De Liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 19:09

Aragorn schreef:
PeterD schreef:
Marnix schreef:God heeft ons niet alleen lief. Liefde zoals wij die voor anderen kunnen voelen kan wegebben en zelfs verdwijnen. Bij God is dat anders.... Hij heeft niet alleen liefde.... Hij IS liefde. Dat is zoveel meer!

Vergeet ook niet even te melden dat God ook een verterend vuur is...

Vergeet ook niet even te melden dat dat alleen geldt voor Zijn vijanden als ze in het hiernamaals beland zijn.
Ik denk dat God sowieso een verterend vuur is, maar dan een vuur waar alleen de zonde van gaat branden. Als wij ons "gewassen" hebben in het bloed van Jezus (vergeven zijn) kleeft er aan ons geen zonde meer en kunnen wij voor dat verterend vuur bestaan...

Maar dat komt in basis wel op hetzelfde neer...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 19:36

Ik denk dat Jezus aan het kruis God echt op die manier heeft ervaren... in onze plaats.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 okt 2004 22:52

Iemand lief te hebben Die liefde is dat is niet zo moeilijk. Maar Iemand lief hebben Die bij die liefde ook nog een Verterend Vuur is dat noem ik geloof, hoop en liefde.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 okt 2004 11:45

IN dat geval heb je ook het verterende vuur lief, omdat dit Gods rechtvaardigheid is, en je ook rechtvaardigheid lief hebt, en God jou als zondaar nog genade tijd geeft al heeft Hij redenen genoeg om jou te verteren.
Die genadetijd alleen al, is zo vol liefde!

En als je bekeerd ben heb je God juist zo lief omdat God geen verterend vuur meer voor jou zal zijn omdat je zonden vergeven zijn.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 okt 2004 23:20

alex leusink schreef:Bovendien zijn die twee eigenschappen van God zo in elkaar geweven dat we als we het een noemenm we het andere eigenlijk ook noemen.

God is liefde omdat Hij rechtvaardig is en God is rechtvaardig omdat Hij liefde is.

Dat is niet juist. God is liefde, omdat Hij God is. En Hij is rechtvaardig, omdat Hij God is. Hij is de Bron waaruit Liefde als eerste ontspringt, zoals Hij ook de Bron is waaruit rechtvaardigheid als eerste ontspringt. Maar de eigenschappen vloeien niet uit elkaar voort. Het zit hem vooral in het woordje "omdat" wat je gebruikt. Omdat God rechtvaardig is, volgt daaruit niet noodzakelijkerwijs dat Hij ook liefde is. Immers, naar Zijn rechtvaardigheid zullen de ongelovigen gestraft worden, maar naar Zijn liefde, zullen de uitverkorenen in de tijd door Hem met het zaligmakend geloof begiftigd worden, en zal de belofte van eeuwig leven aan hen vervuld worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 okt 2004 23:25

rosekapje schreef:
Dat mag zeker ook verteld worden, maar het is niet God voor de helft liefde en God voor de andere helft toornend. Nee, God is Liefde, zeker kan Hij ook toornend zijn, heeft God ook alle recht toe, maar ik hoorde laatst in een preek (van een emeritus predikant) dat het niet te meten is, maar zeker niet half half, maar dat God voor het grootste gedeelte liefde is.

Gods eigenschappen zijn ondeelbaar. Je kunt dus niet zeggen dat Hij voor een bepaald deel liefde, voor een ander deel rechtvaardig, en weer voor een ander deel bijv. almachtig is.
In God zijn al Zijn eigenschappen volmaakt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 okt 2004 23:31

Marnix schreef:
Sorry ik wilde vertellen wat God voor mij is... in ieder geval geen verterend vuur, He's my Daddy :)

God je "daddy" noemen geeft blijk van weinig eerbied en ontzag voor Zijn heerlijke Majesteit. Ik heb grote moeite met dit soort terminologie. Het engelse daddy slaat op natuurlijk vaderschap, dus vaderschap in generatieve zin. Er is er maar Eén die daarop aanspraak kan maken, en dat is Jezus. We zouden toch eens meer moeten nadenken over de popularisering van de taal m.b.t. God. Wat dat betreft kunnen we nog wat van de Joden leren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 okt 2004 23:37

Yael schreef:
dit is je reinste inlegkunde dit staat helemaal nergens in de Bijbel wat je schrijft dat die moorman aan zn zonden was ontdekt enzovoort.

Er wordt niet voor niets een moorman genoemd. Dat hij zwart was staat symbool voor zondekennis. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 16:09

das jouw inlegkunde het staat er gewoon niet. :) moorman staat gewoon voor dat ie uit Ethiopie kwam.

