De doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 14:35

Sabra schreef:Sorry, maar jouw vergelijking slaat nergens op.

Jezus zegt dat als je gelooft en gedoopt wordt je behouden wordt, en als je niet gelooft je niet behouden zult worden. In deze laatste zin staat dus niet dat je als je niet gedoopt bent niet behouden zult worden.

[aanvulling]
Abraham werd om zijn geloof gerechtvaardigt. De moordenaar aan het kruis ook.
[/aanvulling]

Riska

Berichtdoor Riska » 04 okt 2004 17:42

Ik begrijp absoluut niet, waarover jullie nu aan het discussiëren zijn.

De Doop is een uiterlijk teken, en je laat een kind dopen of je laat jezelf dopen, omdat je gelooft.
Maar de Doop op zich is niet zaligmakend. Het is een teken dat wel tot grote troost kan zijn.

Er kwam een tijd dat wij als kinderen allemaal onze eigen weg zochten en mijn broer kwam terecht bij de Jehovah's Getuigen, doordat hij daar zijn verloofde vond. Hij kwam er al heel snel op terug, daar gaat het niet om.
Mijn vader maakte zich grote zorgen over hem.
"Maar", zei hij, "God laat hem niet los, dat weet ik zeker, want het teken van het Verbond staat onuitwisbaar, onvervreemdbaar op zijn voorhoofd.
En ik herinner God iedere dag aan die belofte, dat Hij niet loslaat het werk dat Zijn hand ooit begon"...
Nee, mijn vader dacht niet dat de Doop mijn broer zalig zou maken, behouden zou doen zijn. Maar hij dacht wél, en terecht volgens mij, dat hij blijvend bij God mocht pleiten, dat mijn broer zijn hart zou openen.

Wat ik geleerd heb is dit: In het geloof houden ouders hun kind ten Doop. Zij hebben op dat moment hun geloof beleden en gezegd dat zij ook dit kostbare kind aan God toevertrouwden. Daarmee kreeg dat kind een teken...
Opgroeiend en tot inzicht komend bevestigt het kind de doop, door Belijdenis van zijn/haar geloof te doen.

Maar in feite draait het dus om geloof en om niks anders.

Riska

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 18:02

Juist, en is het dus absoluut niet belangrijk wanneer en hoe je gedoopt wordt.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 04 okt 2004 21:43

Sabra schreef:Juist, en is het dus absoluut niet belangrijk wanneer en hoe je gedoopt wordt.

Wat betreft de doop:
Hand. 8:37: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd!

En geloof me, deze Moorman werd gedoopt niet besprenkeld.
Wat doen we met deze gegevens?

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 04 okt 2004 21:46

Nonsense!

Geloof doet behouden, maar wordt ook bewezen in gehoorzaamheid. Het geloof is een geschenk in het door G-d geopende hart, door de grond van het hart vruchtbaar te maken voor het zaad zijnde Het Woord. Indien iemand dan gelooft draagt hij vrucht door gehoorzaamheid. Eerste gehoorzaamheids daad waaruit het geloof zou moeten blijken is blijkbaar de doop. Dat in Markus het geloof en de doop eerst i.v.m. met behoudt in verband wordt gebracht en dan alleen nog van geloof wordt gesproken is logisch. Wie stap A en dan stap B moet zetten, maar vervolgens A niet zet, komt dan zeker niet meer aan B toe (wellicht een doordenkertje mensen/kinderen niet voor hun gelof te dopen).

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 04 okt 2004 21:48

Riska schreef:Voor mij is de doop het volgende:

.... Let wel: God sloot een verbond met Abraham - Abraham zelf deed niets, hij sliep... Dus is een verbond met God altijd eenzijdig - van God uit...

Riska, God sloot een verbond met Abraham en zijn natuurlijk zaad (lees Ge. 17). Toch niet met jouw?

"Hij gedenkt voor eeuwig aan Zijn verbond,
- het woord dat Hij gebood aan duizend geslachten -
dat Hij met Abraham sloot"... (Psalm 105: 8,9)

Lees Psalm 105 en Ge. 17 eens goed. Dan zie je dat dit verbond ging om de een beloofd land (Kanaan) en de grote van het nageslacht van Abraham. Wat heb jij daar aan?

In Jezus is het Nieuwe Verbond en dat geeft aan die afwassing van zonden een nog veel diepere betekenis...

