Verschillende kerkverbanden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 07 okt 2004 19:35

Romeinen 14: 17: 'want het koninkrijk van God is geen zaak van eten of drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde die de heilige Geest ons geeft. Wie Christus zo dient, staat bij God in de gunst en is bij de mensen gezien.

Het lijkt mij dat we de wereld wat breder moeten zien. Niet in kerken denken, maar in koninkrijksdenken!

We zijn burgers van het hemels koninkrijk, daarom bidden we immers ook ; uw wil geschiede in dehemel zoook op deze aarde. We leven in zijn koninkrijk en daar moeten we ons naar gedragen. Als we dat doen, staan bwe bi God en medemensen in de gunst. Daarom is de sfeer bij interkerkelijke aktiviteiten vaak zo fijn: we zoeken God in vrede, gerechtigheid en vreugde. En daar rust Gods zegen op.
God wil niet dat wij denken in kerken.HIj wil dat we leven voor HEm en leven in zijn koninkrijk. En doen wat Hij vraagt, namelijk onze vertrouwed eomgeving verlaten en mensen vertellen over dat koninkrijk!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 08 okt 2004 08:51

Amen Joris!

God denkt inderdaad niet in kerkverbanden. Hij is niet een Hervormde God (al staat er wel ergens in de Psalmen dat Hij een 'BondsGod' is, maar dat betekent volgens mij iets anders :D ), een PinksterGod of een GGiNGod.

De eenheid gaat denk ik ook niet zozeer of het één worden van alle kerkverbanden. Wat dat betreft vind ik de verschillende kerken met verschillende kleur en gebruiken niet verkeerd. Het laat ook iets van de veelkleurigheid van God zien.

De eenheid, is de eenheid in Zijn Naam. De eenheid van Zijn kinderen. En we HEBBEN die eenheid, omdat wij Zijn kinderen zijn. God roept ons op om die eenheid te bewaren! Hij verbindt Zijn Naam aan Zijn kinderen, het Lichaam van Christus waarvan Hij het Hoofd is (en dus niet het kerkverband, dat is sektarisch denken).

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 08 okt 2004 10:03

alle kerk splitsingen zijn mensen werk en gebaseerd op persoonlijke geloofs opvattingen.

Als men terug gaat naar de bron dan komen we allemaal uit ben 1 kerk.

er zal in de hemel toch ook niet diverese kerken zijn maar 1 kerk

joris

Berichtdoor joris » 08 okt 2004 10:14

barry rab schreef:alle kerk splitsingen zijn mensen werk en gebaseerd op persoonlijke geloofs opvattingen.

Als men terug gaat naar de bron dan komen we allemaal uit ben 1 kerk.

er zal in de hemel toch ook niet diverese kerken zijn maar 1 kerk
en toch is het meestal met de beste bedoelingen gebeurd. Maar nu moeten we eignelijk niet weer gaan kijken wat er fout is gegaan, maar naar voren kijken: koninkrijkv an vrede, gerechtigheid en blijdschap, yes, daar willen we aan mee werken!!!

Dus geen gezever meer op anderen, maar kijken naar God en zijn wil doen. En dan geldt de zekerheid wat Jezus zegt: u maakt ons een!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 okt 2004 13:19

Marnix schreef:Wat niet is kan altijd komen... hoewel ik niet denk dat er op korte termijn in Nederland 1 kerk zal zijn... er zullen er zeker meer blijven... maar we kunnen wel zorgen dat dat er minder worden.

Wat niet is kan op aarde, hier, nooit komen...

Verdeeldheid is slecht, maar de hele kerk is m.i. niet echt volgens Gods woord...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2004 19:12

In de huidige vorm zijn er inderdaad een hoop verschillen met de bijbelse Kerk...

Gedeeltelijk denk ik dat daar ook ruimte voor is... (in de tijd van de bijbel waren best veel dingen in de kerk cultuurbepaald dus waarom zou dat nu niet meer kunnen)... aan de andere kant zijn er ook een heleboel verschillen... dingen die onbijbels zijn en niet passen bij het Llchaam van Chrisus (verdeeldheid, onenigheid, twist, ruzie, jaloezie etc.)

Helemaal mee eens. En inderdaad, totale eenheid zullen we inderdaad niet bereiken vrees ik...

