Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 okt 2004 13:26

Lana schreef:Ik denk dat er maar een nieuw topic geopend moet worden: wel of niet bij een noodgeval op een zondag met de trein van Groningen naar Maastricht? :?
Is echt ontzettend relevant voor de discussie of je wel of niet op zondag wil werken.... :roll:

Treinen moeten gewoon niet rijden op zondag, dan kun je er ook niet mee reizen. En maak mij niet wijs dat je in noodgevallen niet van je familie, vrienden of kennissen aankunt, want das gewoon lariekoek!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 01 okt 2004 13:34

alex leusink schreef:Treinen moeten gewoon niet rijden op zondag, dan kun je er ook niet mee reizen. En maak mij niet wijs dat je in noodgevallen niet van je familie, vrienden of kennissen aankunt, want das gewoon lariekoek!!!

Weer hypocriet, dan leg je gewoon de verantwoording bij je familie e.d.
Geef hier nu een s antwoord op,

Dit zegt Paulus over het weer op leggen van de wet. (sabbat, zondagsrust)

Galaten 5,1
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

en

Gal 5,14
Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Kan iemand mij hier eens antwoord op geven, degene die zich de wet op laten leggen. (dus voor verplichte zondagsrust zijn) Hoe leggen jullie bovenstaande dan uit?

Groet Rene

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 13:35

alex leusink schreef:
Lana schreef:Ik denk dat er maar een nieuw topic geopend moet worden: wel of niet bij een noodgeval op een zondag met de trein van Groningen naar Maastricht? :?
Is echt ontzettend relevant voor de discussie of je wel of niet op zondag wil werken.... :roll:

Treinen moeten gewoon niet rijden op zondag, dan kun je er ook niet mee reizen. En maak mij niet wijs dat je in noodgevallen niet van je familie, vrienden of kennissen aankunt, want das gewoon lariekoek!!!

Ik heb geen vrienden, geen kennissen en geen familie in de buurt.
En wat jij lariekoek vindt, kan voor een ander misschien heel serieus zijn, niet? Hoop je nou ook in de hemel te komen door op zondag niet te reizen? Ben je trouwens al bekeerd of leef je nog voor eigen rekening? Zomaar een vraag, maar wel een cruciale voor het vervolg van de discussie. Hoewel ik dit soort vragen als pkn-er natuurlijk niet mag stellen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 13:50

Rene Z schreef:
alex leusink schreef:Treinen moeten gewoon niet rijden op zondag, dan kun je er ook niet mee reizen. En maak mij niet wijs dat je in noodgevallen niet van je familie, vrienden of kennissen aankunt, want das gewoon lariekoek!!!

Weer hypocriet, dan leg je gewoon de verantwoording bij je familie e.d.
Geef hier nu een s antwoord op,

Dit zegt Paulus over het weer op leggen van de wet. (sabbat, zondagsrust)

Galaten 5,1
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

en

Gal 5,14
Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Kan iemand mij hier eens antwoord op geven, degene die zich de wet op laten leggen. (dus voor verplichte zondagsrust zijn) Hoe leggen jullie bovenstaande dan uit?

Groet Rene

Ik ben het wel met je eens omdat ik niet zo'n wettische inslag heb. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die er toch moeite mee hebben. Het vrij zijn van de wet is natuurlijk geen vrijbrief om er maar op los te kunnen zondigen. Dat is antinomiaans.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 01 okt 2004 14:30

jas schreef:

Ik ben het wel met je eens omdat ik niet zo'n wettische inslag heb. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die er toch moeite mee hebben. Het vrij zijn van de wet is natuurlijk geen vrijbrief om er maar op los te kunnen zondigen. Dat is antinomiaans.[/quote]

Het staat toch gewoon in de bijbel? Dus waarom mensen er dan moeite mee hebben begrijpik niet, misschien omdat ze door andere mensen geindoctrineerd worden? Het is zeker geen vrijbrief want je moet je aan twee geboden houden, heb God lief boven alles en heb je naaste lief zoals jezelf. Als je je de wet weer op laat leggen kom je weer onder het slavenjuk waar Paulus nu juist voor waarschuwt.

Groet Rene

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 okt 2004 15:15

Jas, mijn hart krimpt in een als ik je postings zie. Al is mijn overtuiging er dan een van een sterk gestructureerd leven, in mijn godsdienst vind heel veel liefde. Van jouw kant is er niets dan overal bovenop springen, en niet in de zin van een sterke eigen mening, maar mensen de grond intrappen met je opmerkingen. Je bent absoluut niet PASTORAAL bezig. Ik ben absoluut niet beter dan jouw, maar ik wil anderen hoe dan ook proberen te begrijpen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2004 15:35

Verder alle inhoudelijke bijdrages van Rene en ondergetekende negerend, Leusink.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 16:17

alex leusink schreef:Jas, mijn hart krimpt in een als ik je postings zie. Al is mijn overtuiging er dan een van een sterk gestructureerd leven, in mijn godsdienst vind heel veel liefde. Van jouw kant is er niets dan overal bovenop springen, en niet in de zin van een sterke eigen mening, maar mensen de grond intrappen met je opmerkingen. Je bent absoluut niet PASTORAAL bezig. Ik ben absoluut niet beter dan jouw, maar ik wil anderen hoe dan ook proberen te begrijpen.

Ik denk dat je mn postings echt niet goed gelezen hebt want dan zou je zien dat ik een zeer uitgesproken mening heb. Wel grappig, dit is me nog niet eerder verweten. Wel al veel, maar nog niet dat ik geen eigen mening heb, jouw kleine stoute alexje. Pas op hoor, straks krijg je klapjes op je billetjes :D

scapaboy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor scapaboy » 01 okt 2004 17:41

Ik werk zelf ook op zondag en heb daar geen problemen mee, ik werk in de horeca en dan heb je dat gewoon. Bij mij begint de zondag smorgens als het licht wordt.
Laat ons allen gezamelijk chillen...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 okt 2004 18:42

Bookman schreef:Als wij met z'n allen niet gevallen waren in het paradijs hoefde ik op zondag geen dagdienst te draaien om terminale mensen te verzorgen. De werken der barmhartigheid zouden dan niet nodig zijn.
Ik denk dat daar de kneep wel beetje zit.

Ik begrijp (denk ik) wat je wil zeggen, hoewel....?

God heeft ons de wetenschap en de kennis gegeven. Tenminste daar ga ik vanuit. Echter, een en ander is inmiddels een onmisbare factor in het leven geworden. Het klinkt allemaal ver gezocht wat ik nu ga typen, maar het is wel realiteit.

Stel; Jij hebt een harttransplantatie nodig om te kunnen overleven. Op zaterdagavond sterft er iemand in Engeland, die zijn organen heeft afgestaan voor donatie. (zouden we allemaal moeten doen, maar dat is off topic). Op zondag staat het hele operatiekwartier klaar om jou te helpen. Goed, ziekenhuis, dus werken van barmhartigheid. Maar, dat houd tegelijk
ook in dat er luchthavens klaar moeten zijn. Met alle personele bezetting.
En dan? weiger jij die transplantatie?

Ik vind de hele discussie (over treinen) kort door de bocht. We leven nu eenmaal in een tijd, of je het leuk vind of niet, die niet meer op zondag kan stil liggen. En, waarvan iedereen, die niet op zondag wil werken, profiteerd. Het geen dan ook weer niet goed is.
De vooruitgang in de kennis heeft een hoop goeds maar ook een hoop problemen opgeleverd. Tenminste, wij zien het als problemen.

Als je het "rustdag" gebod letterlijk wilt nemen kun je niet meer leven. In deze ben ik helemaal eens met Rene Z.
Ik vind het heel hypocriet als je op zondag niet wilt werken, maar wel wil profiteren van "niet-christenen" die wel op zondag werken.

"Dat is dan hun verantwoordelijkheid" las ik. Sorry maar dat is onzin. Want waar leg je dan de grens?

Nog een praktijk voorbeeld: Ik regel op vrijdagavond een uitvaart van iemand die is overleden. De uitvaart zal dus woensdag moeten plaats vinden. Het drukwerk zal dan maandag moeten aankomen en de advertentie moet maandag in de krant.
Reken maar eens uit hoeveel mensen er dan op zondag moeten werken.

En zo zijn er nog voorbeelden te geven.

Op zondag mogen alleen werken van barmhartigheid, las ik. maar wat is dan barmhartigheid? Als Pietje ervoor zorgt dat jij stroom hebt op zondag, is Pietje dan "verloren" of is dat een vorm van barmhartigheid?
Of profiterenwedan van - niet christenen-?
Als Renee Z op zondag de raffinaderij laat draaien is hij dan verkeerd bezig? Denk het niet, want zo'n proces kun je niet zomaar afsluiten. Dat kost dagen van sluiten en dagen van opstarten.

Voor mij is een zondag een "aparte" dag. "God's dag"
Ons bedrijf is er op gericht de werkzaamheden op zondag zoveel mogelijk te beperken. Maarsoms kan het gewoon niet anders.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 okt 2004 18:42

rene Z schreef:Galaten 5,1

en

Gal 5,14

ik wil beginnen met vers 14. dit vers slaat op de 2de tafel die mozes van God kreeg. u naaste liefhebben als uzelve. dus niet dat het vervuld is, maar dat het samen te vatten is in 1 woord.

dan vers 1. ik weet niet wat je er mee wilt zeggen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 okt 2004 18:42

ik werk in de horeca en dan heb je dat gewoon.

is dat een geldige regel om dan maar te zeggen, ja in de horeca werken ze dus ik ook maar?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 okt 2004 19:03

johannes1 schreef:
ik werk in de horeca en dan heb je dat gewoon.

is dat een geldige regel om dan maar te zeggen, ja in de horeca werken ze dus ik ook maar?

Lijkt me dubieus, maar....
Neem nou eens m'n vorige posting. Een piloot moet vliegen van Engeland naar Nederland. Dan zou ik graag hebben dat die piloot goed gegeten heeft.
Dus het cateringbedrijf moet zorgen dat,...... enz
Zo kun je dus nog uren doorgaan.

Het criterium "werken van barmhartigheid" is of heel ruim, of het klopt niet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 okt 2004 19:06

het is vergezocht om te zeggen dat het werk van een piloot werk der barmhartigheden is. over de kwestie orgaandonatie is een andere discussie die we hier niet gaan voeren. alleen het werk van de piloot is afkeurenswaardig.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 okt 2004 19:11

de stoplichten worden toch ook geregeld op zondag? mag dat ook niet? :?

Terug naar “Archief”