Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 30 sep 2004 20:24

Een overheid die uit jou naam een moord pleegt, in het geval van een onschuldige, is dat niet een verlaging van het fenomeen Staat en de zogenaamde hoogdravende waarden waar wij voor staan (zie de rechten van de mens en het Europese verdrag ter bescherming van de Rechten van de mensen en de fundamentele vrijheden).
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 sep 2004 20:32

Floefloe schreef:Een overheid die uit jou naam een moord pleegt, in het geval van een onschuldige, is dat niet een verlaging van het fenomeen Staat en de zogenaamde hoogdravende waarden waar wij voor staan (zie de rechten van de mens en het Europese verdrag ter bescherming van de Rechten van de mensen en de fundamentele vrijheden).

Weet je welk artikel van welke wet? Dan zoek ik het nl even op...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2004 23:20

Christa schreef:
Optimatus schreef:Dan is de doodstraf nog steeds verwerpelijk. Het idee dat een staat, die in naam van de bevolking, dus ook in mijn naam, rechtspreekt en iemand het leven wil ontnemen, vind ik onverkwikkelijk.

Spreek je nu uit je hart of namens je partij als praeses?

Volgens mij is het in bijbels perspectief wel geoorloofd. Men werd zelfs om het minste of geringste gestenigd, oftewel ter dood veroordeeld.

Dit is uit het hart gegrepen. De doodstraf is in mijn ogen barbaars en, belangrijker nog, in strijd met de tien geboden. Ik acht mij niet gebonden aan de wetten die in Israël destijds golden, alleen aan de tien geboden en de uitleg die de Here Jezus daaraan gegeven heeft.

Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen is een vrij duidelijke mening die de Here Jezus heeft geuit tegen de doodstraf.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 30 sep 2004 23:27

Ik sluit me bij de vorge sprekers aan. Ik kan niet in het reine komen met een staat die in mijn naam burgers dood, al is wat ze gedaan hebben nog zo oerg.

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 01 okt 2004 07:51

Ik denk dat er voor bepaalde misdrijven gewoon de doodstraf uitgevoerd moet worden, als je een kind verkracht bijvoorbeeld, dat vind ik wel zo lomp, stom, waardeloos, gek en what ever, dat vind ik echt de doodstraf waard!!! :?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 okt 2004 07:59

Optimatus schreef:
Christa schreef:
Optimatus schreef:Dan is de doodstraf nog steeds verwerpelijk. Het idee dat een staat, die in naam van de bevolking, dus ook in mijn naam, rechtspreekt en iemand het leven wil ontnemen, vind ik onverkwikkelijk.

Spreek je nu uit je hart of namens je partij als praeses?

Volgens mij is het in bijbels perspectief wel geoorloofd. Men werd zelfs om het minste of geringste gestenigd, oftewel ter dood veroordeeld.

Dit is uit het hart gegrepen. De doodstraf is in mijn ogen barbaars en, belangrijker nog, in strijd met de tien geboden. Ik acht mij niet gebonden aan de wetten die in Israël destijds golden, alleen aan de tien geboden en de uitleg die de Here Jezus daaraan gegeven heeft.

Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen is een vrij duidelijke mening die de Here Jezus heeft geuit tegen de doodstraf.

Ik ben vannacht heel lang met dit vraagstuk bezig geweest, met alle overwegingen van dien. De Bijbel heb ik er vaak bij gehaald. En ja, jullie hebben zeker gelijk, met name Optimatus. Ik ben dus ook van opinie veranderd. Hetgeen ulieden misschien mag veraangenamen..

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 01 okt 2004 09:17

Ik wilde alleen even zeggen dat op het niet houden van de 10 geboden de doodstraf staat. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2004 09:34

Kijk, iemand die van mening verandert, dat open vermeldt en er een goede Bron voor heeft. Die mensen mag ik :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2004 09:35

Mr. J schreef:Ik denk dat er voor bepaalde misdrijven gewoon de doodstraf uitgevoerd moet worden, als je een kind verkracht bijvoorbeeld, dat vind ik wel zo lomp, stom, waardeloos, gek en what ever, dat vind ik echt de doodstraf waard!!! :?

Zou jij het vonnis uitvoeren?

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 01 okt 2004 12:40

ja met alle "plezier" personen die zulk soort dingen doet, heb ik veel voor over om daar n zo hoog/zwaar mogelijke straf te geven!!!

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 01 okt 2004 14:22

Het is een oplossing om de doodstraf in te voeren, omdat naar alle waarschijnlijkheid er dan minder moorden gepleegd zullen worden.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 01 okt 2004 16:33

Mijn beste Pieter Bell, integendeel, wanneer de doodstraf wordt ingevoerd zal het aantal moorden gelijk blijven, evenals het gehele scala aan criminele activiteiten, net als wanneer er meer cellen worden gebouwed, het aantal misdaden niet af zal nemen, alleen maar het aantal misdadigers dat in de cel zit hoger worden.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 01 okt 2004 16:39

Christa schreef:
Floefloe schreef:Een overheid die uit jou naam een moord pleegt, in het geval van een onschuldige, is dat niet een verlaging van het fenomeen Staat en de zogenaamde hoogdravende waarden waar wij voor staan (zie de rechten van de mens en het Europese verdrag ter bescherming van de Rechten van de mensen en de fundamentele vrijheden).

Weet je welk artikel van welke wet? Dan zoek ik het nl even op...

Zie bijv. art. 2 (recht op leven) en art. 6,7 (eerlijk en legitiem proces) van het EVRM. Het EVRM laat in de eigenlijke verdragstekst overigens nog wel de mogelijkheid open voor de doodstraf. In het zesde protocol is deze definitief afgeschaft (art. 1), behalve in oorlogsomstandigheden onder zeer strenge voorwaarden (art. 2).
In de nieuwe Europese Grondwet is ook een bepaling over de doodstraf opgenomen, art II-2. De nieuwe grondwet zal vele bepalingen uit het EVRM min of meer overbodig maken, hoewel de precieze verhouding tussen deze verdragen nog niet duidelijk is.
In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat overigens geen verbod op de doodstraf, logisch met vele participerende lidstaten die deze straf nog steeds handhaven. Grote terughoudendheid is daar echter wel geboden, zie Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten, art. 6 (met name lid 2 en 5).

Jaja, af en toe studeer ik ook nog 8)
The proof of the pudding is in the eating.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 01 okt 2004 20:51

Hehehe, twas dat ik mijn wetbundels niet bij de hand had ... Overigens heb ik ook de concept grondwet voor de EU liggen ... ik zal is kijken wat daarin over de doodstraf wordt gezegd.

Maar terug on-topic, volgens mij begon dit topic met de opmerking dat Nederland de doodstraf weer moest invoeren ... Dat kan dus niet, aangezien de EVRM dat verbiedt ... Einde discussie?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 okt 2004 23:32

Yep!

Terug naar “Archief”