Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 okt 2004 18:20

Optimatus schreef:Maar door iemand de doostraf te geven, verlaagt degene die de doodstraf oplegt zich tot het niveau van degene die zelf een moord gepleegd heeft. Er is maar één Iemand die gaat over leven en dood en dat is niet de overheid, zwaard of niet.

Precies.
Want wie is die overheid, en wanneer.
In 1940/1945, toen was de overheid hier onder het regime van Hitler.
Dus als de overheid wel mag doden, zijn al die oorlogsslachtoffers die toen ter dood veroordeeld zijn, omdat ze Joods waren of onderduikers hadden of homo waren etc, dus terecht gedood.
Want de overheid heeft ze de doodstraf gegeven.

Dus het maakt niet uit wie er aan de macht is?
Overheid is altijd goed?

Je kunt wel een overheid krijgen, die bv beslist dat de doodstraf ook is voor bv iemand die een winkeldiefstal pleegt.

Snap je dat dat niet klopt?

Ik ben trouwens uit bijbels oogpunt tegen de doodstraf, want met mijn menselijke gevoel zou ik bepaalde mensen echt wel een gruwelijke langzame doodstraf gunnen, maar dat mag dus niet van God.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 okt 2004 18:28

Mariamagdalena schreef:Napoleon en Toriso,
Kunnen jullie doen dan?
Hebben jullie er wel eens voorgestaan?
En stel je eens voor, dat je de doodstraf zou moeten uitvoeren, zou jij de spuit dan kunnen geven? Of de electrische stoel aaanzetten?

Ikke niet!
Maar een ander ongetwijfelt wel, en soms nogwel in de naam van God :?

MM, ik ben niet echt voor de doodstraf, in ieder geval in de huidige nederlandse context absoluut niet, ik heb proberen aan te geven dat in de context van het oudtestamentische Israel m.i. anders lag.

maar ik vroeg me af waarom jij niet de doodstraf wilde, maar wel een straf die volgens jou nog erger moest zijn, en je daarvoor beriep op liefde, dat volg ik niet helemaal.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 okt 2004 18:39

Op liefde? Wat bedoel je dan dat ik gezegd heb?

Gevoelsmatig zijn er echt wel een aantal mensen die ik graag de doodstraf zou zien hebben, maar van God mag dat niet.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 okt 2004 19:35

mariamagdalena schreef:Ik geloof dat Jezus LIEFDE predikte, en ik zou zelf dus niet kunnen doden. (...) En dan niet zo makkelijk levenslang, maar op brood en water, en zonder tv of wat, is dat niet erger dan dood?

dit bedoelde ik dus :)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 06 okt 2004 20:17

Mariamagdalena schreef:
Optimatus schreef:
Loezje schreef:
Mariamagdalena schreef:Napoleon en Toriso,
Kunnen jullie doen dan?
Hebben jullie er wel eens voorgestaan?
En stel je eens voor, dat je de doodstraf zou moeten uitvoeren, zou jij de spuit dan kunnen geven? Of de electrische stoel aaanzetten?

Ikke niet!
Maar een ander ongetwijfelt wel, en soms nogwel in de naam van God :?

'k Begrijp je wel een beetje, MM. Een 'beul' zal het ook niet altijd een pretje vinden / gevonden hebben om de schakelaar van de electrische stoel over te halen of om de dodelijke injectie te geven. Echter, als het je werk is... het is een overheidstaak en er ligt een goed proces aan ten grondslag... Het is wat bizar om hier allerlei namen te gaan noemen, maar Dutroux...? Zou je er dan ook nog zoveel moeite mee hebben?

Ik wel. Ik zou weigeren iemand terecht te stellen, hetzij Dutroux, hetzij Anton Mussert, hetzij Adolf Hitler.

Zelfs Dutroux, Mussert en Hitler zou ik dus levenslang geven, als ik moest beslissen.
En dan beslist God wel of zo iemand bv kanker in de gevangenis krijgt of zo, en dus alsnog dood gaat.
Het is niet aan ons om levens te nemen, maar aan God.
Daar blijf ik bij, of het nou over euthanasie, abortus of doodstraf gaat, is voor mij om het even.

Want als je wel tegen abortus bent en voor de doodstraf, dat klopt toch ook niet.
Je zou dan zeggen, had de moeder van Adolf Hitler of Dutroux beter abortus kunnen doen, destijds?

