Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 14:43

Wel raar dan dat de Joden al eeuwenlang de sabbath vieren, Aragorn.

Het feit dat de kerk aan de zondag dezelfde waarde toegekend heeft als aan de sabbath gaat regelrecht tegen Gods woord in. Hiermee wordt eigenlijk gezegd dat God het niet goed heeft, en dat wij Hem maar even moeten corrigeren.

Deze traditie komt vanuit de RK-Kerk. Deze stelt dat zij gezag heeft boven de bijbel. Dit patroon volgend is dus normaal om aan de zondag dezelfde waarde toe te kennen als aan de sabbath. Dus als je dit ook vindt, dan mag je de zondag in plaats van de sabbath nemen. Zo niet, zie dan de zondag louter als een dag van samenkomst, maar ga niet allerlei verboden en geboden die voor de sabbath gelden ook op de zondag toepassen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 15:04

Sabra schreef:Wel raar dan dat de Joden al eeuwenlang de sabbath vieren, Aragorn.

Wat is daar raar aan?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 15:06

Volgens mij moet je 7e dag niet zo opvatten. Ook de weekindeling die begint met zondag is door mensen bedacht, het is geen objectief en universeel gegeven dat de zevende dag een zaterdag is.

De alwetende Aragorn weet het beter dan alle rabbi's door de eeuwen heen?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 okt 2004 15:23

Dezelfde Rabbi's accepteren Jezus ook al eeuwen niet als de Messias.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 15:29

Omdat de rustdag voor de Joden bedacht is, hoeven wij het dus niet te houden? Dus hebben wij geen boodschap aan dit gebod? Dus hoeven we ons ook niet aan de andere 9 te houden?

Oja, voor wie is de Bijbel dan eigenlijk geschreven?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 15:30

Rene Z schreef:Dezelfde Rabbi's accepteren Jezus ook al eeuwen niet als de Messias.

Heb je weleens aangedacht dat dit de schuld is van de christenen? Lees de kerkgeschiedenis maar ten aanzien van de JOden en je schaamt je je ogen uit je hoofd.

Overigens zijn er steeds meer MEssiasbelijdende Joden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 15:32

PeterD schreef:Omdat de rustdag voor de Joden bedacht is, hoeven wij het dus niet te houden? Dus hebben wij geen boodschap aan dit gebod? Dus hoeven we ons ook niet aan de andere 9 te houden?

4e gebod praat over de Sabbath-Zaterdag niet over zondag. Dat heeft God bedacht niet de Joden.
En alle 10 geboden gelden gewoon volgens mijn.
De Bijbel in de eerste plaatst voor de Jood geschreven maar ook voor de heiden.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 04 okt 2004 15:33

PeterD schreef:Omdat de rustdag voor de Joden bedacht is, hoeven wij het dus niet te houden? Dus hebben wij geen boodschap aan dit gebod? Dus hoeven we ons ook niet aan de andere 9 te houden?

Ben het wel met je eens dat je de zondag als Gods dag kan zien.. Maar wij lazen gister een heel apart stukje in de bijbel!
Ging er om dat de ene mens alle dagen gelijk acht, en de ander de ene dag boven de ander (als rustdag dus).. Maar dat je iedereen daarin in z'n waarde moet laten! Das wel apart!!
Xal het text gedeelte nog ff opzoeken...
Enneh: de geboden: dat zijn goede leefregels, niet gemaakt om je maar wat te verbieden, maar om je leven zo goed MOGELIJK te maken! Het is ook een goede standaard voor de samenleving
Verblijd je in de Here!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 04 okt 2004 15:37

Romeinen 14 vers 5
De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Dit gedeelte bedoel ik dus...
Verblijd je in de Here!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 16:59

Sabra schreef:
Volgens mij moet je 7e dag niet zo opvatten. Ook de weekindeling die begint met zondag is door mensen bedacht, het is geen objectief en universeel gegeven dat de zevende dag een zaterdag is.

De alwetende Aragorn weet het beter dan alle rabbi's door de eeuwen heen?

Stel je toch ff niet zo aan joh. :)

Ik weet niet alles, en ook niet wat de rabbi's ervan dachten. Maar ik geloof dat de meeste christenen het ook niet altijd met de rabbi's eens zijn, en als jij dat wel bent ben je waarschijnlijk ook geen christen.

Zevende dag lijkt me best "een-zevende-van-de-dagen" kunnen betekenen, net zoals een tiende deel. Dus of dat in onze weektelling nou de eerste, de zevende of de derde is lijkt me niet zoveel uitmaken.
(Al was het alleen maar in het licht van de vergeestelijking van de wet die Jezus bracht)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 17:04

Wat is dat nu weer voor rare uitspraak; als je het met rabbijnen eens ben, ben je geen christen.

De gemiddelde rabbijn weet meer van de bijbel dan de gemiddelde dominee. Aan de rabbijnen en andere Joodse schriftgeleerden heb jij te danken dat het eerste testament bestaat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 17:06

Sabra schreef:Wat is dat nu weer voor rare uitspraak; als je het met rabbijnen eens ben, ben je geen christen.

De gemiddelde rabbijn weet meer van de bijbel dan de gemiddelde dominee. Aan de rabbijnen en andere Joodse schriftgeleerden heb jij te danken dat het eerste testament bestaat.

Duh. Ik bedoelde als het in alles met hen eens bent. (En dat zei ik ook trouwens)

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 04 okt 2004 17:35

johannes1 schreef:
Ik ben dus van mening dat wij geen zondag hoeven te houden, deze is puur ingesteld door mensen. De Joden hebben de Sabbat, maar wij zijn geen Joden.

en wat doe je dan met het volgende tekstgedeelte: 6 dagen zult gij arbeiden, maar de 7e dag is de sabbat. dan zult u geen werk doen, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd.

Wederom het oude testament is nooit voor ons Christenen geschreven maar voor de Joden (Het volk van God) wij zijn dat niet.

Daarom zul je ook nergens in de Bijbel terug vinden dat wij de Sabbat (zondag) moeten houden. Zoek het maar eens uit voordat u gelijk met antwoorden komt.

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 04 okt 2004 17:36

Natuurlijk is het goed om "zondag" te houden maar ik wil niet afkeurend bekeken worden als ik op zondag lekker uit eten ga of ga winkelen.

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 04 okt 2004 17:41

Natuurlijk is er zoiets is algemene normen en waarden en daar moet je die wel houden, maar om antwoord te geven op je vraag:
Nee, wij hoeven geen rustdag te houden, omdat wij geen Joden, maar heidenen zijn. En de tien geboden dus ook niet voor ons bedoeld zijn.

Terug naar “Archief”