Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 okt 2004 15:57

Het gaat me niet alleen om dit topic JacobH. Maar God zoals jij Hem al eerder hebt omschreven e.d. raakt mij niet. Daar kan ik niet in geloven.

Bookman, is het gek dat het me raakt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 okt 2004 15:58

Bookman schreef:maar dat mag je hier wel helemaal niet zeggen denk ik.

Wat is dat nou toch steeds voor zielig gedoe? Waarom toch elke keer die keuze voor de slachtofferrol?

Misschien zijn er idd mensen die het niet met je eens zijn. Maar laat ze dat dan lekker zelf melden. Spreek gewoon voor jezelf en niet voor een ander. Net zo goed als zij het recht hebben om dat te melden heb jij het recht jouw mening te geven.

Met klagen alleen breng je zelden een positieve verandering teweeg.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 okt 2004 16:18

kurtyo schreef:Het gaat me niet alleen om dit topic JacobH. Maar God zoals jij Hem al eerder hebt omschreven e.d. raakt mij niet. Daar kan ik niet in geloven.

ja ja kurt. jij creert een eigen god. Die vooral lief tegen jou moet zijn en bij jou zo ongeveer alles door de vingers moet zien.

ik weet het. Helaas zo'n god bestaat niet.

God heeft nu eenmaal de eigenschap dat Hij is wie Hij is. En niet maakbaar is door welk schepseltje dan ook.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 16:36

Bookman schreef:
parsifal schreef:
kurtyo schreef:Goed, ik heb de eerste twee pagina's gelezen en liep me zo op te vreten dat ik geen zin had om verder te lezen...

Een heerlijk lesje 'kerkgeschiedenis' en lesjes in dogma's, vastgeroeste, onbijbelse tradities.

Verhaaltjes over een verterend vuur en dergelijke, daar red je levens mee. Als God echt zo is, dan is hij voor mij geen liefde, dan geloof ik liever in een andere God dan die van jullie (Bookman, Caprice, JacobH, e.d.)

Soms moet je het met de God doen Die er is. Wat betreft de Waarheid is er weinig te kiezen. Waar ik trouwens moeite mee heb is de uitspraak "Buiten Christus is God een verterend vuur" Hij is dat ook in Christus. Lees eens wat er allemaal met Christus is gebeurd en lees eens hoe alles van de oude mens dood moet.

Van harte mee eens dat God ook in Christus een verterend Vuur is, maar dat mag je hier wel helemaal niet zeggen denk ik.

Eerst een niet-inhoudelijke reaktie... Je doet een beetje kinderachtig door nu achter elke zin die je plaatst te zeggen: Maar dat mag je hier vast niet zeggen... Hou daar alsjeblieft even mee op... je zegt het namelijk gewon en je weet ook best dat daar hier ruimte voor is. Of iedereen het met je eens is is een tweede, maar je zegt in een discussie toch niet alleen dingen waarin je het eens bent... je praat juist over verschillen en probeert bijbels de juiste weg te vinden.

Inhoudelijk gezien weet ik inderdaad niet of je kunt zeggen dat God ook in Christus een verterend vuur is... Als je in Hem gelooft hoef je daar in ieder geval niet bang voor te zijn. Het zijn 2 kanten van God: Hij is pure liefde.... maar ook een verterend vuur. Door de zondeval is Hij het laatste... en is de consequentie van de keuze tegen God dat Hij een verterend vuur is waar je aan bent overgeleverd. Waarom? In het paradijs lees je dat God en Adam samen wandelden in de avondkoelte.... Voor Adam was God toen geen verterend vuur... Maar na de zondeval werd God een verterend vuur... Omdat God zonde niet kan verdragen, niet kan aanzien... Daarom konden we toen God ook niet meer zien.

Door Jezus Christus ben je weer een kind van God. Zou God een verterend, een vernietigend vuur zijn voor Zijn kinderen? We doen zonde.... maar Jezus Chritus stierf voor onze zonde... God ziet ons dus als mensen zonder zonde... omdat die zonde aan het kruis hangt. Daarom geloof ik dat God geen verterend vuur voor me is... Maar voor mensen die van God niets willen weten is Hij dat wel...

