Zareb schreef:joepie schreef:En ze hebben dus het recht om het graf te ruimen, maar jij hebt dan ook het recht om te laten herbegraven. En dat is dan weer voor tien jaar? Denk ik. En ik moet zeggen dat het met de prijs daarvoor best meevalt.
Wij onden twee jaar terug mijn vader laten herbegraven voor 225 euro.
Inderdaad, even uitgaande van een algemeen graf, mogen de resten na 10 jaar herbegraven worden. Tenminste, al men alleen in dat graf ligt. Vaak is het zo dat in algemene graven tot wel 3 of 4 mensen begraven liggen en dan is het wachten tot er 10 jaar verstreken zijn na de laatste begraving. De herbegraving kan dan worden uitgevoerd in een ander bestaand graf of in een nieuw aan te kopen familiegraf.
Een herbegraving voor 225 Euro is inderdaad spotgoedkoop. Lijkt me zelfs niet eens kunnen. Als de gemeente legeskosten rekend, de kosten voor het openen van het graf de opgraving, het maken van een nieuw graf, verplaatsen van een eventueel monument dan kan dat nooit binnen dat budget.
Overigens komt een herbegraving vanuit een algemeen graf naar een eigen graf relatief veel voor, omdat men dan toch spijt heeft van de keus die men toen het zover was vaak overhaast gemaakt.
Toch wel vreemd eigenlijk dat er zoveel verschil in zit. Mijn vader was als laatste begraven en pas na 25 jaar werd er herbegraven. En de prijs was dus echt maar zo weinig.
Wat we overigens niet gedaan hebben.