En als er mensen zijn die levenslang gruwelijker vinden dan dood, zoals ik net las, dan is doodstraf dus een soort euthanasie voor levenslang.

Volgens mij zwalk je nu een beetje heen-en-weer tussen twee héél verschillende zaken MM. Abortus is geen straffen van een ongeboren kind; de doodSTRAF is een straf; een vergelding voor het doden van een medemens.

Of de moeder van Hitler beter abortus had kunnen laten doen? Bedoel je dan dat Hitler al voor z'n geboorte was gestraft voor misdaden die hij had zullen plegen als hij niet was geaborteerd? :? ('k Hoop dat de zin nog begrijpelijk is...) Beetje kromme redenering, vind je ook niet?

Nee. Abortus is per definitie niet goed te praten. En God had ook met Hitler een doel. Als het niet Hitler was geweest, was er wel iemand met een andere naam opgestaan die hetzelfde had gedaan...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 06 okt 2004 20:26

Mariamagdalena schreef:
Optimatus schreef:Maar door iemand de doostraf te geven, verlaagt degene die de doodstraf oplegt zich tot het niveau van degene die zelf een moord gepleegd heeft. Er is maar één Iemand die gaat over leven en dood en dat is niet de overheid, zwaard of niet.

Precies.
Want wie is die overheid, en wanneer.
In 1940/1945, toen was de overheid hier onder het regime van Hitler.
Dus als de overheid wel mag doden, zijn al die oorlogsslachtoffers die toen ter dood veroordeeld zijn, omdat ze Joods waren of onderduikers hadden of homo waren etc, dus terecht gedood.
Want de overheid heeft ze de doodstraf gegeven.

Dus het maakt niet uit wie er aan de macht is?
Overheid is altijd goed?

Je kunt wel een overheid krijgen, die bv beslist dat de doodstraf ook is voor bv iemand die een winkeldiefstal pleegt.

Snap je dat dat niet klopt?

Ik ben trouwens uit bijbels oogpunt tegen de doodstraf, want met mijn menselijke gevoel zou ik bepaalde mensen echt wel een gruwelijke langzame doodstraf gunnen, maar dat mag dus niet van God.

In 1940-1945 zat onze overheid in Engeland, maar het was nog wel steeds de Nederlandse overheid, MM :wink: . En de Duitsers waren 'slechts' bezetters.

Hebben de Joden de doodSTRAF gekregen MM? Waar was dit een straf voor? Wat hadden ze gedaan? MM, je weet zelf ook dat dit puur moorden was en geen straffen...

Inderdaad kun je een overheid krijgen die de doodstraf op winkeldiefstal zet... Of de handjes afhakt bij dat soort vergrijpen... :wink: (misschien helemaal niet zo'n slecht idee: lijfstraffen invoeren; maar dat is voor 'n nieuw topic :wink: )

Je zegt dat je uit Bijbels oogpunt tegen de doodstraf bent, maar in dit topic worden op grond van de Bijbel heel andere dingen beweerd... hoe ga je daar dan mee om?

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 06 okt 2004 20:33

Interessant dat Nazi-duitsland er weer bij wordt gehaald. Hitler heeft ook de doodstraf ingesteld. Hitler en zijn regering, waren de democratisch verkozen overheid in Duitsland. Hitler en zijn regering droegen dus het zwaard dat de overheid volgens Romeinen moet dragen. Dus alle door Hitler en zijn trawanten uitgevoerde executies waren rechtvaardig ...

Ik denk dat maar weinig mensen meegaan in deze redenering. Dat bewijst dus het failliet van de stelling dat wij de overheid op bijbelse gronden blindelings moeten volgen. Dat de overheid dienares is van God is in principe een plausibele stelling. Echter, wanneer die dienaris lijnrecht ingaat tegen haar Meester, moet je haar dan nog gehoorzamen? Mijns inziens niet. De doodstraf kan alleen gelden in een ware theocratische staat. sinds het oude Israel, heeft er naar mijn idee niet meer zo'n staat bestaan. In een theocratische staat regeert God immers, en ik denk dat er maar weinigen zijn, die zeggen dat Nederland door God geregeert word. Ik wil hierbij ook even wijzen op de stelling van het RD in de magneet, dat NL (volgens Balkenende) een christelijke staat is. Algemene reacties waren dat NL dat niet is, o.a. omdat euthanasie en abortus hier zijn toegestaan.
Conclusie: de doodstraf kan niet opnieuw worden ingevoerd, omdat de huidige staat niet meer voldoet aan de eisen die aan een theocratische staat worden gesteld. Alleen in een theocatische staat kan een moordenaar terecht worden gesteld, omdat zo'n staat de wil van God volgt en dus geen onschuldigen kan ombrengen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 06 okt 2004 20:44

