Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 06 okt 2004 11:54

alex leusink schreef:Ik denk dat hier bedoeld wordt dat de offerande van Christus het Evangelie voor de hele wereld is.

Maar wat maak jij dan van Mattheus 20: 28

'en Zijn ziel te geven, tot een rantsoen voor velen'

Velen mag je niet lezen als dus niet voor allen (zie ook de KT). Gezien de context wordt hier gesproken over de veelheid van volken. Dus niet alleen voor d de joden, maar voor vele volken, ook voor de heidenen. Gode zij dank!
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 15:09

Maar je kunt hier evenmin lezen voor allen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2004 15:20

De HC is toch duidelijk? Het gaat over de zonde van het gehele menselijke geslacht. Wat is daar onduidelijk aan?

Overigens verwijst de HC naar 1 Tim.2:6 waar staat dat Jezus zijn leven gegeven heeft als een rantsoen voor allen. Ik denk dat je dit 'probleem' eenvoudig kunt oplossen door te stellen dat Jezus gestorven is voor de zonden van de gehele wereld. Zijn dood is slechts 'effectief' voor diegenen die in Hem geloven. Vandaar denk ik het verschil allen / velen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 15:23

Ja, of net andersom, want je kunt hier twee perspectieven toepassen die allebei evenveel bestaansrecht hebben. Dat jij dat denkt komt uit jouw eigen religieus denken voort.

Je kunt ook denken dat het 'allen' slaat op 'dekudde' die niemand tellen kan, voor die 'allen' is Hij gestorven. En met betrekking tot het ganse menselijke geslacht zou je kunnen zeggen dat het 'velen' zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 okt 2004 15:24

Wat is dan het issue, als je het op meerdere manieren kunt uitleggen?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2004 15:31

Je kunt ook denken dat het 'allen' slaat op 'dekudde' die niemand tellen kan, voor die 'allen' is Hij gestorven. En met betrekking tot het ganse menselijke geslacht zou je kunnen zeggen dat het 'velen' zijn.

Dat gaat lastig. Naast het woord 'allen' geeft de bijbel ook aan dat Jezus gestorven is voor de zonden van de gehele wereld. Dat past wel in mijn plaatje maar niet in het jouwe.

Daarnaast is het duidelijk welke positie de HC kiest. Natuurlijk hoef je je daar niets van aan te trekken (doe ik ook niet altijd) maar in het licht van het verwijt dat sommige refo's zich eigenlijk geen refo mogen noemen zou ik maar oppassen ;-)

Je hebt me trouwens nog steeds niet verteld waarom het zo'n probleem is als Jezus daadwerkelijk voor alle mensen gestorven is.

Klaas

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 15:34

Klaas schreef:

Dat gaat lastig. Naast het woord 'allen' geeft de bijbel ook aan dat Jezus gestorven is voor de zonden van de gehele wereld. Dat past wel in mijn plaatje maar niet in het jouwe.

Daarnaast is het duidelijk welke positie de HC kiest. Natuurlijk hoef je je daar niets van aan te trekken (doe ik ook niet altijd) maar in het licht van het verwijt dat sommige refo's zich eigenlijk geen refo mogen noemen zou ik maar oppassen ;-)

Je hebt me trouwens nog steeds niet verteld waarom het zo'n probleem is als Jezus daadwerkelijk voor alle mensen gestorven is.

Klaas

Dan krijg je het probleem dat Jezus meer heeft geleden dan Hij eigenlijk had hoeven lijden, denk je dat dat zo is?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 okt 2004 15:36

Waarom zou dat een probleem zijn. Overigens mijn vorige vraag is niet beantwoord.

Waarom zo menselijk over God denken. Wij proberen een aantal zaken te vangen in rationele begrippen. Dat gaat niet, maar toch is men al millenia bezig dit wel te doen.

Zou Jezus teveel geleden kunnen hebben?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2004 15:40

Dan krijg je het probleem dat Jezus meer heeft geleden dan Hij eigenlijk had hoeven lijden, denk je dat dat zo is?

Nee, ik vind die gedachte op zich al bizar. Stel dat je gelijk hebt en Jezus niet voor alle mensen geleden heeft. Laten we zeggen dat Hij voor de helft van de wereldbevolking is gestorven. Stel nou dat Hij had moeten lijden voor de hele wereldbevolking, had Hij dan twee keer zo lang moeten lijden? Of zou de straf twee keer zo gruwelijk geweest moeten zijn? Zou Hij dan 2x gestorven moeten zijn?

En andersom, als slechts een kwart van de wereldbevolking uitverkoren was, had Hij dan minder moeten lijden? Had Hij misschien net niet hoeven sterven?

Ik neem aan dat je inziet dat dat soort gedachtenkronkels onzinnig zijn. De bijbel legt dan ook nergens het verband tussen de hoeveelheid te redden mensen en de zwaarte van het lijden. Nogmaals: de HC heeft er geen enkele moeite mee om te stellen dat Jezus is gestorven voor de zonden van het gehele menselijke gesclacht. Waarom kun je de HC daarin niet volgen?

Klaas

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 15:50

Ik vind dat je eerst maar eens moet proberen een ander z'n mening te respecteren, en dan zal ik misschien nog een keer wat antwoorden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2004 15:57

Nee, Alex, nou moet je de bal niet terug proberen te gooien. Jij bent degene die de mate van lijden verbindt met de hoeveelheid te redden mensen. Ik laat je alleen zien welke bizarre consequenties je gedachtengang heeft.

