Spons schreef:Wat is trouwens de beweegredenen dat er mensen zijn die op zondag bv niet naar de kerk gaan met de auto (ja je kan met fietst gaan, lopen, dat weet ik )
Persoonlijk houd ik niet van al dat gerij op zondag. Het mag best een keer een dagje rustig zijn op straat, een dag waarop het te merken is dat het de dag des Heeren is. Als meer mensen de auto lieten staan zou dat heel wat schelen. Nu razen 's zondags auto's voorbij met mensen er in die 2 kilometer of dichter bij de kerk wonen. Dan begin ik me toch echt af te vragen waar we mee bezig zijn. Het lijkt wel een autoconcours waarin men hun trots het bezit aan andere kerkgangers wil tonen.
Ik ben er een voorstander van dat er zoveel mogelijk mensen gaan lopen.
De voordelen:
- Het is gezond.
- Je kunt rustig nadenken over waar je naar toe gaat, of als je naar huis gaat over de preek.
- Je kunt met mede-gemeenteleden samen oplopen om contacten te onderhouden en de preek te bespreken.
- Het geeft een veel
rustiger verkeersbeeld.
- Er zijn een dag minder uitlaatgassen in de lucht => milieu.
- Het geeft de mens veel meer rust.
Een aantal van deze redenen gelden ook voor het gebruik van de fiets om naar de kerk te komen.
Persoonlijk zou ik het liefst zien dat iedereen lopend opging naar Gods huis. Kan dat niet, of is dat te ver, dat mensen dan de fiets zouden pakken, en pas als het echt niet lopend kan, of als het ook met de fiets te ver is (voor oude mensen en kleine gezinnen), dan zou de auto nog in het zicht kunnen komen.
Daar moet je dan ook niet al te krampachtig mee omgaan, maar eerst is er minimaal een mentaliteitsverandering nodig, denk ik.
Vroeger, in het begintijdperk van de auto zag men het als iets van de wereld, waarmee kerkmensen zich niet moesten inlaten, en zeker niet op zondag. Vaak gold toen: 'op zondag geen wielen'.
Helaas is men daar heden ten dage in een enkele kerk wel wat in doorgeslagen, aangezien ook het gebruik van een kinderwagen of rolstoel afgekeurd wordt.