Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 08:37

caprice schreef:
Sabra schreef:Deze stelling over plotseling ziekenhuisbezoek leidt mijns inziens tot de conclusie dat het onzin is om met de trein reizen af te keuren op bijbelse gronden.

Het reizen op zich is al wel een punt, maar er moeten mensen voor werken op zondag om die trein te kunnen laten rijden. En dat is ons verboden.

Caprice, ik ben het op zich met je eens, maar wat doe je als jij onderweg bent naar Groningen met je auto en je moet:
- tanken
- hulp van ANWB hebben

caprice

Berichtdoor caprice » 01 okt 2004 08:38

Sabra schreef:Dat is ook niet verboden, Caprice, dat is een christelijke interpretatie van de wet van God, maar niet de letterlijke tekst.

Verder, waar staat dat het ons verboden is om mensen voor ons te laten werken? Ik volg dan even jouw trant van denken, dat de zondag dezelfde betekenis heeft als de sabbath.

Laten we het dan zo zeggen: Dat er is geboden om niet te werken. En dat is door God geboden in de eeuwigdurende wet der zeden, het vierde gebod.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 08:42

Sabra schreef:Dat is ook niet verboden, Caprice, dat is een christelijke interpretatie van de wet van God, maar niet de letterlijke tekst.

Verder, waar staat dat het ons verboden is om mensen voor ons te laten werken? Ik volg dan even jouw trant van denken, dat de zondag dezelfde betekenis heeft als de sabbath.

In de 10 geboden? Zes dagen zult Gij arbeiden en al uw werk doen, maar de.... enz.
Dus niet op de sabbath werken, en dat is nu de zondag geworden. (geen discussie over deze stelling, daar is al een ander topic over)

En het lijkt me duidelijk dat de 10 geboden niet alleen voor Christenen is, maar eigenlijk gewoon voor iedereen...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2004 08:49

Daar heb je gelijk in, Caprice. Ik citeer echter dat vierde gebod, uit de NBG-vertaling. Ik heb geen SV. Ik doe dit uit Exodus 20: 8-11

Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag, daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

Twee punten, ik zit nog altijd met het verschil tussen zondag en sabbath en ik kan hier niet uithalen dat werken op zondag dus niet mag.
Het tweede, ik kan hier dus ook niet uithalen dat je anderen niet voor jou mag laten werken. Er staat alleen dat niemand werk mag doen, maar dit is mijns inziens alleen op Israël van toepassing. In onze maatschappij is het niet zo dat wij allen in het verbond van Christus zijn opgenomen, enkel diegenen die zich bekeerd hebben en in God leven.

Off-topic: Ik vraag mij af of de tien geboden wel voor christenen zijn bedoeld. Ik neig naar dat ze alleen voor de Joden gelden die voor Christus hebben geleefd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 08:56

PeterD schreef:
caprice schreef:Maar even een kanttekening bij dit verhaal: Sinds wanneer moet iemand die naar het ziekenhuis moet naar een ziekenhuis in Groningen terwijl hij in Maastricht woont? Zijn er geen ziekenhuizen dichter in de buurt?

Het voorbeeld is een beetje plastisch genomen, maar in het voorbeeld woont de vader in Groningen geloof ik, terwijl je zelf in Maastricht een bakkie zit te doen.

Nee, de stelling was dat je in Groningen woont en je vader in Maastricht en daar dus ook op sterven ligt. Hoeft ook niet eens in een ziekenhuis te zijn. Het gaat hier niet om een bakkie doen hoor. Je bagatelliseert wel gemakkelijk hè? Sommige mensen blijven nu eenmaal niet hun hele leven bij hun ouders wonen maar zoeken hun weg naar plaatsen elders in het land of soms ver er buiten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2004 08:58

Jas, ik ben het soms eens met jou, maar zou jou toch willen vragen om minder sarcastisch te reageren. Hiermee zou je mensen kunnen afschrikken, terwijl ik gewoon een gesprek probeer aan te gaan. Discussieren over religieuze topics doe ik eigenlijk liever niet, het gaat er namelijk niet om, om de discussie te winnen, maar om elkaars standpunten uit te wisselen en mogelijk van elkaar te leren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 09:02

jas schreef:
PeterD schreef:
caprice schreef:Maar even een kanttekening bij dit verhaal: Sinds wanneer moet iemand die naar het ziekenhuis moet naar een ziekenhuis in Groningen terwijl hij in Maastricht woont? Zijn er geen ziekenhuizen dichter in de buurt?

Het voorbeeld is een beetje plastisch genomen, maar in het voorbeeld woont de vader in Groningen geloof ik, terwijl je zelf in Maastricht een bakkie zit te doen.

Nee, de stelling was dat je in Groningen woont en je vader in Maastricht en daar dus ook op sterven ligt. Hoeft ook niet eens in een ziekenhuis te zijn. Het gaat hier niet om een bakkie doen hoor. Je bagatelliseert wel gemakkelijk hè? Sommige mensen blijven nu eenmaal niet hun hele leven bij hun ouders wonen maar zoeken hun weg naar plaatsen elders in het land of soms ver er buiten.

Ok speciaal voor Jas:
Stel dat op zondagmorgen (net na kerktijd, terwijl je aan de thee zit) het ziekenhuis van Groningen belt dat je vader op sterven ligt, waarschijnlijk de avond niet zal halen, en jij hebt geen auto.

Dus toch een bakkie, en toch het ziekenhuis in Groningen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 09:26

PeterD schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:

Ok speciaal voor Jas:
Stel dat op zondagmorgen (net na kerktijd, terwijl je aan de thee zit) het ziekenhuis van Groningen belt dat je vader op sterven ligt, waarschijnlijk de avond niet zal halen, en jij hebt geen auto.

Dus toch een bakkie, en toch het ziekenhuis in Groningen?

Sorry, maar de humor gaat aan mij voorbij. Ik vind het op sterven liggen van je vader niet iets om grapjes over te maken. Ik vind het "foute" humor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 09:29

Sabra schreef:Jas, ik ben het soms eens met jou, maar zou jou toch willen vragen om minder sarcastisch te reageren. Hiermee zou je mensen kunnen afschrikken, terwijl ik gewoon een gesprek probeer aan te gaan. Discussieren over religieuze topics doe ik eigenlijk liever niet, het gaat er namelijk niet om, om de discussie te winnen, maar om elkaars standpunten uit te wisselen en mogelijk van elkaar te leren.

Ik kan er niets aan doen. Deze site wekt bij tijden sarcasme in me op.
En ik heb nog wel een hekel aan opwekking. :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 09:45

jas schreef:Sorry, maar de humor gaat aan mij voorbij. Ik vind het op sterven liggen van je vader niet iets om grapjes over te maken. Ik vind het "foute" humor.

Volgens mij is er niemand die er grapjes over aan het maken is, maar wordt het alleen als voorbeeld gebruikt...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 09:52

PeterD schreef:
jas schreef:Sorry, maar de humor gaat aan mij voorbij. Ik vind het op sterven liggen van je vader niet iets om grapjes over te maken. Ik vind het "foute" humor.

Volgens mij is er niemand die er grapjes over aan het maken is, maar wordt het alleen als voorbeeld gebruikt...

Nee, volgens mij kwam de versimplistificatie van het "bakkie doen" van jou, het was niet het originele voorbeeld.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 09:57

jas schreef:
PeterD schreef:

Nee, volgens mij kwam de versimplistificatie van het "bakkie doen" van jou, het was niet het originele voorbeeld.

Die versimplificatie was van mij, en sloeg op de thee waar je aan zou zitten in het voorbeeld.

Wellicht heb jij dat fout geintepreteerd als zijnde bij je vader een bakkie gaan doen?

Verder is dit gigantisch off topic, en reageer ik hier niet verder meer op.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 01 okt 2004 10:11

Ik denk dat er maar een nieuw topic geopend moet worden: wel of niet bij een noodgeval op een zondag met de trein van Groningen naar Maastricht? :?
Is echt ontzettend relevant voor de discussie of je wel of niet op zondag wil werken.... :roll:

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 01 okt 2004 10:28

Dit zegt Paulus over het weer op leggen van de wet. (sabbat, zondagsrust)

Galaten 5,1
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

en

Gal 5,14
Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Kan iemand mij hier eens antwoord op geven, degene die zich de wet op laten leggen. (dus voor verplichte zondagsrust zijn) Hoe leggen jullie bovenstaande dan uit?

Groet Rene

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 okt 2004 11:18

PeterD schreef:
Die versimplificatie was van mij, en sloeg op de thee waar je aan zou zitten in het voorbeeld.

Wellicht heb jij dat fout geintepreteerd als zijnde bij je vader een bakkie gaan doen?

Verder is dit gigantisch off topic, en reageer ik hier niet verder meer op.

Mijn vader is niet meer, ik zou graag een bakkie bij hem doen. En je wordt nu vreselijk grof en onbeschoft. In het voorbeeld werd niet over thee gesproken.

Terug naar “Archief”