Berichtdoor jacobH » 09 okt 2004 00:26
de kant zijn het niet met me eens
Johannes 1:29 Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!
68) der wereld
Dat is, van al degenen, die uit de gehele wereld in Hem zullen geloven; Joh. 6:33,35; 2 Cor. 5:19.
Johannes 6:33 Want het Brood Gods is Hij, Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft.
Johannes 6:35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
2 Corinthe 5:19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Tzou wel lekker zijn als ik de grondtaal zou verstaan. Dan had ik waarschijnlijk gelijk het antwoord. Maar ik neem aan dat de statenvertalers hierin niet mis zitten.
Maar dan blijf ik natuurlijk zitten met mijn redenatie. Als ik dit dan lees; Moet ik als een speer gergem in ned worden.
nu de HC
Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft a, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer b, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste c, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve d.
a
#Isa 53:4 1Pe 2:24 1Pe 3:18 1Ti 2:6
b
#Isa 53:10 Eph 5:2 1Co 5:7 1Jo 2:2 Ro 3:25 Heb 9:28 Heb 10:14
c
#Ga 3:13 Col 1:13 Heb 9:12 1Pe 1:18,19
d
#Ro 3:25 2Co 5:21 Joh 3:16 Joh 6:51 Heb 9:15 Heb 10:19
Hier staat toch heel duidelijk: den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft
maar lezen we dan de verwijs teksten bij a dan blijkt het hier toch weer om de gelovigen te gaan.
Jesaja 53:4 ¶ Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
1 Petrus 2:24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.
1 Petrus 3:18 ¶ Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
1 Timotheus 2:6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
bij de laatste tekst heb ik de kantekeningen weer bekeken.
deze komt dan weer met deze tekst.
Mattheus 20:28 Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
Toch sluit die allemaal volgens mij niet uit dat het offer toch voldoende is geweest om de toorn van God volledig te verzoenen. Het is niet voor iedereen omdat niet iederen gelooft. Maar niet omdat het niet voldoende is geleden.
U ziet het, ik ben er niet uit.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.