Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:
Jas:Het getal staat vast en zo is het ook met Christus offer. Hij is expliciet niet gestorven voor de verworpenen. Dat te stellen is een minachting van Zijn Offerande.Klaas schreef:En wat is de bijbelse onderbouwing daarvoor? Dat 'minachten van Zijn offerande' en het niet gestorven zijn voor de verworpenen zijn tot nu toe niet bijbels onderbouwd. Ik heb enkel wat menselijke pogingen gezien. Dat de bijbel letterlijk het tegenovergestelde stelt doet er blijkbaar niet toe. En dat de HC er ook zo over denkt blijkbaar ook niet. Hoe ga je daar dan mee om?
Yael schreef:nou dat suggereert die Bijbeltekst anders niet dat eerst aan Gods recht voldaan moet worden. Jezus heeft overigens toch volledig aan Gods recht voldaan? daarom kon het toch in de Bijbel staat dat God wil dat iedereen zalig wordt.
HereIam schreef:Ik wil niet de rust verstoren, maar volgens mij zijn Jas en Klaas het totaal niet met elkaar eens!
Wat betreft de mensen die zeggen dat Jezus alleen gestorven is voor de uitverkorenen (zoals de DL dat m.i. ook leren), die zou ik eigenlijk willen oproepen om te reageren op de post van Di Okt 05, 2004 11:43 pm die duidelijk laat zien dat Jezus verzoening en kruisdood voor een ieder was! Dat maakt dus dat de weg voor iedereen open is naar God de Vader. Wat doen we met dat gegeven??
Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit.
HereIam schreef:Jezus is gestorven voor iedereen, het is alleen effectief voor degene die GELOVEN. Dat zijn inderdaad Jezus' schapen, die Zijn stem kennen en horen.
De verkiezing is niet uit de werken, maar uit de Roepende (Rom. 9:11).
Er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48 ).
Hij heeft ons uitverkoren in Hem, opdat wij zouden heilig zijn (Ef. 1:4).
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Joh. 15:16).
Indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken (Rom. 11:6).
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft (1 Joh. 4:10).
SLOTWOORD Dit is de duidelijke, eenvoudige en eerlijke uiteenzetting van de rechtzinnige leer over de Vijf Artikelen, waarover in Nederland verschil van mening bestaat, met daarbij de veroordeling van de dwalingen, waardoor de Nederlandse kerken een tijdlang in opschudding zijn gebracht. De synode is van oordeel, dat deze uiteenzetting en veroordeling aan het Woord van God ontleend zijn en met de belijdenis van de gereformeerde kerken overeenstemmen. Hieruit blijkt onmiskenbaar, dat zij - wie dit het allerminst paste - in strijd met alle waarheid, redelijkheid en liefde gehandeld hebben die het volk hebben willen wijsmaken:
- De leer van de gereformeerde kerken over de voorbeschikking en wat daarmee verband houdt, vervreemdt door haar aard en strekking de harten van de mensen van alle vroomheid en de dienst van God.
- Zij is een oorkussen voor het vlees en de duivel en een vesting van de satan, van waaruit hij alle mensen belaagt, de meesten verwondt en velen met de pijlen van wanhoop of zorgeloosheid dodelijk treft.
- Deze leer maakt God tot bewerker van de zonde, tot een onrechtvaardige God, een tiran en huichelaar en zij is niet anders dan een vernieuwd stoicisme, manicheisme, libertinisme en mohammedanisme.
- Zij brengt de mensen tot zondige zorgeloosheid, doordat zij zichzelf gaan wijsmaken, dat het voor het behoud van de uitverkorenen er niet op aankomt, hoe zij leven en dat zij daarom ook rustig allerlei afschuwelijke misdaden mogen bedrijven.
- Al hadden zij die verworpen zijn, echt alle werken van de heiligen gedaan, het zou niet kunnen bijdragen aan hun behoud.
- Met deze leer wordt beweerd, dat God enkel en alleen door zijn wilsbeschikking en zonder te letten op, of rekening te houden met enige zonde, het grootste deel van de wereld voorbeschikt en geschapen heeft tot de eeuwige ondergang.
- De verwerping is op dezelfde manier de oorzaak van het ongeloof en de goddeloosheid als de verkiezing de bron van het geloof en de goede werken is.
- Veel onschuldige kinderen van de gelovigen rukt God van de moederborst weg en werpt ze als een tiran in het helse vuur, zonder dat het bloed van Christus, de doop of het gebed van de kerk bij de doop hen kan helpen.
En zo is er nog veel meer, dat de gereformeerde kerken niet alleen niet belijden, maar ook van harte en vol afschuw verwerpen.
Klaas, je bent wel erg vermoeiend door telkens maar nieuw bewijs te vragen.
Er is al zoveel gezegd inmiddels over verkiezing en verwerping.
Geef gewoon toe dat je die leer haat, dan zijn we er klaar mee.
Volgens mij zijn Jas en Klaas het heus wel met elkaar eens alleen praten ze langs elkaar heen
joepie schreef:Volgens mij zijn Jas en Klaas het heus wel met elkaar eens alleen praten ze langs elkaar heen
Want het offer van Christus kan niet voor de verlorene zijn, want dan zou het een te groot offer geweest zijn, daarmee bedoel ik dat wij meten met onze menselijk maat. En aan het offer een "waarde"hechten. Maar al zou iedereen hier op aarde in Hem zijn gaan geloven was het wel genoeg voor iedereen.
Alleen wie in Hem geloofd mag staat maken op het offer van Christus dus is het in weze niet voor de ongelovige, dus niet VOOR iedereen. Maar alleen voor de uitverkorene. Want diegene die gaat geloven doen dat vanuit Gods genade.
Zo zie ik het
jas schreef:Ik bedoel nogmaals, dat Christus met Zijn lijden, expliciet niet de verworpenen in ogenschouw heeft genomen, maar slechts Zijn eigen kudde.
Aragorn schreef:jas schreef:Ik bedoel nogmaals, dat Christus met Zijn lijden, expliciet niet de verworpenen in ogenschouw heeft genomen, maar slechts Zijn eigen kudde.
Maar aangezien de hele wereld in potentie tot Zijn kudde behoort is het goed mogelijk dat Hij iedereen voor ogen had.
Ik bedoel nogmaals, dat Christus met Zijn lijden, expliciet niet de verworpenen in ogenschouw heeft genomen, maar slechts Zijn eigen kudde.
Niet de hele wereld heeft de potentie om tot Zijn kudde te gaan behoren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten