Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Alles moet kapot....

Berichtdoor Bookman » 04 okt 2004 16:14

Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.
Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi

Bookman
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 okt 2004 16:19

ik bid God dat hij zijn Kerk met liefde wil vervullen, dat ze samen mogen leven samen met hem in de liefde. Niet elkaar verwijten, niet elkaar afwijzen. Maar puur in broederlijke liefde elkaar vermanen en wijzen op de bijbel.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 16:20

Naar welke topic's verwijs je hiermee?
Er komen hier allerlei mensen met allerlei verschillende denkwijzens enzovoort. kan best dat je het niet met hen eens ben, maar bewijs het dan gewoon met de Schrift, dat je gelijk hebt. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 16:24

Beetje blijven steken in de middeleeuwen, Bookie? Dat was nog eens een tijd hè? Elkaar lekker verketteren ;-)

Zonder gekheid, volgens mij is niemand op een kruistocht om al dat soort zaken neer te halen. De discussies hier getuigen van de vragen die bij veel mensen uit reformatorische kringen leven. We leven in een tijd waarin zaken niet meer op gezag worden aangenomen. Ook het feit dat bepaalde leerstukken een correcte interpretatie van de bijbel geven is niet vanzelfsprekend.

Is dat een probleem? ALS het wel een correcte interpretatie is dan is dit toch te verdedigen? Goede argumenten werken tegenwoordig nou eenmaal beter dan aannemen op gezag. Geen probleem lijkt me, als je de tekst "onderzoekt alle dingen" iig serieus neemt.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 okt 2004 16:27

ik denk dat bookie bedoelt dat het helemaal geen kwestie zou moeten zijn op een refoweb.

helaas is dat het wel.

ik vind dat ook jammer. Ook jij walst wel erg makkelijk over bijvoorbeeld de romeinen brief heen bijvoorbeeld.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 16:34

Jacobh:
ik denk dat bookie bedoelt dat het helemaal geen kwestie zou moeten zijn op een refoweb.

helaas is dat het wel.

Dat is juist waar ik op doel. De vragen die je hier tegenkomt zijn vragen die leven bij de jeugd in de reformatorische gezindte. Natuurlijk kun je het betreuren dat jongeren niet meer per definitie uitgaan van de juistheid van b.v. de 3 formulieren. Met klagen en een beroep op het gezag van deze geschriften bereik je echter niets. Simpelweg omdat die strategie niet meer werkt. Vroeger kon je (bij wijze van spreken) zeggen "De dominee zegt het dus het is waar" maar daar kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen. Wil je de jeugd terugbrengen bij de belijdenisgeschriften, dan moet je echt aan de bak. Helaas zijn er weinig mensen die op een overtuigende wijze de juistheid van de belijdenisgeschriften vanuit de bijbel kunnen aantonen. Want laten we wel zijn, bijbelschuw is men hier niet!

Ook jij walst wel erg makkelijk over bijvoorbeeld de romeinen brief heen bijvoorbeeld.

O? Waar? Ik heb een tamelijk grondige studie van de Romeinenbrief gemaakt. Ik kom vervolgens tot andere conclusies dan jij, maar dat wil toch niet zeggen dat ik er overheen wals?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Aragorn

Re: Alles moet kapot....

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 16:54

Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.
Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi

Bookman

Ik kan me zo voorstellen dat een GGiN-er hetzelfde dacht bij jouw topic over rechtvaardiging van eeuwigheid. :) Tja, dat heb je met een discussieforum he, dan kunnen er wel eens mensen opduiken die het niet met je eens zijn. Als je daar niet van houdt zou ik je willen aanraden om gewoon met vrienden waarvan je weet dat je het eens bent gaan bomen.

Verder eens met Klaas.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 16:57

Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.

Bookman

Juist. Maar dat kan ook wederzijds.

Als ik de bijbel lees, dan lees ik niet over een uitverkiezing zoals die in verschillende dogma's staat verwoord. Ook lees ik niet over de verwerping, zoals jij die bedoelt.

Dan kun jij wel heel gefrustreerd worden, maar dat heeft geen zin. En wat is alles kapot maken. Als iets niet bijbels is, dan snap ik niet dat jij dat graag in stand wilt houden. Jij verkracht als het ware de boodschap van God. Hiermee doe je God onrecht aan en denk jij het beter te weten dan God zelf.

En over dat in de bijbel verdiepen, doe dat zelf eens.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 04 okt 2004 17:17

Is het nou toevallig dat mensen die zo vreselijk veel kritiek hebben op refoweb, het steeds maar weer over HAAT hebben?
Volgens jou is Refoweb pas echt Refoweb, als we ons "doodergeren", "0,0 respect" hebben, praten over "remonstrantse rotzooi", en vooral maar steeds over "haat" praten. Ik denk dat jij geen refoweb wilt, maar een soort haatweb, waar iedereen wordt verketterd die de bookman-leer niet onderschrijft.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 okt 2004 17:19

jacobH schreef:ik denk dat bookie bedoelt dat het helemaal geen kwestie zou moeten zijn op een refoweb.

helaas is dat het wel.

ik vind dat ook jammer. Ook jij walst wel erg makkelijk over bijvoorbeeld de romeinen brief heen bijvoorbeeld.

Juist. Je moet je hier uren zitten verdedigen om mensen die zich reformatorisch noemen te proberen overtuigen van zaken als uitverkiezingenz. Het staat zwart op wit in de Schrift. En trouwens ik stop daar ook mee. Ze hebben Mozes en de profeten. Dat God liefde is weet ik, maar ik weet ook dat Hij rechtvaardig is. Moet je eens lezen wat Hij Jezus heeft laten aandoen om de zonden der UITVERKORENEN.
O, nee er zijn geen uitverkorenen, sorry. Op refoweb gaat iedereen naar de hemel.
Dat was ik even vergeten.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 17:26

Bookman schreef:
Juist. Je moet je hier uren zitten verdedigen om mensen die zich reformatorisch noemen te proberen overtuigen van zaken als uitverkiezingenz. Het staat zwart op wit in de Schrift.

Dan ben jij waarschijnlijk de enige die dat ziet staan. Ik lees dat nergens.

Ze hebben Mozes en de profeten.

Juist, het verborgene wat in het eerste testament staat wordt in het tweede testament uitgelegd.

Dat God liefde is weet ik, maar ik weet ook dat Hij rechtvaardig is. Moet je eens lezen wat Hij Jezus heeft laten aandoen om de zonden der UITVERKORENEN.

Dat God rechtvaardig is, ontken ik niet, dat onderschrijf ik juist. Als je wilt stellen dat God naast een liefdevol God ook een jaloers God is, dan onderschrijf ik dat ook. God is meer dan enkel liefde.

O, nee er zijn geen uitverkorenen, sorry. Op refoweb gaat iedereen naar de hemel.

De mensen die in de hemel komen zijn uitverkoren. Maar God heeft niet van te voren bepaald wie wel en wie niet in de hemel kom. Dat is een onbijbelse visie en niet te rijmen met de boodschap die Jezus brengt.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 okt 2004 17:34

Brion schreef:

Is het nou toevallig dat mensen die zo vreselijk veel kritiek hebben op refoweb, het steeds maar weer over HAAT hebben?
Volgens jou is Refoweb pas echt Refoweb, als we ons "doodergeren", "0,0 respect" hebben, praten over "remonstrantse rotzooi", en vooral maar steeds over "haat" praten. Ik denk dat jij geen refoweb wilt, maar een soort haatweb, waar iedereen wordt verketterd die de bookman-leer niet onderschrijft.

Uw bericht heb ik voor kennisgeving aangenomen, u zeer hartelijk groetend, Bookman

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 17:35

Bookman, je bent gewoon vedrietig... Ga lekker een nachtje slapen. Morgen schijnt de zon weer! (In je hoofd, want morgen regent het volgens mij... ;) )

Die muur die jij ervaart, dat ken ik heel goed. Heel frustrerend.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 okt 2004 17:37

Sabra schreef:
Bookman schreef:
Juist. Je moet je hier uren zitten verdedigen om mensen die zich reformatorisch noemen te proberen overtuigen van zaken als uitverkiezingenz. Het staat zwart op wit in de Schrift.

Dan ben jij waarschijnlijk de enige die dat ziet staan. Ik lees dat nergens.

Ze hebben Mozes en de profeten.

Juist, het verborgene wat in het eerste testament staat wordt in het tweede testament uitgelegd.

Dat God liefde is weet ik, maar ik weet ook dat Hij rechtvaardig is. Moet je eens lezen wat Hij Jezus heeft laten aandoen om de zonden der UITVERKORENEN.

Dat God rechtvaardig is, ontken ik niet, dat onderschrijf ik juist. Als je wilt stellen dat God naast een liefdevol God ook een jaloers God is, dan onderschrijf ik dat ook. God is meer dan enkel liefde.

De mensen die in de hemel komen zijn uitverkoren. Maar God heeft niet van te voren bepaald wie wel en wie niet in de hemel kom. Dat is een onbijbelse visie en niet te rijmen met de boodschap die Jezus brengt.

Als het niet van te voren bepaald is, dan heet het ook geen uitverkiezing.
Dat jij daar overigens niet in gelooft komt alleen voort uit het niet accepteren van Gods souvereinitieit.
Als je dat geaat geloven dan wordt het en stuk gemakkelijker om te geloven in een dubbele predestinatie.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 17:39

Bookman, doe je zelf een plezier en ga even een biertje drinken. Je wint je te veel op.

Terug naar “Archief”