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 17:28

jas schreef:
Marnix schreef:
Sorry ik wilde vertellen wat God voor mij is... in ieder geval geen verterend vuur, He's my Daddy :)

God je "daddy" noemen geeft blijk van weinig eerbied en ontzag voor Zijn heerlijke Majesteit. Ik heb grote moeite met dit soort terminologie. Het engelse daddy slaat op natuurlijk vaderschap, dus vaderschap in generatieve zin. Er is er maar Eén die daarop aanspraak kan maken, en dat is Jezus. We zouden toch eens meer moeten nadenken over de popularisering van de taal m.b.t. God. Wat dat betreft kunnen we nog wat van de Joden leren.
Geen problemen mee hoor. God verteld zelf dat Hij onze Vader is. Jezus verteld ons dat wij zijn kinderen zijn. nou, mooi toch? Dan mag je het verder invullen zoals je het zelf voelt lijkt mij, als je vader meer een daddy is of zelfs een Teddy, noem je Hem zo.

Ik denk dat iedereen die bewust met God leeft een bepaald 'lijntje' met GOd heeft, net zoals ieder kind zijn eigne lijntje met zijn aardse vader heeft. En dat lijntje mag benoemd worden, datis iets tussen mij en God.

Als je er aanstoot aanneemt, ach, iets hoger je voeten optillen toch?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 okt 2004 18:36

PeterD schreef:Als je iets volledig wilt vertellen moet je voor- en nadelen noemen. Als ik volledig over God wil praten, heb ik het enerzijds over liefde en anderzijds over de straf die Hij geeft op de zonde.

In mijn ogen is het eenzijdig om slechts één aspect te noemen.

Ik denk aan "Bekeerd u want waarom zoudt gij sterven?" In mijn ogen al tweeledig, bekeerd u geeft de liefde van God al weer, en sterven staat op het verterende vuur.

ehh... Is Jezus niet gestorven..
In Jezus Christus is God geen verterend vuur. buiten Hem wel. Hel, en God als verterend vuur mag zeker genoemd worden. juist jezus sprak vaag over de hel. Maar altijd om de Hemel aan te prijzen!

btw: dit topic gaat toevallig over de liefde!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 okt 2004 21:22

Ja, idd, , veel mensen reageren huiverig wanneer je het over Gods liefde heb. En willen dat het dan in 1 adem genoemd wordt met Gods Toorn. Maar door te spreken over liefde sluit je Gods toorn toch niet uit? Je kan ook praten over Gods rechtvaardigheid zonder Zijn barmhartigheid te noemen. Maar daarmee Zijn barmhartigheid niet uitsluiten.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 okt 2004 21:50

joris schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:

Geen problemen mee hoor. God verteld zelf dat Hij onze Vader is. Jezus verteld ons dat wij zijn kinderen zijn. nou, mooi toch? Dan mag je het verder invullen zoals je het zelf voelt lijkt mij, als je vader meer een daddy is of zelfs een Teddy, noem je Hem zo.

Ik denk dat iedereen die bewust met God leeft een bepaald 'lijntje' met GOd heeft, net zoals ieder kind zijn eigne lijntje met zijn aardse vader heeft. En dat lijntje mag benoemd worden, datis iets tussen mij en God.

Er is geen ontzag meer voor Gods Majesteit en Heiligheid. Zelfs Jezus sprak niet op die manier met Zijn hemelse Vader. Wie denken wij dan wel niet dat we zijn, dat we zo met God mogen communiceren?

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 22 okt 2004 15:04

jas schreef:
joris schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:

Er is geen ontzag meer voor Gods Majesteit en Heiligheid. Zelfs Jezus sprak niet op die manier met Zijn hemelse Vader. Wie denken wij dan wel niet dat we zijn, dat we zo met God mogen communiceren?

Hij noemt toch ook Zijn kinderen vrienden, we mogen Hem toch aanschouwen als een vader. We mogen tot Hem komen, zoals we zijn. We hoeven ons niet anders of beter voor te doen. We mogen alles tegen Hem vertellen, en ik denk ook voor je gevoel als een klein kind bij Hem op schoot kruipen. Ik kan me voorstellen, dat je dit misschien vervelend vind overkomen. En dat je ook aan de andere kant moet kijken, dat God Groot is, Almachtig, een Majesteit, een Koning etc, dat is waar.
Mijn vriend vind ik ook niet altijd hetzelfde. De ene keer is hij voor mij stoer, de andere keer lief, de andere keer wel eens streng. Maar dat wil toch niet zeggen dat het ene het andere uitsluit. En ik weet wel dat deze vergelijking mank gaat, maar dat zullen alle vergelijkingen gaan.

OOk denk ik dat God ieder mens uniek heeft geschapen en ieder mens een uniek eigen karakter ontwikkeld. Daarom zal de ene mens dingen ook anders ervaren als eeen ander, maar ook dat wil niet zeggen dat het dan per definitie fout is. Ik kan een eigenschap van iemand anders als heel zwak ervaren, maar dat komt dan misschien doordat ik die eigenschap heel sterk ontwikkeld heb. Dat wil dan niet zeggen dat er per definitie ook daarvoor één 'waar' wereldbeeld is

Terug naar “Archief”