Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 17:57

Yael schreef:
Kaw schreef:
Om mijn schoonouders geen pijn te doen gaan wij nog vaak naar Hakvoort. Ik heb inderdaad eens met hem willen praten, maar hij wees me dus de deur. Ik ga het niet nog eens proberen. We hoppen ook regelmatig in de HHK van Genemuiden. Ds den Ouden is misschien ook niet alles, maar ik mag hem echt om zijn oprechtheid.

schrijf hem eens een brief :wink: (misschien krijg je antwoord terug maar hoop er niet op :wink: )

maar ik kan wel begrijpen dat je na zo'n negatieve ervaring niet zo snel weer bij hem aanklopt. ga je wel naar de catechisatie in genemuiden? dan zou je hem daarna even aan kunnen spreken dat deed ik ook soms weleens.

De catechisatie daar is een monoloog. Zelfs het ultraconservatieve zusje van mijn vriendin wil daar niet meer heen. Verwacht niet dat je daar vragen kunt stellen.

En een brief? Wie ben ik dat ik denk dat ik hem kan veranderen? Hij is zo onveranderlijk dat hij min of meer uit de CGK moest stappen, of niet?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 18:09

veranderen hoeft niet, maar dat hij wel weet hoe jij erover denkt :wink:
yeppo hij is opgestapt bij ons na een pijnlijke scheuringskwestie.

Hmm ja dat klopt wel van de catechisatie, mijn broer was iemand die vaak vragen stelde, ook twee andere jongens deden dat vaak, kritische vragen stellen.
tjaa gewoon in een persoonlijk gesprek is het een geschikte man om mee te praten... als je vragen hebt zeg maar, hoe dat zit als je een discussie wil aangaan met dat hij er naast zit weet ik niet hij reageert :mrgreen:
pas maar op dat je niet onder censuur gezet wordt. :mrgreen:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 okt 2004 18:14

Yael schreef:veranderen hoeft niet, maar dat hij wel weet hoe jij erover denkt :wink:
yeppo hij is opgestapt bij ons na een pijnlijke scheuringskwestie.

Hmm ja dat klopt wel van de catechisatie, mijn broer was iemand die vaak vragen stelde, ook twee andere jongens deden dat vaak, kritische vragen stellen.
tjaa gewoon in een persoonlijk gesprek is het een geschikte man om mee te praten... als je vragen hebt zeg maar, hoe dat zit als je een discussie wil aangaan met dat hij er naast zit weet ik niet hij reageert :mrgreen:

Misschien een paar oudvaders aanhalen die allang "weg" zijn? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: In de hoop dat de discussie verstomt.
Als hij de discussie af wil houden omdat hij denkt dat hij het beter weet, herinner hem dan eens aan Psalm 8:3, hier staat: "Uit den mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest". En als je dan stelt dat je een kind bent van je ouders en een kind in het geloof, dan moet hij wel de discussie aangaan, en van je willen leren, toch..? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 18:31

Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:De Saambinderbroertjes zoals Moerkerken en de Wit, maar ook Hakvoort, Blok, Beens en vast nog een boel mensen hebben inmiddels een volkomen hypercalvinistische kijk op de zaken, dus toenadering lijkt me geen probleem meer.
Daarnaast heb je nog luizen in de pels zoals Vreugdenhill, Harinck, v.d. Net en misschien ook wel Meeuse. Tis wachten totdat het curratorium zulk volk eruit gefiltert heeft.

Wat is dat nu voor gedachtegang. :|

Vertel me wat er fout aan is?

Allereerst dat je hier namen van mensen die je misschien niet eens kent of gehoord hebt zomaar in het openbaar een stempel opplakt. Degenen die je bericht lazen vormen zich ongemerkt een vooroordeel tegen deze predikanten. Ik kan erover meepraten, want ik merkte dat ik een tijd terug minder van Moerkerken moest hebben. Totdat ik een preek van hem hoorde. Zo'n man wordt gewoon in een kwaad daglicht gezet en dat is niet terecht.
Stel dat je ze wel kende en/of gehoord had, meer dan één keer. Dan is het nog niet geoorloofd om lasterpraat over knechten van God te verkondigen.
Ten tweede worden in je bericht de predikanten in twee (uiterste) kampen verdeeld en tegen elkaar opgezet.
Ten derde ga je er bijna automatisch vanuit dat behalve genoemde namen van predikanten die niet in jouw straatje passen er 'vast nog wel een heleboel van zijn.'
Ten vierde probeer je een verkeerde indruk van het curatorium te brengen alsof het een vergadering is waar de paus en zijn trawanten wel eens eventjes zullen bepalen welke bisschoppen er toegelaten worden, terwijl juist in diepe afhankelijkheid van God een beslissing genomen wordt.
En ik vraag me eigenlijk ook af hoe het curatorium van tevoren al kan weten hoe iemand zal gaan preken?

