Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 okt 2004 16:02

caprice schreef:
Yael schreef:die Statenvertalers hadden het dan mooi mis wat jij aanhaalde van Romeinen... :roll:

Waar baseer je dat op.

omdat als je de Joodse/OT feesten viert die heen wijzen naar Jezus Bijbels is. Jezus vierde ze Zelf ook en heeft ze niet afgeschaft, maar juist vervuld en verrijkt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 okt 2004 16:06

caprice schreef:
En die oude schriften zijn vaak kopieën van het originele schrift dat kerkelijk gebruikt werd en waarin fouten voorkomen.

Caprice, alle geschriften die zijn vervaardigd voor de reformatie zijn in principe in handen van de RK-Kerk lijkt mij. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat deze kerk in begin 17e eeuw vrijwillig documentatie heeft afgestaan voor een nieuwe bijbelvertaling.

Juist de statenvertalers zouden dus gebruik hebben moeten gemaakt van kopiën. Trouwens, dit laatste punt van jou slaat helemaal nergens op. Loze kreten zonder inhoud om maar een excuus te vinden.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 08 okt 2004 16:09

Idd... het gaat niet om JOU of MIJN gelijk, maar je moet dan ook het één en ander onderbouwen...
En daarom zeg ik gewoon: BLIJF bij de tekst... lees geen dingen die er niet staan... Dan kan je het altijd naar je hand zetten natuuk...
Verblijd je in de Here!

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2004 19:18

Yael schreef:
caprice schreef:
Yael schreef:die Statenvertalers hadden het dan mooi mis wat jij aanhaalde van Romeinen... :roll:

Waar baseer je dat op.

omdat als je de Joodse/OT feesten viert die heen wijzen naar Jezus Bijbels is. Jezus vierde ze Zelf ook en heeft ze niet afgeschaft, maar juist vervuld en verrijkt.

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
(Rom. 14 vers 5)

Het is echt niet verkeerd om die feestdagen te vieren, nee, juist goed, denk ik, maar toch waren er twee eeuwen terug mensen die juist tegen die feestdagen waren (in de afscheiding o.a.), maar deze mensen mochten wel wat van dat genadewerk kennen.

Ik hecht overigens toch meer waarde aan het werk van de Statenvertalers dan aan de meningen die hier verkondigd worden, maar Gods Woord staat daar wel weer boven. Dat staat boven alles.

(wordt het trouwens niet wat te offtopic, daar het nu over oudtestamentische feestdagen gaat?)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 okt 2004 19:22

caprice schreef:
Yael schreef:
caprice schreef:

Waar baseer je dat op.

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
(Rom. 14 vers 5)

Het is echt niet verkeerd om die feestdagen te vieren, nee, juist goed, denk ik, maar toch waren er twee eeuwen terug mensen die juist tegen die feestdagen waren (in de afscheiding o.a.), maar deze mensen mochten wel wat van dat genadewerk kennen.

Ik hecht overigens toch meer waarde aan het werk van de Statenvertalers dan aan de meningen die hier verkondigd worden, maar Gods Woord staat daar wel weer boven. Dat staat boven alles.

(wordt het trouwens niet wat te offtopic, daar het nu over oudtestamentische feestdagen gaat?)

begrijp je dan niet dat die feesten juist! heenwijzen naar Jezus Christus en dat Juist! door die feesten te vieren met betrekking tot JEzus deze feesten ten volle tot haar recht komen? dat heeft niks te maken met OT tijd of andere dingen. het is gewoon Gods Woord. die feesten zijn nooit afgeschaft en Bijbels. 8) denk tr maar over na zou ik zeggen en lees er eens wat over dan begrijp je misschien wat ik bedoel :wink:
de Bijbel staat boven alles de Statenvertalers zijn daar ondergeschikt aan.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2004 19:25

Welk(e) boek(en) zou je dan aanbevelen?

