Is de hel voor eeuwig???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 26 sep 2004 11:55

alex leusink schreef:Wat is daar nu voor straf aan?? Dan kun je net zo goed zeggen 'dood is dood', want als je dan sterft ben je nog dood...omdat er geen einde aan zit.

Vind je dat geen straf om voor altijd van God verwijderd te zijn?
Ik geloof niet dat God er behagen in schept om mensen eeuwig pijn te laten lijden. Dus ik geloof ook dat het vuur de dood is (eeuwig)

Groet Rene

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 sep 2004 12:02

Dat zou ik ook wel willen geloven Rene. Maar hoe zit het dan met de gelijkenis die Jezus vertelde die columbus aanhaalde?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 26 sep 2004 12:32

Yael schreef:Dat zou ik ook wel willen geloven Rene. Maar hoe zit het dan met de gelijkenis die Jezus vertelde die columbus aanhaalde?

Ik kan deze tektst van columbus niet vinden??

Groet Rene

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 sep 2004 14:29

Jawel Rene dit schreef columbus. :wink:
Lucas 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
Lucas 16:24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.
Lucas 16:25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.

Dit zegt voor mij al genoeg over de hel.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 27 sep 2004 14:48

columbus schreef:Lucas 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
Lucas 16:24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.
Lucas 16:25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.

Dit zegt voor mij al genoeg over de hel.

Ok Yael voor jou,

Zoals ik al eerder zei dat Profetien, dromen en gelijkenissen symbolisch gezien moeten worden.
In een gelijkenis wordt een zinnebeeldig ( fictief) voorbeeld gegeven die vergelijkbaar is met de werkelijkheid. Een gelijkenis begint meestal met de woorden "Er was eens ...."
Zo is dat hier ook het geval.

Het voorbeeld wat Jezus wil geven in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus (lukas 16 vanaf vers 19) dat aardse positie van wel eens tegengesteld zou kunnen zijn bij de positie bij God.
Het was dus niet Jezus bedoeling om een uitleg te geven hoe de hemel en het dodenrijk er zouden uitzien!

Als je deze gelijkenis wel voor een ander doel gebruikt dan waar hij voor bedoeld is kom je tot rare conclusies.

Dat de mens kennelijk ook daar dorst en behoefte heeft aan drinken dus een menselijk lichaam hebben terwijl dat dan in het graf zou zijn achtergelaten.
Dat zou betekenen dat de gerechtvaardigden die in de schoot van Abraham rechtstreeks worden geconfronteerd met het lijden van dierbaren die niet gerechtvaardigd zijn.

Het lijkt me toch veel beter om in mijn voorstelling van de hel te zijn dan in de voorstelling van de hemel van degene die dit niet fictief maar als werkelijkheid wil zien!

David ;)
Laatst gewijzigd door David op 07 okt 2004 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 27 sep 2004 15:10

Ik sta geheel achter de uitleg van David.
David ik heb toch even een vraag; hoe verklaar jij de teksten over het geween en geknars der tanden?

Matth 8:12, 13:42+50, 22:13, 24:51, 25:30 & Lukas 13:28?

Ik persoonlijk geloof niet in een hel waar we eeuwig zullen lijden, maar zie het gewoon als het dodenrijk, de dood.
Alleen bovenstaande stukken roepen toch wat vragen op. (bij mij in ieder geval :wink: )

Groet Rene

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 sep 2004 15:32

Hmm, ik kan in de Bijbel minstens 46 teksten over de hel vinden (en er zijn er vast nog meer). Om die allemaal als symbolisch te bestempelen vind ik te kort door de bocht en het lijkt me eerder een verwerping op basis van emotionele argumenten dan schriftuurlijke.

Het woord hel komt nl. niet alleen voor in gelijkenissen, maar wordt ons geschilderd als huiveringwekkende realiteit.

Zie bijv. 2 Petrus 2, waar de zondvloed en de omkering van Sodom en Gomorra als voorbeelden genoemd worden van Gods toorn:

1 En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;
2 En velen zullen hun verderfenissen navolgen, door welke de weg der waarheid zal gelasterd worden.
3 En zij zullen door gierigheid, met gemaakte woorden, van u een koopmanschap maken; over welke het oordeel van over lang niet ledig is, en hun verderf sluimert niet.
4 Want indien God de engelen, die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar, die in de hel geworpen hebbende, overgegeven heeft aan de ketenen der duisternis, om tot het oordeel bewaard te worden;
5 En de oude wereld niet heeft gespaard, maar Noach, den prediker der gerechtigheid, zijn achttal bewaard heeft, als Hij den zondvloed over de wereld der goddelozen heeft gebracht;
6 En de steden van Sodoma en Gomorra tot as verbrandende met omkering veroordeeld heeft, en tot een voorbeeld gezet dengenen, die goddelooslijk zouden leven;
7 En den rechtvaardigen Lot, die vermoeid was van den ontuchtigen wandel der gruwelijke mensen, daaruit verlost heeft;
8 (Want deze rechtvaardige man, wonende onder hen, heeft dag op dag zijn rechtvaardige ziel gekweld, door het zien en horen van hun ongerechtige werken);
9 Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen, en de onrechtvaardigen te bewaren tot den dag des oordeels, om gestraft te worden;

Zie ook Markus 9:43-47, Lukas 10:15, Lukas 12:5 enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 sep 2004 19:07

Yael schreef:dr wordt daar alleen over de duivel en de valse profeet en de antichrist gesproken johannes1.

ik had natuurlijk verder moeten gaan met openbaringen 20:13 en 14
13
En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14
En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 sep 2004 19:09

toch een duidelijk bewijs van het bestaan van de hel lijkt me. (de teksten die Johannes1 gaf)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 sep 2004 19:29

Rene Z schreef:
alex leusink schreef:Wat is daar nu voor straf aan?? Dan kun je net zo goed zeggen 'dood is dood', want als je dan sterft ben je nog dood...omdat er geen einde aan zit.

