Ik sta volledig achter de leer van de uitverkiezing op grond van Gods soevereiniteit. Dus niet op grond van een voorgezien geloof in de mens, zoals de remonstranten zeggen.
Ik ook, laat ik dat dan duidelijk mogen zeggen!
Moderator: Moderafo's
Happy One schreef:Je zegt: als het anders of tegenbijbels is hoor ik het graag. Mijn grote probleem zit in het feit dat je bepaalde teksten niet meer letterlijk kunt nemen. Deze teksten zijn al vaak genoemd, en hoef ik niet te herhalen.
Het is beslist niet de leer van Steenblok, hoewel er best overlappingen zullen zijn. Steenblok dwaalde niet in alles, alleen in de rechtvaardigmaking. Maar het is de leer van de oudvaders, en geheel gestoeld op en in overeenstemming met Gods Woord.
Mijn eerdere vraag blijft dus open staan, en dat blijft ook mijn moeite: Je kunt teksten niet meer letterlijk nemen, maar ze worden in een bepaald raster gelegd.
Ik weet uit mijn eigen leven heel goed dat ik geen vrije wil heb, dat ik alleen door genade tot God gekomen ben. In al die dingen voel ik mij thuis in de gereformeerde leer.
Maar als het vervolgens in gaat houden dat teksten niet meer letterlijk uitgelegd kunnen worden. Als het inhoudt dat ik er niet zeker van kan zijn dat de tranen van Jezus voor de poorten van Jeruzalem echt waren (want immers, waarom zou hij wenen en zeggen : ik heb u bijeen willen vergaderen zoals een hen haar kuikens en u hebt niet gewild, want Hij had het toch al besloten?). Als ik zo'n tekst dan moet uitleggen in de trant van ' ja maar dat meende Hij niet echt, of Hij meemde dat alleen naar..... dan voel ik mij ver van de Bijbelse leer verwijdert.
Als het betekent dat een tekst als ' went u naar mij toe en wordt behouden alle einden der aarde ' ik eerst moet vragen of God dat wel meent voor alle einden van de aarde.....
Daarin zit mijn hele grote moeite. Nogmaals niet in het feit dat je zegt dat er een verkiezing is, dat onze wil verdorven is en tot niets goed in staat. Wel in allerlei conclusies die over teksten heengelegd worden.
Daarin zit mijn hele grote moeite. Nogmaals niet in het feit dat je zegt dat er een verkiezing is, dat onze wil verdorven is en tot niets goed in staat. Wel in allerlei conclusies die over teksten heengelegd worden.
Teksten kunnen natuurlijk letterlijk uitgelegd worden, maar wel binnen het kader van de context.
Bookman schreef:Hier op REMOWEB zijn de zuivere gereformeerde klanken blijkbaar niet welkom. De meeste postings zijn zo Remonstrants als wat. De gereformeerde leer zoals Jas die in zijn postings verwoord wordt hier compleet afgeschoten. Heel erg.Gelukkig zijn er nog enkelen die ook gereformeerde geluiden laten horen. Onze Gereformeerde leer is gestoeld op Gods Woord en oudvaders. Dat waren mensen die van de Heere met hoge wijsheid waren bedeeld, zoals bijvoorbeeld de door Jas aangehaalde Zanchius. Maar ook die worden afgeschoten.
HereIam aan Jas:
Jammer vind ik het dat je niet inhoudelijk reageert op de teksten die ik aan draag!
2x heb ik identiek dezelfde teksten gepost, maar je doet er niets mee. (1 okt. 2.08 pm en 8.54 pm.)
Waarom niet? Is het te ingewikkeld? Te confronterend?
In plaats van op deze teksten in te gaan, kom je met een heel verhaal over de "uitverkiezing".
Vervolgens durf je te zeggen, dat ik Rom. 9 niet geloof en niet geloof in een "uitverkiezing". Wat een kokerdenken zeg! Sta je wel open voor mijn posts?
Uiteraard wil ik best reageren op al die teksten over de uitverkiezing en de uitleg die je erbij geeft. Maar ik wil mij inhouden. Want ik heb ook zo iets van van, reageer eens op die andere teksten die ik hier neerzet. Die werkelijk te maken hebben met dit onderwerp. Je kan wel "tegenteksten" inbrengen, maar ze zijn niet zo duidelijk en helder als de teksten die hier onder staan.
Nogmaals, reageer eens inhoudelijk op deze teksten: (dan reageer beloof ik je te reageren om de teksten die jij aandroeg, (die in jouw visie zouden gaan over een deterministische selectie van eeuwigheid over hemel of hel...)
[dan een heleboel teksten, ik zal je ze nu maar bespraren in deze quote]
Jas aan HereIam:
Dit is een erg flauwe en onterechte reactie van je. Ik ben heel uitvoerig bezig op je posting in te gaan. Het stuk wat ik geschreven heb over de verkiezing is meen ik toch de basis voor de beantwoording van jouw posting. Ik heb er ook duidelijk in gezet dat ik dat wellicht niet in 1 keer af krijg. Ga liever eens in op dat hele stuk wat ik geschreven heb. Heb je het eigenlijk wel gelezen? want dan zou je zien dat de teksten die jij aandraag eigenlijk allemaal al weerlegd zijn. Ik heb het idee dat ik nu echt paarlen voor de zwijnen werp. sorry, het is zonde van mn tijd geweest.
