Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 okt 2004 22:47

HereIam schreef:Goed, okay. Zie je reactie wel tegemoet. Toch wil ik even aangeven, na veel gepost te hebben, aankomende week hier niet de tijd en ruimte voor te hebben ivm. mijn werk en andere zaken op de avonden. Dus wees niet al te "teleurgesteld" als het stiller wordt aan de andere kant van de lijn. Daarnaast moet er op een bepaald moment een punt achter gezet worden...
Tijdens de 80 jarige oorlog was er een bestand van 12 jaar. Toen dachten de Gomaristen en Arminianen: nu wordt het tijd om elkaar te gaan bestrijden. Ik zelf heb die behoefte niet zo. :clown:

Ik heb ook niet de illusie dat wij hier met zn tweëen dat leergeschil oplossen. Maar het kan op zich nooit kwaad om van gedachten te wisselen. Ik vind het ook niet erg dat jij de zaken anders ziet. Wel verbaas ik me er over hier weinig mensen aan te treffen die echt reformatorisch denken. Ik constateer dat de vlag (refoweb) niet geheel de lading dekt. Ik heb er geen moeite mee, als men anders denkt, als men dan ook maar toegeeft dat die denkwijze niet reformatorisch is. Zoals Aragorn uiteindelijk toch (ruiterlijk) gedaan heeft. Vriendelijke groet,
Jas
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 okt 2004 22:52

Happy One schreef:
Daarin zit mijn hele grote moeite. Nogmaals niet in het feit dat je zegt dat er een verkiezing is, dat onze wil verdorven is en tot niets goed in staat. Wel in allerlei conclusies die over teksten heengelegd worden.
Teksten kunnen natuurlijk letterlijk uitgelegd worden, maar wel binnen het kader van de context.

Binnen de context van onze beredeneerde ideeen? Het een of het ander moet waar zijn, anders kan het toch niet :? .

Ik denk dat je iets zorgvuldiger moet quoten. Zoals je het nu doet lijkt het of je quote van één en dezelfde persoon is. Dat is niet zo. Het gedeelte van "daarin zit mijn grote moeite enz." is van jou. Het gedeelte vanaf "teksten kunnen natuurlijk letterlijk uitgelegd worden, enz. " is van mij.
Dus graag even nu met de juiste quote de vraag stellen die je eigenlijk bedoelt, want ik weet niet waarop ik nu moet reageren. Het is trouwens niet prettig om onzorgvuldig geciteerd te worden, het leidt gemakkelijk tot misverstanden.
Vriendelijke groet,
Jas
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 00:19

jas schreef:
HereIam schreef:Goed, okay. Zie je reactie wel tegemoet. Toch wil ik even aangeven, na veel gepost te hebben, aankomende week hier niet de tijd en ruimte voor te hebben ivm. mijn werk en andere zaken op de avonden. Dus wees niet al te "teleurgesteld" als het stiller wordt aan de andere kant van de lijn. Daarnaast moet er op een bepaald moment een punt achter gezet worden...
Tijdens de 80 jarige oorlog was er een bestand van 12 jaar. Toen dachten de Gomaristen en Arminianen: nu wordt het tijd om elkaar te gaan bestrijden. Ik zelf heb die behoefte niet zo. :clown:

Ik heb ook niet de illusie dat wij hier met zn tweëen dat leergeschil oplossen. Maar het kan op zich nooit kwaad om van gedachten te wisselen. Ik vind het ook niet erg dat jij de zaken anders ziet. Wel verbaas ik me er over hier weinig mensen aan te treffen die echt reformatorisch denken. Ik constateer dat de vlag (refoweb) niet geheel de lading dekt. Ik heb er geen moeite mee, als men anders denkt, als men dan ook maar toegeeft dat die denkwijze niet reformatorisch is. Zoals Aragorn uiteindelijk toch (ruiterlijk) gedaan heeft. Vriendelijke groet,
Jas

Ah dat wil je horen ;)

