Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 22:41

Race406 schreef:Ds. Wink is toch van de GGiN binnen verband? En dan toch preken bij een buiten verbandgemeente? Wat is dan het nut geweest dat ze uit het verband stapten.... Van dit soort dingen word ik zo ontzettend moe.... :cry:

Wink is van buiten verband. Hij is destijds met v.d.Berg uit het verband geklapt. Een klapband zogezegd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 okt 2004 22:46

jas schreef:
Race406 schreef:Ds. Wink is toch van de GGiN binnen verband? En dan toch preken bij een buiten verbandgemeente? Wat is dan het nut geweest dat ze uit het verband stapten.... Van dit soort dingen word ik zo ontzettend moe.... :cry:

Wink is van buiten verband. Hij is destijds met v.d.Berg uit het verband geklapt. Een klapband zogezegd.

En waarom zijn ze eruit geklapt? Omdat ze te klapperig waren?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 22:50

Race406 schreef:
jas schreef:

Het had met wedergeboorte en levendmaking te maken. Het fijne weet ik er niet meer van. Ik ben daar wel opgegroeid, maar niet geheel vrijwillig :mrgreen: dus sommige scheuringen zijn me ontgaan. :mrgreen: :mrgreen:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 05 okt 2004 22:53

Pieter Bel schreef:
Motormuis schreef:
Pieter Bel schreef:Kom op zeg, loop geen individuele dingen te veralgemeniseren. En neem niet altijd alles klakkeloos aan! :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Ik neem ff aan dat je het tegen mij hebt, maar ga je toch ff vragen om dit toe te lichten? Waaruit blijkt dat ik alles klakkeloos aanneem? En wat wordt bedoeld met "individuele dingen algemeniseren"? Je bedoelt dat geval met avondmaal en paardrijden? Ik algemeniseer zeker niet, het komt helaas maar al te vaak voor.

En omdat dit zo vaak voorkomt, kun je er wel je conclusies uittrekken.....

Komt zo vaak voor.... Ik weet heel zeker, omdat ik toevallig dooplid ben van de GGiN dat dit heus niet zo vaak voorkomt als hier wordt verteld.
Dat bedoel ik met individuele dingen algemeniseren. Alleen 1 kant van de zaak willen zien.

Pieter Bel, dit moet ik met je eens zijn; 'k kom zelf regelmatig in de GGiN en ben er ook als er Heilig Avondmaal en Doop is. Het ligt er volgens mij maar net aan hoe je er naar kijkt en er mee omgaat. Of je wilt alleen het negatieve zien (wat toch redelijk voor de hand ligt als je zelf van een andere kerk bent), of je hebt je er nog nooit goed in verdiept.

Er wordt op refoweb ook vaak gezegd dat het evangelie niet wordt gepreekt in de GGiN, maar dat is niet waar. Nooit goed geluisterd waarschijnlijk... :?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 23:00

Loezje schreef:Er wordt op refoweb ook vaak gezegd dat het evangelie niet wordt gepreekt in de GGiN, maar dat is niet waar. Nooit goed geluisterd waarschijnlijk... :?

Er wordt in de GGiN een evangelie gepreekt voor verslagenen van geest, maar die verslagenheid moeten ze wel zelf meenemen, en nog een paar dingen hoor, 't is een heel boodschappenmandje toch nog.
Zij zijn het volk wat in duisternis wandelt en geen Licht zien. En dat zeggen ze dan ook graag, dat het duister is. Dat schijnt een teken van echtheid te zijn. Zeer onbijbels allemaal. Laat je niet verleiden door die leer Loezje, want het lijkt allemaal heel echt en betrouwbaar maar het is het niet.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 05 okt 2004 23:12

jas schreef:
Race406 schreef:
jas schreef:

Het had met wedergeboorte en levendmaking te maken. Het fijne weet ik er niet meer van. Ik ben daar wel opgegroeid, maar niet geheel vrijwillig :mrgreen: dus sommige scheuringen zijn me ontgaan. :mrgreen: :mrgreen:

Blijkbaar even niet goed opgelet, Jas. :wink: 't Ging toch om het feit dat bij ds v.d. Berg de oproep tot bekering ontbrak? Hij is toen uit de GGiN gezet en enkele andere dominees zijn hem toen (wel vrijwillig) gevolgd.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 05 okt 2004 23:21

jas schreef:
Loezje schreef:Er wordt op refoweb ook vaak gezegd dat het evangelie niet wordt gepreekt in de GGiN, maar dat is niet waar. Nooit goed geluisterd waarschijnlijk... :?

