Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 okt 2004 19:11

johannes1 schreef:het is vergezocht om te zeggen dat het werk van een piloot werk der barmhartigheden is. over de kwestie orgaandonatie is een andere discussie die we hier niet gaan voeren. alleen het werk van de piloot is afkeurenswaardig.

O ja? en als die ploot nu net jouw "nieuwe" hart moet overvliegen. Is dat dan ook afkeuringswaardig?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 okt 2004 19:13

Yael schreef:de stoplichten worden toch ook geregeld op zondag? mag dat ook niet? :?

dat is computerwerk. overigens staan die uit op zondag volgens mij. (naar ik meen hier in het dorp wel)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 okt 2004 19:13

Zareb schreef:
johannes1 schreef:het is vergezocht om te zeggen dat het werk van een piloot werk der barmhartigheden is. over de kwestie orgaandonatie is een andere discussie die we hier niet gaan voeren. alleen het werk van de piloot is afkeurenswaardig.

O ja? en als die ploot nu net jouw "nieuwe" hart moet overvliegen. Is dat dan ook afkeuringswaardig?

zoals ik al zei dat is een andere discussie.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 okt 2004 19:16

johannes1 schreef:
Yael schreef:de stoplichten worden toch ook geregeld op zondag? mag dat ook niet? :?

dat is computerwerk. overigens staan die uit op zondag volgens mij. (naar ik meen hier in het dorp wel)

als er een storing is dan moet er toch een reperateur komen, ja in een klein dorp misschien :mrgreen: maar hier in het westen niet

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 okt 2004 19:24

johannes1 schreef:
Zareb schreef:

zoals ik al zei dat is een andere discussie.

Da's makkelijk hoor!
Het is geen andere discussie, denk je eens in dat het jezelf overkomt. Zeg jij dan dat je geen transplantatie wil omdat die piloot (en vele anderen)moet werken?overigens heb ik al aangegeven dat orgaantransplantie een ander topic was. Maar daar gaat het hier ook niet over.
Wat mij een beetje raar overkomt is dat men wel wil profiteren van mensen die op zondag werken, maar men tegelijk iedereen die op zondag werkt aan de verkeerde kant zet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 okt 2004 19:26

de noodzakelijke dingen moeten doorgang vinden, maar er zijn genoeg banen te noemen die niet nodig zijn op zondag.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 20:41

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje hypocriet. Je zou ook kunnen stellen, de Heere zegt dat mn tijd er is, want mn hart is op. Zou je ook een varkenshart nemen? Ja, ik weet het, maar omdat ik eigenlijk tegen harttransplantatie ben is het niet off-topic, want ik vind het niet nodig om op zondag een hart te transplanteren. Hebben we eigenlijk wel een verlangen om met Hem verenigd te worden, of willen we het eeuwige leven hier op aarde? Straks ook nog klonen en guttegut, het is al zo vol hier. In elk geval, niet transplanteren op zondag, en eigenlijk liever helemaal niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 okt 2004 22:08

Mooi voorbeeld van Zareb. Zo zie je maar er zijn nog barmhartige mensen...........zelfs piloten. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 02 okt 2004 10:00

[quote="johannes1ik wil beginnen met vers 14. dit vers slaat op de 2de tafel die mozes van God kreeg. u naaste liefhebben als uzelve. dus niet dat het vervuld is, maar dat het samen te vatten is in 1 woord.

Gal 3,13
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

De hele wet hangt aan twee geboden, God liefhebben boven alles en je naaste zoals jezelf. Wij zijn vrijgekocht van de wet.

dan vers 1. ik weet niet wat je er mee wilt zeggen.

Galaten 2:16:
16 Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.

Galaten 5,1
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

Dus als je je de wet op laat leggen door mensen, laat je jezelf het slavenjuk opleggen waar Jezus je juist van bevrijd heeft.