Ik ben gereformeerd vrijgemaakt en mijn ideeen zijn soms niet even vrijgemaakt :) Ik hou het zelf op evengelisch gereformeerd en bovenal christen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 okt 2004 08:57

Zou het eerlijk zijn als God er toe zou besluiten om ons te verdoemen?

of is dat oneerlijk?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 okt 2004 09:11

Bookman schreef:Maar waarom? Het lag van te voren vast. We accepteren dat. En toch hing iedereen dat papier op. Terwijl niet iedereen die een papier ophing ook een auto zou krijgen. En dan accepteren we dat er een uitverkiezing is.
Wilde die notaris iedereen een auto geven? Nee. Zelfs niet wanneer je een papier voor de ramen had hangen. Wij redeneren zo vaak van uit onszelf. En we denken dat God verplichtingen aan ons heeft. Mis.
De enige verplichting die Hij heeft is Zijn Eigen Woord na te komen. En al zou je nu weten nooit bekeerd te kunnen worden, dan nog heb je de opdracht om Het Rood van Jezus Bloed in je leven te tonen.
Wij hoeven niet in Gods verborgen besluiten te graven. Maar zoals al gezegd, slechts te leven naar Zijn geopenbaarde wil.

Leuk voorbeeld Bookman.. :mrgreen:
God geeft niet iedereen het eeuwige leven, dat is zeker, helaas. Nu gaan er nog te veel mensen verloren, en dat binnen en buiten de kerk! Maar dat God het niet aan iedereen wil geven, dat ben ik niet met je eens. In een eerder topic zei je dat je niet achter een verkiezing van eeuwigheid stond, en hier zeg je wat anders. Maar een mening kan veranderen, niks mis mee. :wink:
Wat ik me dan wel afvraag is wat ik met de tekst uit 2 Petrus 3:9?
Hier staat: "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen."
God heeft geen lust in de dood van de zondaar, maar daarin, dat hij zich bekeert en leeft! Dat niet iedereen het krijgt is duidelijk. Maar God is hier niet blij mee. Ondanks dat Hij mensen niet uitverkoren heeft. Dat zit voor ons besef raar in elkaar, en we begrijpen dat niet. Maar laten we maar Hem aanbidden en volgen, dan zal het goed zijn. Wees dankbaar dat Hij jou wel wilde hebben uit al die mensen die er zijn! Niet beredeneren, dan loop je vast!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 10:52

In princiepe is dit een hele bekende kwestie tussen de gereformeerden en de evangelischen.

De gereformeerden gaan er vanuit dat God almachtig is, dus God bestuurt alles, dus God beslist ook wie verloren gaan en wie niet.

De evangelischen geloven dat het de mens is die kiest en dat God die keuze maar heeft te accepteren, omdat God de mens deze vrije wil gegeven heeft.

Nu heb ik jarenlang gevonden dat de mens moet kiezen voor God en wie niet kiest voor God is verloren. Totdat ik eerlijk naar mijn eigen leven keek en zag dat God altijd mij eerst koos en ik daardoor God.
Maar moeten wij dan maar wachten op God? Nee. Het is heel aantrekkelijk om te zeggen dat God het moet doen en dan je eigen onwil uit te blijven leven. God accepteerd dat niet. Buig vandaag nog je knieën voor God, belijdt je zonden en vraag om vergeving, vraag om de Heilige Geest en leef vanaf vandaag niet meer naar je zonden, maar tot God. Voor een echte reformatorische lijkt dit een onmogelijke opgave, maar vonden de 10 verspieders dat ook niet? Denk daar eens over na.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 11:28

Bookman schreef:Hier op REMOWEB zijn de zuivere gereformeerde klanken blijkbaar niet welkom.

Persoonlijk verwacht ik niet anders dan dat er op Refoweb mensen zijn die de reformatorische leer verdedigen. Een forum als Refoweb is echter ook de uitgelezen plaats om de reformatorische leer (of wat daarvoor doorgaat) tegen het licht te houden.

Bookman schreef:]De meeste postings zijn zo Remonstrants als wat.

Toch zijn veel bezoekers afkomstig uit reformatorische kringen.Je kunt je er kwaad om maken dat ze niet de aloude wegen gaan, maar je kunt je denk ik beter afvragen waarom de reformatorische leer bij veel jongeren er niet meer (helemaal) ingaat.

Bookman schreef:]Onze Gereformeerde leer is gestoeld op Gods Woord en oudvaders.

Nee, dat is de Rooms Katholieke leer. De gereformeerde leer beroept zich op sola scriptura.

Bookman schreef:]Ook in dit topic wil men weer alleen een lieve God zien. En natuurlijk een lieve Jezus.

Is dat zo? Of maak jij dat er van? Ik zie met namen reacties van mensen die de bijbelse gegevens recht willen doen. Het gaat er niet om dat men geen God wil die mensen van eeuwig voorbestemd heeft tot verdoemenis maar om het feit dat men ervan overtuigd is dat de bijbel ons niet zo'n God leert. Het is een goede gereformeerde gewoonte om alles te toetsen aan de bijbel.

Bookman schreef:]Nee, ze kunnen toch niet geloven dat God mensen voorbestemt heeft voor de verdoemenis.

Volgens mij heeft ook iemand als Calvijn dit nooit zo durven stellen. Persoonlijk kan ik niet meekomen in Calvijns visie op de uitverkiezing, maar de gedachte van een dubbele predestinatie stond hem ook niet aan. Vandaar ook dat HereIam het terecht heeft over hyper-calvinisten. Me dunkt dat dat goed is om in het oog te houden als je je opwerpt als verdediger van DE reformatorische leer.

Bookman schreef:]Enkele jaren terug kreeg heel Nederland een brief in de bus, van een autofabrikant. In die brief zat een rood vel met daarop CHARISMA.
Nu waren er door een notaris van te voren bepaalde adressen vastgelegd, die een auto zouden krijgen. Maar daar zat een voorwaarde aan vast. Wanneer de notaris de huizen zou bezoeken moest het papier voor het raam hangen. Hing het er niet dan kreeg je geen auto. NEDERLAND WAS ROOD VAN DE PAPIEREN DIE VOOR DE RAMEN HINGEN!.

Volgens mij heb ik eerder d.m.v. een ander voorbeeld de problemen die aan deze denkwijze kleven al blootgelegd. In het geval van de Carisma was op voorhand duidelijk dat niet iedereen die een papier ophing een auto zou krijgen. De verkondiging (om al even de link te leggen met het evangelie) was in dit geval: hang de poster op en wellicht win je een auto! Als de boodschap geweest was: "Hang de poster op en je krijgt een auto!" dan was de pleuris uitgebroken op het moment dat het verhaal van de notaris openbaar werd...

Als je de uitverkiezing wilt vergelijken met het Carisma verhaal heeft dat belangrijke consequenties voor de evangelie-verkondiging. Als je God vergelijkt met de notaris die een aantal winnaars heeft uitgekozen zou een eerlijke verkondiging dezelfde vorm hebben als bij de Carisma: "Geloof en maak kans op het eeuwige leven!" Op zich natuurlijk een mooi aanbod, maar de vraag is natuurlijk of dat de evangelieverkondiging is die we in de bijbel vinden. Het antwoord daarop is uiteraard nee. De bijbel kent t.a.v. ons behoud geen 'misschien'. Geloof en uw ziel ZAL leven.

Als het Carisma-voorbeeld al iets aantoont dan is dat dat het aanbod van de Carisma wezenlijk anders is dan Gods aanbod van het heil. Maar dat wilde je nou net niet bereiken, nietwaar? ;-)

Bookman schreef:]Wilde die notaris iedereen een auto geven? Nee. Zelfs niet wanneer je een papier voor de ramen had hangen.

In ons geval hebben we echter te maken met een Notaris die zegt dat Hij iedereen een auto wil geven.

Bookman schreef:]De enige verplichting die Hij heeft is Zijn Eigen Woord na te komen.

Juist, en als Hij zegt dat Hij wil dat iedereen behouden wordt en dat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat dan kan Hij dus niet één of andere verborgen wil hebben waarbij dat wel het geval is.

Bookman schreef:]En al zou je nu weten nooit bekeerd te kunnen worden, dan nog heb je de opdracht om Het Rood van Jezus Bloed in je leven te tonen.

Ik lees die opdracht nergens in de bijbel. Ik lees alleen: "geloof!".

Bookman schreef:]Wij hoeven niet in Gods verborgen besluiten te graven. Maar zoals al gezegd, slechts te leven naar Zijn geopenbaarde wil.

Juist. En in Zijn geopenbaarde wil zegt Hij dat hij wil dat een ieder behouden wordt. Wie graaft hier nou in Gods verborgen besluiten?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 11:49

Wat is nu precies de kwestie?

God wil iedereen behouden en behoud niet iedereen ofzo?
Laatst gewijzigd door Kaw op 04 okt 2004 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 04 okt 2004 13:24

Nee, ze kunnen toch niet geloven dat God mensen voorbestemt heeft voor de verdoemenis.
Volgens mij heeft ook iemand als Calvijn dit nooit zo durven stellen. Persoonlijk kan ik niet meekomen in Calvijns visie op de uitverkiezing, maar de gedachte van een dubbele predestinatie stond hem ook niet aan. Vandaar ook dat HereIam het terecht heeft over hyper-calvinisten. Me dunkt dat dat goed is om in het oog te houden als je je opwerpt als verdediger van DE reformatorische leer.

Bij Calvijn barst zijn theologie over de uitverkiezing van de spanning. Aan de ene kant zegt hij 'dat het duidelijk is, dat het door Gods wil geschiedt, dat aan sommigen de zaligheid vanzelf wordt aangeboden, en anderen van de toegang daartoe worden afgehouden' (Institutie boek III, H. XXI,1). En op een andere plaats: 'want niet allen worden met gelijke conditie geschapen; maar voor sommigen wordt het eeuwige leven, voor anderen de eeuwige verdoemenis voorverordineerd' (Institutie boek III, H. XXI,5). Calvijn ageert aan de andere kant tegen mensen die 'het vooruit-weten Gods tot haar oorzaak maken'. Ezau en Ismael werden door eigen verbondsontrouw verworpen... Bij Calvijn wordt in ieder geval het verbond niet beperkt door de uitverkiezing en de rijkwijdte van de beloften is algemeen. Dat kun je van veel theologen na hem niet zeggen.

Juist, en als Hij zegt dat Hij wil dat iedereen behouden wordt en dat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat dan kan Hij dus niet één of andere verborgen wil hebben waarbij dat wel het geval is.

2 Petr. 3:9: God wil dat alle (pantas) mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen

Rom. 9:11vv: Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.

Ik kan het niet kloppend krijgen. Wel weet ik dat degene die tot God komt en in Hem gelooft behouden zal worden. Ik weet ook dat degene die dat niet doet verloren gaan zal. Ik denk dat je dus de conclusie mag trekken: degene die uitverkoren is zal tot Hem komen, de niet-uitverkorene niet. Een recht perspectief op de verkiezing is pas te geven vanuit het geloof.

Juist. En in Zijn geopenbaarde wil zegt Hij dat hij wil dat een ieder behouden wordt. Wie graaft hier nou in Gods verborgen besluiten?

De uitverkiezing dient alleen ter sprake te komen als oorzaak van ons behoud. Het vernedert ons en geeft God de eer dat Hij het was Die naar ons omzag. Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 okt 2004 17:06

Race406 schreef:
Bookman schreef:Maar waarom? Het lag van te voren vast. We accepteren dat. En toch hing iedereen dat papier op. Terwijl niet iedereen die een papier ophing ook een auto zou krijgen. En dan accepteren we dat er een uitverkiezing is.
Wilde die notaris iedereen een auto geven? Nee. Zelfs niet wanneer je een papier voor de ramen had hangen. Wij redeneren zo vaak van uit onszelf. En we denken dat God verplichtingen aan ons heeft. Mis.
De enige verplichting die Hij heeft is Zijn Eigen Woord na te komen. En al zou je nu weten nooit bekeerd te kunnen worden, dan nog heb je de opdracht om Het Rood van Jezus Bloed in je leven te tonen.
Wij hoeven niet in Gods verborgen besluiten te graven. Maar zoals al gezegd, slechts te leven naar Zijn geopenbaarde wil.