Je lanceert een gedachtengang die de bijbel volkomen vreemd is en loopt daarmee hopeloos vast. Het is me er niet om te doen jou of je ideeën belachelijk te maken. Ik hoop enkel dat je zelf ook inziet dat je beter af kunt gaan op wat de bijbel zegt dan op dit soort gedachtenkronkels.

Klaas

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 06 okt 2004 16:01

alex leusink schreef:Ja, of net andersom, want je kunt hier twee perspectieven toepassen die allebei evenveel bestaansrecht hebben. Dat jij dat denkt komt uit jouw eigen religieus denken voort.

Je gaat mank Alex. Allen is allen en niet een deel. Het ganse menselijk geslacht is niet de wereld van de uitverkorenen, maar dat is het ganse menselijk geslacht.

2 kernvragen, waar je m.i. aan voorbij gaat:

1. Waarom gaan mensen uiteindelijk naar de hel?
2. Is God nog vertoornd over de zonden van de ongelovigen na de oordeelsdag?

Mijn antwoorden:

1. Niet omdat ze gezondigd hebben, dat hebben we namelijk allemaal, maar omdat ze Christus' bloed verworpen hebben.
2. Nee, want Christus heeft die toorn gedragen (HC 15).

Je wilt zeggen dat niet iedereen zalig wordt en dat er een uitverkiezing is. Daar ben ik het mee eens, maar jouw argumentatie is m.i. niet juist. Je moet niet denken dat als je het met me eens bent dat je dan een algemene verzoening leert of zo. Klik maar eens op de link onderaan mijn postings :wink:
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 okt 2004 16:17

Klaas schreef:

Nee, ik vind die gedachte op zich al bizar. Stel dat je gelijk hebt en Jezus niet voor alle mensen geleden heeft. Laten we zeggen dat Hij voor de helft van de wereldbevolking is gestorven. Stel nou dat Hij had moeten lijden voor de hele wereldbevolking, had Hij dan twee keer zo lang moeten lijden? Of zou de straf twee keer zo gruwelijk geweest moeten zijn? Zou Hij dan 2x gestorven moeten zijn?

En andersom, als slechts een kwart van de wereldbevolking uitverkoren was, had Hij dan minder moeten lijden? Had Hij misschien net niet hoeven sterven?

Ik neem aan dat je inziet dat dat soort gedachtenkronkels onzinnig zijn. De bijbel legt dan ook nergens het verband tussen de hoeveelheid te redden mensen en de zwaarte van het lijden. Nogmaals: de HC heeft er geen enkele moeite mee om te stellen dat Jezus is gestorven voor de zonden van het gehele menselijke gesclacht. Waarom kun je de HC daarin niet volgen?

Klaas

Het maakt inderdaad niet uit voor hoeveel mensen Christus geleden heeft. Zelfs voor 1 zondaar had Hij dezelfde straf moeten dragen. Zijn offer zou voldoende zijn tot verzoening van alle zonden van alle mensen, hetgeen echter niet inhoudt, dat het ook voor alle mensen geweest is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 17:28

The_Pim schreef:
alex leusink schreef:Ja, of net andersom, want je kunt hier twee perspectieven toepassen die allebei evenveel bestaansrecht hebben. Dat jij dat denkt komt uit jouw eigen religieus denken voort.

Je gaat mank Alex. Allen is allen en niet een deel. Het ganse menselijk geslacht is niet de wereld van de uitverkorenen, maar dat is het ganse menselijk geslacht.

2 kernvragen, waar je m.i. aan voorbij gaat:

1. Waarom gaan mensen uiteindelijk naar de hel?
2. Is God nog vertoornd over de zonden van de ongelovigen na de oordeelsdag?

Mijn antwoorden:

1. Niet omdat ze gezondigd hebben, dat hebben we namelijk allemaal, maar omdat ze Christus' bloed verworpen hebben.
2. Nee, want Christus heeft die toorn gedragen (HC 15).

Je wilt zeggen dat niet iedereen zalig wordt en dat er een uitverkiezing is. Daar ben ik het mee eens, maar jouw argumentatie is m.i. niet juist. Je moet niet denken dat als je het met me eens bent dat je dan een algemene verzoening leert of zo. Klik maar eens op de link onderaan mijn postings :wink:

Onvergeven zonden verwekken altijd Gods toorn, want zou er na de oordeelsdag geen toorn van God meer zijn, dan zou er ook geen hel zijn. Bovenien, in de hel zullen de mensen gewoon doorzondigen, ze zullen God eeuwig vloeken.

En als Christus dus ook de toorn over de ongelovigen heeft gedragen, dan hoeven zij toch niet naar de hel? Wat is er dan nog meer dan de toorn van God (dus onze zonden) die gedragen zijn door de Heere Jezus??

En ik heb tenslotte ook niet gezegd dat wij niet gezondigd zouden hebben, maar je gaat wel naar de hel omdat je gezondigd hebt, waarom anders?

???????????????????????????????????????????????????????????????????

(Sorry, maar volgens mij is er echt veel geestlijke onkunde, ik beweer niet dat ik zelf alles volmaakt weet maar je weet toch als christen wel dat je om je zonden naar de hel moet, dat je daarom de hel verdiend hebt?)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 06 okt 2004 17:38

...Zo geeft de uitverkiezing of het Besluit Gods geen enkel recht op Christus, maar alleen het genade-aanbod. Dit Evangelie-aanbod komt tot allen......Bijgevolg durf ik in Gods Naam te beweren, dat in dit opzicht, een verworpene evenveel recht heeft om tot Christus te komen als een uitverkorene. En die tot Hem komt zal Hij geenzinds uitwerpen.
Aldus ds R. Kok in 'Wat wij geloven' pag. 139.
Dan horen we het nog eens van een oude leraar.

Terug naar “Archief”