Kaw schreef:
caprice schreef:Welke Blok bedoel je trouwens? P. of L.?

Blokuur Blok, volgens mij uit Nunspeet. Ken z'n voorletter niet.

L. Blok is predikant te Ermelo terwijl P. Blok (84 jaar oud) met emeritaat is, maar nog wel preekt. Hij woont in Lunteren.

Als een predikant het woord zonde tegenwoordig in de mond neemt is het gelijk een prediker van hel en verdoemenis. Dat zei iemand ook die onder de prediking van ds. W.C. Lamain kwam, al jaren. 'Altijd maar hel en verdoemenis', zei hij, maar toen God hem stilzette kwam hij erachter dat hij al die jaren selectief had geluisterd. Heel gespitst op het ene en afwerend op de evangelieprediking, onbewust.

Het steekt mij dan ook dat je predikanten die een eerlijk schriftuurlijke prediking hebben van ellende-verlossing-dankbaarheid betitelt al hel-en-verdoemenis-dominees.

Hoe vaak heb je trouwens al in de Gereformeerde Gemeenten onder de bediening des Woords mogen verkeren?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 18:52

caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:De Saambinderbroertjes zoals Moerkerken en de Wit, maar ook Hakvoort, Blok, Beens en vast nog een boel mensen hebben inmiddels een volkomen hypercalvinistische kijk op de zaken, dus toenadering lijkt me geen probleem meer.
Daarnaast heb je nog luizen in de pels zoals Vreugdenhill, Harinck, v.d. Net en misschien ook wel Meeuse. Tis wachten totdat het curratorium zulk volk eruit gefiltert heeft.

Wat is dat nu voor gedachtegang. :|

Vertel me wat er fout aan is?

Allereerst dat je hier namen van mensen die je misschien niet eens kent of gehoord hebt zomaar in het openbaar een stempel opplakt. Degenen die je bericht lazen vormen zich ongemerkt een vooroordeel tegen deze predikanten. Ik kan erover meepraten, want ik merkte dat ik een tijd terug minder van Moerkerken moest hebben. Totdat ik een preek van hem hoorde. Zo'n man wordt gewoon in een kwaad daglicht gezet en dat is niet terecht.

Jij hebt een vooroordeel over een vooroordeel. :mrgreen: Jij gaat er vanuit dat ik klakkeloos mensen kan beinvloeden.

Ik heb twee boeken van hem gelezen en lees braaf elke saambinder. Als hij anders preekt, nou fijn, maar dan is hij niet consequent in de saambinder en in zijn boeken.

caprice schreef:Ten tweede worden in je bericht de predikanten in twee (uiterste) kampen verdeeld en tegen elkaar opgezet.

Daar heb je gelijk in. De predikanten doen het zelf ook. Blok tegen Vreugdenhil, en andersom. Ik heb Meeuse ook wel eens een veeg horen geven. En wat dacht je van Hakvoort. Ze noemen misschien niet altijd namen, maar zorgen er wel voor dat iedereen in de kerk weet wat de dominee bedoelt.

caprice schreef:Ten derde ga je er bijna automatisch vanuit dat behalve genoemde namen van predikanten die niet in jouw straatje passen er 'vast nog wel een heleboel van zijn.'

Ik ken niet iedere dominee. Niet van het 1ne kamp en niet van het andere kamp.

caprice schreef:Ten vierde probeer je een verkeerde indruk van het curatorium te brengen alsof het een vergadering is waar de paus en zijn trawanten wel eens eventjes zullen bepalen welke bisschoppen er toegelaten worden, terwijl juist in diepe afhankelijkheid van God een beslissing genomen wordt.
En ik vraag me eigenlijk ook af hoe het curatorium van tevoren al kan weten hoe iemand zal gaan preken?

Daar worden niet alleen vragen gestelt over je bekering en je roeping, maar ook hoe je over bepaalde dogma's denkt. Tezamen denk ik dat ze een heel goed beeld hebben hoe een dominee gaat preken. Ook door de opleiding worden de predikanten gevormt. Sorry hoor maar je moet wel blind zijn om niet te zien dat er alleen een bepaald slag volk door de keuring heen komen. (No offence tot hun oprechtheid hoor!)

caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:Welke Blok bedoel je trouwens? P. of L.?

