stille tijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

stille tijd?

Berichtdoor Lalage » 23 jan 2003 15:58

Hoe houd jij je relatie met God levend? Houd je elke dag stille tijd? En hoe vul je dat dan in?

bijbel lezen > een dagboek of van kaft tot kaft
bidden > praten, zingen, stil zijn

Napoleon
Moderator

Re: stille tijd?

Berichtdoor Napoleon » 23 jan 2003 16:35

Lalage schreef:Hoe houd jij je relatie met God levend? Houd je elke dag stille tijd? En hoe vul je dat dan in?

dat wisselt, maar vaste onderdelen zijn wel bidden, bijbellezen en overdenken/filosoferen. ik probeer er elke dag minstens een half uur voor vrij te maken, liefst ongeveer een uur.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 23 jan 2003 22:22

ik houd savonds altijd een half uur stilletijd
vaak wat langer ik ga dan erst een half uur opwekkings liederen zingen en dat maak me blij
darna lees ik een stukje uit me bijbels dagboek en bijbel en dan ga ik in gebed
gr connie

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 jan 2003 20:52

Confronterende vraag...

Ik lees savonds zowiezo uit een dagboek en bijbehorende bijbeltekst. Momenteel ben ik ook de bijbelstudies van de Kerstconferentie (windroos) waar ik geweest ben, voor mezelf aan het herhalen.
Daarna bid ik, soms val ik halverwegen het gebed bijna in slaap, zo moe ben ik savonds. Ik probeer tegenwoordig eerder naar bed te gaan.

Soms krijg ik wel eens een shot, dat bid ik ook sochtends en neem ik mijn bijbel mee in de trein. Vooral na die conferentie, 4 dagen puur alleen met God bezig. Dan denk je dat je daarna vaker gaat bijbellezen en meer gaat bidden. Maar vaak versloft het toch weer op den duur.
Ligt ook wel aan hoe ik me voel. Als ik me rot of bang voel besteed ik veel meer tijd aan bidden en bijbellezen, het maakt me heel rustig en het voelt veilig.

Ik merk wel, wanneer je vanwegen tijdgebrek gaat bezuinigen, dat meestal op mn stille tijd is! Ik zou het graag anders willen.

Heel verhaal ;-)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2003 23:14

In de trein, dat doe ik inderdaad ook. Een halfuurtje heb ik dan helemaal vrij om met God te praten. Of ik spreek met Borkdude af dat we dat 'samen' doen via icq, dan lezen we hetzelfde en praten er nog wat over.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 24 jan 2003 23:19

Ik mediteer zo nu en dan.... telt dat ook?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 jan 2003 11:09

Lalage vroeg hoe je jouw relatie met God levend houdt, ofwel, God zoekt.
Als meditatie voor jou contact zoeken met God is, telt dat ook.

Zoniet, meditatie is volgens mij altijd wel goed voor jezelf. Om even uit de beslommeringen op aarde te komen.

Liefs en grutz
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: stille tijd?

Berichtdoor rpdingemanse » 28 jan 2003 12:49

Lalage schreef:Hoe houd jij je relatie met God levend? Houd je elke dag stille tijd? En hoe vul je dat dan in?

tja...
wat ervaar ik soms dat het zo goed is om met God te leven, heel de dag door. maar wat ervaar ik soms ook zo dat ikzelf op de troon wil zitten. wat merk ik vaak dat ik de Bijbel laat liggen voor een goede film o.i.d... die eigenlijk helmaal niet goed is omdat ik God daarmee niet dien, maar mijn eigen plezier zoek...

laten wij biddend en lezend leven, en levend bidden en lezen!

laten wij elkaar opfrissen! dank u, Lalage, voor je opmerking...
gegroet!

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 28 jan 2003 15:24

Ik lees 's ochtends en 's avonds uit mn Bijbel, denk erover en bid erbij.

