Wat betreft verzoening
Voor wie veel wil lezen
maar ook niet meteen de taal van de kerk wil na spreken, wellicht een leuke en goede studie die een ander licht op de zaak kan werpen.
Is Jezus gekomen in deze wereld, zichzelf te geven aan het kruis voor een “voor geselecteerd gezelschap? M.a.w. is de weg tot de heilige God, alleen vrijgemaakt voor de zgn. “uitverkorenen”?
In een aantal eerdere teksten heb ik al laten zien, onomwonden, dat Gods hart uitgaat, naar alle mensen.
Kort samengevat:
Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve? (Ex.18:23)
Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft. (Ex.18:32)
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve (verloren gaat), maar het eeuwige leven hebbe. (Joh.3:16)
En Jezus uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming over hen bewogen, en genas hun kranken. (Matt. 14:14)
En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben. (Matt. 9:36)
Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer. (Jes.45:22)
[size=9]*Er zijn honderden teksten in de Bijbel die ons oproepen om tot bekering te komen!!*
Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.
Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.
(Matt. 18: 11, 14)
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. (Joh. 3: 17)
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. (2 Petr. 3:9)
Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen. (1 Tim.2:3, 4).
We zien dus hier, bij al deze bovengenoemde teksten, dat Gods Vaderhart uitgaat naar
alle mensen!
De stelling dat Jezus niet zijn leven voor een ieder gegeven zou hebben, dat doet dan ook vreemd aan. Want dat zou betekenen dat er niet voor iedereen verzoening mogelijk is. Eigenlijk ook wel weer logisch dat mensen dit leren, als je alle teksten wilt lezen vanuit een bepaald “verkiezings” denken. Toch maar eens studie gedaan, wat de Bijbel dan zegt. En ik kom tot de conclusie, dat
er geen bijbelsbewijs is om te zeggen dat Jezus zijn leven heeft gegeven voor een ieder! Ja! Er zijn veel meer teksten die spreken over algemene verzoening (ik spreek niet over alverzoening, wat theologisch weer wat anders inhoudt!), dan teksten die lijken te gaan over beperkte verzoening. Kijk maar mee:
- Schriftbewijzen voor algemene verzoening (met andere woorden, Jezus nodigt een ieder om te komen tot de Vader, want de weg is vrij!!)
Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. (Jes. 53: 5,6)
In deze profetie, zo’n 700 honderd jaar voor Christus, werd niet gesproken over het dragen van een straf van een select gezelschap, maar van een geheel volk! Ik zie in elk geval geen aanwijzing voor beperking!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen –heilbrengend (NBG)- aan alle mensen. (Tit.2:11)
De zaligmakende genade door Jezus Christus is niet heilbrengend verschenen voor sommige mensen, maar voor alle!
Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens (Rom.5:18 ).
De Bijbel spreekt over een totale overwinning over de zonde! Jezus overwon niet gedeeltelijk de vloek van Adam! De schuld/zonde is over alle mensen gekomen door de misdaad van één, alzo ook de genade door het offer van Jezus over allen! Beperkte verzoening impliceert dat de duivel nog volledige zeggenschap mag hebben over bepaalde mensen, geen totale overwinning dus!! Nee, dat Hij nu nog zeggenschap neemt, is niet te wijten aan een gedeeltelijke overwinning van Christus, maar aan de ongehoorzaamheid van de mens!
Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus; Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, [zijnde] de getuigenis te zijner tijd; (1 Tim.2:5, 6)
En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Joh.2:2)
Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! (Joh.1:29)
Hoeveel duidelijker moet het nog worden?
Toen ik deze teksten voor het eerst zag en ze tot mij door liet dringen, kwam ik in conflict als rechtgeaarde calvinist. Want, dit haalt uiteindelijk ook de calvinistische uitverkiezingsleer onderuit! Deze en de eerdere teksten onder a. zijn moeilijk te rijmen met deze leer!