Yael schreef:de Bijbel staat boven alles de Statenvertalers zijn daar ondergeschikt aan.

En andere meningen vind ik dus weer onderschikt aan de Statenvertalers. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 okt 2004 19:54

dat mag jij vinden :wink: zelf vindt ik de Statenvertalers nuttig maar niet zon grote zeggenschap als de Bijbel. :wink:

een dun :mrgreen: boekje: Zevenmaal feest (de betekenis van Joodse feesten voor de christelijke eredienst)
geschreven door: prof.dr.Francios Viljoen, en uitgegeven bij uitgeverij groen. zeer interessant boekje.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 08 okt 2004 22:15

Yael schreef:dat mag jij vinden :wink: zelf vindt ik de Statenvertalers nuttig maar niet zon grote zeggenschap als de Bijbel.
Dat geldt volgens mij alleen als je het hebt over de Bijbel in de grondtaal.
Ik zie de kanttekeningen als onderdeel van de statenvertaling (of: de Bijbel in de Nederlandse taal), omdat die de vertaling toelichten (omdat in de NL-tekst niet duidelijk genoeg kon worden weergegeven wat er in de grondtaal staat.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 okt 2004 11:16

idd hobbyist daar kan ik mee instemmen. 8)

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 10 okt 2004 23:09

caprice schreef:[De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
(Rom. 14 vers 5)

Hoi Caprice,

Sorry kan het niet laten om hier op in te gaan.
We kennen de brieven van Paulus. Maar we weten niet altijd op welk probleem het antwoord.
Dit is typisch een gebruik van een tekst terwijl men niet snapt wat Paulus echt bedoeld heeft.
Ik zal proberen uit te leggen waar dit stuk om gaat.

Rom 14:1-12:”Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. 2 De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet plantaardig voedsel. 3 Wie wel eet, minachte hem niet, die niet eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die wel eet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan. Maar hij zal staande blijven, want Jahweh is bij machte hem vast te doen staan. 5 Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om Jahweh, en wie eet, doet het om Jahweh, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om Jahweh en ook hij dankt God. 7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor Jahweh, en als wij sterven, het is voor Jahweh. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn van Jahweh. 9 Want hiertoe is De Messias gestorven en levend geworden, opdat Hij en over doden en over levenden heerschappij voeren zou. 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods. 11 Want er staat geschreven: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt Jahweh: voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God loven. Zo zal dan een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven aan God.". (sluitzin m.b.t. deze onderwerpen: afsluiting van geheel wat er op wijst dat de bovengenoemde teksten bij elkaar horen)

Het gaat hier niet over vieren of niet vieren van de Shabbat, maar over het houden van de Joodse gedenkdagen voor overledenen (gebruikelijk binnen joodse traditie, waarop de kaddish wordt uitgesproken, zie vers 7-9)

De items die hier besproken worden: het wel of niet eten van vlees (het gaat dus niet over het wel of niet bijbels kosher eten) en het wel of niet houden van speciale dagen voor doden (door de nog levenden) zijn dus niet afkomstig uit de thora maar uit de traditie.

David ;)

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 26 okt 2004 16:31

Ik vindt dat het wel moet kunnen dat zusters en/of verplegers werken op zondag, de mensen in ziekenhuizen hebben ook verzorging nodig, dat zou hun leven kunnen kosten als ze alles stil zouden moeten zetten, dat is gewoon niet mogelijk!!
Stratenmakers kunnen het gewoon door de weeks doen, ik bedoel dat het niet noodzakelijk is om op zondag te gaan werken.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 26 okt 2004 16:47

Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is
let vooral op de laatste deel van de zin.

ik denk dat veel mensen dat vergeten, dus het zou gaan om mensen die in jou bedrijf zitten. voor de rest ben ik wel van mening dat alleen het noodzakelijke moet werken. dus niet even naar de super voor dat pak melk maar wel hulpinstanties en nutsbedrijven en dingen die niet stil gelegd kunnen worden.