Blokuur Blok, volgens mij uit Nunspeet. Ken z'n voorletter niet.

L. Blok is predikant te Ermelo terwijl P. Blok (84 jaar oud) met emeritaat is, maar nog wel preekt. Hij woont in Lunteren.

Als een predikant het woord zonde tegenwoordig in de mond neemt is het gelijk een prediker van hel en verdoemenis. Dat zei iemand ook die onder de prediking van ds. W.C. Lamain kwam, al jaren. 'Altijd maar hel en verdoemenis', zei hij, maar toen God hem stilzette kwam hij erachter dat hij al die jaren selectief had geluisterd. Heel gespitst op het ene en afwerend op de evangelieprediking, onbewust.

Het steekt mij dan ook dat je predikanten die een eerlijk schriftuurlijke prediking hebben van ellende-verlossing-dankbaarheid betitelt al hel-en-verdoemenis-dominees.

Het doet mij pijn (maar dat zal wel wederzijds zijn) dat jij mij betiteld als vijand van de rechte prediking. De hel-en-verdoemenis dominees die zeggen dat ze ellende-verlossing en dankbaarheid preken, komen nooit verder dan de eis van ellendekennis en een opsomming van kenmerken van de ware gelovige.
Das geen evangelie Caprice. Het evangelie is
1. laten zien dat je een zondaar bent.
2. Laten zien dat Christus er is en dat je die nodig hebt.
3. Laten zien dat Christus ook jou verlosser wil zijn en je aansporen om tot Hem te gaan met je zonden. En God danken dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft.

caprice schreef:Hoe vaak heb je trouwens al in de Gereformeerde Gemeenten onder de bediening des Woords mogen verkeren?

2,5 jaar * 26 weken * 2 preken = 130 preken.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 okt 2004 08:50

Ben een tijdje weggeweest van Refoweb, maar kan het toch ff weer niet nalaten om hier te reageren.

1) Ook ik heb gehoord van de verhalen dat in de GGiN mensen openlijk wordt gezegd dat ze niet bekeerd kunnen zijn. Heb dit uit eerste hand: een dochter, die mij vertelde dat haar pa aan het avondmaal was gegaan. Vervolgens de kerkenraad op de stoep. Betoog? "Meneer, u rijdt nog paard, dus die bekering kan niet echt zijn. Gods ware volk doet zulke dingen niet meer".

Bij zo'n kerk wil ik me nooit, maar dan ook nooit aansluiten!

2) Ik ben laatsts naar de GGiN buiten verband geweest, een doopdienst bij dominee Wink. Daar wordt letterlijk gezegd: "Als er nog 1 kind uitverkoren is, dan mogen we blij zijn " (er werden 10 kinderen gedoopt.....). Verder was de preek echt heel erg, ik was perplex.

Lijkt me duidelijk dat ik ook geen behoefte heb om met hun verder te gaan.

3) Ja, er zijn verschillen in de GG, maar je moet ze ook niet overdrijven en teveel willen zien. Ik ben ook vaak (te) kritisch, zelfs zo dat ik Van Eckeveld ook in het rijtje van Moerkerken etc. had geplaatst. Totdat hij een maand geleden onverwacht bij ons preekte. Een schitterende preek en mijn vooroordelen verdwenen gelukkig als sneeuw voor de zon. Ik ga er dan ook maar van uit dat dominee Moerkerken ook mooi kan preken. Ik heb namelijk geen zin in ruzie enzo....

Al heb ik wel degelijk mijn voorkeuren en kan ik ook niet goed tegen preken die meer gaan over de beleving van Gods volk dan dat het een stuk uit de Bijbel goed wordt behandeld.

Zolang ik nog elke zondag onder het gehoor van dominee van der Net mag zitten, houd ik het prima uit in de GG. Maar ik blijf wel GG onder de voorwaarde dat dominees als van der Net en Vreugdenhil evenzo geaccepteerd worden als een Mouw en een Moerkerken. Is dat niet langer zo, dan weet ik niet of ik nog langer GG wil zijn.....
Geen commentaar

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 05 okt 2004 11:02

Kom op zeg, loop geen individuele dingen te veralgemeniseren. En neem niet altijd alles klakkeloos aan! :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 okt 2004 11:31

Pieter Bel schreef:Kom op zeg, loop geen individuele dingen te veralgemeniseren. En neem niet altijd alles klakkeloos aan! :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Ik neem ff aan dat je het tegen mij hebt, maar ga je toch ff vragen om dit toe te lichten? Waaruit blijkt dat ik alles klakkeloos aanneem? En wat wordt bedoeld met "individuele dingen algemeniseren"? Je bedoelt dat geval met avondmaal en paardrijden? Ik algemeniseer zeker niet, het komt helaas maar al te vaak voor.