Groet Rene

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2004 12:58

johannes1 schreef:

Er komt echt wel een hoop werk bij kijken hoor... Reperaties, de stroom die de stoplichten kost... weet je hoeveel mensen werken zodat jij op zondag electriciteit, gas en water kan gebruiken?

Maar goed, ik denk dat we erg moeten oppassen niet "farizees" te worden... laten we dus hier geen lijstje maken wat wel mag en wat niet, hoeveel kilometer je mag autorijden op een zondag en of je een schaap uit een put mag trekken op zondag...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 02 okt 2004 16:11

Rene Z schreef:Galaten 5,1
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt.

Gaan er toch nog veel mensen naar de verkeerde kerk... :lol:

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 02 okt 2004 17:38

Marnix schreef: Maar goed, ik denk dat we erg moeten oppassen niet "farizees" te worden... laten we dus hier geen lijstje maken wat wel mag en wat niet, hoeveel kilometer je mag autorijden op een zondag en of je een schaap uit een put mag trekken op zondag...

Inderdaad, waar gaat het nou daadwerkelijk om in deze discussie? Het lijkt me duidelijk dat we allemaal altijd wel weer iets kunnen verzinnen wat wel of juist niet mag onder bepaalde omstandigheden op een zondag...Uiteindelijk heb je jezelf te verantwoorden, en daar heeft iedereen al zijn handen vol mee me dunkt.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 03 okt 2004 11:04

12 Onderhoudt den sabbatdag, dat gij dien heiligt; gelijk als de HEERE, uw God, u geboden heeft.
13 Zes dagen zult gij arbeiden, en al uw werk doen;
14 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN, uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw os, noch uw ezel, noch enig van uw vee, noch de vreemdeling, die in uw poorten is; opdat uw dienstknecht, en uw dienstmaagd ruste, gelijk als gij.
15 Want gij zult gedenken, dat gij een dienstknecht in Egypteland geweest zijt, en dat de HEERE, uw God, u van daar heeft uitgeleid door een sterke hand en een uitgestrekten arm; daarom heeft u de HEERE, uw God, geboden, dat gij den sabbatdag houden zult.

De sabat is nooit voor ons bedoeld, maar voor de Joden, voor hun is is het oude testament geschreven. En als wij dus doen wat er in de bijbel staat moeten we dus de zevende dag (zaterdag) en niet de eerste dag rust houden.

Ik ben dus van mening dat wij geen zondag hoeven te houden, deze is puur ingesteld door mensen. De Joden hebben de Sabbat, maar wij zijn geen Joden.
Ik zeg hier niet dat het slecht is om zondag te houden, maar als er mensen zijn die werken op zondag kunnen wij dat niet afkeuren.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 11:49

Ik ben dus van mening dat wij geen zondag hoeven te houden, deze is puur ingesteld door mensen. De Joden hebben de Sabbat, maar wij zijn geen Joden.

en wat doe je dan met het volgende tekstgedeelte: 6 dagen zult gij arbeiden, maar de 7e dag is de sabbat. dan zult u geen werk doen, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 okt 2004 13:21

Loonatick schreef:De sabat is nooit voor ons bedoeld, maar voor de Joden, voor hun is is het oude testament geschreven. En als wij dus doen wat er in de bijbel staat moeten we dus de zevende dag (zaterdag) en niet de eerste dag rust houden.

Ik zeg hier niet dat het slecht is om zondag te houden, maar als er mensen zijn die werken op zondag kunnen wij dat niet afkeuren.

Volgens mij moet je 7e dag niet zo opvatten. Ook de weekindeling die begint met zondag is door mensen bedacht, het is geen objectief en universeel gegeven dat de zevende dag een zaterdag is.

Met 7e dag wordt mi. gewoon bedoeld dat je 1 dag van de 7 rust moet houden, of dat volgens onze weekindeling nu de 1, de 5e of de 7e is.

Terug naar “Archief”