Floefloe schreef:Interessant dat Nazi-duitsland er weer bij wordt gehaald. Hitler heeft ook de doodstraf ingesteld. Hitler en zijn regering, waren de democratisch verkozen overheid in Duitsland. Hitler en zijn regering droegen dus het zwaard dat de overheid volgens Romeinen moet dragen. Dus alle door Hitler en zijn trawanten uitgevoerde executies waren rechtvaardig ...

Ik denk dat maar weinig mensen meegaan in deze redenering. Dat bewijst dus het failliet van de stelling dat wij de overheid op bijbelse gronden blindelings moeten volgen. Dat de overheid dienares is van God is in principe een plausibele stelling. Echter, wanneer die dienaris lijnrecht ingaat tegen haar Meester, moet je haar dan nog gehoorzamen? Mijns inziens niet. De doodstraf kan alleen gelden in een ware theocratische staat. sinds het oude Israel, heeft er naar mijn idee niet meer zo'n staat bestaan. In een theocratische staat regeert God immers, en ik denk dat er maar weinigen zijn, die zeggen dat Nederland door God geregeert word. Ik wil hierbij ook even wijzen op de stelling van het RD in de magneet, dat NL (volgens Balkenende) een christelijke staat is. Algemene reacties waren dat NL dat niet is, o.a. omdat euthanasie en abortus hier zijn toegestaan.
Conclusie: de doodstraf kan niet opnieuw worden ingevoerd, omdat de huidige staat niet meer voldoet aan de eisen die aan een theocratische staat worden gesteld. Alleen in een theocatische staat kan een moordenaar terecht worden gesteld, omdat zo'n staat de wil van God volgt en dus geen onschuldigen kan ombrengen.

Mwah floefloe... de voorstanders van de doodstraf hebben in dit topic vaak genoeg gezegd dat er dan wel een eerlijk proces moet zijn voor de veroordeelden. We kunnen toch van de Nazi's niet zeggen dat al die zes miljoen Joden en vele anderen eerlijke processen hebben gehad... Dat was dus geen doodstraf door de overheid (idd, wèl een overheid)maar pure genocide...

En er staat ook in de Bijbel dat je je ouders, de overheid (allen die over je zijn gesteld) moet gehoorzamen, zolang het niet tegen Gods Woord ingaat... :wink:

Hm... wat jij zegt over een theocratische staat kan ik begrijpen; Nederland is dat zéker niet meer. Het is dus ook niet logisch dat de doodstraf in Nederland zou worden ingevoerd. Nouja, als ze dan meteen abortus en eutenasie strafbaar stellen en vervolgens de overtreders van díé wet straffen... misschien dat het dan wat overzichtelijker wordt :?

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 06 okt 2004 20:58

Owkeej, vergeet het deel over Nazi-Duitsland dan maar, dat heeft ook niet direct veel met de discussie te maken.

Wat je tweede opmerking betreft, A. correct, maar ik redeneer graag op basis van de bijbel om de bijbel heen om vervolgens bij de bijbel uit te komen. B. Ik heb niet zoveel parate bijbelkennis, dus het kan zijn dat ik hier en daar iets heel logisch zeg, dat ook gewoon ergens staat.

Wat je laatste opmerking betreft, ik neem aan dat je op grond daarvan niet voor de doodstraf kan zijn, omdat je de lijn door kunt trekken. Nederland is geen theocratische staat. Maar geen enkele staat in de wereld is dat. Dus in geen enkele staat zou de doodstraf moeten bestaan. Conclusie, de doodstraf moet afgeschaft worden. Conclusie, ik ben tegen de doodstraf alhier ter plaatse in Nederland (waar het topic uiteindelijk overgaat).