HereIam schreef:
Okay Jas, laten we niet lopen vitten op elkaar. Ik vind het onderwerp al teer genoeg.
Blijkbaar schrijven we vanuit andere referentiekaders. Jij vindt dat je uitvoerig op mijn postings in gaat. Dat doe je op zich ook wel, maar de teksten die ik aandraag, daar doe je (op één na) niets mee. Je kan niet alles in 1x, okay akkoord! Maar geef toe, je komt ook niet verder dan, "je moet het anders lezen".
HereIam schreef:Maar waarom moet ik iets anders lezen, als het er duidelijk staat?? Je spreekt over Gods karakter, hoe Hij is ed. Maar de teksten die ik aanreik, gaan daar ook over.
HereIam schreef:Zelfs de diepste emoties van onze Heiland komt daarbij kijken, als Hij huilt om de schare zonder Herder. Mag ik het je gewoon vragen: wat vind je van Jezus' karakter? Kan jij dit nu werkelijk plaatsen, vanuit jouw visie? Het is mijn mening dat je niet veel doet met de teksten.
HereIam schreef:Je reageert met een bepaalde visie op "de uitverkiezing". En vanuit dat raamwerk, moet ik die aangehaalde teksten van mij ook maar lezen.
Ik heb je uitgelegd dat ik en gelukkig velen met mij, dat anders zie.HereIam schreef:Mijn moeite is, dat de teksten die ik eerder aanhaalde, heel duidelijk en transparant zijn. Onomwonden staat er gewoon dat de Heer wil dat iedereen behouden wordt, Hij de wereld lief heeft, en dat Hij zijn leven voor de gehele wereld gegeven heeft. Ik kan er niet zoveel anders van maken. Als het nu een tekst is, met heel veel teksten die wat anders laten zien, okay. Dan kan je inderdaad twijfelen, over de juistheid van de interpretatie. Maar Jezus laat zo duidelijk zien wat Hij wil: De behoudenis van de wereld, daarvoor is Hij ook hier gekomen ...opdat de wereld door Hem behouden zou worden
(Joh.3:17).
HereIam schreef: En dit komt volledig overeen met het karakter van Jezus hier op aarde. Dit verlangen straalde Hij ook uit.
HereIam schreef:En over dé "uitverkiezing". Die bestaat naar mijn idee niet. Er zijn verschillende verkiezingen en destinaties. Maar daarover in mijn volgende posting.
jas schreef:HereIam schreef:Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve? (Ex.18:23)
Je hebt gelijk, ik weet niet hoe ik aan Ex. kwam. Uiteraard Ez.
Hoe dan ook, ik kan me in jouw verdere uitleg vinden, omdat ik ook zie dat gerechtigheid uit het OT iets anders is, dan uit het NT. Wat dat betreft ben ik erg blij met Jezus en de bedeling waarin wij mogen leven!Als het hier dan gaat om de goddelozen, wordt daarmee een groep mensen bedoeld die dus niet leven naar Gods inzettingen, maar waaraan God belooft dat wanneer zij zich zullen bekeren, in die zin, dat ze naar Gods inzettingen gaan leven, Hij hun niet zal verdelgen, Hij heeft dan geen lust in de dood des zondaars.
Jas: Volgens mij leg ik toch behoorlijk uitgebreid uit waarom de betekenis die jij aan je teksten toekent niet juist kan zijn. Simpelweg omdat ze in strijd zijn met de context waarin ze geplaatst zijn in het bijzonder, en m.b.t. de heilsleer en de Goddelijke eigenschappen in het algemeen. Je gaat ook eigenlijk niet op mijn uitleg in.
HereIam schreef:Het spijt me om te zeggen, ondanks jouw vele lappen tekst: Ik vind het niet echt uitleggen van teksten! Je forumuleert tegenantwoorden en referentiekaders waar je woorden als: 'alle mensen', 'wereld', 'een ieder', enz. in wilt lezen. Dan krijgen deze woorden in eens hele andere betekenissen. Vanuit mijn preceptie verdraai je zelfs gewoon deze teksten. Je leest dingen, die er namelijk helemaal niet staan: alle wordt allerlei, wereld wordt uitverkoren wereld, tsja. Sorry, kan er niet veel mee.
Jas: Het wordt zo een welles nietes spelletje, je weerlegt zelf nl helemaal niets.
... Weerleg dat dan i.p.v. alleen te reageren met dat je er niets mee kunt of het er niet mee eens bent.
HereIam schreef:Jas: Het wordt zo een welles nietes spelletje, je weerlegt zelf nl helemaal niets.
Okay...
... Weerleg dat dan i.p.v. alleen te reageren met dat je er niets mee kunt of het er niet mee eens bent.
Ja, ik eet hier uit mijn neus achter de computer en af en toe toets ik in: "Ik ben het er niet mee eens". Verder kom ik niet...![]()
Ik vrees dat we inderdaad zo niet veel verder komen. Maar ik hoop dat de mensen die mee lezen dat wel doen.
Nog een goede zondag!
HereIam schreef:Jas: Het wordt zo een welles nietes spelletje, je weerlegt zelf nl helemaal niets.
Okay...
Ja, ik eet hier uit mijn neus achter de computer en af en toe toets ik in: "Ik ben het er niet mee eens". Verder kom ik niet...![]()
Ik vrees dat we inderdaad zo niet veel verder komen. Maar ik hoop dat de mensen die mee lezen dat wel doen.
Nog een goede zondag!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten