken? Of weet je het nu zelf niet meer?
Marnix schreef:En waarom worden niet alle zonden vergeven? En waarom leed Christus dan voor alle zonden? Hij had dan toch alleen maar de zonden van alle uitverkorenen op zich hoeven nemen? Als jij zegt dat Hij alle zonden op zich nam maar niet alle zonden worden vergeven concludeer JIJ daarmee dat Jezus dus tevergeefs de zonden van een groot deel van de wereld op zich nam... De bijbel zelf zegt overigens ook dat Jezus voor de zonden van de hele mensheid stierf... maar dat je vergeving alleen kunt krijgen als je in Hem gelooft.
Joh 3:16 zegt niet dat God zoveel van de wereld (ja de wereld ja) hield dat Hij Zijn Zoon gaf zodat ieder die uitverkoren is niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.... Maar ieder die in Hem gelooft. Er staat dat je in Hem moet geloven. En Hij roept mensen op dat te doen... Over reddingsboeien gesproken....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten