Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 okt 2004 17:42

Kaw schreef:Bookman, je bent gewoon vedrietig... Ga lekker een nachtje slapen. Morgen schijnt de zon weer! (In je hoofd, want morgen regent het volgens mij... ;) )

Die muur die jij ervaart, dat ken ik heel goed. Heel frustrerend.

Dank je. Ga ik zeker doen. Fijn dat er tenminste iemand is die het begrijpt.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 17:53

Bookman, ik moet je helaas gelijk geven. Ik ben inmiddels een paar keer de confrontatie aangegaan. Het viel me tegen hier zo'n remonstrantse geest tegen te komen.
Ben nu sinds kort hier aanwezig, maar het valt me echt tegen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 17:54

Bookman schreef:
jacobH schreef:ik denk dat bookie bedoelt dat het helemaal geen kwestie zou moeten zijn op een refoweb.

helaas is dat het wel.

ik vind dat ook jammer. Ook jij walst wel erg makkelijk over bijvoorbeeld de romeinen brief heen bijvoorbeeld.

Juist. Je moet je hier uren zitten verdedigen om mensen die zich reformatorisch noemen te proberen overtuigen van zaken als uitverkiezingenz. Het staat zwart op wit in de Schrift. En trouwens ik stop daar ook mee. Ze hebben Mozes en de profeten. Dat God liefde is weet ik, maar ik weet ook dat Hij rechtvaardig is. Moet je eens lezen wat Hij Jezus heeft laten aandoen om de zonden der UITVERKORENEN.
O, nee er zijn geen uitverkorenen, sorry. Op refoweb gaat iedereen naar de hemel.
Dat was ik even vergeten.

Volgens mij gaan de discussies hier altijd over interpretaties van de bijbel hoor, de dingen die jij noemt staan niet zo zwart op wit in de bijbel.

Volgens mij is het probleem gewoon dat je er niet tegen kunt dat mensen een andere visie hebben dan jij, een beetje relativerend vermogen zou handig zijn.

Overigens hebben het soort kinderachtige insinuaties zoals nu ook aan het einde van je bericht ook geen positief effect op een normale, open discussiesfeer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 okt 2004 18:15

ik zou me wijselijk stil kunnen houden.. maar ik denk dat het niet wijs is. Ik wil ff inhoudelijk terug komen op je reactie.

Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.

Jammer dat je dit zo moet verwoorden. Als je nou zou zeggen dat je het jammer vindt dat niet alle mensen hier op refoweb standaard de 3 of weet ik hoeveel formulieren onderschrijven.. oke, dan kunnen we je begrijpen.

1 En Hij zeide tot de discipelen: Het kan niet wezen, dat er geen ergernissen komen; doch wee hem, door welken zij komen;
2 Het zoude hem nuttiger zijn, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.
3 Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem.
4 En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert, zeggende: Het is mij leed; zo zult gij het hem vergeven.

Jezus zegt, dat jij je niet moet ergeren! ergeren is iets verkeerts. je kan verdriet hebben om iets. Ergeren ontstaat uit ons eigen ik. (dat ook wel te zien is aan je hoeveelheid "ik's" die je begruikt hebt in je stukje). Ik lees nergens bij jou dat bij jou Gods belang op het spel staat. Nee je zou graag willen dat iedereen standaard jou leer onderschrijft, want ja... jij onderschrijft wel de 3 formulieren van eenigheid. Ik hoop echt dat iedereen hier op refoweb God mag leren kennen in zijn volheid, (misschien op de manier van jou formulieren).

Ik haat dit, en wil dit even kwijt.
Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen.

Wat gaat er kapot...

Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God IS liefde.
Waarom, moeten mensen zo diep graven in de boekhouding van God, waarom denken mensen wel ff te kunnen uitleggen dat God ons te voren heeft verkoren (van eeuwigheid tot eeuwigheid toch?).

De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.

Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi

Gelukkig ken jij God in zijn volle glorie, wijsheid en macht. Jij weet en geloof vast dat God jou volledig in zijn schoonheid is verschenen. Jij weet zeker dat God jou alles heeft geleerd uit de bijbel. Jij kan alle dingen die in de dortse leerregels, NGB, HC staan vlekkeloos onderbouwen op grond van Gods gesproken woord. Maar je vergeet dat God zichzelf steeds meer wil laten zien aan jou. Mischien moet je je eerst maar eens vernederen voor God, want wie zich vernederen zal voor God zal door Hem verhoogd worden.

Bookman
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 18:15

Weet je wat ik jammer vind? Dat je niet gewoon in de bijbel mag lezen en kijken wat je daar uit leert.... Er zijn namelijk altijd mensen die de bijbel iets anders uitleggen en vervolgens gaan roepen dat je een remonstrant bent en een heiden en zo...

Sorry maar als ik tegen een bepaald gedeelte van de reformatorische leer inga doe ik dat niet om er tegenaan te schoppen... maar omdat ik in de bijbel iets anders heb gelezen. Jammer dat je me gelijk voor vanalles uitmaakt omdat ik niet helemaal JOU leer aanhang.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 okt 2004 18:17

PeterD schreef:Bookman, ik moet je helaas gelijk geven. Ik ben inmiddels een paar keer de confrontatie aangegaan. Het viel me tegen hier zo'n remonstrantse geest tegen te komen.

voor jullie de heerlijke taak om ons te onderwijzen wie God is voor jullie!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 18:56

hijwel schreef:
PeterD schreef:Bookman, ik moet je helaas gelijk geven. Ik ben inmiddels een paar keer de confrontatie aangegaan. Het viel me tegen hier zo'n remonstrantse geest tegen te komen.

voor jullie de heerlijke taak om ons te onderwijzen wie God is voor jullie!
geesten? huh

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 19:08

Klaas schreef:We leven in een tijd waarin zaken niet meer op gezag worden aangenomen.

Waar blijven we als we Gods Woord niet meer erkennen als Gods gezag waar we ons aan te onderwerpen hebben?

Dit antwoord is ook mijn deel.
Laatst gewijzigd door caprice op 04 okt 2004 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 19:18

joris schreef:geesten? huh

Ja, en je begrijpt best wat ik bedoel.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 19:27

PeterD schreef:Ben nu sinds kort hier aanwezig, maar het valt me echt tegen!

Hoe bedoel je dat, dat het je tegenvalt? Bedoel je tegenvallen in de zin dat de realiteit hier niet aansluit bij je verwachting / hoop? Of bedoel je dat het je tegenvalt van de bezoekers of van de medewerkers van de site? Verwijt je de bezoekers of de gastheren iets?

Caprice schreef:Waar blijven we als Gods Woord niet meer erkennen als Gods gezag waar we ons aan te onderwerpen hebben?

Ik bedoelde uiteraard het gezag van andere mensen. Dat de bijbel Gods Woord is wordt volgens mij door de overgrote meerderheid wel erkend.

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas op 04 okt 2004 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 okt 2004 19:27

Bookie,

ik zou het maar laten rusten. Ik heb het ook honderden malen geprobeerd. Het enige wat ik bereikt heb bij de meesten was dat ik een bijbeltekst smijter was. Nu word jouw weer verweten dat juist niet te zijn. Zo kunnen we wel door gaan. Het is en blijft een puur theologische discussie. Gelukkig hangt de zaligheid m.i. niet af van het feit of God heeft voorzien of het niet heeft voorzien.(whitefield) Ik weet het de conclucies die mensen trekken zijn om angstig van te worden. Dat is waar, en daarom begrijp ik je frustratie.

Maar vergeet niet dat rechthebbend zijn niet alleen een eigenschap is van remonstranten, maar ook van contra remonstranten.

Een ieder zal moeten willen inzien dat hij/zij zelf nooit zal kunnen opklimmen tot God. Dat God een verterend vuur is voordegene die hebben gezondigt. Maar dat Christus is gestorven voor diegene die geloven dat Zijn bloed reinigt van Alle zonden. En ja hij bidt alleen voordegene die Hem van Zijn vader zijn gegeven.
Maar hier zitten we dan ook gelijk bij het dillema, niemand weet van zijn uitverkiezing todat God hem dat bekend maakt. En gelukkig weten we ook dat Hij geen bidder laat staan. Nooit zal dat gebeuren. EN hoewel ik er zeer diep van overtuigt ben dat God verkiest van eeuwigheid! bidt ik regelmatig of God mij in Zijn boek wil schrijven ook al is dat tegenstrijdig met de theologie die ik aanhang. Ik hoop dat jullie dat kunnen vatten.

Klaas,

ik kon niet zo snel vinden waar jij het over de romeinen brief had. Maar goed we gaan dan een discussie over doen die wel al velen malen hebben gevoerd en waar we nooit zijn uitgekomen.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 19:35

JacobH schreef:ik kon niet zo snel vinden waar jij het over de romeinen brief had.

Bedoel je misschien de discussie met Jas over de vraag of God wil dat iedereen zalig wordt?

JacobH schreef:Maar goed we gaan dan een discussie over doen die wel al velen malen hebben gevoerd en waar we nooit zijn uitgekomen.

Op zich zijn discussie over heel specifieke tekstgedeelten nog wel redelijk te voeren. Als je het heel breed trekt (wel of geen uitverkiezing b.v.) kom je er niet uit.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 19:41

Klaas, waar ik op doelde was dat het me tegen valt hier zo ontzettend veel mensen tegen te komen die zo makkelijk denken de zaligheid te kunnen verdienen.

Het is geen verdienste, wij zijn van onszelf onbekwaam tot enig goed, dus al helemaal niet Jezus aannemen, of zelf tot Jezus gaan. Dat is er echt niet bij! Hij moet ons trekken! Hij zal ons moeten trekken, want van onszelf gaan we echt niet!

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 19:42

Remonstrantse geesten.

Tja, zal me worst wezen wat remonstrants is. Ik zal wel een remonstrant zijn. Maar dan ben jij niet heel erg tolerant ingesteld geloof ik.

hoe komt het dat jij zo goed weet hoe het allemaal moet?

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 19:42

We zullen eerst maar eens concreet de dwalingen van de Remonstranten neerzetten:

Zij leren:
1. Dat de verkiezing geschiedt is om een voorgezien geloof en goede werken.
2. Dat Christus voor alle mensen heeft voldaan (algemene verzoening).
3. Dat de wil der mensen vrij is zowel om het goede als het kwade te kiezen.
4. Dat de Geest Gods niet onwederstandelijk werkt in de bekering.
5. Dat de gelovigen uit de staat der genade kunnen vallen (afval der heiligen).

Terug naar “Archief”