Moderator: Moderafo's
Kaw schreef:Nee, maakt niets uit die uitverkiezing. God regelt dat voor mij. Ik hoef me er niet druk over te maken.
alex leusink schreef:Met jou valt niet te praten, geef jij mij een tekst uit de Bijbel dat de uitverkiezing niet belangrijk is.
alex leusink schreef:
In de uitverkiezing ligt wel de behoudenis van de Gemeente van Christus, dus ik kan me niet voorstellen dat er dan kinderen Gods zouden zijn die over de uitverkiezing een andere mening zouden hebben.
alex leusink schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Wow jas, zijn we het toch nog eens.Alleen zie ik dit niet als compromis, want een compromis heeft iets van een slap aftreksel waarbij beide partijen moeten inleveren. Terwijl bij deze oplossing beide partijen juist blijven staan (in tegendeel tot wanneer je het logisch sluitend wil krijgen).
Maar je bent het dus met me eens dat een andere mening over de uitverkiezing niet betekent dat iemand bewust de oudvaders verguist, dingen in z'n straatje past en een afvallige is?
Als iemand zich dat niet bewust is niet. Echter als iemand uit diepe eerbied en ontzag voor Gods majesteit, en onder biddende leiding van de Heilige Geest gaat onderzoeken, kan ik me niet voorstellen dat de persoon in kwestie tot een andere mening komt. Dit is echter alleen van belang m.b.t. het leerstuk van de preadestinatie zelf. Met betrekking tot het gevoel van kindschap (m.b.t. God) doet het er niet toe. Immers, de Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Men moet dan ook zijn bevestiging van het kindzijn niet zoeken in de preadestinatie, maar in datgene wat God Zelf door Zijn Geest en Woord tot Zijn uitverkorenen zegt, nl. "Wie de Zoon heeft, heeft het Leven, en wie de Zoon niet heeft, heeft het Leven niet".
In de uitverkiezing ligt wel de behoudenis van de Gemeente van Christus, dus ik kan me niet voorstellen dat er dan kinderen Gods zouden zijn die over de uitverkiezing een andere mening zouden hebben.
Bijvoorbeeld om 'voorgezien geloof en goede werken'? Nee, want de mens wil vanwege zijn natuur niet om niet zalig worden.
Marnix schreef:alex leusink schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Wow jas, zijn we het toch nog eens.Alleen zie ik dit niet als compromis, want een compromis heeft iets van een slap aftreksel waarbij beide partijen moeten inleveren. Terwijl bij deze oplossing beide partijen juist blijven staan (in tegendeel tot wanneer je het logisch sluitend wil krijgen).
Maar je bent het dus met me eens dat een andere mening over de uitverkiezing niet betekent dat iemand bewust de oudvaders verguist, dingen in z'n straatje past en een afvallige is?
Als iemand zich dat niet bewust is niet. Echter als iemand uit diepe eerbied en ontzag voor Gods majesteit, en onder biddende leiding van de Heilige Geest gaat onderzoeken, kan ik me niet voorstellen dat de persoon in kwestie tot een andere mening komt. Dit is echter alleen van belang m.b.t. het leerstuk van de preadestinatie zelf. Met betrekking tot het gevoel van kindschap (m.b.t. God) doet het er niet toe. Immers, de Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Men moet dan ook zijn bevestiging van het kindzijn niet zoeken in de preadestinatie, maar in datgene wat God Zelf door Zijn Geest en Woord tot Zijn uitverkorenen zegt, nl. "Wie de Zoon heeft, heeft het Leven, en wie de Zoon niet heeft, heeft het Leven niet".
Bijvoorbeeld om 'voorgezien geloof en goede werken'? Nee, want de mens wil vanwege zijn natuur niet om niet zalig worden.