En zie dat de Kantekenaren van SV dat ook zien. Zo zijn er een aantal “oplossingen” gevonden:
-
Veelvuldig citeren van de tekst dat Jezus zijn leven heeft gegeven voor Zijn schapen (Joh.10:11) Dit om te bewijzen dat al die vele andere teksten anders gelezen moeten worden,
(goed gelezen gaat Joh. 10:11 over de schapen Israels en sluit ook niemand uit)
-
Bij alle mensen, moet je eigenlijk allerlei mensen lezen. Dan wordt het al heel wat minder scherp.
-
Het begrip wereld, moet je anders lezen. Of 1. “
uitverkoren wereld” lezen of 2. het begrip
niet zo nauw nemen. Met wereld worden dan de mensen bedoelt die geloven in/uit die wereld.
- Teksten betreffende verzoening, die specifiek gaan over individuele gevallen (en die dus niet spreken over ieder, wereld of alle, want dat is dus verdacht):
Moeilijke tekst, maar let goed op.
…En alzo zal de zwakke broeder wegens uwe kennis verloren gaan, om wiens wil nochtans Christus gestorven is. (1 Kor. 8:11, Lu.)
Lees voor de duidelijkheid de context. Wat er in wezen wordt geïmpliceerd dat er iemand verloren kan gaan en dat terwijl Christus voor hem gestorven is. Dus Jezus is gestorven voor mensen die verloren kunnen gaan!
En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook
den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig
verderf over zichzelven brengende;
(2 Petr.2:1)
Zelfs de dwaalleraars zijn door de Heer gekocht, terwijl zij diezelfde Heer verloochenen en een verderf over zich heen brengen!
Een andere tegenwerping is:
Maar als Jezus voor iedereen stierf, dan is ook iedereen zalig, behouden! Dus kan dit niet kloppen.
Ook dit lijkt mij een onjuiste gevolgtrekking.
Zoals bijv. de volgende 2 teksten ons laten zien:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. (2 Kor.5:19, 20)
De verzoening van Christus voor een ieder, betekent daarom nog niet dat iedereen behouden wordt. Er is nog altijd de oproep van Gods kan naar Zijn kant toe: Laat je verzoenen met mij! Ik heb er alles aan gedaan, wat doe jij? Aanvaard je Mijn offer? Hier zien we heel duidelijk de verantwoordelijkheid van de mens!
Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig. Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder (of Heiland, Zaligmaker; Grieks: Soter) is aller mensen, allermeest der gelovigen. (1 Tim. 4: 9, 10)
Dit is helemaal een heftige tekst! Jezus is de Behouder (à niet echt concordant vertaald, daar de SV het Griekse Soter anders in de Bijbel altijd naar Zaligmaker overzet, zie ook andere vertalingen) van alle mensen, maar allermeest (lees effectief) voor de gelovigen. Weer een tekst die hier dus wel heel duidelijk pleit voor algemene verzoening, Gods liefde voor alle mensen!
Als we geloven dat Jezus werkelijk de weg vrij gemaakt heeft naar de Vader voor een ieder en de genade zaligmakend verschenen is voor alle mensen, dan komen de oproepen tot bekering ook in een heel
ander daglicht te staan. Dan is dat niet alleen meer de “eis van een heilig God”, maar een
werkelijke, gemeende uitnodiging die voor
iedereen bestemd is en waar een ieder op in mag gaan, die weet dat zijn/haar zaligheid in Christus alleen te vinden is!
Er is inderdaad niemand die God zoekt, maar gelukkig zocht God ons (Joh.1). Hij heeft onder ons gewoond en de kloofgedicht. Daarom staat er ook dat er maar één God is en maar één Middelaar, tussen God en mensen, die Mens Jezus Christus, die Zich gegeven heeft als een losprijs voor allen! Waarom? Omdat God niet wil dat de mens verloren gaat, maar dat allen te behoudenis en erkentennis der waarheid zouden komen. (1 Tim.2: 5, 6)
Jezus, Hij is het licht der wereld! Het brood des Levens! Heiland der wereld. Hij zegt, komt tot Mij, ik geef je het levende water om niet!