De doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 okt 2004 14:22

Joden schrijven G.d vaak zo, met een puntje (of streepje. )

Riska

Berichtdoor Riska » 07 okt 2004 16:11

Jas, ik ben wel geen Taytelbaum, maar kan je wel het antwoord geven: Een Jood mag de naam van God niet uitspreken en dus wordt dat opgelost door G-d...

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 okt 2004 19:26

Riska schreef:Jas, ik ben wel geen Taytelbaum, maar kan je wel het antwoord geven: Een Jood mag de naam van God niet uitspreken en dus wordt dat opgelost door G-d...

Riska

Ik had begrepen dat Taytelbaum een christen was, vandaar.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 okt 2004 19:27

weleens van Messiasbelijdende Joden gehoord Jas? daar is Sam er 1 van. 8)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 okt 2004 19:52

On Topic graag.

Allereerst wat betekent de doop?
* Het is een wijzen op verschillende zaken. Het wijst op de dood en opstanding met Christus van de gedoopte persoon, te gelijker tijd is het ook een oproep om te sterven en op te staan met Christus. Deze zaken moeten steeds vernieuwd worden.
* Het is een teken van wedergeboorte. De doop is het bad der wedergeboorte. Ook zijn zaken als "geboren zijn uit water en Geest" en het verlicht zijn (zie hiervoor ook de vroege kerkvaders) het best te begrijpen als wijzend op de doop. De doop is hier ook weer een oproep om in dit nieuwe leven te leven.
* De doop is ook een teken van het deel zijn van het lichaam van Christus. Dit hangt natuurlijk samen met de voorgaande zaken. Iedereen die bij de gemeente hoort behoort ook gedoopt te worden.
* De doop wijst ook op de besnijdenis van het hart. Net zoals de besnijdenis zelf daar ook (o.a.) naar wijst.
Al deze punten hangen samen met het ontvangen van de Heilige Geest

Moeten we dopen?
* De doop is zeker niet vrijblijvend. Het gaat om een gebod van God. Ook de besnijdenis was een teken toch was God heel streng naar Mozes.
* De doop is ook weer niet noodzakelijk. De eis is gehoorzaamheid, ook voor de heel jong gestorven kinderen of voor mensen die op een andere manier niet in aanraking zijn gekomen met de doop, is er behoud zoals voor iedereen die in Christus gelooft.

vorm van doop?
* onderdompeling lijkt de voorkeur te hebben (ook voor zuigelingen) het symboliseert het best wat de doop betekent.
* Deze vorm is aan de andere kant niet noodzakelijk al in de heel vroege kerk (Zie Didache) was er ook ruimte voor begieten. Verder staan hier niet echt instructies voor in de Bijbel, essentieel zal het dus niet zijn.

Links:
http://monergism.com/thethreshold/artic ... btism.html
http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm
Hier staan veel uitgebreidere visies over de betekenis van de doop, in de laatste is ook aangegeven hoe dit zich verhoudt tot de kinderdoop.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 okt 2004 22:34

Yael schreef:weleens van Messiasbelijdende Joden gehoord Jas? daar is Sam er 1 van. 8)

Ja, dat zal wel zo zijn, maar dan blijf ik het toch joods vinden en niet christelijk. Als christenen mogen we vrijmoedig Gods naam gebruiken, let wel gebruiken, niet misbruiken. Ik vind het halfslachtig en eigenlijk ook oneerbiedig om de middelste letter door een streepje te vervangen.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 07 okt 2004 23:58

jas schreef:
Yael schreef:weleens van Messiasbelijdende Joden gehoord Jas? daar is Sam er 1 van. 8)

Ja, dat zal wel zo zijn, maar dan blijf ik het toch joods vinden en niet christelijk. Als christenen mogen we vrijmoedig Gods naam gebruiken, let wel gebruiken, niet misbruiken. Ik vind het halfslachtig en eigenlijk ook oneerbiedig om de middelste letter door een streepje te vervangen.