Vind je dat geen straf om voor altijd van God verwijderd te zijn?
Ik geloof niet dat God er behagen in schept om mensen eeuwig pijn te laten lijden. Dus ik geloof ook dat het vuur de dood is (eeuwig)

Groet Rene

Mensen die in God niet hebben geloofd, die hebben gekozen voor de duivel. Hierdoor geven ze God eigenlijk een klap in het gezicht. God is puur rechtvaardig, en kan dus de zonden niet ongestraft voorbij laten gaan. Hier heeft Hij de eeuwige dood op gezet. Daarom moeten mensen voor eeuwig naar de hel. En hoe weet jij waar God behagen in schept? Wij zijn mensen, zondig en onvolmaakt, kunnen Gods gedachten niet peilen. Hij schept er behagen in dat mensen zich bekeren. Maar als ze dat niet doen en zich bewust vlijven verzetten?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 07 okt 2004 14:21

Yael schreef:dr wordt daar alleen over de duivel en de valse profeet en de antichrist gesproken johannes1.

Johannes1 schreef:ik had natuurlijk verder moeten gaan met openbaringen 20:13 en 14
13
En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14
En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.

Yael schreef:toch een duidelijk bewijs van het bestaan van de hel lijkt me. (de teksten die Johannes1 gaf)

Hoi Yael,

Ik lees alleen dat de hel (dodenrijk NBG) en de dood in de poel des vuurs worden geworpen.

In Openbaring 21:4 staat:
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.

De dood zal niet meer zijn want die is vernietigd in de poel van zwavel en vuur.
Logisch dat de hel ( dodenrijk) er ook niet meer zal zijn. Net zoals degene die niet in het boek des levens stonden, die ook in het voor eeuwig vernietigende vuur zijn geworpen.

David ;)

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 07 okt 2004 14:43

Rene Z schreef:Ik sta geheel achter de uitleg van David.
David ik heb toch even een vraag; hoe verklaar jij de teksten over het geween en geknars der tanden?

Matth 8:12, 13:42+50, 22:13, 24:51, 25:30 & Lukas 13:28?

Ik persoonlijk geloof niet in een hel waar we eeuwig zullen lijden, maar zie het gewoon als het dodenrijk, de dood.
Alleen bovenstaande stukken roepen toch wat vragen op. (bij mij in ieder geval :wink: )

Groet Rene

Hoi Rene,

Deze teksten gaan over de uitwerping uit het Koninkrijk van God op aarde. Jezus sprak over de joden die Hem verwierpen in Jezus tijd en de toekomende tijd.
Maar als je het hier wil lezen alsof het om de tweede dood gaat dan nog zou je zo moeten lezen:

Er zal een moment zijn dat de mensen die buitengeworpen worden zullen wenen en tanden knarsen voordat ze vernietigd zullen worden.

David ;)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 okt 2004 15:13

david, je hebt het tegen yael, maar ik denk dat ik ook mag antwoorden :wink:
Ik lees alleen dat de hel (dodenrijk NBG) en de dood in de poel des vuurs worden geworpen.

als je dan het 15de vers ook leest dan word het misschien wel duidelijker: En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

In Openbaring 21:4 staat:
Quote:
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.

De dood zal niet meer zijn want die is vernietigd in de poel van zwavel en vuur.
Logisch dat de hel ( dodenrijk) er ook niet meer zal zijn. Net zoals degene die niet in het boek des levens stonden, die ook in het voor eeuwig vernietigende vuur zijn geworpen.

Namelijk onder degenen die in dit hemels Jeruzalem wonen. Anderszins blijft de dood altijd in den poel des vuurs, waarin hij hiervoor Openb. 20:14 geworpen is. (mijn antwoord sloeg op dit stukje van jou tekst: De dood zal niet meer zijn)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 09 okt 2004 23:05

Hoi Johannes 1,

Jij wil de poel des vuurs als werkelijkheid en niet symbolisch zien.
Letterlijk zou het betekenen dat de dood eeuwig gepijnigd gaat worden.
Het dodenrijk eeuwig gepijnigd gaat worden.
Een mens eeuwig zal branden.
Maar de dood en het dodenrijk zijn abstracte begrippen. iets abstracts heeft geen gevoel.
Verder kan een mens verbranden maar op een gegeven moment is hij verteerd. Dus ook al brandt iets eeuwig wat vernietigd is is vernietigd.
Maar stel dat je het deels letterlijk en deels geestelijk wil zien en de doden als ziel of geest wil zien dan heeft een geest geen lichaam en kan dus ook geen last van vuur hebben.

Als het dus consequent leest zal de dood, het dodenrijk en de doden er voor de eeuwigheid niet meer zijn. Ze zijn vernietigd en ontbonden.

David ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 10 okt 2004 14:24

Mattheus 25 :41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.

En eeuwig is echt eeuwig bij God.
Het erge is denk ik ook dat je dus eeuwig brand en nooit verbrand.

Terug naar “Archief”