De bijbel zegt dat je door geloof in Jezus Christus behouden wordt.... niet dat je leer over uitverkiezing geoordeeld wordt. Als een christen niet gelooft in uitverkiezing.... maar wel gelooft dat Jezus voor Hem is gestorven... Hoe kan iemand die in wel in de uitverkiezing gelooft dan zeggen: Hij komt er op deze manier niet? Hoe zou diegene kunnen geloven als hij niet uitverkozen zou zijn? Misschien gelooft hij niet in de uitverkiezing maar is hij wel uitverkozen.... anders zou hij toch niet kunnen geloven? Als ik Johannes 3:16 lees wordt zo iemand wel gered... ook als hij niet in de uitverkiezing gelooft. Watn hij gelooft wel in Christus als Zijn Verlosser.
alex leusink schreef:Luister goed, dan zal ik je nog een keer proberen uit te leggen hoe ik het zie:
Vanuit mijn overtuiging leert de zondaar die tot bekering komt Drie dingen kennen: De zonden en de verdorvenheid van zichzelf, De verlossing die er in Christus is en de noodzaak om vruchten voort te brengen.
Die zonden en verdorvenheid leiden ertoe dat hij niet zalig is, maar dehel verdiend heeft. Hier maakt hij kennis met God, Die redt hem van de rampzaligheid. Maar... had God deze mens niet uitverkoren van voor de grondlegging van de wereld, dan had hij niet gered kunnen worden!! Dus, geen uitverkiezing, geen geloof.
(t is echt niet volmaakt weergegeven, maar das ook zoooo moeilijk)
Parsifal schreef:Ooit las ik ergens (er is vast het een en ander op af te dingen) Arminianen kunnen best Christen zijn, ze kunnen alleen geen logisch consistente Christenen zijn.
Yael schreef:alex leusink schreef:Ik ga geen etiketten plakken op kerkverbanden of andere religieuze groeperingen, maar ik weet wel dat de uitverkiezing onmisbaar is in het kindschap van God.
ik heb een hele goede vriendin en die vult de uitverkiezing heel anders in dan dat in de tradionele kerken geleerd wordt. Maar daarmee hoef je haar kindschap van God waarvan ze kan getuigen niet in twijfel te trekken in mijn opinie.
jas schreef:Yael schreef:alex leusink schreef:Ik ga geen etiketten plakken op kerkverbanden of andere religieuze groeperingen, maar ik weet wel dat de uitverkiezing onmisbaar is in het kindschap van God.
ik heb een hele goede vriendin en die vult de uitverkiezing heel anders in dan dat in de tradionele kerken geleerd wordt. Maar daarmee hoef je haar kindschap van God waarvan ze kan getuigen niet in twijfel te trekken in mijn opinie.
Hey, ik heb ook zo'n vriendin, is nu mn vrouw. Toch niet dezelfde hoop ik?
marcel081276 schreef:mag ik even een heel mooi voorbeeld geven hoe het met mij gegaan is? ik ben oud.ger. opgevoed maar had God volledig de rug toegekeerd en ging me helemaal uitleven in de wereld. toen onmoete ik een meisje(mijn verloofde) die wel in God geloofde. ze vroeg of ik een keer meeging naar een samenkomst wat ik met alle haat tegen godsdienst toestemde. maar toen ging die voorganger over Jezus vertellen en in mijn hart ging het branden om ook Jezus te volgen, en om alle vuiligheid achter me te laten. toen hij een uitnodging deed om naar voren te komen en je over te geven aan God wilde ik ook bijna gaan maar de haat in me hart overwon de roep van de Heilige Geest, op dat moment koos ik dus tegen God
later is alles toch goed gekomen maak je niet bezorgt
ik wil alleen maar zeggen dat het tekstgedeelte wat kaw schrijft precies klopt, je kan nee zeggen tegen Gods roep, MAAR DOE HET ALSJEBLIEFT NIET!!!!!!!!!!!! wanneer je zijn stem hoord verhard je niet maar zeg JA tegen die roep
![]()
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten