ds vreugdenhil schreef:Antwoord: Ik denk niet dat ik moet duidelijk maken dat crematie van heidense oorsprong is en in de Bijbel verboden. Christus werd begraven en Abraham heeft er alles aan gedaan om een graf voor Sara te kopen. Jezus in Joh. 12 en Paulus in 1 Kor. 15 wijzen op het lichaam dat als een tarwekorrel in de akker wordt gezaaid tot het ontkiemt in nieuw leven. Graan verbrand je niet, maar je zaait het in de aarde.
Christus werd begraven, mee eens, maar volgens mij werd zo'n beetje iedereen in de Joodse cultuur begraven

(ik kan het mis hebben). Inderdaad, crematie werd vroeger vooral door niet - Joden uitgevoerd. Daarmee is het in ieder geval een niet - Joods gebruik te noemen. Om het dan maar meteen heidens te noemen, gaat mijns inziens een beetje ver...
Dat Abraham er alles aan deed om een graf te vinden mag waar zijn (zie Genesis 23), maar wat met het antwoord op deze vraag gebeurd, is interpreteren wat er niet staat... Er staat hier niets over crematie.
Ook als ik de aangehaalde bijbelteksten lees:
Johannes 12: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.
1 Korinthe 15: 36 Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is;
37 En hetgeen gij zaait, daarvan zaait gij het lichaam niet, dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe, of van enig der andere granen.
ben ik niet overtuigd dat het hier over al dan niet cremeren gaat. Lees de kanttekeningen er maar op na.
Ik ben dus nog niet overtuigd dat het niet goed (lees: christelijk) zou zijn.
Om antwoord te geven op de vraag of ik er heen zou gaan: ja, de wens van de (familie van de) overledene zal ik respecteren, al heb ik bij crematie (ook vanwege de onbekendheid) altijd een vreemd gevoel.