Er wordt in de GGiN een evangelie gepreekt voor verslagenen van geest, maar die verslagenheid moeten ze wel zelf meenemen, en nog een paar dingen hoor, 't is een heel boodschappenmandje toch nog.
Zij zijn het volk wat in duisternis wandelt en geen Licht zien. En dat zeggen ze dan ook graag, dat het duister is. Dat schijnt een teken van echtheid te zijn. Zeer onbijbels allemaal. Laat je niet verleiden door die leer Loezje, want het lijkt allemaal heel echt en betrouwbaar maar het is het niet.

Jas, bedankt voor je waarschuwing, maar ik kan het nog steeds geen onbijbelse leer vinden... Hoe je bij het 'geen Licht zien' komt, begrijp ik ook niet, maar dat is zeker onbijbels, dat ben ik met je eens :wink: . Dat Licht is er wel degelijk.

Eigenlijk vind ik dat de GGiN een hele gemakkelijke leer heeft: een mens hoeft er zelf hélemaal niets aan te doen... 't is allemaal genade. Eenmaal had de mens de vrije keus en hij heeft de dood gekozen. Nu is er nog een God die door genade mensen zalig maakt. Er zijn enkele kerken / geloven waar de mens eerst nog zelf een keuze moet maken; soms zelfs de zaligheid moet verdienen... wat wordt er dàn een druk op een mens gelegd... Een mens die sinds de zondeval dood is...
Voor alle duidelijkheid: hiermee zeg ik niet dat een mens niet meer verantwoordelijk is of dat hij maar achterover kan leunen met de gedachte 'als ik uitverkoren ben hoef ik niks meer te doen en als ik niet uitverkoren ben kàn ik er niks meer aan doen'. De oproep tot bekering ligt er en dan kun je alleen maar bidden of de genade ook voor jou en mij mag zijn...

michel vh

Re: Uitverkiezende genade

Berichtdoor michel vh » 05 okt 2004 23:25

jas schreef:
michel vh schreef:Mijn beste medereizigers op reis naar de nimmereindigende eeuwigheid,

Met belangstelling en verbazing heb ik de diverse postings over dit onderwerp gelezen. Wat mij daarbij vooral opvalt is de invalshoek die door velen wordt gekozen. Veel postings zijn gebaseerd op een persoonlijke mening. Begrijpelijk, maar veel belangrijker is wat de Heilige Schrift over het 'aanbod van genade' ons te zeggen heeft. Het lijkt er op dat er twee zaken met elkaar verward worden, te weten: het Evangelie en de soevereine uitverkiezing.

De Here Jezus heeft bevolen het Evangelie te verkondigen aan alle creaturen, wat tot op de dag van vandaag gelukkig nog steeds mag gebeuren. De souvereine uitverkiezing echter is en blijft een eenzijdig Gods werk. Als deze uitverkiezing weg wordt genomen als peiler, dan is er geen reden om God te smeken om zijn uitverkiezende genade en dus zou iedereen zalig worden. Wie op dit laatste toch vertrouwt, zal ter ure van zijn sterven een vreselijk oordeel wachten!

Hoewel ik het geheel eens ben met de leer van de uitverkiezing, en ik ook je posting wel begrijp, heb ik wel een maar. Waar staat dat wij moeten smeken om uitverkiezende genade? Dan gaat het alleen om ons eigen hachje. Wij zouden beter bidden om het met God eens te mogen worden, dat we Zijn Recht lief mogen krijgen. Want in Zijn Recht wordt God namelijk verheerlijkt ongeacht of wij behouden worden of verloren gaan.