Geweldig he Riska, laten we het maar bij dit verbond, wat op veel betere beloften stoelt (Hebr.8 ) houden en niet doen of we Israel geworden zijn!

We zijn geestelijke erfgenamen van Abraham zegt Galatenbrief, niet de letterlijke.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 04 okt 2004 21:51

Taytelbaum schreef:Nonsense!

Waatschijnlijk doel je op het item voor mijn post 8)

Shalom

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 04 okt 2004 22:16

HereIam schreef:
Taytelbaum schreef:Nonsense!

Waatschijnlijk doel je op het item voor mijn post 8)

Shalom

Inderdaad Here I am,

net te laat gepost w.s.

Sjalom oev'racha!

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 23:39

HereIam schreef:
Sabra schreef:Juist, en is het dus absoluut niet belangrijk wanneer en hoe je gedoopt wordt.

Wat betreft de doop:
Hand. 8:37: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd!

En geloof me, deze Moorman werd gedoopt niet besprenkeld.
Wat doen we met deze gegevens?

Volwassenen die tot geloof komen mogen wat bij betreft sowieso echt gedoopt worden... Maar ja, veel kerken vinden het wat lastig om een bassin in de kerk te zetten...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 okt 2004 06:50

Volwassenen die tot geloof komen mogen wat bij betreft sowieso echt gedoopt worden... Maar ja, veel kerken vinden het wat lastig om een bassin in de kerk te zetten...

Terwijl juist de DOOP het teken is van sterven en opstaan in Christus. Ondergaan in watergraf en opstaan. Dan ga je toch niet deze Bijbelse notie aan je laars lappen door te besprenkelen? Ik begrijp dat soort dingen niet.
We houden het avondmaal toch ook niet bijv. met cola en chips?
(al zijn er wel veel kerken die het avondmaal houden met gezuurde broden: zuur= teken van de zonde. Lijkt me ook niet naar Bijbelsvoorschrift, maar dat terzijde)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 11:08

Helemaal met je eens hoor, ik ben groot voorstander zijn van doop door onderdompeling.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 okt 2004 11:13

In de bijbel staat nergens vermeldt hoe en wanneer gedoopt moet worden. Ik vind het dus opmerkelijk dat jij anders beweert, HereIam.

Misschien moet jij de griekse vertaling er eens op na slaan.

In de bijbel worden de volgende Griekse woorden gebruikt:

Rantizo; besprenkeling, als methode voor reiniging of afwassen van zonden.
Psalm 51:9a, Ezechiël 36:25-27, Marcus 7:4a, Hebreeën 9:19-23, Hebreeën 10:22

Baptizo, nipto of pluno, apolouo; uitgieten of wassen, als methode voor reiniging of afwassing van zonden.
Lucas 5:2, Openbaring 7:14, Johannes 3:5, Handelingen 22:16
Met als opmerking dat baptizo verschillende betekenissen heeft: dippen, indopen, onderdompelen, wassen en overweldigen. De juiste betekenis is uit het verband op te maken.

Vroege afbeeldingen van een christelijke doop in de catacomben van Rome geven twee mensen weer die tot hun enkels in het water staan. De een giet water uit over de ander.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 13:27

Hm... tja je leest dat Johannes doopte door onderdompeling... verder lees je er niks over in de bijbel... bij mijn weten....

Ik denk ook niet dat het ontzettend belangrijk is...

Toch ben ik wel voorstander van doop door onderdompeling.... De doop is een teken en symboliseert het sterven en opstaan met Christus... In de doop door onderdompeling komt dat beeld veel mooier naar voren...

joepie

Berichtdoor joepie » 05 okt 2004 16:04

HereIam schreef:Riska, God sloot een verbond met Abraham en zijn natuurlijk zaad (lees Ge. 17). Toch niet met jouw?

Met meer dan zijn zaad! Lees maar:
12 Wie acht dagen oud is, zal bij u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: zowel wie in uw huis geboren is, als wie van enige vreemdeling voor geld is gekocht, doch niet van uw nageslacht is. 13 Wie in uw huis geboren is en wie door u voor geld gekocht is, moet voorzeker besneden worden; zo zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 16:38

Ik stam bij mijn weten niet van Abraham af hoor... :)

Maar ik val dan ook niet onder het oude verbond maar onder het nieuwe ;)

Terug naar “Archief”