Leuk voorbeeld Bookman.. :mrgreen:
God geeft niet iedereen het eeuwige leven, dat is zeker, helaas. Nu gaan er nog te veel mensen verloren, en dat binnen en buiten de kerk! Maar dat God het niet aan iedereen wil geven, dat ben ik niet met je eens. In een eerder topic zei je dat je niet achter een verkiezing van eeuwigheid stond, en hier zeg je wat anders. Maar een mening kan veranderen, niks mis mee. :wink:
Wat ik me dan wel afvraag is wat ik met de tekst uit 2 Petrus 3:9?
Hier staat: "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen."
God heeft geen lust in de dood van de zondaar, maar daarin, dat hij zich bekeert en leeft! Dat niet iedereen het krijgt is duidelijk. Maar God is hier niet blij mee. Ondanks dat Hij mensen niet uitverkoren heeft. Dat zit voor ons besef raar in elkaar, en we begrijpen dat niet. Maar laten we maar Hem aanbidden en volgen, dan zal het goed zijn. Wees dankbaar dat Hij jou wel wilde hebben uit al die mensen die er zijn! Niet beredeneren, dan loop je vast!

Zou jij even willen quoten uit mijn tekst dat ik de verkiezing van eeuwigheid loochen????????????
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 04 okt 2004 17:30

Er wordt gezegd dat de uitverkiezing er alleen is om te gebruiken voor de mensen die behouden worden, maar dat is krom. Want, omdat God een deel uitverkoos, is er dus ook een deel dat Hij niet verkoos, maar verwierp. Dus kun je ook de uitverkiezing tegen hen die zich niet willen bekeren, gebruiken.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 17:33

Een discussie over de uitverkiezing, zou die er mogen zijn, is nutteloos. Zorg dat je met God leeft, dan is dat voldoende. Dat wij ons druk maken over of God wel of niet mensen heeft uitverkoren. Als je je vastklampt aan de belofte van God dat wie Hem zoeken Hem ook zullen vinden, is al dit gepraat vrij zinloos.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 04 okt 2004 17:33

kootje schreef:Ik kan het niet kloppend krijgen...

Ik ook niet, zeker niet als je Rom.9 erbij haalt, wat volgens hier weinig van doen heeft.
Wellicht dat de post van Zo Okt 03, 2004 6:25 pm er iets ander licht op kan werpen?

Vanuit de reactie op mijn in-box zie ik dat mensen hier echt wat mee kunnen.
Het werpt een 'wat' ander, genuanceerder, licht op deze zaken, denk ik.

Shalom

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 04 okt 2004 17:49

Sabra schreef:Een discussie over de uitverkiezing, zou die er mogen zijn, is nutteloos. Zorg dat je met God leeft, dan is dat voldoende. Dat wij ons druk maken over of God wel of niet mensen heeft uitverkoren. Als je je vastklampt aan de belofte van God dat wie Hem zoeken Hem ook zullen vinden, is al dit gepraat vrij zinloos.

De uitverkiezing is zo onbelangrijk dat God er meerdere malen in Zijn Woord op terugkomt, maar voor sommige mensen is het idd heel moeilijk om over gegevens uit de Bijbel die niet in hun straatje passen te praten.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 04 okt 2004 17:58

misschien dwaal ik wel af maar ik las dat de evangelischen zeggen dat de mens een vrije wil heeft, toevallig ben ik ook evangelisch maar ik zat eerst in de oud. ger. gem dus ik kan het mooi van 2 kanten bekijken. en mijn vraag is, heeft een mens geen vrije wil dan? leg me dan maar eens uit hoe adam tegen God kon kiezen..
Laatst gewijzigd door marcel081276 op 04 okt 2004 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”