Offtopic alert
Wat is trouwens de beweegredenen dat er mensen zijn die op zondag bv niet naar de kerk gaan met de auto (ja je kan met fietst gaan, lopen, dat weet ik )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 22:56

Tja maar dat kon toen omdat er een theocratie was.... daardoor konden mensen wettelijk verboden worden te werken op zondag... tegenwoordig zit dat er niet in... wij zijn er dus niet meer verantwoordelijk voor als iemand werkt op zondag, tenzij je zijn/haar baas bent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 27 okt 2004 05:10

Spons schreef:Wat is trouwens de beweegredenen dat er mensen zijn die op zondag bv niet naar de kerk gaan met de auto (ja je kan met fietst gaan, lopen, dat weet ik )

Persoonlijk houd ik niet van al dat gerij op zondag. Het mag best een keer een dagje rustig zijn op straat, een dag waarop het te merken is dat het de dag des Heeren is. Als meer mensen de auto lieten staan zou dat heel wat schelen. Nu razen 's zondags auto's voorbij met mensen er in die 2 kilometer of dichter bij de kerk wonen. Dan begin ik me toch echt af te vragen waar we mee bezig zijn. Het lijkt wel een autoconcours waarin men hun trots het bezit aan andere kerkgangers wil tonen.

Ik ben er een voorstander van dat er zoveel mogelijk mensen gaan lopen.
De voordelen:
- Het is gezond.
- Je kunt rustig nadenken over waar je naar toe gaat, of als je naar huis gaat over de preek.
- Je kunt met mede-gemeenteleden samen oplopen om contacten te onderhouden en de preek te bespreken.
- Het geeft een veel rustiger verkeersbeeld.
- Er zijn een dag minder uitlaatgassen in de lucht => milieu.
- Het geeft de mens veel meer rust.

Een aantal van deze redenen gelden ook voor het gebruik van de fiets om naar de kerk te komen.

Persoonlijk zou ik het liefst zien dat iedereen lopend opging naar Gods huis. Kan dat niet, of is dat te ver, dat mensen dan de fiets zouden pakken, en pas als het echt niet lopend kan, of als het ook met de fiets te ver is (voor oude mensen en kleine gezinnen), dan zou de auto nog in het zicht kunnen komen.
Daar moet je dan ook niet al te krampachtig mee omgaan, maar eerst is er minimaal een mentaliteitsverandering nodig, denk ik.

Vroeger, in het begintijdperk van de auto zag men het als iets van de wereld, waarmee kerkmensen zich niet moesten inlaten, en zeker niet op zondag. Vaak gold toen: 'op zondag geen wielen'.
Helaas is men daar heden ten dage in een enkele kerk wel wat in doorgeslagen, aangezien ook het gebruik van een kinderwagen of rolstoel afgekeurd wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 okt 2004 07:23

caprice schreef:
Vroeger, in het begintijdperk van de auto zag men het als iets van de wereld, waarmee kerkmensen zich niet moesten inlaten, en zeker niet op zondag. Vaak gold toen: 'op zondag geen wielen'.
Helaas is men daar heden ten dage in een enkele kerk wel wat in doorgeslagen, aangezien ook het gebruik van een kinderwagen of rolstoel afgekeurd wordt.

Vroom mens sterft en wordt geoordeeld: "God, ik heb nooit autogereden op zondag, nooit gefietst, en mijn vrouw duwde op die dag zelfs geen kinderwagen". God zou dan kunnen zeggen:" Heb Ik dan gezegd dat dat niet mocht?, slavendrijver.
Je bent een beul geweest voor je vrouw,door haar kilometers met dat kind in een draagzak te laten sjouwen naar die kerk van je waar ze uit de wet zalig willen worden i.p.v. door Mijn Genade. Had liever een kinderwagen voor haar gekocht".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”