De vraag is alleen... wat doen we er dan mee? Dan maar de hele kerk opheffen? Of blijven streven naar iets wat we hier niet zullen halen? Welke weg je kiest kan denk ik wel van invloed zijn op jezelf en ook op de kerk. Met problemen ontduiken omdat het eigenlijk geen problemen zouden moeten zijn los je in ieder geval de problemen sowieso niet op... Lees wat Paulus aan Korinthe schreef... er ging een heleboel mis... de situatie was er echt erg... naar hij roept de gemeente wel op tot verbetering. Ging daarna alles dan helemaal goed? Nee... er bleven ongetwijfeld dingen fout gaan... Maar hij vroeg de gemeete wel naar perfectie te streven... hij wist best dat ze dat niet zouden bereiken.... en ondanks de problemen in die gemeente begint Paulus de brief met de opmerking dat hij God toch telkens ook dankt voor hen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 okt 2004 19:44

Marnix schreef:Helemaal mee eens. En inderdaad, totale eenheid zullen we inderdaad niet bereiken vrees ik...

Pas op mArnix, voor je het weet ben je een klein-gelovige :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2004 11:56

Tja in de afgelopen 500 jaar zijn er constant meer kerkverbanden ontstaan....

Waarom ik denk dat we hier geen totale eenheid bereiken is vanwege de zonde.... De verdeeldheid is daar een gevolg van... Dus zolang er zonde is zal er ook geen totale eenheid kunnen zijn...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 11 okt 2004 21:39

HereIam schreef:De eenheid gaat denk ik ook niet zozeer of het één worden van alle kerkverbanden. Wat dat betreft vind ik de verschillende kerken met verschillende kleur en gebruiken niet verkeerd. Het laat ook iets van de veelkleurigheid van God zien.

Dat vind ik ook. Voor mij hoeven niet alle christenen met geweld in een kerk gepropt te worden.
Wat wel totaal onbijbels is, is dat we (en daarmee bedoel ik kerkmensen van verschillende kerken, mezelf inclui) elkaar vaak veroordelen en een vlag van 'wij-hebben-het-WARE-geloof' aan de eigen kerk hangen (figuurlijk dan). Dat we amper goedendag kunnen zeggen en elkaar niet zien (respecteeren/accepteren) als echte christenen. Want ja, hoe kun je nou als je dit en doet doet, toch nog een waar gelovige zijn enz. enz. :?
Ook al zit je dan niet in dezelfde kerk, met ophouden elkaar met argusogen (Twijfel, twijfel, ben jij nu een christen?! Geef dan maar liever MIJN kerk/geloof, das toch wel wat beter) aan te kijken zou al een hoop goed doen. Gewoon, in elkaars geloof geloven. Geloven dat de ander zijn geloof serieus neemt en net zo goed een christen is als jij dat bent. Ondanks de verschillende 'verschijningsvormen'. Dan hoef je niet mee te gaan in die 'verschijningsvorm' of ook naar die kerk te gaan, dan kun je elkaar vrijlaten en toch de band ervaren die je als christenen allemaal hebt: de band in Christus.

(Ook in Amerika heb je trouwens talloze stromingen in het Christendom, en in Afrika, waar je maar komt zijn veel verschillende kerken. Dus ja, in die zin is het niet alleen een probleem in Nederland.)

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 11 okt 2004 22:43

HereIam schreef:Amen Joris!

God denkt inderdaad niet in kerkverbanden. Hij is niet een Hervormde God (al staat er wel ergens in de Psalmen dat Hij een 'BondsGod' is, maar dat betekent volgens mij iets anders :D ), een PinksterGod of een GGiNGod.

De eenheid gaat denk ik ook niet zozeer of het één worden van alle kerkverbanden. Wat dat betreft vind ik de verschillende kerken met verschillende kleur en gebruiken niet verkeerd. Het laat ook iets van de veelkleurigheid van God zien.

De eenheid, is de eenheid in Zijn Naam. De eenheid van Zijn kinderen. En we HEBBEN die eenheid, omdat wij Zijn kinderen zijn. God roept ons op om die eenheid te bewaren! Hij verbindt Zijn Naam aan Zijn kinderen, het Lichaam van Christus waarvan Hij het Hoofd is (en dus niet het kerkverband, dat is sektarisch denken).

