Race406 schreef:michel vh schreef:en dus... je zegt hier zelf al: Paulus werd gegrepen. Hij werd door God stilgezet. Paulus was gelijk een farizeer, blazende dreiging en moord. In zijn eigengerechtigheid trok hij van leer, totdat God hem stilzette.
Ja, hij werd stilgezet. Er staat niet dat hij "op z'n knieën door het klompenhok kroop vanwege zijn zonden", maar hij werd gegrepen, van het ene op het andere moment! Niks eerst zondekennis.
>> In de bijbelverklaing van Matthew Henry staat daarover het volgende: De beschuldiging die tegen hem (Saul) wordt uitgesproken: Waarom vervolgt gij Mij? Eer Saul een nieuwe mens werd, moest hij eersts zien welk een zondaar hij was. Nu werd zijn oog geopend voor het kwaad in hem, dat hij echter nooit tevoren had opgemerkt. Een verootmoedigde overtuiging van zonde is de eerste stap naar een zaligmakende bekering van de zonde.
michel vh schreef:>> In het OT lezen we van velen, waaronder van hen die je hiervoor noemde. Nu is het wel zo, dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen het OT en het NT. Simpelweg omdat de Here Jezus nog niet gestorven was aan het kruis, nog niet voor de menselijke schuld betaald had. God Zelf (denk aan Noach en de zondvloed) verkoos mensen uit die even zondig waren als wij (daarin zijn namelijk bekeerde mensen niet anders dan onbekeerde mensen!) om Zijn Heilige Raad te volvoeren. Stelde God daarom geen vrezende koningen, richteren, profeten, (hoge)priesters en anderen aan om Zijn volk te leiden, te waarschuwen om zich te bekeren tot de Heere, de levende God!
Ik lees nergens dat er wat zondekennis betreft onderscheid is tussen het oude en nieuwe testament. God haat de zonde, en wij kunnen niet zomaar tot Hem gaan. Wij moeten verlost worden van zonde en schuld. En dat moest ook in het OT al. Ja, God stelde Godvrezende mensen aan om het vlk te leiden. Maar je leest nergens dat deze mensen eerst zwaar hebben geleden onder hun zondelast....
>> Ik zal de laatste zijn die je hierin tegen spreekt. Echter zou ik hier als voorbeeld koning David aan willen halen. Hoezeer is hij niet gebukt geweest onder zijn zonde van 'overspel' met Bathseba. Zijn koningschap is afgenomen, hij heeft als een banneling en een ellendige geleefd. Ook David heeft in moeten leven dat hij gezondigd had tegen God. Bovendien als je de Bijbel er op naslaat, werden bepaalde zonden (niet alle!) weggenomen door de diverse offers (brandoffer, schuldoffer, zoenoffer). Immers daar is toch de Here Jezus voor in de plaats gekomen in het NT. Heeft ook de besnijdenis geen plaats gemaakt voor de doop?
michel vh schreef:>> Vanzelfsprekend is het zo dat wij God de weg en de wet niet voor kunnen mogen schrijven, ofschoon (en daar moet ik zelf ook de hand in eigen boezem steken!) een mens maar al te graag op Gods Troon wil gaan zitten. Immers zijn er ook opgetekende getuigenissen van zuigelingen, kleine kinderen en zwakbegaafden bekend die bekeerd heen mochten gegaan. Doch dit zijn dit uitzondingen, want hoe zouden zij bekend moeten zijn met de schuld door de zondeval in Adam, of dat hun schuld dagelijks vermeerde tijdens hun soms nog maar zeer prille leven. Ook dat valt onder de vrijmachtige souvereine genade. Wij echter kunnen verstandelijk redeneren en willen ons hoewel wij kennis hebben genomen van het aanbod van genade ons deze genade nimmer toeeigenen.
Waarom zouden het uitzonderingen zijn dat baby's (meer hedendaags woord voor zuigeling...

), zwakbegaafden en kinderen bekeerd heengaan? Kinderen hebben nog niet de gave "des onderscheids" zoals dat heet. Maar zou de Here niet zo'n fantastisch God zijn, dat Hij die kinderen die gedoopt zijn (en ook al overlijden ze voor hun doop!) opneemt in de hemelse vreugde? Zou God zeggen:"Jammer, je had nog niet het verstand om na te denken en Mij lief te hebben, dus heb je vette pech gehad!"? Zo is God niet! Tenminste: MIJN God is niet zo!
>> Ik heb hier niet bedoeld te zeggen dat de Here in zijn Genade voorbijgaat aan baby's of hele kleine kinderen of zwakbegaafden! Wat ik wel bedoeld heb is datGod onderscheidende wegen houdt met Zijn Kinderen.
Je schrijft een mooi klinkend stukje over het aanbod der genade, maar heb je dat uit een boekje overgenomen? Ik vind het mega-oud-Nederlandsch namelijk.
>> Laat ik het zo zeggen: ik ben nogal behoudend, niet zo modern als het gaat om vertalingen en zo. Daarbij wil ik nog opmerken dat hoe moderner het taalgebruik des te onzuiverder vaak de waarheid. De mens geeft graag zijn eigen interpretatie mee.
Wij kunnen het ons niet toe-eigenen. Maar God werkt in ons, beide het willen en werken! Dit staat in 1 van Paulus' brieven, en zo is het. Wij kunnen niets, TENZIJ God ons daartoe de kracht en de moed en de lust geeft.
>> Daar valt weinig op aan te merken.