Dat wat jullie gebruiken is Zijn Naam niet en bestond reeds voor de introductie van het Chritendom in deze contrijen! Dus wie er dan oneerbiedig? Te Joods. Het 'Nieuwe Testament' is door Joden geschreven, die naar de wet G-ds leefden. Moeten we soms liever Latijn prevelen of Grieks? Ik vraag me sowieso af waarom veel terminologie inde vertaling in het Latijn is overgezet vanuit het Grieks; om het beter te begrijpen???
Is het heil dan niet uit de Joden?
Lees rustig mijn artikel eens door over het Joodse gebruik en oordeel dan maar:
http://www.faq-online.nl/modules.php?op ... e&artid=97

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 okt 2004 00:06

Taytelbaum schreef:
jas schreef:

Dat wat jullie gebruiken is Zijn Naam niet en bestond reeds voor de introductie van het Chritendom in deze contrijen! Dus wie er dan oneerbiedig? Te Joods. Het 'Nieuwe Testament' is door Joden geschreven, die naar de wet G-ds leefden. Moeten we soms liever Latijn prevelen of Grieks? Ik vraag me sowieso af waarom veel terminologie inde vertaling in het Latijn is overgezet vanuit het Grieks; om het beter te begrijpen???
Is het heil dan niet uit de Joden?
Lees rustig mijn artikel eens door over het Joodse gebruik en oordeel dan maar:
http://www.faq-online.nl/modules.php?op ... e&artid=97

Sam

Als het dan toch volgens jou Zijn Naam niet is, hoef je er ook niet zo geheimzinnig over te doen. Dat komt dan wat hypocriet over.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 okt 2004 00:16

jas schreef:

Waarom nou weer oneerbiedig? De reden dat Joden dat doen is volgens mij juist eerbiedigheid.. ik zou niet zo snel oordelen over iets waar je niet veel vanaf weet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 okt 2004 00:45

Aragorn schreef:
jas schreef:

Waarom nou weer oneerbiedig? De reden dat Joden dat doen is volgens mij juist eerbiedigheid.. ik zou niet zo snel oordelen over iets waar je niet veel vanaf weet.

Paulus waarschuwt voor degene die naast de christelijke leer ook de joodse gebruiken in stand willen houden. Daarnaast vind ik echter dat wij als christenen een vrijmoedige toegang hebben tot de troon der genade. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat God bij Zijn Naam genoemd wil worden. En is het voor Zijn kinderen ook niet een Heerlijke Naam? Ik wil er geen letter van missen. Maar verdere discussie hierover moet in een ander topic want we zitten buiten de lijnen. :wink:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 08 okt 2004 06:32

on topic betekent zoiets als bij het onderwerp.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 okt 2004 09:46

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Paulus waarschuwt voor degene die naast de christelijke leer ook de joodse gebruiken in stand willen houden. Daarnaast vind ik echter dat wij als christenen een vrijmoedige toegang hebben tot de troon der genade. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat God bij Zijn Naam genoemd wil worden. En is het voor Zijn kinderen ook niet een Heerlijke Naam? Ik wil er geen letter van missen. Maar verdere discussie hierover moet in een ander topic want we zitten buiten de lijnen. :wink:

Oke, zonder hier verder over door te willen gaan: ik dacht dat jij juist ging voor een dieper besef vd. heiligheid van God?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 okt 2004 12:08

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Oke, zonder hier verder over door te willen gaan: ik dacht dat jij juist ging voor een dieper besef vd. heiligheid van God?

Ja en daar heeft die schijnvromigheid van het niet (willen) noemen van Gods Naam dus ook totaal niets mee te maken. Juist als je een diep besef hebt van Zijn Heiligheid, noem je Hem bij Zijn Naam. Wat jij onder dieper besef verstaat, vind ik in dit opzicht juist oppervlakkig en uitwendige vroomheid. Zucht, ook hier zijn we het al weer over oneens. Dat wordt nooit wat tussen ons.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 okt 2004 12:11

Haha, heeeel af en toe zijn we het toch wel eens? :wink:

Maargoed dit is zwaar offtopic, laat maar zitten. :)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 okt 2004 14:27

Jas heb je iig wel gelezen wat Sam voor link plaatste? uit je reacties blijkt voor mij van niet. Overigens weet je hoe Joods jouw geloof is het hoe Joods jouw Zaligmaker is (en was) ? dan zou ik toch wat meer respect verwachten ook naar de Messiasbelijdende Joden toe die God met een puntje schrijven.
Laatst gewijzigd door Yael op 08 okt 2004 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”