En omdat dit zo vaak voorkomt, kun je er wel je conclusies uittrekken.....
Geen commentaar

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 11:54

Motormuis schreef:
Pieter Bel schreef:Kom op zeg, loop geen individuele dingen te veralgemeniseren. En neem niet altijd alles klakkeloos aan! :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Ik neem ff aan dat je het tegen mij hebt, maar ga je toch ff vragen om dit toe te lichten? Waaruit blijkt dat ik alles klakkeloos aanneem? En wat wordt bedoeld met "individuele dingen algemeniseren"? Je bedoelt dat geval met avondmaal en paardrijden? Ik algemeniseer zeker niet, het komt helaas maar al te vaak voor.

Tja, ik vind toch ook dat je met een paard niet aan het avondmaal kunt komen. Straks komen ze op een olifant, dan is het einde helemaal zoek.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 okt 2004 12:00

jas schreef:
Motormuis schreef:

Tja, ik vind toch ook dat je met een paard niet aan het avondmaal kunt komen. Straks komen ze op een olifant, dan is het einde helemaal zoek.

ik kan om veel dingen lachen, maar om op deze manier om te gaan met de heilige tafel van God, vind ik niet handig. Of ga je ook nog serieus reageren?
Geen commentaar

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 okt 2004 12:12

Motormuis schreef:
Al heb ik wel degelijk mijn voorkeuren en kan ik ook niet goed tegen preken die meer gaan over de beleving van Gods volk dan dat het een stuk uit de Bijbel goed wordt behandeld.

Zolang ik nog elke zondag onder het gehoor van dominee van der Net mag zitten, houd ik het prima uit in de GG. Maar ik blijf wel GG onder de voorwaarde dat dominees als van der Net en Vreugdenhil evenzo geaccepteerd worden als een Mouw en een Moerkerken. Is dat niet langer zo, dan weet ik niet of ik nog langer GG wil zijn.....

Mee eens Motormuis, ik heb ook weleens mijn persoonlijke voorkeur op
dit web geplaatst maar het is beter dat niet tedoen.
Maar Motormuis wees over een ding niet bezorgt op dit web worden
ds. v/d Net en Vreugdenhil eerder geaccepteerd als ds. Mouw en Moerkerken,
jammer genoeg! :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 12:12

Jas schreef:Tja, ik vind toch ook dat je met een paard niet aan het avondmaal kunt komen. Straks komen ze op een olifant, dan is het einde helemaal zoek.

Motormuis schreef:ik kan om veel dingen lachen, maar om op deze manier om te gaan met de heilige tafel van God, vind ik niet handig. Of ga je ook nog serieus reageren?

Ik spot niet met het avondmaal als instelling van God hoor. Trouwens, zoveel heiligs zie ik er niet meer aan. Wel veel schijnheiligs. Overigens best interessant of een paard ontheiligend zou zijn. Wel eens over nagedacht dat er ook dieren in de ark zaten?

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 okt 2004 12:17

jas schreef:
Jas schreef:Tja, ik vind toch ook dat je met een paard niet aan het avondmaal kunt komen. Straks komen ze op een olifant, dan is het einde helemaal zoek.

Motormuis schreef:ik kan om veel dingen lachen, maar om op deze manier om te gaan met de heilige tafel van God, vind ik niet handig. Of ga je ook nog serieus reageren?

Ik spot niet met het avondmaal als instelling van God hoor. Trouwens, zoveel heiligs zie ik er niet meer aan. Wel veel schijnheiligs. Overigens best interessant of een paard ontheiligend zou zijn. Wel eens over nagedacht dat er ook dieren in de ark zaten?

Wat een zinloze reactie!!!!!!
Laten we maar snel terug gaan naar het onderwerp :!:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 okt 2004 12:17

Trouwens, kent hier iemand ds. Radeztky?

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 05 okt 2004 12:19

Motormuis schreef:

Komt zo vaak voor.... Ik weet heel zeker, omdat ik toevallig dooplid ben van de GGiN dat dit heus niet zo vaak voorkomt als hier wordt verteld.
Dat bedoel ik met individuele dingen algemeniseren. Alleen 1 kant van de zaak willen zien.

Terug naar “Archief”