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 06 okt 2004 21:31

Floefloe schreef:Wat je laatste opmerking betreft, ik neem aan dat je op grond daarvan niet voor de doodstraf kan zijn, omdat je de lijn door kunt trekken. Nederland is geen theocratische staat. Maar geen enkele staat in de wereld is dat. Dus in geen enkele staat zou de doodstraf moeten bestaan. Conclusie, de doodstraf moet afgeschaft worden. Conclusie, ik ben tegen de doodstraf alhier ter plaatse in Nederland (waar het topic uiteindelijk overgaat).

Zouden we ook niet kunnen probéren zoveel mogelijk volgens de Bijbel te leven? Dus incl. afschaffen van abortus en euthanasie?

De tien geboden zijn ook opgesteld tijdens een theocratisch bewind... Moeten die dan ook over boord?

caprice

Berichtdoor caprice » 06 okt 2004 21:33

Loezje schreef:De tien geboden zijn ook opgesteld tijdens een theocratisch bewind... Moeten die dan ook over boord?

Allereerst: De tien geboden zijn een eeuwigdurende wet. En de uitspraak theocratisch bewind vind ik zacht gezegd niet netjes. Bij een Theocratie is het God die regeert en de wetten geeft, zoals Hij bij Israël op de Sinaï deed.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 okt 2004 21:37

Ik zou niet inzien waarom de Tien Geboden zouden moeten worden afgeschaft? Wie zegt dat eigenlijk? Maar vooral... wat heeft deze wending met het topic te maken?

Ik ben het verder geheel met Floefloe eens. De doostraf hoort niet in Nederland. En gelukkig zegt de grondwet van dit land hetzelfde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 06 okt 2004 21:39

Je hebt helemaal gelijk, het zou geweldig zijn als er wat meer volgens de bijbel zou worden geregeert, en het zou nog beter zijn, wanneer we een theocratische staat zouden zijn. Alleen ... de realiteit is anders. Daarom mijn stelling, de doodstraf zou in NL en andere landen niet ingevoerd moeten worden omdat die staten niet theocratisch zijn. Mijns inziens moet het streven van Christen-politiek dan ook een theocratische staat zijn, maar dat terzijde.

Persoonlijk zie ik de 10 geboden meer als een richtsnoer voor je persoonlijk leven. Mijns inziens spreekt God de mensen heel persoonlijk aan. Echter, een politicus is ook een mens, dus hij zou, wanneer hij gelooft, ook volgens de tien geboden moeten leven, en dan komen we weer uit bij de theocratisch staat, waarin de doodstraf wel mogelijk is, aangenomen dat de staat volledig theocratisch is.

Maar goed, in de huidige verlichte en postmoderne samenleving vind ik de doodstraf niet passend en barbaars, mede omdat onschuldigen het slachtoffer worden. Het verschil tussen onze en een theocratische staat is dat er in onze rechtsspraak met enige regelmaat fouten worden gemaakt. In een theocratische staat mag ik aannemen dat er geen fouten worden gemaakt.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 06 okt 2004 21:45

Optimatus schreef:Ik zou niet inzien waarom de Tien Geboden zouden moeten worden afgeschaft? Wie zegt dat eigenlijk? Maar vooral... wat heeft deze wending met het topic te maken?

Ik ben het verder geheel met Floefloe eens. De doostraf hoort niet in Nederland. En gelukkig zegt de grondwet van dit land hetzelfde.

Ik vroeg aan floefloe of dan misschien de Tien geboden ook over boord zouden moeten, omdat de doodstraf in een Theocratische staat thuis hoort. Aangezien de Tien geboden in een Theocratische staat zijn gegeven èn Nederland geen Theocratie is.... vandaar.

Caprice, wat is er mis met de term 'Theocratisch bewind'? Volgens mij een regelmatig gebruikt woord in de zin van 'bestuur' en/of 'beheer'.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 okt 2004 08:45

Loezje schreef:Caprice, wat is er mis met de term 'Theocratisch bewind'? Volgens mij een regelmatig gebruikt woord in de zin van 'bestuur' en/of 'beheer'.

Het woord 'bewind' heeft een negatieve lading (bij mij tenminste). Dan denk ik al gauw aan een harde liefdeloze regering.
Dat kan van God niet gezegd worden.

Terug naar “Archief”