Ayaan Hirsi Ali

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Ayaan Hirsi Ali

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 10:09

Wat vinden jullie van de uitspraken van VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali? Heeft ze het recht om dat te zeggen?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Alwin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Alwin » 28 jan 2003 10:11

wie heeft er wel het recht om uitspraken te doen over welke godsdienst dan ook???

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2003 10:33

Wij lezen thuis de Trouw en ik heb het interview gelezen. Mevrouw Hirsi Ali heeft haar uitspraken gebaseerd op haar eigen ervaringen in Somalie. Niemand kan ontkennen dat zij dat zo ervaren heeft. Het doet me ook pijn als er negatieve dingen over het christendom worden gezegd, maar er zijn nou eenmaal ook negatieve uitwassen, zoals stellen die 'moeten' trouwen van hun ouders omdat het meisje zwanger is geworden. Ik kan me voorstellen dat mensen daardoor een afkeer krijgen van het christendom.
Nu had Ayaan Hirsi Ali haar uitspraken misschien iets kunnen nuanceren, vooral nu ze lid van de Tweede Kamer wordt. Maar ik las in haar verhaal zoveel verbittering over hoe ze behandeld werd in haar jeugd, dan vind ik het niet gek dat het er zo uit komt.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 10:35

Maarten 't Hart reageert ook zo, alleen dan via z'n boeken

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 28 jan 2003 11:01

Ik vind haar uitspraken om een aantal redenen onverstandig.

- Der Ton macht die Musik, ze kan het ook anders zeggen zonder te kwetsen.
- Ze vervreemt een groot deel van de moslimvrouwen die ze met haar 'boodschap' wil bereiken door zich zo radicaal uit te drukken.
- Ze brengt haar politieke partij in de problemen.
- Ze solliciteert naar een fatwa door de vergelijking van Mohammed naar khomeiny door te trekken.

Op 2 vandaag zag ik dat mevr. Ali ook een uitspraak deed over Jan-Peter Balkenende. Ik weet niet hoe ze het letterlijk zei, maar het was iets als: Hij kan als wetenschapper geen christen zijn.

En dat is een beetje het probleem met mevrouw Ali ze projecteert de frustraties die zij in haar eigen jeugd met een cultuur rondom een bepaalde religie heeft opgedaan op alle religies en religieus ingestelde mensen.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 12:16

Dat van JP: heeft ze denk ik wel gelijk in

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 28 jan 2003 13:33

Ik vraag me trouwens wel af in hoeverre die hirsi Ali momenteel serieus te nemen is.. Ze doet momenteel wel meer vreemde dingen. Zoals een (liefdes) relatie met de (bijna-ex) vrouw van Bram Peper.

Ik verwacht dat we nog genoeg clowneske dingein met die ali mee zullen gaan maken

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 28 jan 2003 13:59

Jij al journalist niet op de hoogte van het nieuws. Schande.

Oren en ogen open. KOm je heel ver mee

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2003 14:11

Rudolf Meuser schreef:Dat van JP: heeft ze denk ik wel gelijk in

Een wetenschapper kan juist heel goed christen zijn.

Maar Balkenende mag zich inderdaad wel wat meer als christen profileren.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 28 jan 2003 14:52

Lalage schreef:

Ik vind het altijd 'gevaarlijk' te oordelen of iemand wel of niet (oprecht) christen is. Ik denk ook niet dat we dat hier met zijn allen moeten willen doen. Hetzelfde geldt ook voor het profileren als christen, misschien vindt Balkenende juist dat hij zich wel als christelijk profileert.

Het punt dat ik wilde maken is, dat Ali nogal vanuit een bepaald perspectief tegen religie aankijkt. Wat ze zo'n beetje bedoelde te zeggen, tenminste zo vatte ik het op, is dat je als weldenkend mens met een academische opleiding geen christen kunt zijn, omdat geloof/religie 'achterlijk' (lees: als niet van deze tijd). Ofwel als je genoeg verstand hebt geloof je die 'onzin' toch niet.

En dat vind ik een nogal arrogante houding. Met name omdat ze Balkenende op zijn academische niveau aanspreekt, terwijl mevr. Ali zelf ook academisch geschoold is maar ook niet de meest genuanceerde en wetenschappelijk onderbouwde uitspraken over o.a. de Islam doet. Zij ziet de persoon van Mohammed ook niet binnen de toenmalige culturele context.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 28 jan 2003 14:53

Lalage schreef:

Ik vind het altijd 'gevaarlijk' te oordelen of iemand wel of niet (oprecht) christen is. Ik denk ook niet dat we dat hier met zijn allen moeten willen doen. Hetzelfde geldt ook voor het profileren als christen, misschien vindt Balkenende juist dat hij zich wel als christelijk profileert.

Het punt dat ik wilde maken is, dat Ali nogal vanuit een bepaald perspectief tegen religie aankijkt. Wat ze zo'n beetje bedoelde te zeggen, tenminste zo vatte ik het op, is dat je als weldenkend mens met een academische opleiding geen christen kunt zijn, omdat geloof/religie 'achterlijk' (lees: als niet van deze tijd). Ofwel als je genoeg verstand hebt geloof je die 'onzin' toch niet.

En dat vind ik een nogal arrogante houding. Met name omdat ze Balkenende op zijn academische niveau aanspreekt, terwijl mevr. Ali zelf ook academisch geschoold is maar ook niet de meest genuanceerde en wetenschappelijk onderbouwde uitspraken over o.a. de Islam doet. Zij ziet de persoon van Mohammed ook niet binnen de toenmalige culturele context.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 14:54

Kan jij wel beoordelen of ze goed moslim is?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 28 jan 2003 15:06

Rudolf Meuser schreef:Kan jij wel beoordelen of ze goed moslim is?

Dan ben je snel uitgeoordeeld, aangezien Ali geen moslima is.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jan 2003 15:07

was dan?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2003 15:15

Natuurlijk kan een wetenschapper christen zijn.
Wetenschap gaat over hoe dingen in elkaar zitten, het christendom gaat over dingen van een ander niveau: wat is de zin van het leven? Bovendien kan de wetenschap het christendom niet onderuit praten. Als dat zo zou zijn dan zou ik al lang geen christen meer zijn.
Laatst gewijzigd door Lalage op 28 jan 2003 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”