Daar ben ik het ook wel mee eens en ik weet zeker dat er nooit één kerkverband zal bestaan. Ik weet zeker dat nooit alle mensen zich prettig zullen voelen in dezelfde kerk en er worden ook echt wezenlijke verschillen in de kerk geleerd, dat zal God wel weg kunnen nemen, maar ik merk bij ons thuis al zulke grote verschillen. Ik vind het fijn om opwekkingsliederen te luisteren en mijn moeder waarvan ik overtuigd ben dat ze bekeerd is en dit ook aan haar kan merken, die vind het absoluut niet fijn om naar te luisteren en die vind het een herrie. En dat zal God wel weg kunnen nemen, maar ik denk ook dat er nooit meer wat te leren blijft voor de mensen en dat we te zondig zijn om ooit met z'n allen hier op aarde één te worden. Later ind e hemel zal dat wel kunnen, omdat we dan zonder zonde zijn en volmaakt naar Gods evenbeeld.
En inderdaad zoveel mensen kleuren, zoveel mensen smaken. Ik ben ook blij dat ik uniek ben en de dingen anders beleef en anders van mening ben en dat ook in mijn persoonlijkheid naar voren kom, dat ik andere vruchten heb als een ander

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 18:50

Ik denk dat je de verscheidenheid in kerken ook als iets positiefs kan zien: voor elk wat wils! Niet bij elke mens past dezelfde manier van God dienen, kijk alleen maar naar de verschillende manieren waarop mensen bekeerd worden of waarop mensen evangelisatie bedrijven. Dat kan allemaal even Bijbels zijn, maar toch zullen mensen uit kerk A zich minder op hun plek voelen in kerk B en andersom. Omdat mensen nu eenmaal verschillen.

Het grootste probleem zit m niet in de verscheidenheid in kerken, maar het onderling verketteren van elkaar dóór die kerken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2004 23:51

Daar ben ik het wel mee eens... De verdeeldheid zou een stuk minder erg zijn als we alleen kerkelijk verdeeld waren... maar wel elkaar accepteerden en respecteerden... in palats daarvan gaan we op al die andere kerken een stempeltje "valse kerk" plakken en met modder naar elkaar gooien. En vooral niet samenwerken... :?

joepie

Berichtdoor joepie » 14 okt 2004 12:43

just_mary schreef:[
(Ook in Amerika heb je trouwens talloze stromingen in het Christendom, en in Afrika, waar je maar komt zijn veel verschillende kerken. Dus ja, in die zin is het niet alleen een probleem in Nederland.)

Een klein voorbeeld hoeveel is dit: Wij waren op vakantie in Amerika en kwamen in het plaatsje Page. Denk niet meer dan 2000 inwoners.
Twee hoofdstraten, 1 winkelcentrum en aan de ene straat, broederlijk op een rij, stonden 13 verschillende kerken.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 21 okt 2004 10:09

Toch zou het heel mooi zijn als we met zn allen in een kerk zaten.
Afgelopen had ik een weekend met de vereniging. Daarop zitten mensen op van allerlei kerkverbanden. Zondag werd het heilig avondmaal gevierd in de kerk waar we naar toe zouden gaan met zn allen. De dominee van de kerk (PKN) had zaterdagavond al gezegd bij de avondsluiting dat wie aan wilde gaan, dat ook mocht, ongeacht van welke kerk die persoon is. Wel moest degene in zijn eigen kerk belijdenis hebben gedaan.
En het was heel bijzonder om te zien hoe veel mensen van de vereniging, van verschillende kerken samen het heilig avondmaal vierden. Heel erg mooi! Je ervaarde zo duidelijk de eenheid. Op dat moment zag ik ook het mooie van 1 kerk hier op aarde, waar ik tot dan toe nooit zo in gelooft had. En een beetje sceptisch tegenover stond. Je moet het mensen niet opdringen, maar door zulke dingen raak je er zelf van overtuigd dat het ontzettend mooi iets is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2004 10:34

Precies! En wat dacht je van Opwekking 2004? Daar gingen duizenden mensen uit allerlei kerken samen aan het avondmaal, fantastisch toch?! Ik denk niet dat avondmaal alleen kan in een kerkverband... zolang je het maar doet met leden van de Kerk van Christus.

Terug naar “Archief”