jonge kinderen die sterven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 01 okt 2004 12:21

Dus, God had ons rechtvaardig allemaal laten verloren gaan?!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 12:23

Kunnen laten gaan -> ja

Maar Hij heeft Zijn enige Zoon gezonden om voor de zonden van Zijn uitverkoren volk te lijden en sterven

Riska

Berichtdoor Riska » 01 okt 2004 12:23

Pieter Bel schreef:Dus, God had ons rechtvaardig allemaal laten verloren gaan?!

:?: :?: :?: :?:

Verklaar je nader?

Riska

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 01 okt 2004 12:38

PeterD schreef:Maar Hij heeft Zijn enige Zoon gezonden om voor de zonden van Zijn uitverkoren volk te lijden en sterven

:-s
1 Joh 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze maar ook voor de zonden van de gehele wereld.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 12:48

Cathy schreef:
PeterD schreef:Maar Hij heeft Zijn enige Zoon gezonden om voor de zonden van Zijn uitverkoren volk te lijden en sterven

1 Joh 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze maar ook voor de zonden van de gehele wereld.

De kanttekening van dat vers:
Dat is, van alle mensen, die in de ganse wereld uit alle volken, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, als ook daaruit, dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, maar alleen voor degenen, die in Hem zullen geloven

En wat te denken van Joh 17:9?
Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 01 okt 2004 13:40

PeterD schreef:
Cathy schreef:

De kanttekening van dat vers:
Dat is, van alle mensen, die in de ganse wereld uit alle volken, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, als ook daaruit, dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, maar alleen voor degenen, die in Hem zullen geloven

Vind je het erg als ik dat vers gewoon laat staan zoals het er staat?
Verder kun je ook nog lezen Kol 1:20
En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, [zeg] [ik], alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn.
Of Joh 4:42
....want wij zelven hebben [Hem] gehoord, en weten, dat Deze waarlijk is de Christus, de Zaligmaker der wereld.
Of 2 Kor 5:19
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende,......
Maar ja, daar zullen de kanttekenaren wel dezelfde draai aan geven :(

En wat te denken van Joh 17:9?
Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

Cathy in: wil G.d dat alle mensen behouden worden schreef:
David schreef:Ik bid voor hen; ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij mij gegeven hebt, want zij zijn de uwen.

Ik vraag me nog steeds af of je dit zo in het algemeen mag stellen.
Dit is een gedeelte uit het hogepriesterlijk gebed (Joh 17:9) en imo dankt en bid Yeshua hier voor zijn discipelen.

Pas in vs 20 betrekt Yeshua de gelovigen erbij. En in vs 21 de bede dat de gelovigen een eenheid zullen zijn zodat de wereld gaat geloven dat Yeshua van G.d komt.
Hier ook weer de wens dat G.d wil dat alle mensen behouden zullen worden. Maar dan zitten we weer in het verkeerde topic.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

André

Berichtdoor André » 01 okt 2004 13:56

Idd, ik zie ook niet meer zo de lijn, als ik de topic titel nu lees :?

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 01 okt 2004 14:19

Riska schreef:

Verklaar je nader?

Riska

God had ons rechtvaardig kunnen laten verloren gaan, omdat we gezondigd hadden en nu nog steeds zondigen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 okt 2004 17:24

Pieter Bel schreef:
Riska schreef:

Verklaar je nader?

Riska

God had ons rechtvaardig kunnen laten verloren gaan, omdat we gezondigd hadden en nu nog steeds zondigen.

Is God onrechtvaardig als mensen niet verloren gaan? Je lijkt hier liefde tegenover rechtvaardigheid te stellen. Lees ook het eerder genoemde citaat uit de Dordtse Leerregels eens en waar dit op gebaseerd is. Dit is ook voor de topic-opener. Ik heb geen antwoorden, geen andere antwoorden dan Job had, en die had er geen.

Ga met God,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2004 12:53

Pieter Bel schreef:
Riska schreef:

Verklaar je nader?

Riska

Mooi theoretisch gepraat...

Maar maak het nu eens concreet.

Waar komt het in de situatie waarom dit topic is gestart op neer?

Was het sterven van dit kindje een straf?

Was het Gods rechtvaardigheidsgevoel (en dan de straffende kant daarvan) waardoor hij niet anders kon dan dat kindje laten sterven, anders zou Hij met Zijn eigen rechtvaardigheidsgevoel in de knoop zitten?
Of zit er ook Gods liefde in? Je kunt snel denken van niet, omdat het heel verdrietig is wat er gebeurt.... en kun je niet snappen dat Gods liefde ook in het spel betrokken is... Maar denk eens aan dat kind? Waar is die nu, hoe voelt die zich nu, is die er op vooruit gegaan? Dan weet ik zeker dat Gods liefde een belangrijke factor was bij het gebeuren. Dat kindje heeft het voorrecht gekregen om een lange zware weg op aarde over te mogen slaan. Het is alleen zo moeilijk te accepteren voor ons mensen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 02 okt 2004 12:57

Marnix, ik ben het helemaal met je eens.
En omdat het kindje ongetwijfeld bij God is, kan dat een troost zijn voor ouders, en omdat wij er in feite niks van begrijpen dat een jong leven afgeknapt is, mogen we stil zijn en hoeven even helemaal geen enkele verklaring - "gewoon" ( let op de aanhalingstekens!) het verdriet in al zijn felheid toelaten. Ook dat ziet en weet God en Hij zal troosten...

Riska

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 okt 2004 14:40

Riska schreef:Marnix, ik ben het helemaal met je eens.
En omdat het kindje ongetwijfeld bij God is, kan dat een troost zijn voor ouders, en omdat wij er in feite niks van begrijpen dat een jong leven afgeknapt is, mogen we stil zijn en hoeven even helemaal geen enkele verklaring - "gewoon" ( let op de aanhalingstekens!) het verdriet in al zijn felheid toelaten. Ook dat ziet en weet God en Hij zal troosten...

Riska

Amen!!!
Ik kan een heel verhaal hier neertypen met veel troostende woorden. Ik herken zo goed deze onbegrip,verdriet en boosheid, ben zelf ook een broertje van 6 verrloren. Dan zeggen: Het was zijn tijd? Ja het zal zo zijn maar wat zet het je leven op zijn kop.

ik wens je veel kracht toegebeden!

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 07:37

Waarom is het kind zeker bij de Heere? Hoe weet je dat? Van waar uit de Bijbel of de DL zien we dat?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 08:11

Waarom werden kleine kinderen vroeger besneden... waarom zegt Jezus: Laat de kinderen tot mij komen want voor zulken is Gods Koninkrijk? Daarnaast heeft een kind nooit de kans gekregen om God aan te nemen of je te verwerpen.... ik geloof niet dat God een kleintje verloren laat gaan om een keus die hij/zij niet heeft kunnen maken... Ik geloof dat mijn Vader van kinderen houdt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 04 okt 2004 08:14

Dat klopt niet. Dit zou betekenen dat er een afval van heiligen zou zijn, aangezien het anders namelijk zo is dat alle mensen behouden zouden worden. Een kind heeft die keuze al wel gemaakt, door zijn verbondshoofd Adam.

Terug naar “Archief”