God is door de eeuwen heen nog immer Dezelfde gebleven. Een mens zal bij zijn/haar bekering door God de Vader eerst ontdenkt moeten aan zijn/haar hemelhoge schuld jegens Hem door de val in Adam (zonde, gerechtigheid en oordeel). Het is voor een onbekeerd mens onmogelijk om zich met Gods wegen te verenigen, laat staan om Zijn recht lief te krijgen. Daar zal toch echt eerst een Goddelijk Halt aan vooraf moeten gaan. Met te smeken om uitverkiezende genade heb ik dan ook bedoeld om van de Here af te smeken door Hem gearresteerd (lees:bekeerd) te mogen worden.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 okt 2004 08:28

michel vh schreef:
God is door de eeuwen heen nog immer Dezelfde gebleven. Een mens zal bij zijn/haar bekering door God de Vader eerst ontdenkt moeten aan zijn/haar hemelhoge schuld jegens Hem door de val in Adam (zonde, gerechtigheid en oordeel). Het is voor een onbekeerd mens onmogelijk om zich met Gods wegen te verenigen, laat staan om Zijn recht lief te krijgen. Daar zal toch echt eerst een Goddelijk Halt aan vooraf moeten gaan. Met te smeken om uitverkiezende genade heb ik dan ook bedoeld om van de Here af te smeken door Hem gearresteerd (lees:bekeerd) te mogen worden.

ik waardeer het bijzonder dat je het werk van God zo benadrukt, dat kan uiteraard nooit kwaad. maar ik krijg bij jouw uitleg wel een vicieuze-cirkel-idee.

je moet eerst bekeerd zijn om God's recht lief te krijgen, en daarom moet je smeken om bekeerd te mogen worden. maar waarom zou je smeken om iets waar je een hekel aan hebt (nl. God's recht)?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 09:12

Napoleon schreef:
michel vh schreef:

ik waardeer het bijzonder dat je het werk van God zo benadrukt, dat kan uiteraard nooit kwaad. maar ik krijg bij jouw uitleg wel een vicieuze-cirkel-idee.

je moet eerst bekeerd zijn om God's recht lief te krijgen, en daarom moet je smeken om bekeerd te mogen worden. maar waarom zou je smeken om iets waar je een hekel aan hebt (nl. God's recht)?

Beste Napoleon,

God eist dat aan zijn Heilig recht wordt voldaan. De Tien Geboden beginnen niet voor niets met: Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw verstand, geheel uw kracht enz.

Het is zonneklaar dat een mens in zijn doodsstaat nooit zal vragen om de Here lief te krijgen. Gods Wet eist echter wel onze bekering. Wij kunnen hooguit vragen of Hij, Die mildelijk geeft en niet verwijt, ons nog gedachtig wil zijn en ons Zijn Wegen wil leren!

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 09:14

Loezje schreef:
jas schreef:

Jas, bedankt voor je waarschuwing, maar ik kan het nog steeds geen onbijbelse leer vinden... Hoe je bij het 'geen Licht zien' komt, begrijp ik ook niet, maar dat is zeker onbijbels, dat ben ik met je eens :wink: . Dat Licht is er wel degelijk.

Eigenlijk vind ik dat de GGiN een hele gemakkelijke leer heeft: een mens hoeft er zelf hélemaal niets aan te doen... 't is allemaal genade. Eenmaal had de mens de vrije keus en hij heeft de dood gekozen. Nu is er nog een God die door genade mensen zalig maakt. Er zijn enkele kerken / geloven waar de mens eerst nog zelf een keuze moet maken; soms zelfs de zaligheid moet verdienen... wat wordt er dàn een druk op een mens gelegd... Een mens die sinds de zondeval dood is...
Voor alle duidelijkheid: hiermee zeg ik niet dat een mens niet meer verantwoordelijk is of dat hij maar achterover kan leunen met de gedachte 'als ik uitverkoren ben hoef ik niks meer te doen en als ik niet uitverkoren ben kàn ik er niks meer aan doen'. De oproep tot bekering ligt er en dan kun je alleen maar bidden of de genade ook voor jou en mij mag zijn...

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik in mijn onwetendheid na mijn eerste bezoek aan de GGiN ik gezegd heb: in die kerk kan niemand zalig worden. Door 's Heeren goedheid alleen heb ik moeten leren (helaas nog niet bevindelijk) dat het waar is wat word geschreven: Smal is de weg die tot de Godzaligheid is! Van onze kant is het alles verloren, maar pas als we na door God in het gemis te zijn gebracht, tot ruimte mogen komen, dan pas kunnen we oprecht getuigen: Here. We hebben u lief, omdat U ons eerst heeft liefgehad. Wij kunnen aan onze bekering (hoewel de eis wel daartoe oproept!) niets aan doen, anders zouden we zalig kunnen worden vanwege onze werken en dat laatste is ten ene male onmogelijk en volledig onbijbels. Nog even een opmerking over het Evangelie. Het Heilig Evangelie kan in onze doodstaat niet recht worden verstaan. Dit is uitsluitend voorbehouden aan zondaren die uit de vrijmachtige en souvereine genade Gods uit de duisternis worden getrokken tot Zijn wonderbaar licht. Hoewel wij zelf aan onze bekering niets toe of af kunnen doen, worden wij er toe opgeroepen om aan de eis der bekering te voldoen. Tegenstrijdig: zo lijkt het wel, maar bij God is immers niets onmogelijk. Juist waar de tegenstelling naar menselijke maatstaven bezien het grootst lijkt, komt God daar om uitkomst te bieden. Wij mogen, nee moeten, zo lang wij leven smeken om verlost te mogen worden uit de banden des doods. En hoewel Gods kinderen van eeuwigheid verkoren zijn, mogen wij toch geloven dat God op het (waarachtig) smeekgebed nog wonderen wil doen en uitkomst wil geven. Vraag het maar aan Gods kinderen. Zij zullen je een eerlijk antwoord geven. Zij zullen indien zij waarachtig bekeerd zijn, nooit bij zichzelf beginnen, maar je eerste vertellen wat God aan hun ziel deed ondervinden.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 09:23

caprice schreef:De mens wil veel te graag op de troon van God zitten en begint vaak met de uitverkiezing. Maar laten we eens aan de andere kant beginnen. De opdracht 'Bekeert U!'.
Doe het maar. Werk maar totdat je erbij neervalt. Des te eerder zal je er achter komen dat je het niet kunt en dat er een Ander nodig is. Een Borg voor je schuld en een Middelaar tussen God en je ziel.

De soevereine uitverkiezing Gods is geen muur, maar een poort...

Tenzij de Here ons zelf niet tegen komt, zal een mens tot zijn einde toe doorgaan in zijn zelfgekozen wegen, zonder er ooit achter te komen dat hij/zij het zelf niet kan en een Borg voor zijn/haar schuld nodig te hebben. De vrije en souvereine uitverkiezing des Heren was, is en blijft ten alle tijde een eenzijdig Godswerk! Het ware te wensen dat wij (inclusief mijzelf) Hem eens recht nodig kregen. Dan zouden wij ook weten welke ongelukkige en diepgevallen mensen wij in Adam zijn, de dood schuldig en zouden wij eerlijk belijden: wij zijn Uw gramschap dubbel waardig.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 06 okt 2004 09:25

Dit is de GG vs GGiN volgens de GGiN

KLIK HIER

Lees en laat uw mening horen.....
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 okt 2004 09:27

Gelukkig staan er beloften in de Bijbel. "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" - om er slechts één te noemen. "Klopt, en u zal opengedaan worden". Klamp je daar maar aan vast, liever dan te blijven steken in de onwil van de mens. Dat is een doodlopende weg. Maar er is een andere Weg. "Ik ben de Weg, de waarheid en het leven".
Laatst gewijzigd door SDG op 06 okt 2004 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 06 okt 2004 09:28

SDG schreef:Gelukkig staan er beloften in de Bijbel. "Die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen" - om er slechts één te noemen. Klopt, en u zal opengedaan worden. Klamp je daar maar aan vast!

Lees dat stuk van de GGiN eens. Je zal dus eerst 'komende' en 'kloppende' gemaakt moeten worden, dan pas kan die belofte aan je gepredikt worden.
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Terug naar “Archief”