Hoewel gitaarspelen niet onder het houden van stille tijd valt, doe ik dit ook graag. Soms gewoon voor mn plezier, soms ook om de liederen die ik speel.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 28 jan 2003 17:02

god wil dat zijn kind toch minstens een half uur per dag stille tijd houd
god vind het fijn om ge eeert te worden niet alleen in de kerk maar ook gewoon thuis in je slaapkamer of onder de doche enz
gr connie

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jan 2003 10:26

connie schreef:god wil dat zijn kind toch minstens een half uur per dag stille tijd houd
god vind het fijn om ge eeert te worden niet alleen in de kerk maar ook gewoon thuis in je slaapkamer of onder de doche enz
gr connie

Dat wil ik even nuanceren. God verlangt ernaar zijn kinderen te ontmoeten. Een half uur stille tijd kan een richtlijn zijn maar ieder moet zijn eigen manier vinden om het contact met God te onderhouden.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 30 jan 2003 11:38

Lalage schreef:
connie schreef:god wil dat zijn kind toch minstens een half uur per dag stille tijd houd
gr connie

Dat wil ik even nuanceren. God verlangt ernaar zijn kinderen te ontmoeten. Een half uur stille tijd kan een richtlijn zijn maar ieder moet zijn eigen manier vinden om het contact met God te onderhouden.

ik wil me bij Lalage aansluiten.
de HELE DAG moeten wij in contact zijn met God.
waar ik dit uit opmaak?
nou, wij moeten vervuld zijn met De Geest. dit kan je niet zijn als je zondigd. wanneer zondig je niet: als je de Geest hebt, en continu in contact bent met God. ik denk dat dit een nobel streven is, bid maar om volharding, kracht, de wijheid van Salomo e.d.

dit betekend natuurlijk niet dat je zonder zonde BENT!
ook denk ik dat het belangrijk is om even te vermelden: doe alle dingen die je doet met gebed en dankzegging. als je God er ECHT voor kan danken, is het mijns inziens geen zonde. of je geweten zou dichtgeschroeid moeten zijn. want met een bezwaard geweten kun je God niet danken...

Leer van Hem, want Hij is de Alwetende. Zijn juk is zacht, onthoud dat! lees dus zoveel mogelijk Zijn Woord en wat ik hierboven schreef...

leef met God, leef uit God....

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 feb 2003 17:15

Bijbellezen en bidden. Maar ik vind stille tijd soms een beetje creepy. Het kan snel een sleur worden. Ik zit soms op de fiets ook wel eens te bidden of God te prijzen... (Ai, wat een evangelisch woord :mrgreen: ). Soms lees ik de bijbel een week lang niet en dan doe ik zondag een studie van een uur. Het wisselt nogal dusss...
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 feb 2003 17:55

als de behoefte er is. En vooral als de behoefte er niet is.....

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 03 feb 2003 19:51

Ik merk aan mijzelf dat ik de stille tijd echt nodig heb.
Denken over wat ik die dag heb gedaan, waarom ik het heb gedaan enz.

Ik ga meestal na het eten een bijbelstudie maken uit mijn bijbelstudieboek en schrijf dat al mijn gedachten (biddend) hierover op.

's avonds voordat ik naar bed ga lees ik uit een boek (op dit moment spurgeon) en uit mijn bijbeltje. En 's morgens mijn dagboek.

Verder lees ik wanneer ik in de trein zit vaak een stuk, elke keer een stukje verder de bijbel door en heb ik altijd een zakboekje bij me waarin ik dingen opschrijf.

Gitaar spelen werd er genoemd. Ik denk dat je soms muziekmaken onder stille tijd kan verstaan.
Wanneer ik behoefte heb pak ik soms ook mijn gitaar en verzin al spelend wijzen en liedjes.

Ik denk dat het voor IEDEREEN belangrijk is stille tijd te hebben.
We leven in een hectische tijd met volgeplande agenda's.
Ik denk dat het juist goed is om in die agenda ook elke dag stille tijd in te plannen.
Wanneer je dit doet is voor iedereen verschillend. De een kan 's avonds voordat hij/zij naar bed gaat nog gerust heel goed nadenken en is geen ochtendmens enz.
Maar God verwacht van ons dat we met Hem bezig zijn. En dan ook bewust bezig zijn. En juist die stille tijd kan je laten zien hoe 'leeg' je hectische tijd soms is.
Maar ook helpt die stille tijd je om sterker te staan in je hectische tijd!

Ik raad je aan wanneer je van jezelf merkt dat je vaak vergeet tocht die stille tijd te houden (wat ik eerst ook vaker had) om het echt te plannen.
's avonds na het eten een half uurtje bv. dat vind ik zelf heel goed werken.
Time flies when you have none!

Terug naar “Archief”