Maar welke dwaalleer creeeren mensen? Ze doen onrecht aan het offer van Christus en aan de bijbeltekst dat we erfgenamen van God mogen zijn door dat offer. Ze maken Gods kinderen wijs dat hun Vader een hele kwade Vader is die brandt van woede naar Zijn kinderen... Ze preken hel en verdoemenis aan een kerk vol verloste mensen. Als mensen dat roepen hebben ze niet begrepen wat er door het offer van Jezus' is veranderd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 okt 2004 17:18

Dat klopt idd.De Heere is geen verterend vuur voor Zijn kinderen.Alleen denken sommigen daar al bij te horen door het geloof maar aan te nemen.Dat is een wezenlijk verschil met het reformatorische gedachtengoed!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 okt 2004 17:22

jacobH schreef:
kurtyo schreef:Het gaat me niet alleen om dit topic JacobH. Maar God zoals jij Hem al eerder hebt omschreven e.d. raakt mij niet. Daar kan ik niet in geloven.

ja ja kurt. jij creert een eigen god. Die vooral lief tegen jou moet zijn en bij jou zo ongeveer alles door de vingers moet zien.

God heeft nu eenmaal de eigenschap dat Hij is wie Hij is. En niet maakbaar is door welk schepseltje dan ook.

****** eens gauw op. Jij weet helemaal niets van mij, en al helemaal niets van mijn geloofsleven. Jij durft jezelf christen te noemen? Laat me niet lachen.

Ik creer geen eigen God, ik ben op zoek naar God. Hij moet niet lief zijn, wel eerlijk en rechtvaardig. Hij moet niet iets door de vingers zien... Waar basseer je dat nu weer op?

Ik hoef geen maakbaar godje....

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 okt 2004 17:27

In de Bijbel staat toch hoe God is Kurtyo? :wink:

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Re: Alles moet kapot....

Berichtdoor alex leusink » 05 okt 2004 17:29

Sabra schreef:
Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.
Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi

Bookman

Juist. Maar dat kan ook wederzijds.

Als ik de bijbel lees, dan lees ik niet over een uitverkiezing zoals die in verschillende dogma's staat verwoord. Ook lees ik niet over de verwerping, zoals jij die bedoelt.

Dan kun jij wel heel gefrustreerd worden, maar dat heeft geen zin. En wat is alles kapot maken. Als iets niet bijbels is, dan snap ik niet dat jij dat graag in stand wilt houden. Jij verkracht als het ware de boodschap van God. Hiermee doe je God onrecht aan en denk jij het beter te weten dan God zelf.

En over dat in de bijbel verdiepen, doe dat zelf eens.

Lees dan de Romeinenbrief maar eens, volgens mij heb ik dat al wel zo'n drie keer onder je aandacht gebracht.

Bovendien denk ik niet dat je moet zeggen dat het komt omdat de mensen tegenwoordig niet meer geloven wat de dominee zegt. Vroeger was daar een diepe overtuiging van, dat de gereformeerde leer de waarheid was. Tegenwoordig gaat men uit van een individuele geloofsbeleving, en daar schuilt het probleem. Het gaat er niet om wat we algemeen zouden moeten geloven, maar hoe jij interpreteert. Ook het gevoel is heel belangrijk tegenwoordig, alles wat 'goed' voelt wordt als van God aangezien, zonder te bedenken dat de mens 'arglistig' is.

Bookman, wees blij dat je nog kunt leven met zekerheden, die voor een deel van onze wereld nog staan als een huis. De wereld is verschrikkelijk onzeker, ze vliegen van hun geboorte naar hun dood, zonder stil te staan bij de zin van het leven. Maar ergens missen zij het houvast wat wij hebben: Dat wat ons bindt: De liefde, de belijdenissen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 okt 2004 17:46

parsifal schreef:
kurtyo schreef:Goed, ik heb de eerste twee pagina's gelezen en liep me zo op te vreten dat ik geen zin had om verder te lezen...

Een heerlijk lesje 'kerkgeschiedenis' en lesjes in dogma's, vastgeroeste, onbijbelse tradities.

Verhaaltjes over een verterend vuur en dergelijke, daar red je levens mee. Als God echt zo is, dan is hij voor mij geen liefde, dan geloof ik liever in een andere God dan die van jullie (Bookman, Caprice, JacobH, e.d.)

Soms moet je het met de God doen Die er is. Wat betreft de Waarheid is er weinig te kiezen. Waar ik trouwens moeite mee heb is de uitspraak "Buiten Christus is God een verterend vuur" Hij is dat ook in Christus. Lees eens wat er allemaal met Christus is gebeurd en lees eens hoe alles van de oude mens dood moet.

this net hoe je jezelf indentificeerd.

Er is dan geen verdoemis voor hen die in Christus Jezus zijn.

maar mischien goed om daar een nieuw topic over te starten.[/i]
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 okt 2004 18:20

Yael schreef:In de Bijbel staat toch hoe God is Kurtyo? :wink:

:S

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 okt 2004 18:47

Markie schreef:Dat klopt idd.De Heere is geen verterend vuur voor Zijn kinderen.Alleen denken sommigen daar al bij te horen door het geloof maar aan te nemen.Dat is een wezenlijk verschil met het reformatorische gedachtengoed!

hoor eens effe allemaal aub.

ik als zware refo vind dit toch een btje kort door de bocht. IEDEREEN IS SCHULDIG GOD AAN TE NEMEN!!

dat is net zo goed een reformatorische als een evangelische gedachte.

val elkaar nu gewoon aan op argumenten. Dat houdt het allemaal een stuk vriendelijker. Het oordelen over elkaars staat voor God komt ons niet toe. Dat is een zaak van God en de desbetreffende mens. Wel kan er gewaarschuwd worden voor drogredenen. Toon die dan aan, maar pak elkaar niet op flauwigheden.

Tjonge jacobh die zo'n rol vervult. En nog krijgtie op zijn dak van kurtyo. :?
Laatst gewijzigd door jacobH op 05 okt 2004 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 okt 2004 18:54

Hele wijze woorden JacobH , je haalt me de woorden uit de mond, maar ik had het niet zo recht voor z'n raap durven zeggen, AMEN !
Toppie!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 okt 2004 18:56

kurtyo schreef:
Yael schreef:In de Bijbel staat toch hoe God is Kurtyo? :wink:

:S

:mrgreen: kan je reactie wel begrijpen maar zo bedoelde ik het niet (als een dooddoener zeg maar. :wink: )
Johannes 3:16 zegt al heel veel lijkt me. maar goed ik heb iig geen pasklaar antwoord dus laat ik verder maar mn mond houden..

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 okt 2004 19:02

kurtyo schreef:
jacobH schreef:

Sodemieter eens gauw op. Jij weet helemaal niets van mij, en al helemaal niets van mijn geloofsleven. Jij durft jezelf christen te noemen? Laat me niet lachen.

Ik creer geen eigen God, ik ben op zoek naar God. Hij moet niet lief zijn, wel eerlijk en rechtvaardig. Hij moet niet iets door de vingers zien... Waar basseer je dat nu weer op?

Ik hoef geen maakbaar godje....

tuut tuut tuut. Doe eff flex man

ik weet wel iets van jou hoor. Ik heb regelmatig met je overhoop gelegen. :wink:

Tis wel vreemd dat wat je mij verwijt vervolgens zelf doet.

Maar goed ik ben blij dat je op zoek bent. Ga een goed gesprek aan met je ds. Je bent gezegent met die man weetje. Misschien wel meer dat je je zelf kan voorstellen.

En stel dat God nou niet aan jou criteria zou voldoen. Dan is het nog steeds God's eigen keuze. Waar nog steeds niemand wat tegen in te brengen zou hebben. Dat is nou ook met verkiezing en verwerping. Wie is het die God antwoord? Mag Hij zelf weten wat Hij met Zijn maaksel doet? MAar gelukkig is God eindeloos barmhartig. Zodat hij mij en jou wil zaligen.

Wil jij ook al? (op Zijn manier dan....)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 19:13

Markie schreef:Dat klopt idd.De Heere is geen verterend vuur voor Zijn kinderen.Alleen denken sommigen daar al bij te horen door het geloof maar aan te nemen.Dat is een wezenlijk verschil met het reformatorische gedachtengoed!

Wat moet er dan nog meer bij komen kijken?

Uitverkiezing? Nee... Geloven komt toch van God, dus het aannemen kan ik alleen als Hij me heeft uitverkozen?

Dankbaarheid? Ja, maar als je Jezus aanneemt als je verlosser kan dat ook niet anders... ben je niet dankbaar in je woorden en daden, dan kun je wel zeggen dat je Hem hebt aangenomen maar dan vraag ik me af of dat wel het geval is.

Ellendebesef? Als je Jezus echt aanneemt besef je dat je Hem nodig hebt en zonder Hem er heel slecht aan toe bent.

Wat, beste Markie, moet er dan nog bij komen om gered te worden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”